Något gör hästarna dåliga...

Ela

Trådstartare
Har fyra ettåriga unghingstar på lösdrift. Började i måndags att stalla in dom för att de ska vänja sig att stå en och en och för att bli mer hanterade.

I tisdags när jag skall ta in dom på eftermiddagen står en av unghingstarna för sig själv och reagerar inte nämnvärt när vi tar in de andra tre.

Vi går och hämtar honom och han upplevs lite ostadig och han andas kraftigt och fort. Ser spänd ut över buken. Något bleka slemhinnor.

Veterinären rings ut och allt eftersom vi väntar blir han sämre. Slemhinnorna blir allt blekare och upplevs när veterinären kommer lite grå/blå.

Han har mycket hög puls drygt 130 och är väldigt snabbandad. Veterinären ger kramplösande, dropp samt smärtlindring och b vitamin. Helt utan resultat. Går in och rektaliserar och tycker sig känna ett stopp. Dåliga magljud.

Efter ett tag går pulsen ner kraftigt och hamnar runt 16 i samma veva rasar han i hop och vi bestämmer oss för att avliva. Diagnos kolik med misstanke om tarmvred.

Under tiden veterinären är där får ytterligare en häst lindriga koliksymtom. Med ökad puls, minskade mag/tarmljud samt ökad andningsfrekvens. Behandlas som ovanstående häst och blir snabbt piggare.

Vi diskuterar eventuella orsaker och funderar på om det kan ha något samband.

Går som på nålar och har hela tiden stenkoll på hästarna och allt är som vanligt. Vid sex tiden i dag lekte de för fullt och jag såg även att samtliga hästar bajsade.

Vid åtta tiden står en av ettåringarna för sig själv med samma symtom som häst nummer ett. (90 i puls) Riktigt dålig när veterinären kommer ut men svarar på den behandling han får eller i alla fall i nuläget. Veterinär ger, dropp, parafinolja, b-vit, kramplösande och smärtstillande.

Häst nummer 1 dog, häst nummer två klarade sig undan med lindrigare symtom, häst nummer tre blev riktigt dålig men verkar än så länge svara positivt på behandlingen.

Veterinärerna börjar fundera på om det kan röra sig om någon förgiftning. Ingen av hästarna har uppvisat några typiska koliksymtom.

Om det rör sig om en förgiftning är frågan vad det är som förgiftat dom?

De har en större hage med en bäck, vattnet i bäcken rinner på ganska ordentligt men i ena kanten på hagen har det samlats en pöl med mer stillastående vatten har dock inte sett dom dricka ur den. Finns nästa inga växter och heller inget direkt gräs.

Några tankar??

(förlåt om det var osammanhängande men jag är jättetrött och orolig)
 
Sv: Något gör hästarna dåliga...

Förlorade ytterligare en unghäst i början på året, symtomen var inte helt snarlika men ändå inte helt olika.

Hästarna har egentligen ingen koppling till varandra då de står på olika ställen men de får hö från samma leverantör.

Tror egentligen inte att det har något samband men man börjar ju fundera....

Tyvärr är de hästar som dog redan begravda och obduktion är inte möjligt.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1181751
 
Senast ändrad:
Sv: Något gör hästarna dåliga...

Ja det har jag gjort, men de fick aldrig klarhet i vad som hade hänt va?
 
Sv: Något gör hästarna dåliga...

Men usch, lider med dig :( Har tyvärr inget svar att ge dig men förstår att ni misstänker förgiftning. Tre hästar i stallet fick en lindrigare förgiftning förra sommaren vilket visade sig bero på att de ätit åkerfräken, men det är det väl knappast säsong för nu. Nu blev de ju inte i närheten av så dåliga som dina, men de fick gråa slemhinnor, ratade maten och andades häftigt. Någon av dem sparkade mot magen. Hoppas ni får klarhet i vad det är!
 
Sv: Något gör hästarna dåliga...

Kan det vara någon växt i hagen som dom tuggat i sig.
Typ rötter späda skott av någon växt som är giftig i början på säsongen.
Vi hade liknande fall för 2 år sedan.
Bara unghästarna fick lindrig kolik.
Ingen av ridhästarna visade symtom.
Dom gick tillsammans i stor skogshage.
Det vi sett i år och som vi inte upplevt tidigare är att dom har käkat bark nu på våren.
Troligen pga av den sena våren. Sav i träden och inget gräs som växt upp.
Kaprifolen börjar få gröna blad, giftig?
I år hade grannens får ätit rhododendron och unglamm har dött. Dom har nu lånat en annan gräshage av oss.
Ek på våren, vet i alla fall att man kan inte ge vandrande pinnar späda ekblad då dör dom direkt, funkar senare på sommaren.
 
Sv: Något gör hästarna dåliga...

Jag hade flyttat dem till en annan hage, ifall det är så att det finns något giftigt i hagen. Känns dock inte så sannolikt, inte mkt som växer nu. Här har det knappt spirat fram lite gräs och du bor längre norrut än jag gör. Du har inga träd eller buskar i hagen? Eller torra växter som står kvar från förra sommaren?

Grannar som besprutat med bekämpningsmedel nyligen?

Äter de vanligt hö? Är det fler hästar än de som blivit sjuka som äter samma hö? Det finns en del giftiga växter som förblir giftiga även efter torkning. Har du gått igenom höet och letat för att se om det finns andra växter än gräs?

Olika sorters mögel som tex mjöldryga kan också finnas i fodret, här står det lite om symptom på förgiftning av olika typer mykotoxiner: http://stud.epsilon.slu.se/1348/1/pilskog_h_100611.pdf

Togs inga blodprov av hästarna?? Det kan ju vara en smittsam sjukdom.

Vattnet i hagen går det att ta prov på, men har svårt att tro att det blivit dåligt av att stå, det är ju så kallt fortfarande och det låter som det ändå är lite påfyllnad från bäcken hela tiden. Däremot kan det ha förorenats på något sätt.

Jag hade testat allt som testas kan om jag vore i din sits, hemskt att inte veta vad som gjorde hästarna sjuka. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Något gör hästarna dåliga...

Några prover på foder eller vatten är inte taget i dagsläget. Vattnet hästarna får att dricka är samma som vi dricker men som jag tidigare nämnt finns det lite stillastående vatten i ena kanten av hagen.

Någon smittsam sjukdom är inte något som veterinärerna tror på. Däremot nämndes en akut form av grässjuka.

Våra veterinärer har varit i kontakt med Strömsholm och SVA så under dagen får jag mer besked om vad nästa steg blir.

De dräktig hästarna skall flyttas från gården och de unghästar som varit drabbade får ta över deras hage så länge.
 
Sv: Något gör hästarna dåliga...

Ja det kan det ju vara, stämmer väldigt väl med symptomen den första hästen hade. Men det måste ju då vara den akuta varianten och ev den subakuta hos de som fortfarande lever? Jag har dock alltid läst och hört att hästarna dör inom en vecka även av sub-akut grässjuka. Endast vid kronisk grässjuka finns ett litet hopp om att rädda dem (och där stämmer ju dina hästars symptombild inte alls in).

Vad jag vet så krävs biopsi från tarmen (buköppning krävs) eller obduktion för att med säkerhet diagnostisera grässjuka. Usch, ni kanske får gräva upp den döda hästen för att få veta säkert. Om det inte är för sent vill säga.

Hoppas det inte är grässjuka.... Var exakt bor du? Om man konstaterat grässjuka så är alla beten inom ca 1 mils avstånd riskområden.
 
Senast ändrad:
Sv: Något gör hästarna dåliga...

Fast den första hästen dog ju i feb när det var mycket snö och inte ett grässtrå.

Jag bor precis på gränsen mellan värmland och Dalsland.

Hästarna fodras med hösilage och vi har diskuterat botulism då de inte är vaccinerade. Men veterinärerna tycker inte symtombilden stämmer och isåfall hade det inte gått att vända på förloppet på den sista hästen heller.
 
Sv: Något gör hästarna dåliga...

Gräva upp den sista hästen har diskuterats men det hade redan hänt en del med kroppen från tis till torsdag och graven han nu legat i ett dygn var ganska blöt så med största sannolikhet är det omöjligt att obducera honom och på så vis få någon klarhet i vad som händer.
 
Sv: Något gör hästarna dåliga...

Men vad hemskt! Är hagen brevid en väg finns det faktist idioter som förgiftar med flit! :mad: En gammal stallkamrat till mig fick sina hästar förgiftade,men kommer inte ihåg vad det var som hade använts/misstänkt ha används... Kommer tyvär heller inte ihåg symptomerna då vi inte stog i samma stall under den här perioden,så jag har bara fått det berättat av gemensam bekant.

Kan mycket väl vara något i fodret annars. Äter dom som vanligt? Min häst åt grovfoder i vintras som dom andra hade så gott som ratat,han blev jättedålig! Dock hade han haft diareé ett tag innan,så han var säkert redan helt slut i systemet.

Men hur som helst så hade det kommit en ny höbal,hade fodrat två hästar på natten i boxen som hade lämnat jättemycket,sen i hagen så var det ingen som åt högarna med det fodret,utan valde annat, FÖRUTOM min häst. På eftermiddagen sen låg han bara och skakade,tog in,lade sig,ringde veterinär som misstänkte kolik,men kände inte riktigt något stopp utan allt såg/kändes bra,förutom förhöjd puls och helt färdig,liiite lite feber. Pumpade i han massa vätska och b-vitamin,sen vart han lite piggare. Vart hela tiden bättre,men han stog på box i 2-3 dagar pga att han ville ligga ner mycket och det var ju mitt i vintern med massa snö på backen,sen en morgon när stallägaren skulle släppa ut så höll han på att riva stallet,så då var han frisk igen! :p

Vi misstänkte ev kolik,men mest uttorkning pga diarre,men nu i efterhand så funderar man ju på om det var någon form av förgiftning pga fodret,och han var den som reagerade starkt pga redan nedsatt immunsystem pga diareén?

En till häst hade varit lite dålig i magen,och den tredje var svälld i benen med lite feber vid samma tillfälle,balen kastades direkt!

Luktade gott och var inget konstigt i den (den öppnades upp för att kolla så det inte var något dött djur i balen) men någon knas var det ju...
 
Sv: Något gör hästarna dåliga...

Jag menade den första av de som blev sjuka nu.

Vet inte hur mkt snö ni har haft, men hästar gräver ofta bort snön för att komma åt gräset.

Hoppas de andra klarar sig!
 
Sv: Något gör hästarna dåliga...

I dagsläget ansåg veterinärerna att det inte fanns så mycket vi kunde göra men om någon mer blir sjuk skall vi ta fler prover på den och OM (vilket jag verkligen hoppas vi slipper) någon mer dör skall den givetvis obduceras.

Det vi gjort nu är att stänga av den hagen som de har gått i så de bara går på en grusad och städad del. Alla vattenhinkar, badkar, höhäckar och liknande har noggrant rengjorts. Prover är taget från det misstänkta hösilaget och skall skickas på analys, och nya träckprov skall tas.

Mitt i allt har vi ett sto som skall föla och just i år känns det allt annat än roligt....
 
Sv: Något gör hästarna dåliga...

Veterinären tror ju att det rör sig om en förgiftning av något slag och ställde frågan om vi trodde att någon kunde ha gjort det med flit.....

men så dum är väl ingen?? Vi bor ganska avsides och vägen förbi hagen leder bara in till grannhusen....
 
Sv: Något gör hästarna dåliga...

Glykol? Behöver ju inte vara någon som gjort det med vilje.
 
Sv: Något gör hästarna dåliga...

men så dum är väl ingen??

Kan folk skära sönder hästar totalt så kan dom nog lika gärna förgifta dom... :( Och min fd stallkamrat fick sina förgiftade genom en annan människa med flit,kommer dock inte ihåg hur och av vad... :/

Jag har "bara" haft en förgiftad hund,men det slutade med att blodet inte koagulerade sig tillslut,utan rann ut ur alla slemhinnor,tillsammans med kramper,det var det värsta jag varit med om... :cry: Hans liv gick som du säkert förstår inte att rädda. Då hade han bleka slemhinnor innan allt detta började,vart stel och ramlade omkull. Sen kom kramperna,sen kräktes han massvis,när blodet började rinna ur kroppen så fick han sprutan på en gång. :cry:

Det finns folk till allt! Min hade dock ätit något i skogen då vi varit där och promenerat på förmiddagen,detta började på kvällen. Hörde sen av en granne att hans hund också drabbats,men att hon klarade sig med nöd och näppe.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 631
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 004
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
380
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp