Någon som kan däck?

SaraXX

Trådstartare
Går 195/65 R15 och 215/55 R16 att sätta på samma bil förutsatt att bultarna passar? Alltså om tex vinterhjulen har ena dimensionen och sommarhjulen den andra. Det ser ut så i beräknaren på bythjul.com.
 
Står båda dimensionerna som passande till bilen? Det kan vara så ibland. (det finns tabeller vilka dimensioner som är utbytbara mot varandra, de ska ha samma ytterdiameter.
Det är tyvärr inte bara bultcirkeln som ska passa utan även fälgens djup, dvs hur långt det är mellan fälgens inre del och bultfästena. Så det kan bli fel även om både bultcirkel och däcdimension är rätt.
 
Står båda dimensionerna som passande till bilen? Det kan vara så ibland. (det finns tabeller vilka dimensioner som är utbytbara mot varandra, de ska ha samma ytterdiameter.
Det är tyvärr inte bara bultcirkeln som ska passa utan även fälgens djup, dvs hur långt det är mellan fälgens inre del och bultfästena. Så det kan bli fel även om både bultcirkel och däcdimension är rätt.
Ja jag får upp båda.
Jag funderar på om jag helt enkelt ska åka med båda bilarna till en däckfirma och fråga.
 
Ja jag får upp båda.
Jag funderar på om jag helt enkelt ska åka med båda bilarna till en däckfirma och fråga.
Ja, det går. Till min stora förvåning har jag mindre vinterdäck än sommardäck, det som påverkas är hastigheten och min uppfattning är att det är rätt vanligt utifrån hur andra kör. När jag har vinterdäcken monterade skiljer det ganska exakt 10 km/h på vad mätaren visar och uppmätt hastighet via gps. Jag kör efter gps:en.
 
Ja, det går. Till min stora förvåning har jag mindre vinterdäck än sommardäck, det som påverkas är hastigheten och min uppfattning är att det är rätt vanligt utifrån hur andra kör. När jag har vinterdäcken monterade skiljer det ganska exakt 10 km/h på vad mätaren visar och uppmätt hastighet via gps. Jag kör efter gps:en.
I det här fallet (TS fråga) skiljer det bara en dryg procent (om jag räknar rätt) på hastighetsmätaren.

(Felvisningen i km/h är direkt proportionell mot hastigheten så anger man en exakt avvikelse så gäller den vid en specifik hastighet.)
 
I det här fallet (TS fråga) skiljer det bara en dryg procent (om jag räknar rätt) på hastighetsmätaren.

(Felvisningen i km/h är direkt proportionell mot hastigheten så anger man en exakt avvikelse så gäller den vid en specifik hastighet.)
Vad jag skrev gäller min bil, vilket jag även skrev.
 
Vad jag skrev gäller även din bil. Dina angivna 10 km/h i diff gäller vid en specifik hastighet och ökar med ökande hastighet och minskar med minskande hastighet.
Klart det inte skiljer 10 km om jag kör i 30 men stämmer rätt bra vid högre hastigheter. Skrev att det var ganska exakt, inte att det är exakt.
 

Liknande trådar

Fordon Allvetande Buke! Får jag använda däck som är 19/65 R15 87H på en bil som normalt har 205/55 R16 87H?
Svar
2
· Visningar
417
Senast: svea
·
Utrustning Hjälp mig buke! Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport...
Svar
14
· Visningar
1 171
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 020
Senast: Niyama
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 620
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp