Namngivningstips..

Cessna är ett givet namn efter Airline, eller hur?
Svarar mig själv. När mitt föl skulle få sitt namn (på Q), så dammsög jag flyglan på Q och komponenter på Q.

Inte helt lätt, men jag gjorde en iakttagelse och det var att Boeing var ganska välanvänt.

QuestAir var ett ev alternativ, men så tyckte jag det vore synd att ge gratisreklam. De kan få sponsra i framtiden istället!

/ lite hybris :angel: :angel: :angel:
 
Men vilka namn gillar vi, som är oemotståndligt bra?

Jag tycker tex att Heartbeat är helt otroligt bra.

Lite hämta andan-namn.
Jag tycker många av de lite pampiga tyska namnen är fina, Seewind, Wolkentanz, Schneefürstin, Donnerhall, Silbersee, Drosselklang osv.
Jag gillar även namn som är referenser till historiska personer, platser och händelser, eller bara namn på platser. Jag gillar gamla kartor, så namn på platser som inte längre finns eller har andra namn idag är spännande. Vissa namn på latin är snygga såsom Ceres, Deimos, Callisto, Amalthea, Lilium, Gaillardia, för att nämna några. Sen kan jag gilla vissa "vanliga men lite ovanliga människonamn" så länge det inte är a) ett kändisnamn b) för+efternamn c) kändisnamn som är för+efternamn.
 
Jag tycker många av de lite pampiga tyska namnen är fina, Seewind, Wolkentanz, Schneefürstin, Donnerhall, Silbersee, Drosselklang osv.
Jag gillar även namn som är referenser till historiska personer, platser och händelser, eller bara namn på platser. Jag gillar gamla kartor, så namn på platser som inte längre finns eller har andra namn idag är spännande. Vissa namn på latin är snygga såsom Ceres, Deimos, Callisto, Amalthea, Lilium, Gaillardia, för att nämna några. Sen kan jag gilla vissa "vanliga men lite ovanliga människonamn" så länge det inte är a) ett kändisnamn b) för+efternamn c) kändisnamn som är för+efternamn.
Silbersee ❤️ Så vackert.
 
Jag tycker många av de lite pampiga tyska namnen är fina, Seewind, Wolkentanz, Schneefürstin, Donnerhall, Silbersee, Drosselklang osv.
Jag gillar även namn som är referenser till historiska personer, platser och händelser, eller bara namn på platser. Jag gillar gamla kartor, så namn på platser som inte längre finns eller har andra namn idag är spännande. Vissa namn på latin är snygga såsom Ceres, Deimos, Callisto, Amalthea, Lilium, Gaillardia, för att nämna några. Sen kan jag gilla vissa "vanliga men lite ovanliga människonamn" så länge det inte är a) ett kändisnamn b) för+efternamn c) kändisnamn som är för+efternamn.
Silbersee är ju fejk 😉 Han är en Selle Francais som ursprungligen hette Hozeville 🙃
 
Jag tycker många av de lite pampiga tyska namnen är fina, Seewind, Wolkentanz, Schneefürstin, Donnerhall, Silbersee, Drosselklang osv.
Skriver under på detta. Tyskan är ett underbart poetiskt språk om man vågar kika bakom de stereotypa framställningarna av språket som barskt och militäriskt.
Seeräuber (sjörövare) hette en häst som hyrde in sig i vårt stall, han var stor och härlig och jag föreställde mig att hans galopp kändes som ett gungande skepp bland vågorna.
Gassenhauer är en annan favorit, har för mig att han var en stor svart valack som stod på hannoverska rid- och körskolan i Verden. Vet inte riktigt hur man ska översätta namnet eftersom det överfört betyder populärt musikstycke på lite ålderdomlig tyska, men för mig blev den bokstavliga tolkningen av ”Gasse” (ålderdomligt gata) och ”hauen” (slå) en underbar variant eftersom jag associerade till skodda hovars melodi på en kullerstensgata.

Men mitt absoluta älsklingsnamn är nog Abendfrieden, kvällsro. Blir lugn bara av att läsa det.
 
Skriver under på detta. Tyskan är ett underbart poetiskt språk om man vågar kika bakom de stereotypa framställningarna av språket som barskt och militäriskt.
Seeräuber (sjörövare) hette en häst som hyrde in sig i vårt stall, han var stor och härlig och jag föreställde mig att hans galopp kändes som ett gungande skepp bland vågorna.
Gassenhauer är en annan favorit, har för mig att han var en stor svart valack som stod på hannoverska rid- och körskolan i Verden. Vet inte riktigt hur man ska översätta namnet eftersom det överfört betyder populärt musikstycke på lite ålderdomlig tyska, men för mig blev den bokstavliga tolkningen av ”Gasse” (ålderdomligt gata) och ”hauen” (slå) en underbar variant eftersom jag associerade till skodda hovars melodi på en kullerstensgata.

Men mitt absoluta älsklingsnamn är nog Abendfrieden, kvällsro. Blir lugn bara av att läsa det.
Ja verkligen! När jag stannar upp och tänker efter vad namnen betyder är de ofta väldigt poetiska och majestätiska, som en hingst jag nyligen spanade på, Freigeist—fantastiskt fint. Nästan så jag vill använda hingsten bara för det :p Glömde nämna Donauwind och Waldfee som också är gamla favoriter.
 
Ja verkligen! När jag stannar upp och tänker efter vad namnen betyder är de ofta väldigt poetiska och majestätiska, som en hingst jag nyligen spanade på, Freigeist—fantastiskt fint. Nästan så jag vill använda hingsten bara för det :p Glömde nämna Donauwind och Waldfee som också är gamla favoriter.
Ja, en del namn är otroligt majestätiska och fulla av intryck.

Freigeist är verkligen fint! Betydelsen och att det är en häst. Så härligt!

Jag skall erkänna att det finns hingstar jag lätt skulle välja bara på grund av namnet. Av dagens hingstar så gillar jag Serious, FIre and Ice, For Romance.

Men favoriten är nog Cardento. Jag gillar beslutsamheten i uttalet, bokstaven c är snygg och det är tryck i det.

När jag var liten fick jag rida på en arab som hette Ghazal, det namnet älskade jag länge. Han var som en sommarfläkt och namnet var lika härligt.

Men nu tycker jag att det är sådär.
 
Senast ändrad:
Skriver under på detta. Tyskan är ett underbart poetiskt språk om man vågar kika bakom de stereotypa framställningarna av språket som barskt och militäriskt.
Seeräuber (sjörövare) hette en häst som hyrde in sig i vårt stall, han var stor och härlig och jag föreställde mig att hans galopp kändes som ett gungande skepp bland vågorna.
Gassenhauer är en annan favorit, har för mig att han var en stor svart valack som stod på hannoverska rid- och körskolan i Verden. Vet inte riktigt hur man ska översätta namnet eftersom det överfört betyder populärt musikstycke på lite ålderdomlig tyska, men för mig blev den bokstavliga tolkningen av ”Gasse” (ålderdomligt gata) och ”hauen” (slå) en underbar variant eftersom jag associerade till skodda hovars melodi på en kullerstensgata.

Men mitt absoluta älsklingsnamn är nog Abendfrieden, kvällsro. Blir lugn bara av att läsa det.
Känns som Gassenhauer skulle kunna översättas till slagdänga?
 
Jag kan egentligen ingen tyska, men jag gillar Glockenklang, det är poetiskt (och det förstår jag). Hans möderne har namn med Glocken i flera generationer. Han var en son till Humboldt och farmor hette Bergamotte, vilket jag tycker är väldigt vackert.

Sen gillar jag fyndiga namn, Flyinge verkar ha haft någon med sinne för finurligheter som namngav hingstarna. De som kom från Zaida-stammen (1) där stona börjar på Z fick namn med Z i. Herzog, Mozart och Ozon var tre helbröder. Mozarts son fick heta Tizian. Flyingehingsten född 1973 som kom ur ett möderne där man hade dansnamn fick heta Jazz. Hip Hop kommer från samma möderne.
 
Senast ändrad:
När jag var liten fick jag rida på en arab som hette Ghazal, det namnet älskade jag länge. Han var som en sommarfläkt och namnet var lika härligt.
Åh, då måste jag berätta om en arab jag red i Frankrike en gång på sommarläger. Han hette Mistral, efter vinden, på tal om fläktar! Tyckte det var ett så fantastiskt vackert namn. Ung och vild och vackert gråblå var han. Hittade en snäcka i samma färg den sommaren som jag fortfarande har kvar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp