Bukefalos 28 år!

Någon som jobbar som boendestödjare?

Mirre

Trådstartare
Ska på intervju i morgon för ett vik som just boendestödjare. Är lite nervös eftersom jag inte har någon direkt erfarenhet av det jobbet. Har jobbat i hemtjänsten men det är ju inte samma sak. Finns det någon här som jobbar med det och kan berätta lite? Hur ser en jobbdag ut för er? Vilka arbetstider har ni? Trivs ni med jobbet och i så fall varför? Om inte, varför? Har ni några tips som jag kan tänka på vid intervjun?
 
Jag jobbar inte som bostädjare själv men jobbar med dom så att säga. Allt hänger på brukarens behov, det här är bara ett par exempel.
De gör allt möjligt från att gå promenader, öva på att åka buss och gå på Ica för dom som tycker det är svårt, följa med till sjukvården och myndigheter i vissa fall, stötta och hitta system så att disken blir städad, tvätten tvättad och att posten hämtas och räkningarna hamnar i rätt plastficka och påminna om att de ska betalas.
Hjälp till självhjälp/ställföreträdande hopp/backupminne/Professionella rövsparkare och multikonstnärer typ!
De i min kommun jobbar vardagar och senast till 18 tiden tror jag, men det ska inte vara omöjligt att det kan ändras om det skulle behövas enligt senaste uppgiften.
 
Jag är kund och har boendestöd. Det viktiga för mig är att personen är proaktiv och kommer med förslag och vägledning de dagar jag inte tar mig framåt alls. Ffa så var det viktigt i början. Nu efter flera år är jag mer självgående och boendestödet behöver inte göra lika mycket men är minst lika viktig. Sen är det oerhört viktigt att hen inte upplevs som dömande eller så. Vi som har behovet har ofta problem att hålla ordning hemma och skäms över att släppa in utomstående. Då är det bra om boendestödet inte värderar situationen utan bara hjälper till och stöttar i att få ordning. Mitt boendestöd hjälper mig också att sätta stopp när jag kommer in i stim med städning eller vad det nu är så att jag inte bränner ut mig mitt i allt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 368
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag ska på arbetsintervju imorgon förmiddag för en typ av administrativt jobb. Har inte varit nervös över det innan, men nu slog...
Svar
6
· Visningar
715
Senast: Flixon
·
Skola & Jobb Har en fundering som jag hoppas Buke all mighty ska kunna svara på. 😄 Har pajat ryggen, vet inte vad jag har gjort men troligen...
Svar
16
· Visningar
1 983
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
602
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp