Någon som vet nåt om detta instrument?

snigelfarmor

Trådstartare
11-0399.jpg

The STABLEIZER® is the most humane restraint and training system that has been devised and it works on all breeds, sizes, and disciplines of horses. The Stableizer fits over the horse's head and applies steady "adjustable" pressure to acupuncture points, under the upper lip and behind each ear. While the desired restraint is accomplished, the horse is subject to pleasure rather than pain. This enables the trainer to conduct procedures in an acceptable state to the horse without creating bad memories when the procedure is needed to be done again, and allows the horse to remember whatever procedure or training task was performed with a pleasureable association. Comes complete with instruction manual. Specify size. 11-0399

Sv: Någon som vet nåt om detta instrument?

Är det någonting för att stimulera akupunkturpunkter eller??? Det är väl ungefär jag jag kan läsa ut med hjälp av min dåliga engelska men det ser ju ut som något tortyrverktyg... :eek:

Antagligen till för sura hästar så de kan se lite gladare ut :D :D :D

God fortsättning
Önskar
Rolle på Österlen,som inte kunde låta bli.. ;)

Den kanske går att använda som en alternativ brems?

Om den verkligen påverkar akupunkturpunkter, så frisätts ju endorfiner, kroppens eget morfin.
Det skulle kunna göra den till en alternativ smärtstillare vid behandling av sårskador och annat som kan göra ont och vara besvärligt.

Det där är en human typ av brems.

Den FUNGERAR. Jag har gjort en egen variant av den. Man tar ett lagom tjockt/smalt bensnöre från ett täcke. Fäster haken i en av de höga sidoringarna på grimman, drar det in genom nedre sidoringen, sen under överläppen på hästen och så upp likadant på andra sidan och fäster andra änden i motstående höga sidoring. Så justerar man trycket så det blir lagom.

Jag använder UTESLUTANDE det om jag måste bremsa en häst. Dels för den fungerar utan någon som håller i den, och dels för att jag INTE gillar traditionell brems.

Alla hästar jag provat den på har det fungerat på, och ingen av hästarna ha ens initialt kämpat emot den (som de kan mot nosbrems). Effekten du vill ha (lugnande) kommer ganska fort vid rätt tryck, och iaf jag brukar kunna lossa den till bara ett lätt, lätt tryck när väl effekten satts in.

Ofta så behövs den bara en gång, t ex har jag använt den på en häst som avskydde manryckning (där jag eg inte gillar att bremsa, men jag var tvungen att rycka) och hästen stod och sov med 'underläppenbremsning', och nästa gång stod den och sov UTAN bremsning. Jag har alltså INTE sett det där med att de blir etter värre, som de kan bli om de nosbremsats i samband med något tidigare.

Så för MIG fungerar det ypperligt och JAG använder tekniken (om än att jag inte skulle köpa en sådan där när det går lika bra med en hemgjord).

men denna går ju in vid mungipan?

Vet du om att du just avslöjat en toppenaffärsidé??

hur får du bandet att sitta kvar under läppen?
Är det ett sånt runt gummisnöre du använder?

/jenny

snigelfarmor skrev:
men denna går ju in vid mungipan?

Vet du om att du just avslöjat en toppenaffärsidé??

hur får du bandet att sitta kvar under läppen?
Är det ett sånt runt gummisnöre du använder?

/jenny

Inte gummi, men ett runt bensnöre ja (inte de platta med 'vassa' kanter). Jag försöker hitta ett så 'mjukt' som möjligt dock, men samtidigt får det inte bli för tjockt.

Det sitter kvar utan problem, det blir ju lite spänn/sträckning när du fäster det på andra sidan (hur mkt spänn reglerar du ju själv, det ska ju inte vara för hårt, men samtidigt tillräckligt hårt för att ge effekten man vill åt. Jag börjar med att spänna det lite hårdare och lossar sen när effekten är där) och det är ingen risk alls det ramlar bort.

Om du vill kan jag pula på valacken det, och fotografera? (Jag behöver ju inte spänna det på honom, räcker ju att man ser hur det ska sitta).

Och jo, affärside ja, jag kan sälja bensnören för en hundring styck, ihop med en flashig bruksanvisning, och så hittar jag på något käckt namn ;)

Bensnören är det mest underskattade som finns tror jag, man kan göra dels humana bremsar av det, dels kan man göra 'grästyglar' alt 'antibockningsremmar. Som hindrar små ponnyer att dra ner huvudet i baken för att äta/bocka och på så sätt drar sina små ryttare i sadeln. Man kan köpa dem numera också, kostar ett par hundra. Jag fattar lika lite de som köper det som de som köper Stableizern.. :devil:

bensnören me resår går utmärkt å spänna in pollar me vid longering me! :p jätte smart!

Liknande trådar

Ridning Hej. Sitter o läser lite i denna bok och funderar över en passage där han skriver såhär om början av hästens inskolning. Dvs, direkt... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 378
Senast: flashlight
·
Avel Blev lite besviken när tråden om Flyinges nya hingstar försvann??? Så därför så måste jag bara flagga upp för att de tar in Roven**...
Svar
16
· Visningar
1 347
Senast: shady
·
Dressyr Vid en clinic nyligen ställdes frågan om hur många av de närvarande som hade läst dressyrreglerna - FEIs och de nationella. Väldigt få...
Svar
8
· Visningar
1 351
Senast: Camilla_H
·
Dressyr Doctor Gerhard Von Schwarrazinhoffer No one had ever interviewed Gerhard Von Schwarrazinhoffer before. I thought it was...
Svar
3
· Visningar
1 224
Senast: Kung Bob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka