Namngivningstips..

Jag har faktiskt vant mig!
:o

Det finns en riktigt fin hopphäst på Instagram, svenskfödd, som de lägger upp bilder på från Kalifornien.

Zuperman MT heter han.

Och nu när jag ser det och skrev det, så gör det lite ont i ögonen.

Kanske är jag inte så van ändå...

:angel:

Åh nej, jag hade fått exem och hade gett härkraken ett riktigt skitfult smeknamn som en copingmekanism 😱😱
 
Jag gillar när man följer traditioner och ryser lite när sånt bryts. Som Spinda-stammens D-linje där stona i nästan 100 år fått namn på D och så bryter någon det och döper ett sto till Lattjolajban eller liknande tramsnamn.
 
Jag gillar när man följer traditioner och ryser lite när sånt bryts. Som Spinda-stammens D-linje där stona i nästan 100 år fått namn på D och så bryter någon det och döper ett sto till Lattjolajban eller liknande tramsnamn.
Håller med - och vill samtidigt flika in de som inte fattar att tex ASK är ett stuterinamn och döper sina föl som är e. ASK-hingstar till ASK i efternamn, wtf. Eller alla som heter Z i efternamn bara för att de är efter tex Robin Z.
 
Håller med - och vill samtidigt flika in de som inte fattar att tex ASK är ett stuterinamn och döper sina föl som är e. ASK-hingstar till ASK i efternamn, wtf. Eller alla som heter Z i efternamn bara för att de är efter tex Robin Z.
Har också sett det, för mig blir det att man snyltar på någon annans varumärke, även om jag förstår att det är gjort i oförstånd.
 
Apropå D-linjen så hade en häst på barndomens ridskola en mamma som var helsyster med Herrscher som hette Diadem. Det har jag alltid tyckt väldigt mycket om och tänkt att om jag någonsin skulle döpa ett sto ur D-linjen och inte kommit på något bättre så skulle jag snott det.

Vill också ge en eloge till den på Flyinge som en gång i tiden gav den gulbrune unghingsten i R-årgången födda 1938 namnet ReGULator.
 
Håller med - och vill samtidigt flika in de som inte fattar att tex ASK är ett stuterinamn och döper sina föl som är e. ASK-hingstar till ASK i efternamn, wtf. Eller alla som heter Z i efternamn bara för att de är efter tex Robin Z.
Ja det där med Z flippade jag totalt på häromdagen då jag kollade upp härstamningen på en "Fingerat Namn Z".

"Fingerat Namn Z" visade sig vara en KWPN-reggad tävlinghäst med en vad det verkar totalt fantasilös uppfödare med eget efternamn som börjar på Z.

Om man bor på andra planeten kanske man inte vet om Zangersheide. Men bor man och verkar i Holland finns det inga ursäkter för att sätta Z som efternamn!

Gick förresten inte gamla ASVH t.om ut med informatiom om att inte använda Z på Robin Z avkommor på den tiden när det begav sig 🤔
 
Eller oskicket att kasta in diverse apostrofer och andra "pjuppar". Finns en med ett större konto på Instagram som döper sina föl till helt osökbara namn. Vad sägs om ZikzákSigrìthal, Ziksághzagazóoo och ZikzákZ'moréStina?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Snorklingstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp