Något är så fel, men vad!!!

Sv: Något är så fel, men vad!!!

Ingen RTG av ben, bad om det men vet. tyckte det var onödigt och jag skulle få stå för alla bilderna själv...
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Vad baserade vet det på? För att hon inte var halt vid hennes så kallade böjprov?
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Precis... Bad om att hon skulle röntga alla ben GRUNDLIGT! Till svar fick jag det att hon såg ren ut på alla prov, så det behövdes inte men att hon kunde göra det men då skulle jag måsta stå för allt själv, det skulle inte gå på försäkringen.
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Jag hade genast ringt och bokat tid på en ny klinik med en betydligt vettigare veterinär!!
Samt ringt till kliniken och bett om dom sista två röntgenplåtarna:mad:
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

om det är ngt i ryggen på henne är det en utmärkt ide att röntka tornutskotten mycket noga. faktumet att hon reagerar mer på bomsadel, och just i läget ngn sitter upp, antyder att ngt kanske kan besvära henne just i de lägen ngt "trycker" eller belastar extra just där.

en bekant till mig hade en häst som betedde sig så, oregelbundet, iblandgick det bra ibland inte osv. de trodde det var sadeltvång men blev bara värre och värre och värre. när hästen slutligen togs in för rygg röntken visade sig en pålagring som växt ner som en tagg rakt ner i mankregionen på hästen. tro fasen att den reagerade när tryck lades på beroende på hur trycket tog och hur hästen rörde sig för att "taggen" skulle sticka så att säga.....

tråkigt med denna situationen :( det bästa jag kan rekommendera är som sagt en komplett genomgång av tornutskott på en klinik du känner förtroende för.
 
Sv: Något är så fel, men vad!!!

Hade en häst som stegrade sig och spände sig massor, åkte till ATG-klinik och de röntgade allt, hasorna, ryggen samt ultraljudade även benen. (Ingen hälta vid böjprov) Kliniken ställde upp på allt och gick noga igenom med mej om röntgenbilderna, även UL-bilderna. Besöket tog lång tid och var värt allt, en riktig genomgång av hästen och för mig också som fick se o känna allt. Inget fel på hästen alls, fick butta med hem av en veterinär som var orolig för de inte kunde hitta ngn orsak (som hästen vägrade äta öht).
Tog då hem en kiropraktor som hittade fel i bäckenet, sned och SI-leden..... När det behandlats tre gånger samt markarbete och ridning enl AR fick jag tillbaka min vanliga häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: slant98
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
380
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Sirap
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 912
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp