någon som sysslar med spår ?

E

Emmizen85

Hur länge brukar ni låta spåret ligga innan ni släpper ut hunden ? :confused:
 
Fast inte till en början va? (med en grön hund menar jag)
Till trådskaparen: är den ett nybörjarhund i spåret?
Lägger du det i skogen el på öppet fält?
julia
 
Nej, börjar med kortare tid men det gäller att se upp så de inte börjar ta luftvittring bara. (Kortfattad version för att inte låta tråden mynna ut i ett sidospår :D )
 
: typisk dig va :D
Nä då, du skriver alltid så bra svar på allt så flumma i väg du... :)
 
ja menar ett sådant spår som man lägger ut saker på tex leksak el liknande som man sedan låter hunden spåra upp..
 
Jo det är en nybörjar hon är bara 10 mån ja lägger i skogen och hon tycker det är jätte kul !!! :D
 
Mellan 15 minuter och två timmar.Spårtiden är inte så viktig eftersom jag för närvarande lägger ipo-spår.
 
Jag har haft en mycket givande diskussion om detta med spårtider med en kille från försvarets hundtjänst. Han började "i fel ände" när det gäller liggetider. De gröna hundarna fick gå spår som var minst två timmar gamla och allt eftersom de blev säkrare så kortade han spårtiden.

Han menade att det tar minst en timme för vittringen att sjunka till marken och för att göra det enkelt för hunden så skulle så stor del som möjligt att vittringen vara i marknivå. Spår som bara legat i 15 minuter var jättesvåra eftersom den vittringen finns både högt och lågt och också kan röra sig rejält med vinden.

Jag tyckte det hela kändes lite bakvänt, men fungerar det på försvarets hundar så kan det ju inte vara helt fel. Egentligen tror jag man kan göra vilket som. Den enda skilnad jag sett mellan de hundar han tränat och hundar tränade med konventionell metod är att hans hundar är mer markbundna med nosen. De går inte upp och vindar i spåret eftersom vittringen aldrig funnits där under inlärningstiden.
 
Man skall ju vara noga *bla bla* med att lägga spåret i medvind just för att hundarna skall få ned nosen å inte gå så mycket i luft. Men tja... Jag är lat och har spårintresserade hundar till max så jag har faktiskt aldrig brytt mig. Jag tänker som så att den dagen jag går prov så kan jag inte påverka vinden eller spåret på nått sätt och då skall hundarna kunna gå alla "slumpmässiga" spår. Vad tror ni om den teorin :idea: Har funkat hitills iaf! (För oss ;))
 
Jag är också inne på att lära hunden spåra på alla underlag och i alla vindförhållanden och det så tidigt som möjligt.

Har man då en lång liggetid på spåret så kan det blåsa lite hur som helst och rätt rejält också utan att spåret flyttar sig direkt mycket. Den vittring som är kvar finns ju i kärnan.

Jag kollar sällan vind då jag spårar. Det händer bara då han får svårigheter och jag vill veta vad det beror på.
Det räcker med att spana vind som en idiot i söket.
 
Etablerar man det att hunden ska ha nosen i backen så kan man nog göra lite hur som helst. Det blir ju bara problem då den har tendens att ta luftvittring och det är blåsigt eller ett spår som inte legat så länge. Sen är det nästan att lura sig själv om man tar vindriktning inne i skogen. Där virvlar det runt luft åt alla håll och kanter, lättare på ett öppet fält.
Som du säger, håller de sig bara i kärnan kan man göra lite hur som helst. Då blir det bara mer utmaning för hunden
 

Liknande trådar

Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
579
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 724
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag jobbar hemifrån och streamar höjdpunkter från älgvandringen 2023 för att få lite bakgrundsljud. Doris tycker att örnen var väldigt...
2
Svar
25
· Visningar
1 490
Senast: Reville
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp