Namntråden

Eftersom att jag alltid blandar ihop namnen Iris och Irma så nämner väl jag Irma då :D

Också fint! Bollade Iris med maken men dessvärre hade han en skolsyster, äldre dam, när han gick i skolan med det namnet så han har svårt att släppa att det inte är ett tantnamn. Jag hävdade att Ebba också är ett tantnamn vi är bara för unga för att göra den associationen. Han lovade att fundera lite på det i varje fall!
 
Jag älskar ’Signhild’ stod mellan det och Alva till barn 1 och enda som var synd att barn två blev en pojk var att jag inte får något barn som heter Signhild. (Får väll bli att jag döper en hund till det i framtiden 🤪)


Sonen döpte vi efter mycket vånda till Rune, skitsvårt med pojknamn. Hade även Nils-Olof, Signar, Eskil, Birger, Einar, Yngve och Hilmer som förslag. Jag gillar gamla namn 😅

Åh, vår son heter Rune i andranamn! Vi var inne på det som förstanamn också men det blev Harry.
 
Ett namn som jag verkligen gillar är Magnolia, men det är så ovanligt att jag inte skulle välja det som förnamn. Mellannamn kanske!
 
Dottern heter Signe och det är väl inte helt klart ifall vi ska försöka skaffa fler, men. Får vi en tjej till är Elsa aktuellt (fast Siggan heter det i andranamn, efter mormor och gamlamormor) men jag är väldigt förtjust och Disa och Ditte 😁

Blir det en son blir det Nils. Så jag Hoppa maken är med på det. 😅
 
Dottern heter Signe och det är väl inte helt klart ifall vi ska försöka skaffa fler, men. Får vi en tjej till är Elsa aktuellt (fast Siggan heter det i andranamn, efter mormor och gamlamormor) men jag är väldigt förtjust och Disa och Ditte 😁

Blir det en son blir det Nils. Så jag Hoppa maken är med på det. 😅

Åh Nils är jättefint! Det hade jag nog velat ta om inte våra vänner hunnit före 😅
 
Jag samlar på namn. Absoluta favoriten just nu är Helena. Så vackert!

Sen är jag arbetsskadad och avfärdar en hel drös namn av bara farten. Antingen för att jag har sett dem på ett otal barn redan, eller för att vissa namn riskerar vara artikulatoriska mardrömmar under barnets första 5-6-8 år. Christofer går t.ex. inte alls - det är för svårt att säga :p
 
Vår dotter heter Lo Klara Elise, eftersom hon är sista barnet så tog vi slut på samtliga flicknamn som vi båda älskade.

Sonen heter August, men jag var länge deppig över att han inte blev en Gabriel.

Gillar också Samuel/ Sam och Lilja.
Gabriel hade vi som förslag om lillasyster blivit kille.
Vi ville ha ett lite längre tjejnamn till lillasyster då storebror har 8 bokstäver i sitt namn. Havanna röstade jag för, sambon var tyvärr emot.
Linnéa tycker jag är superfint med.
 
Jag var inne på Ida när vi funderade på att skaffa ett till barn. Luna är också fint.

Ser många fina namn i mitt arbete och här om dagen såg jag Erla som jag tyckte var fint!

Snöfrid är så vackert också, men det kanske jag mer tycker passar en gammal tant :D
 
Dottern heter Signe och det är väl inte helt klart ifall vi ska försöka skaffa fler, men. Får vi en tjej till är Elsa aktuellt (fast Siggan heter det i andranamn, efter mormor och gamlamormor) men jag är väldigt förtjust och Disa och Ditte 😁

Blir det en son blir det Nils. Så jag Hoppa maken är med på det. 😅
Juste, Disa var också på min topplista!
 
Jag älskar ’Signhild’ stod mellan det och Alva till barn 1 och enda som var synd att barn två blev en pojk var att jag inte får något barn som heter Signhild. (Får väll bli att jag döper en hund till det i framtiden 🤪)


Sonen döpte vi efter mycket vånda till Rune, skitsvårt med pojknamn. Hade även Nils-Olof, Signar, Eskil, Birger, Einar, Yngve och Hilmer som förslag. Jag gillar gamla namn 😅
Vi har en Eskil här hemma 😍

Här är listan på tjejnamn som vi hade uppskrivet, blev två pojkar så inget blir ju använt av oss. Silje, Elna, Othilia, Elvy, Hilma, Ilse, Idun, Märta, Disa, Carla.
 
Anton. Var dock min high school sweetheart och första sambo så lite för starka associationer.
 
En av mina bästa vänners son heter det, men...Det skiter jag i 😂

Bästisens dotter heter också Ebba 🤷‍♀️ Jag avskrev det lite från början, maken tog upp det tidigt men jag tyckte att det kändes lite konstigt att döpa henne till samma. Jag har dock aldrig haft det som någon regel skriven i sten, men tittade i första hand på andra namn. När det bara var någon månad kvar hade vi fortfarande ingen aning, inget kändes helt hundra, så då lekte jag lite med tanken på Ebba och det kändes helt rätt direkt. Maken behövde dock mer tid på sig och landade i det först en vecka efter födseln.

Det är ju inte helt optimalt att alltid behöva säga ”min Ebba” och ”din Ebba/*kompisens namns* Ebba” när man pratar med/om vännen och hennes familj men äsch… det är ju bara ett av alla sammanhang man är i.

Det enda jag undviker är namn inom familjen och närmsta släkten.
 
Jag har alltid gillat Freja, går ju att stava som Freia eller Freija om den klassiska stavningen känns för gammalmodig. Har personligen inga barn på väg inom överskådlig framtid, men det har på nåt sätt fastnat i mitt huvud ändå så då tänker jag att det kvalificerar sig in i tråden 😊
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 671
Senast: orkide
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
381
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
11 464
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
10
· Visningar
397
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp