Namngivningstips..

Jag kan egentligen ingen tyska, men jag gillar Glockenklang, det är poetiskt (och det förstår jag). Hans möderne har namn med Glocken i flera generationer. Han var en son till Humboldt och farmor hette Bergamotte, vilket jag tycker är väldigt vackert.

Sen gillar jag fyndiga namn, Flyinge verkar ha haft någon med sinne för finurligheter som namngav hingstarna. De som kom från Zaida-stammen (1) där stona börjar på Z fick namn med Z i. Herzog, Mozart och Ozon var tre helbröder. Mozarts son fick heta Tizian. Flyingehingsten född 1973 som kom ur ett möderne där man hade dansnamn fick heta Jazz. Hip Hop kommer från samma möderne.
Kul att Hip Hop finns där! Det är roligt när uppfödare lagt ned tid på att genom associationer komma på namnen. Det blir en kommunikation mellan uppfödare också.

Nu ångrar jag nästan att jag inte valde ett namn från Brasilien trots allt. Det hade varit en fin flirt med morfar.

Men Queimados lät för mycket som en pizza, tyckte jag!

Sedan finns en del fallgropar. Jag fick förslag om tex Quick Feet, men då förs associationer till Quick Star och den finns inte i stammen. Likaså med alla förslag innehållande Quite, då måste nästan Quite Easy bara med.

Jag tror jag höll på med mina listor till absolut sista inskickningsdag i augusti.
 
Jag tycker många av de lite pampiga tyska namnen är fina, Seewind, Wolkentanz, Schneefürstin, Donnerhall, Silbersee, Drosselklang osv.
Jag gillar även namn som är referenser till historiska personer, platser och händelser, eller bara namn på platser. Jag gillar gamla kartor, så namn på platser som inte längre finns eller har andra namn idag är spännande. Vissa namn på latin är snygga såsom Ceres, Deimos, Callisto, Amalthea, Lilium, Gaillardia, för att nämna några. Sen kan jag gilla vissa "vanliga men lite ovanliga människonamn" så länge det inte är a) ett kändisnamn b) för+efternamn c) kändisnamn som är för+efternamn.
Ja, kändisnamn. Tänk en häst som skulle få tex Pernilla Wahlgren.

Hur vore det?

:angel:
 
Kul att Hip Hop finns där! Det är roligt när uppfödare lagt ned tid på att genom associationer komma på namnen. Det blir en kommunikation mellan uppfödare också.

Nu ångrar jag nästan att jag inte valde ett namn från Brasilien trots allt. Det hade varit en fin flirt med morfar.

Men Queimados lät för mycket som en pizza, tyckte jag!

Sedan finns en del fallgropar. Jag fick förslag om tex Quick Feet, men då förs associationer till Quick Star och den finns inte i stammen. Likaså med alla förslag innehållande Quite, då måste nästan Quite Easy bara med.

Jag tror jag höll på med mina listor till absolut sista inskickningsdag i augusti.
Hip Hops uppfödare och ägare har döpt hästarna till dansnamn ända sedan stoet Hambo född 1962🙂 ovan nämnde Jazz 551 hade henne till mormor.

Håller med dig om att man inte vill ha felaktiga associationer. Jag hade jättesvårt när jag skulle döpa min första. Han är efter Feliciano och jag hade tänkt mig en konstnär på F som en flirt med mamma Cézanne men alla var för vanliga. Hittade mormor Cecilia i en tävlingskalender, på samma sida fanns en häst vars namn började på Cedar och jag insåg att fölet skulle heta Ceder ❤️
 
Kul att Hip Hop finns där! Det är roligt när uppfödare lagt ned tid på att genom associationer komma på namnen. Det blir en kommunikation mellan uppfödare också.

Nu ångrar jag nästan att jag inte valde ett namn från Brasilien trots allt. Det hade varit en fin flirt med morfar.

Men Queimados lät för mycket som en pizza, tyckte jag!

Sedan finns en del fallgropar. Jag fick förslag om tex Quick Feet, men då förs associationer till Quick Star och den finns inte i stammen. Likaså med alla förslag innehållande Quite, då måste nästan Quite Easy bara med.

Jag tror jag höll på med mina listor till absolut sista inskickningsdag i augusti.
Min Veracruz kallas Cruzet eftersom pappan heter Kannan apropå associationer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp