Namn som fått avslag

Byt ut det mot vilket sexuellt ord som helst, "kuk", "vagina" eller vad som helst. Jag skulle tycka att det var lustigt på en häst och ocharmigt som namn. Det betyder inte att det är något fel på ordet.

Då har vi olika åsikter där, vilket är helt okej. :) slut på OT!
Jämför du bög med könsord..?
Bög är inte ett sexuellt ord i den bemärkelsen, handlar om kärlek till andra människor.
 
Jämför du bög med könsord..?
Bög är inte ett sexuellt ord i den bemärkelsen, handlar om kärlek till andra människor.
Jag jämförde det inte med något annat, jag gav exempel på andra sexuella ord.

Jag tycker såhär: Sexuell läggning(lesbisk, homosexuell, heterosexuell osv) = sexuella ord. Fortfarande tycker jag inte det passar som namn, som sagt.
 
Jag hade bade ovanligt for och efternamn nar jag vaxte upp och fick stava fran det jag var gammal nog att behova uppge namn mer formellt ... och alskade det. Det satte mig i en sarstallning att vara unik och jag kande verkligen hur jag inte var som alla andra. Aven nar andra barn forsokte retas svarade jag med stolthet over mina namn och hur "speciell" jag var. :p Och det ar verkligen lustigt da jag var valdigt kanslig for att bli retad i andra sammanhang.

Jag har det också, är ensam i hela världen om kombination av för- och efternamn, och även om jag tycker att Görel är förskräckligt fult så älskar jag att sticka ut genom att heta något som ingen annan gör!
 
Nu i vuxen ålder rycker jag bara på axlarna men det var mindre kul som barn/tonåring. Då ville iaf inte jag sticka ut på grund av mitt namn.

Jag delar delar av din historia. Jag har finska namn varav efternamnet är snudd på omöjligt att få till för svenskar. Ett tag skrev jag ner alla varianter av mitt efternamn som jag stötte på och jag ibland blir jag djupt imponerad av kreativiteten i de olika versionerna och av att posten faktiskt kommer fram.

Som barn avskydde jag mina namn och drömde om att heta något vanligt svenskt. Som vuxen känner jag mer tillhörighet till mina namn och ser dem som en del av min historia. Men huvva vad jag avskydde vad jag heter som barn/tonåring
 
Jag hatade mitt både förnamn och efternamn som barn. Fick alltid bokstavera. Efternamnet är folk väldigt kreativa på trots att det är svenskt, men det är bara min släkt som har det. Som barn ville jah byta, men sen när jag blev äldre orkade jag inte. Kändes ju jobbigt när en stor del av ens bekantskapskrets ändå skulle kalla en för det de lärde känna mig med. Jag ville gärna gifta mig och därmed byta namn, men tror inte jag kommer göra det heller.
 
Jag har det också, är ensam i hela världen om kombination av för- och efternamn, och även om jag tycker att Görel är förskräckligt fult så älskar jag att sticka ut genom att heta något som ingen annan gör!
Jag måste erkänna att jag är rejält störd av att det ploppat upp en annan person i landet med min namnkombination. Fram tills 90talet hade jag inte ens MÖTT någon annan med mitt förnamn.
 
Jag måste erkänna att jag är rejält störd av att det ploppat upp en annan person i landet med min namnkombination. Fram tills 90talet hade jag inte ens MÖTT någon annan med mitt förnamn.

Jag har full förståelse! Det finns en med samma förnamn som mig men med annan stavning och med ett av mina efternamn, det gillar jag inte alls!
Hade en gång en kompis med ett förnamn som bars av 50 pers och det finns en till med samma efternamn som hon (som inte är jättevanligt) och i samma stad!
 
Kom på en kul grej. För ett antal år sedan blev jag uppringd av ett par som funderade på namn till sin dotter. De funderade på det namn jag har, letade upp nån i telefonkatalogen som hette så och ringde för att fråga hur jag upplevde att det var att heta det, om jag blivit mobbad för det osv. Jättegulligt!
 
Jag har full förståelse! Det finns en med samma förnamn som mig men med annan stavning och med ett av mina efternamn, det gillar jag inte alls!
Hade en gång en kompis med ett förnamn som bars av 50 pers och det finns en till med samma efternamn som hon (som inte är jättevanligt) och i samma stad!
Ja numera ( efter att muren föll och Balkankriget) finns 901 andra kvinnor med mitt förnamn.
Efternamnet är det 19 personer som har, varav 6 är mina familjemedlemmar.

Vad i helskotta är oddsen att någon av de 13 andra har samma förnamn som mig? Som dessutom har ett helt annat geografiskt/språkligt ursprung än efternamnet?
 
Jag är också ensam i världen med mitt namn, ingen har haft denna namnkombination innan mig heller. Hela namnet (för + efternamn då) är 2 stavelser, 6 bokstäver långt. Men trots kort efternamn med bara 1 stavelse måste jag bokstavera... :D Var på en p&j en gång där det måste blivit en autocorrectad startlista. En hel del förvirring, och massa skratt, blev det när jag fick heta "Bahamas" i efternamn och ponnyn fick det vackra namnet "Unborn Macaroni" :confused: :rofl:

För att vara on-topic så känner mamma till tre bröder som heter Torbjörn, Styrbjörn och Lillebjörn... :laugh:
 
Jag jämförde det inte med något annat, jag gav exempel på andra sexuella ord.

Jag tycker såhär: Sexuell läggning(lesbisk, homosexuell, heterosexuell osv) = sexuella ord. Fortfarande tycker jag inte det passar som namn, som sagt.
Bög är ett gammalt ord och platser som heter så är i regel väldigt intressanta platser med historia.
Bög har alltså fler betydelser. Ser inget konstigt med det.
 
Bög är ett gammalt ord och platser som heter så är i regel väldigt intressanta platser med historia.
Bög har alltså fler betydelser. Ser inget konstigt med det.
På danska betyder det bok, som i bokträd. Det är ju inget konstigt att en sorts träd ingår i olika namn, både personnamn, efternamn och platser.

Snarare är det väl den som inte kan tänka sig annat än att bög är ett ord för homosexuell man, som framstår som lite snäv i sitt tänkande.
 
Bög är ett gammalt ord och platser som heter så är i regel väldigt intressanta platser med historia.
Bög har alltså fler betydelser. Ser inget konstigt med det.
På danska betyder det bok, som i bokträd. Det är ju inget konstigt att en sorts träd ingår i olika namn, både personnamn, efternamn och platser.

Snarare är det väl den som inte kan tänka sig annat än att bög är ett ord för homosexuell man, som framstår som lite snäv i sitt tänkande.
Det är ju svårt att tänka flera betydelser för ett ord innan man har lärt sig det. Jag trodde bara att det betydde något annat på danska, visste dock inte vad och tyckte det blev tokigt som namn i Sverige. (hästen var dansk, har svårt att tro att ST hade godkänt namnet på en svenskfödd häst).
 
Bög är ett gammalt ord och platser som heter så är i regel väldigt intressanta platser med historia.
Bög har alltså fler betydelser. Ser inget konstigt med det.
Samma sak med Gay, som ju egentligen betyder typ gladlynt. Jag kände en New Forest som hette Gay och hans ryttare tyckte det var ett fruktansvärt pinsamt namn. På en häst associerade jag namnet enbart som "gladlynt".
 
Det är ju svårt att tänka flera betydelser för ett ord innan man har lärt sig det. Jag trodde bara att det betydde något annat på danska, visste dock inte vad och tyckte det blev tokigt som namn i Sverige. (hästen var dansk, har svårt att tro att ST hade godkänt namnet på en svenskfödd häst).
På älvdalska betyder tydligen bög ryggsäck. :)

Ord ändrar betydelse också.
Fröding (tror jag) skrev om att runka på nacken. Vilket väl betyder ungefär ruska svaja.
"Och Jonte han runkade
sävligt på nacken
och Brunte han lunkade
sävligt i backen "

Få säger att man runkar på nacken idag eftersom ordets betydelse ändrats.
 
På älvdalska betyder tydligen bög ryggsäck. :)

Ord ändrar betydelse också.
Fröding (tror jag) skrev om att runka på nacken. Vilket väl betyder ungefär ruska svaja.
"Och Jonte han runkade
sävligt på nacken
och Brunte han lunkade
sävligt i backen "

Få säger att man runkar på nacken idag eftersom ordets betydelse ändrats.
Åh, ”Krösa-Maja runkade på huvudet” skrattade vi gott åt när jag gick på högstadiet.
 
På älvdalska betyder tydligen bög ryggsäck. :)

Ord ändrar betydelse också.
Fröding (tror jag) skrev om att runka på nacken. Vilket väl betyder ungefär ruska svaja.
"Och Jonte han runkade
sävligt på nacken
och Brunte han lunkade
sävligt i backen "

Få säger att man runkar på nacken idag eftersom ordets betydelse ändrats.
Jag hade en lärare som brukade säga att saker var "oomkullrunkeliga", vilket räckte för fnitter bland oss fjantar i klassrummet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp