Något är så fel, men vad!!!

Minni-Borg

Trådstartare
När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens till (då 18 år) och jag ville ha något yngre att utvecklas vidare med.
Efter lite letande berättade en bekant till mig om L, ett litet 7 årigt sto på island med bra fem gångarter. Hon var precis en sådan häst jag letade efter! Kruxet var att hon var krubbitare och de skulle slakta henne pga det, lilla jag 14 år och blödig kuuunde ju bara inte låta dem slakta henne pga det lilla :grin:
Så, hon gick igenom veterinär besiktningen på island och hon spattröntgades även ua.
En månad senare anlände hon till sverige, jag var eld och lågor! Verkligen kärlek vid första ögonkastet! :love:
Några dagar senare skulle min tränare testa henne (med diddi dyna), då (:eek:) kläcker den bekanta ur sig att hon hade hört massa "spökhistorier" om henne, ingen kunde rida henne utan att longera henne 15min först osv. annars bockade hon av sin ryttare. Men efter att först "tröttat ut" henne gick hon ok att rida, kunde sticka ibland men inget "värre".
Min tränare hoppade upp på henne med säkerhetsväst, hjälm och hela kitet. Hon hoppar upp, hästen står helt stilla och skrittar iväg lungt. Hon rider typ 10min och hästen är hur snäll som helst. Sedan skulle jag prova henne, hon är ursnäll. J*vla paller tänkte ju jag då, hon är ju som rena rama ridskoleponnyn... tji fick jag.
En vecka senare skulle jag rida henne igen, hon står helt stilla när jag hoppar upp, driver fram henne men hon bara backar, driver då på mera och hästen exploderar. Bockar tills jag flyger av och stannar sedan direkt och bara tittar på mig!
Vi kom fram till den lösningen att när jag ska hoppa upp på henne håller jag henne åt sidan så ho
n blir och snurra tills hon stannar.
Kom fram till ca ½år senare att det kanske inte bara är så att hon är "knäpp" utan hon kanske faktiskt har något fysikt problem. Åker in med henne på klinik, då röntgade dom ryggen (ua. end. lätt spänning i länden) de behandlar det, de upptäckte sedan också 1-2grads hälta på VB och ca ½ på HB. Behandlar, lägger upp rehab plan och åker hem. Efter att behandlingen och rehabtiden är slut börjar jag rida igen enligt ordination från vet. Allt funkar bra men hon är fortfarande likadan när man hoppar upp. Tänker inte så mycket mer på det i och med att kiropraktor, tränare osv sagt att problemet sitter mellan öronen. Ca ett år senare börjar funderingarna igen om det faktiskt inte kan vara fysiskt. Åker in till klinik igen och då känner vet endast igenom ryggen och longerar henne, upptäcker att hon har inflammation i kotsenskidan. De behandlar och vi åker hem igen.
Börjar också tänka i samma banor som de andra i och med att problemet sitter mellan öronen.
Ca ett år senare lånar jag ut henne på betäckning och året efter betäcker jag henne själv. Har nu ridit henne sen december och samma problem med att hoppa upp finns kvar.
Bör också tilläggas att hon funkar nästan endast i bomlöst, i bomdadel är hon i princip oridbar (testade för några veckor sen sedan, samma visa när jag hoppade upp fast efter några 100m tvärvände hon och stack bockande hemåt)
Idag skulle jag, en kompis och inackorderingen hos oss ut och rida barbacka. Har inte ridit barbacka på henne sen jag vet inte när! Allt gick superbra, när vi sedan skulle vända hem gick jag sist och pratade med de andra två, inga konstigheter. Mitt i allt sticker hon rakt fram förbi de andra och jag kastar mig av i en snödriva:cool:, detta är verkligen inte likt henne, brukar MYCKET sällan bli rädd får något. Direkt när jag är av stannar hon. Sedan kravlar jag mig upp igen och hon står snällt (går alltid bra efter att man ridit en stund, då kan man hoppa upp och ner hur som helst). Fortsätter hemåt och flera gånger är det som att hon "drar in bakdelen". Hoppar av typ 200m från stallet och känner först på högra sidan om ryggraden, ingen reaktion, sedan på vänstra och nästan vid manken reagerar hon genom att börja backa och dra bak öronen. Leder hem henne och sätter ut henne i hagen.
Nu kommer jag att ÄNNU en gång åka till klinik med henne, skall boka tid imorgon.
Detta är mina funderingar:
Bomsadeln som har "hårdare" bossor än en bomlös har blir att trycka på ryggen på ett annat vis än bomlösa som blir att "fördela sig mera över ryggen". Blir alltså att trycka mera vid manken eller där hon nu ev har ont. Samma tryck blir det då jag sitter barbacka på henne.
Alternativt har hon något kvar från inflammationen och det påverkar henne.
Detta är alltså bara mina funderingar.
Funderar också på att i och med att efter att hon "kommit igång" lite (longering) mjukar upp ryggen så det inte smärtar mera?
Kommer att be dem röntga tornutskott på henne och alla fyra ben på henne åtminstone. Något mer som ni enligt min beskrivning kan vara bra att kolla på henne?
Kan också tillägga att hoppa upp från pall, be någon hålla i osv osv inte hjälper.
Kan också tillägga att hon nu har väldigt svår med vänster varv. Borde hon inte vara mjuk i liksidig efter över 2 års vila? Minns ej om hon hade svårt med det innan.
I övrig hantering är hon supersnäll!
Kommer ni på något såhär vad det kan vara? Några ideer? Och som sagt, är det något mera jag bör kolla på kliniken? Kommer att ta med mig sadel, både bomlösa och med bom och visa dem när jag hoppar upp, något jag inte tidigare gjort.
Cw
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Eftersom hon är uppkollad på klinik utan att de hittat några större fel och problemet kvarstått skulle jag nog dra slutsatsen att det med stor sannolikhet kan vara psykiskt. Men det är nog bra som du tänker att röntga ryggen för att utesluta ex kissing spines. Om du tror det är muskulärt så ta ut en massör som får klämma genom och som kan ge dig massagetips.

Är det bara på hemväg som hon får sina "ryck"?
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Hur tänkte du nu? De har ju hittat fel varenda gång!

TS: har ni hittat orsaken till de felen ni har hittat? Om inte så tror jag att det kan vara svaret. Jag skulle åka till en riktigt bra klinik och kolla henne, och hittar de inget där så skulle jag åka till nästa klinik och nästa.

Iomed att hon funkar bättre med bomlöst så känns det ju som att hon faktiskt försöker säga något till er. Lyssna på henne.
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Jag tycker du har en bra 'plan' inför klinikbesöket, och tror inte det finns så mycket mer du kan tänka på/göra just nu. Kolla tänderna om det inte är regelbundet gjort, tandproblem kan ibland ge de mest märkliga symptom, även om jag har svårt ens jag få ihop det med tänderna.

Glöm inte att berätta om hennes tidigare hältor osv bara, hältorna kan tyvärr vara sekundära till t ex ett ryggproblem.

Förutom nu på slutet, har det bara varit precis när du suttit upp/börjat rida som hon exploderat, eller har det kunnat hända närsomhelst innan? Är det 'bara' i början tidigare kan hon ha/ha haft sadeltvång/gjordtvång/uppsittningstvång. Dock kan det vara kopplat till ryggproblem med (de är känsligare i ryggen när de är kalla och inte värmt upp), så jag tycker du gör helt rätt i att igen grundligt klinikutreda.

Lycka till, och uppdatera gärna när du varit på kliniken!
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Eftersom hon är uppkollad på klinik utan att de hittat några större fel och problemet kvarstått skulle jag nog dra slutsatsen att det med stor sannolikhet kan vara psykiskt. Men det är nog bra som du tänker att röntga ryggen för att utesluta ex kissing spines. Om du tror det är muskulärt så ta ut en massör som får klämma genom och som kan ge dig massagetips.

Är det bara på hemväg som hon får sina "ryck"?

Har haft massör, kiropraktorer, haft IR terapi på henne osv osv. Inget hjälper...

Nej, det är både på hem & bortvägen.
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Hur tänkte du nu? De har ju hittat fel varenda gång!

TS: har ni hittat orsaken till de felen ni har hittat? Om inte så tror jag att det kan vara svaret. Jag skulle åka till en riktigt bra klinik och kolla henne, och hittar de inget där så skulle jag åka till nästa klinik och nästa.

Iomed att hon funkar bättre med bomlöst så känns det ju som att hon faktiskt försöker säga något till er. Lyssna på henne.

Inte vad jag kan minnas har vi hittat orsaken!
Pratade nyss med dem och fick tid imorgon 11.00 :laugh: Hon tyckte allt lät väldigt mystiskt och jag sa att jag skulle hoppa upp på henne för att visa och jag sa också vänligt men bestämt vad jag ville att de skulle röntga igenom!
Ja det känns verkligen så! Denna gång ger jag inte upp, kosta vad det kosta vill :devil:
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Jag tycker du har en bra 'plan' inför klinikbesöket, och tror inte det finns så mycket mer du kan tänka på/göra just nu. Kolla tänderna om det inte är regelbundet gjort, tandproblem kan ibland ge de mest märkliga symptom, även om jag har svårt ens jag få ihop det med tänderna.

Glöm inte att berätta om hennes tidigare hältor osv bara, hältorna kan tyvärr vara sekundära till t ex ett ryggproblem.

Förutom nu på slutet, har det bara varit precis när du suttit upp/börjat rida som hon exploderat, eller har det kunnat hända närsomhelst innan? Är det 'bara' i början tidigare kan hon ha/ha haft sadeltvång/gjordtvång/uppsittningstvång. Dock kan det vara kopplat till ryggproblem med (de är känsligare i ryggen när de är kalla och inte värmt upp), så jag tycker du gör helt rätt i att igen grundligt klinikutreda.


Lycka till, och uppdatera gärna när du varit på kliniken!

Just det, tänderna hade jag också på listan :idea: Brukar de ha hästtandläkare på klinik?
De har alla plåtar och allt där :)
Nej det är nu på sista tiden det vart så! Dock inte med bomlöst, har bara hänt att hon stuckit 2 gånger sen jag satte igång henne igen i december, första gången med sadel och igår barbacka...
Är inte olika former av tvång kopplat till magen och sadelgjorden? Känns isåfall att det inte är där skon klämmer...
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Just det, tänderna hade jag också på listan :idea: Brukar de ha hästtandläkare på klinik?
De har alla plåtar och allt där :)
Nej det är nu på sista tiden det vart så! Dock inte med bomlöst, har bara hänt att hon stuckit 2 gånger sen jag satte igång henne igen i december, första gången med sadel och igår barbacka...
Är inte olika former av tvång kopplat till magen och sadelgjorden? Känns isåfall att det inte är där skon klämmer...

Det klassiska sadelgjordstvånget är just när du drar gjorden ja. Men det finns de som reagerar både när du sadlar och sitter upp. Min med sadeltvång reagerade på alla tre. Det som satt i längst var just uppsittningen och första tio metrarna.

Han hade dock även dels en olycklig erfarenhet i bagaget vid inridningen. I korthet så han var ett A-barn vid inridningen. Ända tills de bad om steg under ryttare med sadel, då flippade han ur. De backade, började om, samma resultat. Sen upptäcktes bommen var knäckt i sadeln - så när han rörde sig med vikt i gjorde det ont. Det hade tyvärr hunnit 'fastna i huvudet' att sadeln bits.

Hela inridningen gjordes om, och med en hel del besvär blev det bra. Han var dock fortfarande spänd vid uppsittning men det släppte ganska fort. Sen vid ett tillfälle när han utan problem var riden i alla gångarter och i kanske 6 - 8 mån, så blev han skrämd. Jag (det var inte jag som red in btw, men stod i samma stall) hamnade i bakvikt då jag inte var beredd, och de gamla minnena vaknade och han fick PANIK, och exploderade. Jag for som en projektil. Skadade ryggen svårt och det slutade med ambulans och sjukhus.

Hästen tappade helt koncepterna av den upplevelsen. När jag väl kom ut från sjukhuset och kunde röra mig igen etc och sitta upp igen, så jag satt av VÄLDIGT fort kan jag säga, då han såfort jag kommit upp i princip började hoppa och fara.

Det tog mycket mycket lång tid att reparera det, och han var alltid spänd när jag satt upp och första stegen, och kunde explodera. Något år senare fick han efter en längre vila (tnker på att din varit betäckt = vilat) än värre beteende. Efter klinikutredning konstaterades ryggont, hältor (trots vila) och kissing spines.

Han blev bra, men han var alltid spänd vid uppsittning, och det gällde att man la varm sadel på varm rygg, gjorde på precis samma sätt varje gång (så han visste vad som väntade) och skrittade fram vid hand innan man satt upp, annars blev det väldigt spänt.

Med tiden blev han nästan som en normal häst, dvs man kunde sitta upp 'direkt' på stallplanen osv. Men vissa dagar var han spänd som en fiolsträng och explosionsfärdig första stegen. Jag hade dock hunnit lära honom att stanna istället för att explodera om det blev 'för mycket' för hjärnkontoret.

Så, jag tror inte riktigt på uppsittningstvång rakt av, bara mentalt, hos din utan tycker du gör helt rätt i att utreda - och tvånget kan sitta i en fysisk orsak nu eller förr liksom.

Alla kliniker har inte hästtandläkare, men det är enligt mig i princip bara en hästtandläkare som är värd namnet (TL) och be att få en veterinär som är bra på tänder helt enkelt.
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Tack för utförlig beskriving :bow:
Låter väldigt liknande som min! Om de inte hittar alls något fel på henne imorgon skulle det vara super snällt om du ville pm:a hur ni tränade,
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

för att få bort det, någorlunda iallafall :laugh:
Men vad tror ni om att hon blivit så svag i vänster varv, nu under igångsättningen har jag i stora drag bara ridit ut i och med att jag inte har paddok eller ridhus tillgängligt än. I höger varv funkar hon bra! Borde hon inte vara liksidig efter så lång vila?
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Om hon har ont någonstans och felbelastar/snedbelastar även under vila så kan det ju visa sig i oliksidighet.

Sen, de flesta hästar behöver ridas för att vara helt jämnsidiga, de allra flesta hästar är starkare i en sida, precis som vi människor. Och när hästen rör sig fritt så väljer den det enkla och energibesparande sättet.

Så, att en häst efter 2 års vila INTE är lika mjuk och liksidig som den var när den reds regelbundet ser jag inte som konstigt i sig. Däremot är den oliksidighet som du beskriver lite väl stor för jag ska tycka det 'bara' är oliksidighet efter vila.

Men försök (det är jättesvårt jag vet) att inte grubbla för mycket på vad det kan vara för anledning, utan vänta på klinikbesöket - förhoppningsvis får du inte bara en tid ganska snabbt utan även mer svar då.
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Om hon har ont någonstans och felbelastar/snedbelastar även under vila så kan det ju visa sig i oliksidighet.

Sen, de flesta hästar behöver ridas för att vara helt jämnsidiga, de allra flesta hästar är starkare i en sida, precis som vi människor. Och när hästen rör sig fritt så väljer den det enkla och energibesparande sättet.

Så, att en häst efter 2 års vila INTE är lika mjuk och liksidig som den var när den reds regelbundet ser jag inte som konstigt i sig. Däremot är den oliksidighet som du beskriver lite väl stor för jag ska tycka det 'bara' är oliksidighet efter vila.

Men försök (det är jättesvårt jag vet) att inte grubbla för mycket på vad det kan vara för anledning, utan vänta på klinikbesöket - förhoppningsvis får du inte bara en tid ganska snabbt utan även mer svar då.

Har pratat med dem, fick tid redan imorgon förmiddag :banana:
Det är fruktansvärt svårt att inte fundera på det, det som känns mest hemskt är att jag antagligen ridit, tävlat henne osv då hon inte vart fräsch! Hon är verkligen min "one in a lifetime" häst och jag skall göra allt för att hon ska bli bra! Som sagt, kosta vad det kosta vill :devil:
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Nu har jag inte läst hela tråden pga lite tidsbrist... :P

Men en tanke slog mig att man brukar korrigera snedhet/stelhet hos hästen. Men det kan vara så att ryttaren också har en snedhet i sitt bäcken som denne för över till hästen. Visserligen hade hon detta när hon kom, så det må vara långsökt... Vissa hästar är ju mer känsliga än andra! Så det kanske kan va värt att kolla på?
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Ska bli intressant att läsa om hur de gick för dig idag. Min första tanke var också att alla "små fel" som ni hittat säkert borde kunna komma från ett STORT fel. Så jag tycker de låter som du har en bra plan.
Sedan kommer de lite OT här men varför valde du att avla på hästen? Vill inte säga att de är fel men va bara en tanke när man läser om alla problem. tänker på om de skulle vara något ärvtligt blandannat. Bara en liten tank. du behöver inte alls svara på de egentligen. :)
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

*Skriver för att hitta tillbaka till tråden.

Hoppas du finner ut orsaken en gång för alla!
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Ska bli intressant att läsa om hur de gick för dig idag. Min första tanke var också att alla "små fel" som ni hittat säkert borde kunna komma från ett STORT fel. Så jag tycker de låter som du har en bra plan.
Sedan kommer de lite OT här men varför valde du att avla på hästen? Vill inte säga att de är fel men va bara en tanke när man läser om alla problem. tänker på om de skulle vara något ärvtligt blandannat. Bara en liten tank. du behöver inte alls svara på de egentligen. :)

Just för att jag hela tiden fått höra att "det sitter mellan öronen", dvs att hon haft problem vid inridningen, att dom red in henne för snabbt o dyl... Direkt när jag fått veta vad det är kommer jag att åka in med hennes föl för att kolla upp att de inte har samma sak. Om det är något ärvtligt dvs! :crazy:
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Uppdatering: Idag har jag varit på klinik, jag är så fruktansvärt arg, ledsen och kränkt att det inte är sant!
Vi kom till klinik, jag berättade hur allt låg till och vad mina misstankar var.
Hon klämde igenom henne och upptäckte att ena halskotpelaren var mycket större än de andra, hon ömmade även där. Kände även på manken (där jag kände på henne i måndags), vet dock inte om hon "prickade rätt", hon reagerade inte iallafall. Sprang med henne sedan fram och tillbaka, inga konstigheter. Longerar henne i båda varv och hon travade lika bra i båda (!!!:laugh:) Går sedan in och gör böjprov på henne, inget konstigt. Dock reagerade jag på att när hon böjt benet på henne, sätter hon ner det sakta, leder sedan fram henne en bit och sen säger hon att vi ska springa (?) Är det inte lite av poängen att hon ska iväg direkt???
Sedan röntgar vi tornutskott och halskotpelarna (heter det så, haha). Jag står inne med hästen i "röntgen rummet" och min kompis i rummet där bilderna kommer fram. När ena bilden på halskotpelarna kommer fram säger vet. "där" och pekar på en tydlig knöl som i hennes ögon såg ut att inte skulle vara där. Vet. går sedan iväg. Efter en liten stund kommer hon tillbaka och säger att hon inte ser något konstigt på hästen, hon var kärnfrisk, en riktigt fräsch häst. Ifrågasatte då vad kotan som ömmade var, fick till svar att det kan vara så ibland (???) Ifrågasatte även andra saker men hon upprepade bara att hästen var hur fräsch som helst, jätte rörlig och fin.
Fick recept på fenylbutazon och skulle ge henne 2gram kväll och 2gram morgon i 14 dagar. Sedan halva den dosen lika länge... Varför har jag ingen aning om då vet. ansåg hästen som frisk. Skulle redan imorgon longera henne och fortsätta med det i en vecka och sedan rida henne som vanligt men skulle longera henne 15min innan jag hoppade upp (resten av livet?), skulle även ha en liten ponny sadel på henne... :o
Blir skitförbannat (visar det dock inte, är bara kort i tonen osv. kunde inte hålla mej :p)
Åker hemåt, ringer en jag känner väl som är väldigt duktig. Hon tycker det hela låter konstigt och tycker jag ska be om röntgenplåtarna. Åker tillbaka och får dem och åker sedan till hon som tyckte jag skulle ha röntgenplåtarna.
Vi kollar på dem och upptäcker att jag endast fått 3 av 5 bilder, den bilden min kompis såg "knölen" tydligt på fanns inte med. Såg på den bilden på halskotpelarna som fanns och den som var högst upp (på den bilden vi hade iallafall, vet inte om de fick med den som är allra högst upp). Och den såg mycket större ut än de andra. Sedan på de tornutskotten som var närmast manken var det som "buckor". Svårt att förklara, men liksom "hackigt". De vi var hos messade deras veterinär och frågade om hon kunde maila bilderna till henne, de kunde hon! Väntar nu bara på svar från henne... Lär inte kunna sova ikväll :angel:
I övrigt skrev hon (skriver rakt av):
Plap:galla i femoropatellarleden vb (såg jag nu :o inget hon berättade...)
något tunnt musklad i ryggen, ömmar inte för palpation av ryggen. Ömmar för palpation av C3 som känns förstorad. Neurologisk undersökning ua. (Hur länge tar en sådan, hon hade tydligen gjort den under de 3min vi var ut till bilen för att hämta ett papper)
Ohalt på rakt spår och vid longering. Travar ovanligt väl. Inga böjreaktioner.
RTG: Hals C3, rygg. Inga påvisbara patologiska förändringar i tagna projektioner.
Så gick det med det... känns så jobbigt just nu...
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Vad tråkigt för dig att det inte blev som du hade hoppats på.

Satt du upp på henne för att visa hur hon brukar göra ?

Jag har ingen aning om varför hon uppför sig som hon gör.
Men jag kan tänka mig att det har mer med psyket att göra än fysiskt, kanske.
Eventuellt kan det ju vara något med det där hackiga på röntgenbilderna.

Men att det skulle vara en "felaktig" inridning skulle inte förvåna mig alls.
Hon kanske behöver longeras en liten stund innan man rider för att släppa "spärren", den mentala tänker jag på.
OM hon funkar på det sättet kanske det är så man får göra helt enkelt.

Och använda bomlöst om hon verkar trivas bäst med det.

Hoppas det löser sig för dig.
Med hästar som kommer fårn Island kan man aldrig ta för givet att det har gått till som man kanske förväntar sig att det borde ha gjorts.

Köpte själv ett sto därifrån som enligt utsago skulle vara mycket riden, även av barn.
Alla reagerar de olika på flytten och denna häst trivdes inte ens med bett i munnen och var svår att få tag på hagen och väldigt spänd, uppförde sig som hon knappt vara van vid normal hantering.
INte riktigt vad jag hade förväntat mig.....
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Vad tråkigt för dig att det inte blev som du hade hoppats på.

Satt du upp på henne för att visa hur hon brukar göra ?

Jag har ingen aning om varför hon uppför sig som hon gör.
Men jag kan tänka mig att det har mer med psyket att göra än fysiskt, kanske.
Eventuellt kan det ju vara något med det där hackiga på röntgenbilderna.

Men att det skulle vara en "felaktig" inridning skulle inte förvåna mig alls.
Hon kanske behöver longeras en liten stund innan man rider för att släppa "spärren", den mentala tänker jag på.
OM hon funkar på det sättet kanske det är så man får göra helt enkelt.

Och använda bomlöst om hon verkar trivas bäst med det.

Hoppas det löser sig för dig.
Med hästar som kommer fårn Island kan man aldrig ta för givet att det har gått till som man kanske förväntar sig att det borde ha gjorts.

Köpte själv ett sto därifrån som enligt utsago skulle vara mycket riden, även av barn.
Alla reagerar de olika på flytten och denna häst trivdes inte ens med bett i munnen och var svår att få tag på hagen och väldigt spänd, uppförde sig som hon knappt vara van vid normal hantering.
INte riktigt vad jag hade förväntat mig.....

Satt mej inte upp, vet. tyckte inte det behövdes... Okej, psyktskt. Men efter 6 år av träning borde ju någon del av spärren bli bättre?
Hon fungerar ju inte på något sätt alls! Och hon ömmar massor på en punkt i manken. Det var även där vi (ingen av oss är specialister) såg på RKT bilder att det såg hackigt ut... Även halskotpelaren som var förstorad som ömmade.
I och med att problemet funnits kvar även innan flytten (det vet jag nu) har jag svårt att tro att det har med flytten att göra.
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Blev det ingen röntgen av benen? Jag som själv är islandshästägare blir alltid rädd för att det är spatt om det är något fel på en islandshäst.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: slant98
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
380
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Sirap
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp