Namngivningstips..

Om man klickar på första bilden uppe till höger på https://sv.wikipedia.org/wiki/Tangentbord ser man att det ligger till höger om Ä på samma tangent som *. Och apostrofen är den som kommer upp i första hand på den tangenten, så kan man söka med * kan man hitta den lättare. ;)

Man bör hålla sig till rätt språkregler oavsett språk. Heter hästen Pappas Pojke så är det svenskt genitiv som gäller. Heter den Daddy's Boy så är det engelskt genitiv som gäller. Gör mig galen när hunduppfödare har kennelnamn som Fyrklövern's.

Ursäkta att jag försökte hjälpa till liksom :crazy:
 
Conthagious hade jag inte gillat, pga stavningen. :D Texas Hold'em tycker jag är fint, värt krånglet med apostrofen.
Apostrofen är ett måste, såklart, och jag tycker som du, Texas Hold'em är superbra.

Uttryck är roliga, men då försvinner ofta möjligheten att ha ett namn som ändå funkar i stallet. Men det är klart, Full Monty och Kick Back hade såklart gått att kalla hästen till vardags.

Schack Matt är ett annat namn som jag hade gillat.
 
Det är sant det som skrivs och oerhört sorgligt då detta i längden kommer utarma vårt språk.
Jag håller inte med. Vårt språk, och alla språk, förresten, påverkas av andra språk.

Jag kan bara språkkramare i vissa sammanhang, men ganska öppen i andra.

De/dem tex triggar en språkpolisnerv hos mig.

Men vi får trots allt influenser utifrån och sedan finns så otroligt vackra latinska/italienska namn, så det vore synd att inte använda dem.
 
Apropå det där med att döpa föl efter sina föräldrar. Jag är inget större fan av det som diskuterats ovan, när man tar ena förälderns hela namn och använder i fölets namn. Det är okej om namnet anspelar på förälderns namn, t ex älskar (!) jag @Görel s namngivning, men exemplet Diarado's Rose här ovan gör lite ont i pinsamhetstarmen, även om det är ett fint namn egentligen.

Ändå så vill jag så gärna döpa ett stoföl efter min hingst Xander till... Xanderella.

När det blir dags, kan någon komma och rädda mig från mig själv. Låt mig inte printa ut några papper eller skicka in några formulär. Se till att det stackars fölet får ett vettigare namn. Snälla.

Tack på förhand,
Wrong McHypocrite
Haha

Visst är det härligt att vara inkonsekvent?

Men Xinderella kanske kan kännas lika bra?

X lär bli en utmaning. Jag tycker Q var svår nog.
 
Apropå det där med att döpa föl efter sina föräldrar. Jag är inget större fan av det som diskuterats ovan, när man tar ena förälderns hela namn och använder i fölets namn. Det är okej om namnet anspelar på förälderns namn, t ex älskar (!) jag @Görel s namngivning, men exemplet Diarado's Rose här ovan gör lite ont i pinsamhetstarmen, även om det är ett fint namn egentligen.

Ändå så vill jag så gärna döpa ett stoföl efter min hingst Xander till... Xanderella.

När det blir dags, kan någon komma och rädda mig från mig själv. Låt mig inte printa ut några papper eller skicka in några formulär. Se till att det stackars fölet får ett vettigare namn. Snälla.

Tack på förhand,
Wrong McHypocrite
Celia fick en son som tyvärr bara blev några dagar gammal. Han var efter Sibelius, mormor hette Cézanne, d v s två konstnärer. Celias farfar hette Bellini. Fölet fick heta Cellini efter en skulptör, också en konstnär, och en liten anspelning på morfars far.
Celia är Cecilia på spanska, och det är vad hennes mormor hette. Mormors helsyster hette Madame Celine, d v s Cecilia på franska. Får Celia ett stoföl ska det heta Cecily som är den engelska varianten av namnet.

Jag ser inte heller några problem med Xanderella. Om man tänker att Xander är Alexander utan de tre första bokstäverna kan ett sto också heta Xandra :)
 
Jag är skyldig till ’ i mitt fölnamn, hon heter Daina D’Or (da-ina och inte dajna så redan där har det gått åt skogen) och det är blandat två olika språk, sen fick jag till mig från mammans uppfödare att mamman är döpt Faina (Därav Daina) men i passet är hon reggad Fagira så antingen har jag en fölunge efter en helsyster (stammen är rätt) med exakt likadan stjärn och tecken som på fölbilder jag sett på mamman, eller så är hon inte reggad med samma namn som man använder hemma. Begynnelsebokstav skulle vara D efter Donier, och min sambo ville ha med D’Or. Så, alla fel man kan göra! 😂
Det kan bli förvirring också. De Noir är tex efter De Niro. Det kan bli lite förvirrande ibland om namnen är för lika.
 
Vi har en Annas' foodcourt här. Inget hästnamn men det kliar i ögonen varje gång jag kör förbi!


Det drygaste namnet just nu är nog Ctouth :banghead: Eller syrranshäst, Ruccola. Flyingeuppfödning dessutom. Varför döper man hästen efter en sallad?!
Jag har delat stall med Ctouths uppfödare och det var bland annat henne jag tänkte på med dekorations-C. Finns både Cammeth och Calmiakh bland släktingarna.

Ruccola däremot från grönt av mig:)
 
Celia fick en son som tyvärr bara blev några dagar gammal. Han var efter Sibelius, mormor hette Cézanne, d v s två konstnärer. Celias farfar hette Bellini. Fölet fick heta Cellini efter en skulptör, också en konstnär, och en liten anspelning på morfars far.
Celia är Cecilia på spanska, och det är vad hennes mormor hette. Mormors helsyster hette Madame Celine, d v s Cecilia på franska. Får Celia ett stoföl ska det heta Cecily som är den engelska varianten av namnet.

Jag ser inte heller några problem med Xanderella. Om man tänker att Xander är Alexander utan de tre första bokstäverna kan ett sto också heta Xandra :)
Har du använt Cecil ännu? Annars har du ju det till en hingst. Fast det finns nog en gammal godkänd swb som hette det, förresten... glöm det.
 
Jag minns med värme fölungen Myocastor Coypus (Sumpbäver) som en stackars speaker kämpade med att uttala, utöver att namnet i sig är fantastiskt kul. Efter det fick jag mig en tankeställare om att det finns fördelar med ett namn man inte måste läsa 6 ggr och stava sig igenom långsamt för att uttala.
Jag tycker verkligen att man kan göra en häst en otjänst genom att ge den ett namn som folk har svårt att förstå, uttala och stava rätt. Är givetvis färgad av ett själv fått ett förnamn som många gånger upplevts så udda av andra.
 
Jag tycker verkligen att man kan göra en häst en otjänst genom att ge den ett namn som folk har svårt att förstå, uttala och stava rätt. Är givetvis färgad av ett själv fått ett förnamn som många gånger upplevts så udda av andra.
Ja, eller om det är tillräckligt fult.
Jag hittade en häst som hette Hejzan undan Hoppsan och snokade lite. Det var en uppfödare som bara hade nonsens-namn.

Kul, en liten stund. Men nej... inte så roligt, tycker jag.
 
Jag har delat stall med Ctouths uppfödare och det var bland annat henne jag tänkte på med dekorations-C. Finns både Cammeth och Calmiakh bland släktingarna.

Ruccola däremot från grönt av mig:)
Jag får lite rysningar varje gång jag ser de namnen... vi hade Oliver från den uppfödaren på ridskolan ett tag, en riktig stjärna!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp