Nya tyska regler (Utbruten ur Olaglig svanskupering )

Det är väl mer poängen med att man avlar bort något i djurets utseende "bara för att". Jag tycker man ska vara väldigt försiktigt med att heja på sån avel, även om det inte nödvändigtvis skadar djuret.

Det kan jag hålla med om! Jag är också väldigt skeptisk till framtagandet av nya raser där syftet är just ett fränt utseende(eller nästan alla nya raser öht med tanke på alla problem med små raser och stängda stamböcker).
Men sphynx har funnits i nästan 60 år. Så där känner jag inte direkt att jag hejar på, mer att jag vill att förbud av avel på en viss ras ska baseras på något konkret.
 
Hur långt ska vi gå när vi räknar vad som är naturligt? Lång päls och hängöron är t ex inte naturligt - vilda hundar har ståndöron av en anledning.
Och jag tycker inte det är okej med päls, öron, hud etc som kräver att människor måste se till att hunden inte blir lidande av det.

Jag tycker också att alla hundar borde ha lång svans för både balans och språk.
 
Och jag tycker inte det är okej med päls, öron, hud etc som kräver att människor måste se till att hunden inte blir lidande av det.

Jag tycker också att alla hundar borde ha lång svans för både balans och språk.

Tycker du med andra ord inte att pudel är en ok ras? Eller någon av alla andra raser som behöver pälsvård, i större eller mindre utsträckning, för att undvika tovor? Och utöver pudel t ex cocker(och andra spanielvarianter) samt bassetraserna där man ofta behöver plocka hår/rengöra öron för att undvika öroninflammation?

Jag har själv valt en ras som inte kräver någon pälsvård och öronen är inte heller något problem. Men jag tycker att pudel är en riktigt kul ras. Även om den kräver lite extra omsorg så är det ju inga problem för hunden så länge ägaren tar ansvar. Precis som att det inte är problem med hundar som behöver annat för att må bra i form av t ex stimulans. Så länge hunden har en ägare som är beredd på vad hunden behöver så ser jag inte problemet.
 
Senast ändrad:
Tycker du med andra ord inte att pudel är en ok ras? Eller någon av alla andra raser som behöver pälsvård, i större eller mindre utsträckning, för att undvika tovor? Och utöver pudel t ex cocker(och andra spanielvarianter) samt bassetraserna där man ofta behöver plocka hår/rengöra öron för att undvika öroninflammation?

Jag har själv valt en ras som inte kräver någon pälsvård och öronen är inte heller något problem. Men jag tycker att pudel är en riktigt kul ras. Även om den kräver lite extra omsorg så är det ju inga problem för hunden så länge ägaren tar ansvar. Precis som att det inte är problem med hundar som behöver annat för att må bra i form av t ex stimulans. Så länge hunden har en ägare som är beredd på vad hunden behöver så ser jag inte problemet.
Jag tycker att alla hundar som råkar bli vilse ska ha en schysst chans att överleva tills de blir hittade igen. Man har ju sett hur får som vandrar iväg/blir övergivna ser ut, men de är iallafall växtätare.

Jag tycker pudlar är härliga hundar. Men inte för att deras päls inte fälls eller är krullig. De hade varit precis lika trevliga om de varit korthåriga.

Men jag är en muppig människa så vad vet jag, finns många gånger jag önskat att jag aldrig utbildat mig inom hund så jag kunde gå tillbaka till tonårsidioten som ville ha en Pomsky 🤷‍♀️
 
Jag tycker att alla hundar som råkar bli vilse ska ha en schysst chans att överleva tills de blir hittade igen. Man har ju sett hur får som vandrar iväg/blir övergivna ser ut, men de är iallafall växtätare.

Jag tycker pudlar är härliga hundar. Men inte för att deras päls inte fälls eller är krullig. De hade varit precis lika trevliga om de varit korthåriga.

Men jag är en muppig människa så vad vet jag, finns många gånger jag önskat att jag aldrig utbildat mig inom hund så jag kunde gå tillbaka till tonårsidioten som ville ha en Pomsky 🤷‍♀️
Så man ska inte avla på korthåriga hundar alls? De klarar sig ju inte på vintern..
 
Jag tycker att alla hundar som råkar bli vilse ska ha en schysst chans att överleva tills de blir hittade igen. Man har ju sett hur får som vandrar iväg/blir övergivna ser ut, men de är iallafall växtätare.

Jag tycker pudlar är härliga hundar. Men inte för att deras päls inte fälls eller är krullig. De hade varit precis lika trevliga om de varit korthåriga.

Men jag är en muppig människa så vad vet jag, finns många gånger jag önskat att jag aldrig utbildat mig inom hund så jag kunde gå tillbaka till tonårsidioten som ville ha en Pomsky 🤷‍♀️

Anledningen till att jag tycker att pudlar är en kul ras är förstås inte att pälsen är krullig - jag föredrar ju 0 pälsvård. Men jag tycker inte att det faktum att de behöver pälsvård är ett stort problem heller, och sannerligen inte så stort rasen inte borde avlas på alls.

Om du tycker att alla hundar som går vilse ska ha en chans att överleva tills de blir hittade igen blir förstås antalet raser ännu ju snävare än om man bara ska utesluta de som behöver pälsvård eller liknande. Åtminstone om det handlar om mer än några få dygn så blir det nog besvärligt för många av de mindre och/eller tunnpälsade raserna under vintern.
 
Anledningen till att jag tycker att pudlar är en kul ras är förstås inte att pälsen är krullig - jag föredrar ju 0 pälsvård. Men jag tycker inte att det faktum att de behöver pälsvård är ett stort problem heller, och sannerligen inte så stort rasen inte borde avlas på alls.

Om du tycker att alla hundar som går vilse ska ha en chans att överleva tills de blir hittade igen blir förstås antalet raser ännu ju snävare än om man bara ska utesluta de som behöver pälsvård eller liknande. Åtminstone om det handlar om mer än några få dygn så blir det nog besvärligt för många av de mindre och/eller tunnpälsade raserna under vintern.
Jag har aldrig sagt att rasen inte borde avlas på alls. Men jag skulle aldrig kunna skaffa en krullig hund själv efter att ha hört hur de skriker när pälsen i öronen måste ryckas för att undvika inflammation.
 
Jag tror verkligen inte att sphynxar mår dåligt av att vara ute(utan koppel). Tittar man på bilder eller filmer av sådana sphynxar finns det inget som tyder på det. Däremot är det knappast en lämplig ras att skaffa om man vill ha en ras som ska vara utomhus på egen hand(tass).

Jag skulle nog säga att en nakenhund skulle må dåligt av att stå i hundgård.
En hund som föds utan svans är väl i allra högsta grad jämförbar med en katt utan morrhår? Och visst kan pälsen klippas bort - men hela poängen var att om hunden bor hos någon som inte gör det så orsakar det ett lidande. En jämförelse med att en sphynx passar som innekatt och att det blir märkligt att säga att det är oetiskt att föda upp för att den skulle kunna lida om någon valde att inte hålla den på ett sätt anpassat för rasen.

Men en katt som inte kan vara ute på egen tass utan stöttning/hjälp anser jag inte vara etiskt riktigt. Precis som jag inte anser det etiskt riktigt att folk tar fram teacup-hundar som går på låda inomhus, eller raser som inte kan andas and so on and so forth. Dvs att man avlar bort funktioner för att man kan, precis som @em-pirre redan påpekat, ur ett mer utseende-baserat perspektiv.

Jag påstod inte att nakenkatter per automatik mår dåligt inomhus, utan vände mig emot att aveln skulle vara reko av enda anledningen att man faktiskt kan ha katter inomhus. Då finns det ju många saker som vi skulle kunna börja tumma på, om vi bara utgår från vår önskade miljö istället för att utgå från arten och dess behov. För mig är det en linje jag inte vill balansera på.
 
Men en katt som inte kan vara ute på egen tass utan stöttning/hjälp anser jag inte vara etiskt riktigt. Precis som jag inte anser det etiskt riktigt att folk tar fram teacup-hundar som går på låda inomhus, eller raser som inte kan andas and so on and so forth. Dvs att man avlar bort funktioner för att man kan, precis som @em-pirre redan påpekat, ur ett mer utseende-baserat perspektiv.

Jag påstod inte att nakenkatter per automatik mår dåligt inomhus, utan vände mig emot att aveln skulle vara reko av enda anledningen att man faktiskt kan ha katter inomhus. Då finns det ju många saker som vi skulle kunna börja tumma på, om vi bara utgår från vår önskade miljö istället för att utgå från arten och dess behov. För mig är det en linje jag inte vill balansera på.

Fast de KAN vara ute på egen hand, men jag tror att det är mycket ovanligt att de ÄR ute utan uppsikt. Det gäller många andra raskatter eller andra katter som lever som innekatter också. Det handlar inte om att de skulle behöva hjälp utan om att man vill hålla koll så att de inte försvinner iväg. Det har öht inget med deras avsaknad av morrhår att göra.

Inom kattkretsar anses det ofta snarast oseriöst att låta katter vara ute utan uppsikt, på samma sätt som det vore oseriöst att släppa ut en hund för att rasta sig själv. Oavsett vilken åsikt man har i den frågan så är det alltså knappast just sphynxens rasegenskaper som gör att den inte hålls som utekatt - bortsett från det faktum att de är fryslortar.
 
Jag har aldrig sagt att rasen inte borde avlas på alls. Men jag skulle aldrig kunna skaffa en krullig hund själv efter att ha hört hur de skriker när pälsen i öronen måste ryckas för att undvika inflammation.

Jaha, om du bara menar dina egna preferenser när du skriver att du inte tycker att något är okej hos en ras så är det förstås en annan femma.
Men då har vår diskussion varit rätt onödig, för jag vill inte heller ha vare sig hund eller katt utan päls, svans eller som kräver massa pälsvård. Det enda jag tycker är att aveln ska vara tillåten om det inte finns konkreta problem.
 
Fast de KAN vara ute på egen hand, men jag tror att det är mycket ovanligt att de ÄR ute utan uppsikt. Det gäller många andra raskatter eller andra katter som lever som innekatter också. Det handlar inte om att de skulle behöva hjälp utan om att man vill hålla koll så att de inte försvinner iväg. Det har öht inget med deras avsaknad av morrhår att göra.

Inom kattkretsar anses det ofta snarast oseriöst att låta katter vara ute utan uppsikt, på samma sätt som det vore oseriöst att släppa ut en hund för att rasta sig själv. Oavsett vilken åsikt man har i den frågan så är det alltså knappast just sphynxens rasegenskaper som gör att den inte hålls som utekatt - bortsett från det faktum att de är fryslortar.

Jag vet att man anser det inom kattkretsar, men det var inte min poäng. :) Jag har haft raskatter jag också.
 
Och jag tycker inte det är okej med päls, öron, hud etc som kräver att människor måste se till att hunden inte blir lidande av det.

Jag tycker att alla hundar som råkar bli vilse ska ha en schysst chans att överleva tills de blir hittade igen. Man har ju sett hur får som vandrar iväg/blir övergivna ser ut, men de är iallafall växtätare.

Utan att på något sätt förespråka avel på osunda hundar var ju detta en otroligt märklig definition.

Hundar behöver ju typ allt av sina människor för att de inte ska bli lidande. Varför är just pälsvården ett problem i det avseendet?

Jag menar typ 99 av 100 vilsekomna pudlar lär ju lida betydligt mer av deras oförmåga att skaffa föda på egen hand än av att de inte får sina öronhår ryckta av människor.

Jag tycker att hundar självklart ska ha en exteriör och päls som är sund och funktionell för ett normalt hundliv. Fast ett sådant är ju som husdjur som tas om hand av människor.

Vad tycker du om trimraser?
 
Jag påstod inte att nakenkatter per automatik mår dåligt inomhus, utan vände mig emot att aveln skulle vara reko av enda anledningen att man faktiskt kan ha katter inomhus. Då finns det ju många saker som vi skulle kunna börja tumma på, om vi bara utgår från vår önskade miljö istället för att utgå från arten och dess behov. För mig är det en linje jag inte vill balansera på.

Jag tolkade dig aldrig så heller. Jag har bara skrivit att sphynxar inte mår dåligt när de är UTE, eftersom du skrev om katter som rör sig utomhus skulle lida av avsaknaden av morrhår och må dåligt av en miljö.

Att sphynxar inte passar som utekatter har inte med deras avsaknad av morrhår att göra.
 
Jag har bara skrivit att sphynxar inte mår dåligt när de är UTE, eftersom du skrev om katter som rör sig utomhus skulle lida av avsaknaden av morrhår och må dåligt av en miljö.

Fast det påstod jag ju aldrig, att sphynxar per automatik mår dåligt ute? Det är ju fortfarande jämförelserna och hur man rättfärdigar viss avel jag ifrågasätter ("det är okej om de skulle lida av det för de kan ju faktiskt vara inomhus"). Jag har skrivit flera gånger att jag inte vet om en katt utan morrhår lider av att vara ute eller inte, men det var heller aldrig min poäng.
 
Senast ändrad av en moderator:
Hur långt ska vi gå när vi räknar vad som är naturligt? Lång päls och hängöron är t ex inte naturligt - vilda hundar har ståndöron av en anledning.
En del förändringar kommer tillsammans som ett paket - de ryska rävarna i experimentet där selektionen bara sker på basis av hanterbarhet har givit djur med hängande öron, korta nosar, korta ben, vita tecken, runda ögon etc

Jag tänker mycket på det eftersom jag har en hund ur en ras från 1950-talet, där en jägare på relativt kort tid blivit en sällskapshund/vänstervarvare. Utseendemässigt är idealet nära min hund med trekantiga ögon, stående öron, en triangel som återkommer i huvudets form - en långsmal kil, med mindre markerat stop. Bland vänstervarvarna klagas nu över korta nosar, runda ögon etc... och jag kan inte låta bli att undra om det hör ihop med att man nu allt mer avlar på ett temperament som passar som sällskapshund och att man då får vissa exteriöra drag på köpet - de drag man klagar på är så lika de drag som dykt upp bland rävarna . (Kort: Vill vi att de ska fungera som kavaljerer kommer de att se ut som kavaljerer)

(OBS! både i de aktuella hundraserna och bland rävarna har också inaveln ökat under decennierna - i rävexperimentet kör man parallellt också avel på de minst tillgängliga individerna och har inte sett samma exteriöra utveckling)
 
Fast det påstod jag ju aldrig, att sphynxar per automatik mår dåligt ute? Det är ju fortfarande jämförelserna och hur man rättfärdigar viss avel jag ifrågasätter ("det är okej om de skulle lida av det för de kan ju faktiskt vara inomhus"). Jag har skrivit flera gånger att jag inte vet om en katt utan morrhår lider av att vara ute eller inte, men det var heller aldrig min poäng.

Då har jag missuppfattat dig. Själv har jag å andra sidan aldrig skrivit något i närheten av att det skulle vara okej om de lider av att vara ute eftersom de kan vara inne. Jag har tvärtom hela tiden skrivit att avsaknad av morrhår inte är något som gör att en katt inte skulle klara av, eller rentav må dåligt av att vara utomhus.

Min poäng är att sphynxens avsaknad av morrhår absolut påverkar, men inte på något mer extremt sätt än vad många framavlade utseenden och egenskaper hos hundar gör. Utseenden som vi accepterar, eftersom de inte i sig innebär ett lidande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp