Nya tyska regler (Utbruten ur Olaglig svanskupering )

Men det känns väl ganska sunt? Morrhåren har ju en viktig funktion hos katter, så det känns ju konstigt att aktivt föda upp en katt som saknar detta.

Jag har inte sett nån studie som säger att innekatter utan morrhår klarar sig sämre. Har du? Länka i så fall, jag läser gärna.
 
Nej, har ingen studie på det. Tänker mer att det är onödigt att avla på något som kan orsaka minskad livstandard. Tycker att själva risken är nog för att inte genomföra avel som endast görs för estetiska skäl.

Jag tycker att åsikter utan stöd, inte ska avgöra. Man måste ju först se om katten lider av det? Hundar använder ju ofta sin svans, då ska svanslösa hundar väl också förbjudas?
 
Va? Hur kan du jämföra det med avsaknad av morrhår? :confused:
Tovor går att kamma ur eller i värsta fall klippa/trimma bort, en katt där man avlat bort morrhåren får ju inte de tillbaka.

Inte alls ovanligt att hemlösa katter blir så toviga att de har ont och måste rakas.
Lider en katt av avsaknad av morrhår? Vet vi det? Eller ska vi stifta förbud på nått vi tror?
Finns det bevis på att katter utan morrhår, lider av det, då håller jag med.
Men "jag tycker att de borde lida, alltså ska det förbjudas" är inte nog för mig.
 
Inte alls ovanligt att hemlösa katter blir så toviga att de har ont och måste rakas.
Lider en katt av avsaknad av morrhår? Vet vi det? Eller ska vi stifta förbud på nått vi tror?
Finns det bevis på att katter utan morrhår, lider av det, då håller jag med.
Men "jag tycker att de borde lida, alltså ska det förbjudas" är inte nog för mig.

Men vi kan ju inte utgå från hemlösa katter och innekatter?
Vi måste ju se till den avel som sker idag och utgå från desto mer seriösa termer än vad hemlösa katter eventuellt lider eller inte lider av. Det blir ju en väldigt märklig utgångspunkt.

Jag vet inte om en katt lider av att inte ha morrhår eller inte, det jag vänder mig emot just nu är dina jämförelser. Som att det skulle vara okej att avla fram morrhårslösa innekatter för att det finns hemlösa katter som lider av sin långa päls? Det blir ett jättemärkligt argument för mig.

Om katter som rör sig utomhus lider av avsaknad av morrhår, är det verkligen etiskt riktigt att avla fram katter utan morrhår som då alltså bara kan vara inomhus utan att lida?
 
Jag tycker att åsikter utan stöd, inte ska avgöra. Man måste ju först se om katten lider av det? Hundar använder ju ofta sin svans, då ska svanslösa hundar väl också förbjudas?
Ja, jag har rätt så liten förståelse för avel som tar bort grundläggande funktion hos djuret, eftersom aveln görs för nöjes skull. Jag tycker därmed inte att man ska avla fram dessa djur, för att senare kunna genomföra studier för att se om dom lider/påverkas av hur vi designat dom.

Exempelvis att avla bort kroppsdelar (svansar, morrhår), gravt förändra funktionella delar (päls, kroppsbyggnad, huvudform).

Så jag tycker inte att avel på mopsar, "modern" perser, sphynx, Scottish fold etc är försvarbar.
 
Ja, jag har rätt så liten förståelse för avel som tar bort grundläggande funktion hos djuret, eftersom aveln görs för nöjes skull. Jag tycker därmed inte att man ska avla fram dessa djur, för att senare kunna genomföra studier för att se om dom lider/påverkas av hur vi designat dom.

Exempelvis att avla bort kroppsdelar (svansar, morrhår), gravt förändra funktionella delar (päls, kroppsbyggnad, huvudform).

Så jag tycker inte att avel på mopsar, "modern" perser, sphynx, Scottish fold etc är försvarbar.

Scottar och modern perser håller jag helt med om, där finns bevis för negativ påverkan på djuret. Scottar får inte avlas på i Sverige heller, mig veterligen. Men görs nog ändå.
 
Ja svanslösa hundar ingår i de nya reglerna.

Men de nya reglerna innebär väl inte ett förbud mot avel på raser utan svans, bara utställningsförbud? Det är en rätt stor skillnad.

Men det kan ju inte vara mer eller mindre okej bara för att någon har sina katter inne? Någon annan kanske inte har det, hur klarar de sig då?

Det är väl inte konstigare än att vissa hundraser klarar sig bra utan pälsvård, går bra att ha i hundgård osv?

Allmänt:
Jag tycker inte att det är mer problematiskt att avla sphynx än vad det är att avla på olika nakenhundsraser, hundraser utan svans eller med svans som lätt slås sönder, med hängande öron, med päls som behöver trimmas/klippas osv. Inget av detta går att jämföra med raser där utseendet är direkt kopplat till lidande oavsett omvårdnad, t ex brakycefali hos både katt och hund eller kattrasen scottish fold.

Förhoppningsvis väljer man både katt och hund efter behov, önskemål och livssituation. Vill man ha en stallkatt köper man inte en sphynx eller rex, men de passar utmärkt om man vill ha en innekatt som bara ska ta koppelpromenader. På samma sätt är inte en nakenhund ett särskilt bra val om man vill ha en gårdshund som kan vara ute i ur och skur. Vissa raser får man vara beredd på att de kräver t ex pälsvård(om inte annat an bli nerklippta) och/eller öronvård för att de inte ska utsättas för lidande. Den tillvaro som generellt passar utmärkt för en viss ras är direkt olämplig för en annan.
 
vissa hundraser klarar sig bra utan pälsvård, går bra att ha i hundgård osv?

Jag anser det vara skillnad, jo. Som att avla fram en hund som saknar något av sina sinnen med en specifik miljö i åtanke - dvs kommer hunden eller katten utanför den specificerade miljön, så riskerar den att lida. Att en katt saknar morrhår tycker jag inte är jämförbart med lång päls. Pälsen kan du trimma bort, morrhåren kommer inte igen.

Det är ju också en väsentlig skillnad på "går bra att ha i hundgård" och att helt enkelt må dåligt av en miljö.
 
Jag anser det vara skillnad, jo. Som att avla fram en hund som saknar något av sina sinnen med en specifik miljö i åtanke - dvs kommer hunden eller katten utanför den specificerade miljön, så riskerar den att lida. Att en katt saknar morrhår tycker jag inte är jämförbart med lång päls. Pälsen kan du trimma bort, morrhåren kommer inte igen.

Det är ju också en väsentlig skillnad på "går bra att ha i hundgård" och att helt enkelt må dåligt av en miljö.

Jag tror verkligen inte att sphynxar mår dåligt av att vara ute(utan koppel). Tittar man på bilder eller filmer av sådana sphynxar finns det inget som tyder på det. Däremot är det knappast en lämplig ras att skaffa om man vill ha en ras som ska vara utomhus på egen hand(tass).

Jag skulle nog säga att en nakenhund skulle må dåligt av att stå i hundgård.
En hund som föds utan svans är väl i allra högsta grad jämförbar med en katt utan morrhår? Och visst kan pälsen klippas bort - men hela poängen var att om hunden bor hos någon som inte gör det så orsakar det ett lidande. En jämförelse med att en sphynx passar som innekatt och att det blir märkligt att säga att det är oetiskt att föda upp för att den skulle kunna lida om någon valde att inte hålla den på ett sätt anpassat för rasen.
 
Jag tror verkligen inte att sphynxar mår dåligt av att vara ute(utan koppel). Tittar man på bilder eller filmer av sådana sphynxar finns det inget som tyder på det. Däremot är det knappast en lämplig ras att skaffa om man vill ha en ras som ska vara utomhus på egen hand(tass).

Jag skulle nog säga att en nakenhund skulle må dåligt av att stå i hundgård.
En hund som föds utan svans är väl i allra högsta grad jämförbar med en katt utan morrhår? Och visst kan pälsen klippas bort - men hela poängen var att om hunden bor hos någon som inte gör det så orsakar det ett lidande. En jämförelse med att en sphynx passar som innekatt och att det blir märkligt att säga att det är oetiskt att föda upp för att den skulle kunna lida om någon valde att inte hålla den på ett sätt anpassat för rasen.
En hund som föds utan svans är inte alls jämförbart med en katt utan morrhår. Även hos hund behövs morrhåren, när de fokuserar på att använda nosen (t.ex vid spår) så är morrhåren extremt viktiga för att guida hunden iväg från att gå in i en sten, något snår eller träd. Rör man vid morrhåren ser man hur de reagerar.

Jag tycker absolut inte om medfödd stubbsvans, men att säga att det är samma sak som att inte ha ett helt känslosinne är lite väl mycket.
 
En hund som föds utan svans är inte alls jämförbart med en katt utan morrhår. Även hos hund behövs morrhåren, när de fokuserar på att använda nosen (t.ex vid spår) så är morrhåren extremt viktiga för att guida hunden iväg från att gå in i en sten, något snår eller träd. Rör man vid morrhåren ser man hur de reagerar.

Jag tycker absolut inte om medfödd stubbsvans, men att säga att det är samma sak som att inte ha ett helt känslosinne är lite väl mycket.
Kan inte påstå att jag får nån direkt reaktion när jag pillar på Ammos morrhår.
Det finns ju dessutom en massa hundar/katter som har väldigt korta morrhår av olika anledningar - de är ju inte direkt rädda om dem, det är knappast ett problem.
 
En hund som föds utan svans är inte alls jämförbart med en katt utan morrhår. Även hos hund behövs morrhåren, när de fokuserar på att använda nosen (t.ex vid spår) så är morrhåren extremt viktiga för att guida hunden iväg från att gå in i en sten, något snår eller träd. Rör man vid morrhåren ser man hur de reagerar.

Jag tycker absolut inte om medfödd stubbsvans, men att säga att det är samma sak som att inte ha ett helt känslosinne är lite väl mycket.

Morrhåren har absolut en funktion, men att de skulle vara ett eget känselsinne är direkt fel. Anledningen att ett djur reagerar när man rör vid dess morrhår är för att det finns många nerver vid hårroten. Men morrhåren i sig har ingen känsel(till skillnad från en svans…).

Att en hund utan morrhår skulle riskera att gå in i träd och stenar när den spårar låter jättemärkligt och är inget jag sett exempel på. Som @Wingates skriver är det inte helt ovanligt med hundar som fått sina morrhår nedklippta.
Min katt har morrhår, men de är bara max en cm långa. Hon är gärna ute och har inga som helst problem med att klättra, hoppa, jaga eller göra något andra katter gör.

Jag tycker om något att det är värre med stubbsvans, med tanke på hur viktig svansen är för både kommunikation och balans. Men inte så att det heller skulle kunna klassas som ett lidande i sig, så om det inte är förknippat med risk för andra defekter har jag inga problem med svanslösa hundraser.
 
Morrhåren har absolut en funktion, men att de skulle vara ett eget känselsinne är direkt fel. Anledningen att ett djur reagerar när man rör vid dess morrhår är för att det finns många nerver vid hårroten. Men morrhåren i sig har ingen känsel(till skillnad från en svans…).

Att en hund utan morrhår skulle riskera att gå in i träd och stenar när den spårar låter jättemärkligt och är inget jag sett exempel på. Som @Wingates skriver är det inte helt ovanligt med hundar som fått sina morrhår nedklippta.
Min katt har morrhår, men de är bara max en cm långa. Hon är gärna ute och har inga som helst problem med att klättra, hoppa, jaga eller göra något andra katter gör.

Jag tycker om något att det är värre med stubbsvans, med tanke på hur viktig svansen är för både kommunikation och balans. Men inte så att det heller skulle kunna klassas som ett lidande i sig, så om det inte är förknippat med risk för andra defekter har jag inga problem med svanslösa hundraser.
Jag tycker inte det är okej med varken stubbsvans eller avsaknad av/avrakade morrhår.

De har både svans och morrhår naturligt av en anledning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp