Bukefalos 28 år!

Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)

Red_Chili

Trådstartare
Jahapp. Så har man varit på utställning och fått två kritiklappar skrivna på tyska. Jag kan inte ett ord tyska! Inte heller är jag säker på att jag kan tyda vad som står på lapparna och därför har jag nu fotograferat dem :D

Är det någon som förstår någonting av vad som står på de här?
DSC_4523copy.jpg


DSC_4525copy.jpg
 
Sv: Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)

Hade förstått mer om jag kunnat tyda stilen...

första står bla om bra över o underlinje samt behäng...

nedre bra öron och behöver växa på sig. Utvecklas.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)

Hade förstått mer om jag kunnat tyda stilen...

första står bla om bra över o underlinje samt behäng...

nedre bra öron och ngt som kunde förbättras?

Haha, det var flera på utställningen som sa detsamma :p

Troligtvis är det rätt mycket som hon tycker att kan förbättras då hon inte var speciellt förtjust i någon av mina damer :/
 
Sv: Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)


Typiskt huvud och uttryck. Djupt mörka ögon. Överhuvudtaget mörkt pigment. Långa...
typ "örontofsar". Väldigt bra över- och underlinje. Korrekt vinklade fram- och bakben. Svansen visar sig något kort. Något försiktig/hämmad gång.


Uh, detta var väldigt svårt när man inte kan hundtermerna på vare sig svenska eller tyska...
 
Sv: Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)

Typiskt huvud och uttryck. Mörka ögon. Bra ansatta öron. Tilltalande helhetsintryck. Bröstutformingen (??) måste fortfarande förbättas. Korrekt vinklade fram- och bakben. Lättflytande gång. Behöver tid för att utvecklas.

Som sagt, blev lite konstiga ord på svenska där :D men hoppas du förstår vad jag (de) menar i alla fall.
 
Sv: Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)

Aah! tackar. Jag förstår helt klart vad som menas. Är det allt text översatt? eller står det något mer?

Här är förövrigt en bild på den lilla skruttan som behöver utvecklas lite mer :p
waha-utstllning_57568187.jpg
 
Sv: Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)

Vad häftigt! Stort Grattis, tycker att det där lät lovande! Var det hennes första utställning?
 
Sv: Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)

Det var all text, tämligen ordagrant översatt. Vad heter de där örontofsarna på svenska? :) (Eller, jag antar att det är de som menas, det är annars samma ord som för hovskägg...)
 
Sv: Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)

Översättningarna blir lite knasiga, då jag inte har koll på vare sig tyskt eller svenska hundtermer. Men varsågod!

Lapp1:

Typiskt huvud och uttryck . Djupt mörka ögon . Allmänt mörkt pigment. Långa ”behänger”. Väldigt bra över och underlinjer. Korrekt vinklade fram och bakben. Svansen visar sig vara något kort. Något försiktiga rörelser.

Lapp 2:

Typiskt huvud och uttryck. Mörka ögon. Välburna öron. Tilltalande helhetsintryck. Bröstutformingen (?) måste fortfarande förbättras. Korrekt vinklade fram och bakben. ”Lättfotad” gångstil. Behöver fort. tid att utvecklas.

Edit: Såg att ngn redan hunnit före.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)

Vad häftigt! Stort Grattis, tycker att det där lät lovande! Var det hennes första utställning?

Nopes, det var hennes fjärde! :D
Första gången blev hon BIR-valp (bäst i rasen) med superfin kritik. Då var det visserligen bara tre valpar med, men ändå. :p
Andra gången blev hon BIS-valp (bäst i show) och även då med kanonfin kritik, men hennes enda motstånd då var en whippetvalp :p
Tredje gången var i slutet av juli. Då var det 17 hundar med i hennes klass och hon blev placerad som 5a med jättefin kritik även då. Slagen enbart av sin syster och 3 jättefina (och även äldre) tikar.

Så det här var helt klart sämsta resultatet hittills, men allting var smått kaos på utställningen och jag ser att hon blir finare och finare för varje dag som går, så jag är helt klart nöjd ändå. Jag tar inte allt för seriöst på utställningar heller, utan är mest där för att umgås med vänner man träffar sällan och för att förhoppningsvis få lite fina resultat.

Nu laddar vi om för att ställa på Hund 2009-utställningen i december här i Sthlm istället :D
 
Sv: Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)

+ till Trollkarens Hatt


Tack!

Örontofsarna heter "behäng" på saluki-språk :p

Men alltså... ja, jag undar ju LITE hur domaren tänkte egentligen...
Att påstå att Zala har "allmänt mörkt pigment och långt behäng" när hon har brun nos och nästan ingen päls på öronen... *skakar på huvudet*
Svansen har jag intyg på att den är amputerad för att den är klämd i dörr, men jag vet inte om domaren förstod vad ringsekreteraren sa till henne... De "försiktiga" rörelserna kan jag delvis förstå då hon inte har något "showigt" steg öht (tacka gudarna för det) och utöver det hatar att vara på inomhusutställningar.

Ang Wahidah kan jag väl inte annat än hålla med och hon behöver utvecklas, men samtidigt, en 18 månader gammal saluki ska inte se ut som en vuxen hund... De är ofta inte klara förrän de är 2-3 år gamla... Att då ge Wahidah en 2a pga det... Jaja.
 
Sv: Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)

WOW! Här pratar vi framgångar! :bow: Hon blir säkert svår att slå när hon blir äldre! Att ha BIS och BIR räcker ju för att vara mer än nöjd om man inte har några jätte planer med utställningen, fast å andra sidan så verkar det ju gå smidigt för er så varför inte dra hem fler titlar? :D

Ska bli kul att se hur det går i december, har tänkt att åka dit och kolla på några klasser :)
 
Sv: Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)

Om inte annat så är hon otroligt lik sin morfar, ganska exakt som en feminin variant av honom och han är champion, världsvinnare något år osv.. så tja :p Helt oavsett utställningsresultat hit och dit är jag väldigt nöjd med henne (iaf just nu :p)
Hon är dessutom förbannat bra på lure coursing. Jättesnabb, toksmidig och med enorm jaktlust och helt orädd för allt. Förhoppningsvis kommer vi även ut och tävlar lydnad nästa år :D
Jag börjar bli rätt förtjust i min lilla skrutt nu när hon börjar bli vuxen.

Då tycker jag allt att du kommer och säger hej! Jag kommer nog ställa båda mina damer där också.. Wahidah för att jag vill se hur hon är jämfört med sin syster som kommer dit och Zala för att jag är otroligt stolt över att ha en såpass "gammal" hund som är i toppkondition (hon blir 9 år i december och folk tror att hon är syster till Wahidah som är 1½ :p)
 
Sv: Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)

Ja du, no comment ang pappan :D Jag vet inte alls konkurrensen inom vinthundsgrupperna men hittils har det ju gått super bra för henne på alla håll verkar det som! Imponerande! Zala är ju fin för att du bevisligen sköter vovvarna bättre ön många andra, sen har du ju enorm erfarenhet från kenneln vilket inte alla kan skryta med direkt, dessutom mins jag dig som någon som strävar efter mer kunskap, och den viljan är inte något man kan köpa sig till haha

Lure coursing låter tok kul! Du får filma henne någon gång om du ska träna, skulle vara kul att se!
Kommer absolut komma o heja på, 13de är vinthundar såg jag nu på SKK, men det står inga tider:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)

Ofta är det rätt hård konkurrens, framförallt inom saluki som nu blivit jättevanlig att ställa ut. Bara idag var det 81(!) hundar med och det känns ofta som om det kan gå "hur som helst". Inga andra än vissa som "alltid vinner" från vissa "storkennlar" vågar ens hoppas på placering så :p

Jag lever för mina damer och gör verkligen allt jag kan för att sköta dem så bra jag bara kan. Är de lyckliga blir jag lycklig och dessutom är de så rysligt trevliga att titta på när man ser dem välmusklade, fina i kropparna och med levande vackra uttryck... :love: Det är dock smått ledsamt många gånger när man är på utställning, för jag ser ofta hundar som är omusklade, vissa är tjocka, vissa äter dåligt, många ser "döda" ut i blicken eller ser stenkorkade ut... Utöver det finns det många som är så märkligt byggda rent exteriört att det känns konstigt att tänka att de öht är av samma ras som mina damer...

Men det är lite därför jag fortsätter ställa ut. Jag vill visa hur jag tycker att salukin ska vara och hur de kan vara. Jag vill visa att det går att ha en 9åring som är i toppkondition och som utan problem håller ihop sin rygg, visa att den gamla hunden inte behöver ha en rygg som en hängmatta och ett bakparti som inte ser ut att sitta ihop med frampartiet. Wahidah är rolig att ställa ut för att hon är så satans positiv och det kommer alltid fram folk och säger att hon är så söt, har så fantastiskt uttryck osv :D

Att jag strävar efter att lära mig mer är helt korrekt. Dessutom är jag otroligt kritisk både i min syn på mig själv och mina kunskaper, samt till mina hundar. Det är även därför jag mer än gärna blir vän med "halva världen" och kan stå och prata i en timme med någon hundmänniska "vem som helst" som jag råkar springa in i på stan. Det är helt otroligt hur mycket man kan lära sig genom att prata med andra, mycket sådant som inte går att läsa sig till i böcker eftersom de sällan berättar om erfarenheter hit och dit osv.

Nu lär det inte bli någon träning förrän till våren, men jag ska absolut se till att filma! Jag har faktiskt planer på att köpa en filmkamera bara för att ha till när hundarna springer :angel:

Jag kunde inte låta bli :p
Wahas morfar (alltså Zalas pappa) och Wahidah.
bild.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som kan tyska?! (utställningskritiklappar)

Den vovven är ju gudomlig!! Otroligt snygg nacke, ser ut att hunna accelerera from noll till 70 på en sekund ungefär för att sätta av efter en hare, snygging :love::love:

Jäklar det är ju inte lite hundar det!! Jag kan tänka mig att "personkemi" i ringen är otroligt viktig, domaren vet säkert mer än väl vem som ställer ut vilka hundar, nån kanske inte placerar hund A bra, oavsett hur rastypisk den är, för att den inte gillar kenneln den hunden kommer ifrån etc Det är ju trots allt ingen vanlig Svensson som dömer utan någon som lever på det här antar jag.

Jag är faktiskt riktigt fascinerad av snygga vinthundar, deras energi och otroligt trimmade kroppar tilltalar, och sen har just Saluki och Afghan något otroligt kungligt över sig, överlägsenhet av något slag.

Det är dock smått ledsamt många gånger när man är på utställning, för jag ser ofta hundar som är omusklade, vissa är tjocka, vissa äter dåligt, många ser "döda" ut i blicken eller ser stenkorkade ut... Utöver det finns det många som är så märkligt byggda rent exteriört att det känns konstigt att tänka att de öht är av samma ras som mina damer...
Hahahahaha Gud vad jag skrattade när jag fick den bilden i huvudet :rofl:
Fick nån tecknad serie i skallen på en sån där gammal hund med kohöfter och rygg likt en gammal fölmärr med svankrygg som blivit inriden på tok för tidigt.
Att jag strävar efter att lära mig mer är helt korrekt. Dessutom är jag otroligt kritisk både i min syn på mig själv och mina kunskaper, samt till mina hundar. Det är även därför jag mer än gärna blir vän med "halva världen" och kan stå och prata i en timme med någon hundmänniska "vem som helst" som jag råkar springa in i på stan. Det är helt otroligt hur mycket man kan lära sig genom att prata med andra, mycket sådant som inte går att läsa sig till i böcker eftersom de sällan berättar om erfarenheter hit och dit osv.
Där håller med dig, är själv som en tvättsvamp när det gäller information och erfarenheter, blir så himla förvånad när folk påstår sig brinna för någonting men sen inte har minsta intresse av att få nya perspektiv och fakta kring det de påstår sig älska. Nej usch, då blir det lite stenåldern över det hela.:angel:

Ja eftersom du är bra på foto så kanske film vore något för dig det med och iom att det är fart i din ras så vore det ännu mer intressant! Jag funderar själv på att skaffa ny kamera, men det är inte såå högt prioriterat ännu, har ju en som fungerar rätt bra från förra seklet ungefär:rofl:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 937
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
814
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
24
· Visningar
1 736
Senast: manda
·
Hundhälsa Helt sjukt hur fega dom är. När andra länders kennelklubbar går åt allt hårdare känns det nästan som att SKK går åt motsatt håll. Tänker...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 695
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp