Namngivningstips..

Det går bra hälsar namnstasi
Gillar namnet jättemycket, tycker absolut att man får göra så. Jag hade ett sto som tyvärr inte blev dräktigt med Nintender, hon hade ett namn med begynnelsebokstav T, om det blivit ett föl skulle den hetat Tinder (fanns noll st Tinder på blup då) om det var en hingst och Tinderella om det var ett sto
Har en dröm om en småskalig uppfödning där jag döper alla föl efter karaktärer eller platser från böcker, tv-serier eller filmer. Xanderella skulle både följa och bryta mot den idén.
 
Jag älskar verkligen namnfunderingar.
Jag har också ett hyffsat tema men det finns alltid undantag såklart men då finns också en förklaring
Stoföl får namn på mammans begynnelsebokstav och de namnges efter städer/orter - så det finns en Vilhelmina, en Veracruz och en Valdivia. Hingstar får namn med referens till pappans namn, gärna på begynnelsebokstaven och gärna med nån form av ort närvarande, det finns en Texas Hold'em som är efter Hasard (därav kortspelsreferensen + Texas då som är en delstat i USA) en Congraths som är efter Conthargos - enda referensen är stavningen (skäms lite här) men det kändes rätt - hade Conthagious som alternativ eftersom han föddes under pandemins år 2020 men skippade det.
 
Jag minns med värme fölungen Myocastor Coypus (Sumpbäver) som en stackars speaker kämpade med att uttala, utöver att namnet i sig är fantastiskt kul. Efter det fick jag mig en tankeställare om att det finns fördelar med ett namn man inte måste läsa 6 ggr och stava sig igenom långsamt för att uttala.

Jag säger det igen, arabhästutställning med en massa polska namn är INTE roligt för speakern! När jag skötte siffrorna fick jag hjälpa speakern med vissa av namnen :D

Säg "Taraszcza" eller "Towarszysz Panczerny" snabbt några gånger :angel:
 
Jag säger det igen, arabhästutställning med en massa polska namn är INTE roligt för speakern! När jag skötte siffrorna fick jag hjälpa speakern med vissa av namnen :D

Säg "Taraszcza" eller "Towarszysz Panczerny" snabbt några gånger :angel:
Well... Islandshästars gårdsnamn kan vara lite lätt utmanande för ovana speakers också! Prova att uttala "Kirkjuferjuhjáleiga" korrekt till exempel (en gård på södra Island) :D
 
jag har fått mycket kritik för jag döpte mitt hingstföl till Caledonia. När till o med min försäkringsmänniska sa att det där kan du inte döpa han till så beståmde jag mig, jo det kan jag och det gör jag. Ungefär som en 6åring ”jag bestämmer själv”.
 
Jag älskar verkligen namnfunderingar.
Jag har också ett hyffsat tema men det finns alltid undantag såklart men då finns också en förklaring
Stoföl får namn på mammans begynnelsebokstav och de namnges efter städer/orter - så det finns en Vilhelmina, en Veracruz och en Valdivia. Hingstar får namn med referens till pappans namn, gärna på begynnelsebokstaven och gärna med nån form av ort närvarande, det finns en Texas Hold'em som är efter Hasard (därav kortspelsreferensen + Texas då som är en delstat i USA) en Congraths som är efter Conthargos - enda referensen är stavningen (skäms lite här) men det kändes rätt - hade Conthagious som alternativ eftersom han föddes under pandemins år 2020 men skippade det.
Superbra associationer! Vad kul!

Congraths var tusen gånger bättre än conthagious. Th-et har ju ett syfte. Ett stavfel I det sammanhanget är ju önskat. :up:

Vi har en Skyrocket för att stjärnen ser ut som ett fyrverkeri precis när den "slår ut".

Det var också en association till hans hoppälskande mamma, för han kan nog ha lätt för det.

Sedan fick han ett namn som dottern valde till det. Jag hade nog valt ett annat, men nu kompromissade vi lite.

Först var jag inne på mamma/pappa/morfar- associationer men flera på mammans sida hette [stoetsnamn]'s och ett namn till. Jag ville inte ha den traditionen och detta blev dessutom en korsningshäst.

Nu blir han skimmel, och stjärnen kommer inte att synas så mycket, men jag älskar den. Den ser lite ut som en blomma också, och tyvärr blev namnet Florian nedröstat i familjen.
 
Senast ändrad:
Jag är skyldig till ’ i mitt fölnamn, hon heter Daina D’Or (da-ina och inte dajna så redan där har det gått åt skogen) och det är blandat två olika språk, sen fick jag till mig från mammans uppfödare att mamman är döpt Faina (Därav Daina) men i passet är hon reggad Fagira så antingen har jag en fölunge efter en helsyster (stammen är rätt) med exakt likadan stjärn och tecken som på fölbilder jag sett på mamman, eller så är hon inte reggad med samma namn som man använder hemma. Begynnelsebokstav skulle vara D efter Donier, och min sambo ville ha med D’Or. Så, alla fel man kan göra! 😂
 
Jag är ovanligt nöjd med årets fölnamn. Akvileia (dvs medvetet felstavat) u. Ariel uu. Andra uuu. Aila.

Kallas för Leia som är Ariel baklänges minus r:et. Därför felstavat. Sen var min stora idol som liten prinsessan Leia så för mig blev det fullträff. :)

Tror också att det är rätt lätt att uttala, men hon kommer iofs förmodligen aldrig ut på nån tävlingsbana, så det spelar mindre roll.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp