Namntråden

Mina barn heter Ebbe och Ester. Sonen var en Ebbe hela graviditeten igenom (eller ja, från RUL och framåt) men dottern fick sitt namn efter någon vecka eller två, i magen hette hon Alma och när hon kom ut provade vi även Agnes ett tag.

Vi ville ha korta namn som är lätta att stava eftersom efternamnet är långt och svårstavat. Andra namn på listorna var:
Maja
Märta
Vera
Hedda
Embla
Astrid
Edda
Moa
Alba
Nanna
Siri
Sigrid
Li
Stina
Majken
Maj

Olle
Tage
Vidar/vide
Folke
Alvar
Bill
Carl
Elias
Erik
Einar
Dag
Sixten
Noa
Tor
Frans
Lo
Nils
 
Mina barn heter Ebbe och Ester. Sonen var en Ebbe hela graviditeten igenom (eller ja, från RUL och framåt) men dottern fick sitt namn efter någon vecka eller två, i magen hette hon Alma och när hon kom ut provade vi även Agnes ett tag.

Vi ville ha korta namn som är lätta att stava eftersom efternamnet är långt och svårstavat. Andra namn på listorna var:
Maja
Märta
Vera
Hedda
Embla
Astrid
Edda
Moa
Alba
Nanna
Siri
Sigrid
Li
Stina
Majken
Maj

Olle
Tage
Vidar/vide
Folke
Alvar
Bill
Carl
Elias
Erik
Einar
Dag
Sixten
Noa
Tor
Frans
Lo
Nils

Åh vad fina namn! Ebbe hade vi också som förslag!
 
Bästisens dotter heter också Ebba 🤷‍♀️ Jag avskrev det lite från början, maken tog upp det tidigt men jag tyckte att det kändes lite konstigt att döpa henne till samma. Jag har dock aldrig haft det som någon regel skriven i sten, men tittade i första hand på andra namn. När det bara var någon månad kvar hade vi fortfarande ingen aning, inget kändes helt hundra, så då lekte jag lite med tanken på Ebba och det kändes helt rätt direkt. Maken behövde dock mer tid på sig och landade i det först en vecka efter födseln.

Det är ju inte helt optimalt att alltid behöva säga ”min Ebba” och ”din Ebba/*kompisens namns* Ebba” när man pratar med/om vännen och hennes familj men äsch… det är ju bara ett av alla sammanhang man är i.

Det enda jag undviker är namn inom familjen och närmsta släkten.

Haha, som här. Min hund heter Ebba, och en kompis bebis heter Ebba. Så det är HundEbba och BebisEbba helt enkelt 😂
 
Tycker pojknamn är mycket svårare än flicknamn!

Vår dotter heter Inez, efter sin pappas farmor. Det var det enda namnet vi kunde enas om. Jag var väldigt förtjust i både Hedvig, Tilde & Olivia medan min man var mer för Kerstin, Nora & Ylva. Ingen röd tråd i namnen överhuvudtaget 😅 Idag är Ilse ett favoritnamn!

Pojknamn har vi precis valt! Isak, Kalle, Olle var några av namnen på topplistan. Nils & Otto är också väldigt fint (men det valde vi bort pga kompisars barn) . Slutade med att det blev en Isak!

Jag tyckte typ först att det kändes lite töntigt att båda barnen heter på samma bokstav (och mitt namn börjar också på I) men efter några veckor känns det bara gulligt. Dock lite ledsen för dottern har två namn men lillebror fick tre, funderar på om vi ska lägga till ett namn på storasyster för att det ska bli rättvist. Jag hade enkelt tagit bort ett namn på lillebror men min man är sjukt envis i den frågan…..
 
Jag leker med tanken på vad vi skulle döpa ett eventuellt framtida syskon till om det blir en flicka. Några flicknamn jag tycker om är Frida, Tove och Ylva. Tyvärr begränsas jag av att vårt efternamn börjar på A och jag gillar inte riktigt när sista bokstaven i förnamnet och första bokstaven i efternamnet är samma, jag tycker det flyter ihop för mycket. Liten fånig grej som min partner garanterat inte kommer ha tänkt på/bry sig om. Men, det gör att väldigt många flicknamn försvinner och Tove nämnde jag någon gång i förbifarten men fick ett veto frön partnern. Så jag får hoppas på en pojke om det blir fler barn, då vill jag ha en Arvid (men tror jag kommer få svårt att få igenom det).
 
Och pojknamn jag gillade när vi förhandlade om storebrors namn var bland annat Erik, Gustav/Gustaf och August. De blev dock alla ratade, dels på grund av att de finns i närmsta familjens barn, dels på grund av omedgörlig partner :p
 
En annan grej som jag har funderat på är att många tycks fixerade vid att namnen på syskon ska ”fungera ihop”. Men liksom vilken betydelse kommer detta att ha för barnet i livet egentligen, att hens namn matchar ev syskons namn?
 
Vi har en Julia Karin här hemma. Hade en hyfsat lång lista på potentiella namn men inget klickade riktigt så bra som just Julia för någon av oss. Vi hade lite skoj med appen Baby Names (föräldrarna kopplar ihop sig och så svajpar man höger eller vänster på namnen som kommer upp och så får man en notis om man tycker samma, japp, precis som Tinder :D) i början.

Mina andra favoriter för en tjej var Stella och Miranda.

Hade det varit en liten grabb hade Jack och Charlie varit intressanta (har dock ett kusinbarn som heter Jack så det kanske hade blivit lite besvärligt). Eddie är också gulligt.
 
En annan grej som jag har funderat på är att många tycks fixerade vid att namnen på syskon ska ”fungera ihop”. Men liksom vilken betydelse kommer detta att ha för barnet i livet egentligen, att hens namn matchar ev syskons namn?

Ja, det är väl inte så viktigt sen när de blivit äldre, men jag tänker ändå att jag ju hela tiden säger mina barns namn tillsammans och att det skulle störa mig om de inte passade ihop 😅.
Vi ville inte att våra tvillingpojkar skulle ha för lika namn utifrån att de är just tvillingar och fastnade väldigt tidigt i graviditeten för namnet Harry och efter det gick massa namn på listan bort för att de inte passade med Harry 😬. Tage till exempel, Harry och Tage lät alldeles för mycket som Hasse och Tage. Olle, Ebbe och Sigge för att det blev för mycket smeknamnskänsla på båda namnen. Alla namn på H för att vi inte ville att de skulle ha samma initialer. Osv.
 
Ja, det är väl inte så viktigt sen när de blivit äldre, men jag tänker ändå att jag ju hela tiden säger mina barns namn tillsammans och att det skulle störa mig om de inte passade ihop 😅.
Vi ville inte att våra tvillingpojkar skulle ha för lika namn utifrån att de är just tvillingar och fastnade väldigt tidigt i graviditeten för namnet Harry och efter det gick massa namn på listan bort för att de inte passade med Harry 😬. Tage till exempel, Harry och Tage lät alldeles för mycket som Hasse och Tage. Olle, Ebbe och Sigge för att det blev för mycket smeknamnskänsla på båda namnen. Alla namn på H för att vi inte ville att de skulle ha samma initialer. Osv.
Nej alltså jag fattar att man kanske vill att det ska flyta bra när man säger namnen ihop, men jag tänker att det ur barnets perspektiv är helt oväsentligt egentligen. Viktigare då kanske att för- och efternamn flyter bra ihop. Sen kan jag absolut tänka mig att många gillar en viss "stil" på namn och då blir det automatiskt att namnen ger lite liknande associationer.
 
Nej alltså jag fattar att man kanske vill att det ska flyta bra när man säger namnen ihop, men jag tänker att det ur barnets perspektiv är helt oväsentligt egentligen. Viktigare då kanske att för- och efternamn flyter bra ihop. Sen kan jag absolut tänka mig att många gillar en viss "stil" på namn och då blir det automatiskt att namnen ger lite liknande associationer.

Ja men absolut, tänker verkligen att det är för ens egen skull mer än barnets 😅. Är inte som att jag går runt och säger mitt och mina systrars namn ihop direkt. Men håller med om för-och efternamn, där känns det ju som att det mer är för barnets skull.
 
Ja, det är väl inte så viktigt sen när de blivit äldre, men jag tänker ändå att jag ju hela tiden säger mina barns namn tillsammans och att det skulle störa mig om de inte passade ihop 😅.
Vi ville inte att våra tvillingpojkar skulle ha för lika namn utifrån att de är just tvillingar och fastnade väldigt tidigt i graviditeten för namnet Harry och efter det gick massa namn på listan bort för att de inte passade med Harry 😬. Tage till exempel, Harry och Tage lät alldeles för mycket som Hasse och Tage. Olle, Ebbe och Sigge för att det blev för mycket smeknamnskänsla på båda namnen. Alla namn på H för att vi inte ville att de skulle ha samma initialer. Osv.

Håller med om att det kan bli för lika, framför allt med tvillingar och barn med väldigt liten åldersskillnad kanske framför allt av samma kön. Man kommer klumpa ihop dem så mycket ändå så jag tänker att det kan finnas en idé med att namnen inte är alldeles för lika, för att ändå ge barnen en känsla av att de är sin egen person.

Sen associationer, jag gillar Louise men så fort jag hör ”Ebba & Louise” så hör jag ”Thelma & Louise” :D Inte superlikt men jag hör det ändå. Ebbe är ju ett superfint namn men skulle givetvis inte välja det eftersom vi har en Ebba osv.

Sen behöver det ju inte vara en dundermatch. Vi har ett långt tyskt efternamn så därför tittar vi på korta, enkla och vedertagna förnamn för att inte krångla till det ytterligare. Inte för att vårt efternamn är särskilt avancerat men det kan ändå behöva bokstaveras, och då känns det fördelaktigt de inte behöver bokstavera även förnamnet.
 
Håller med om att det kan bli för lika, framför allt med tvillingar och barn med väldigt liten åldersskillnad kanske framför allt av samma kön. Man kommer klumpa ihop dem så mycket ändå så jag tänker att det kan finnas en idé med att namnen inte är alldeles för lika, för att ändå ge barnen en känsla av att de är sin egen person.

Sen associationer, jag gillar Louise men så fort jag hör ”Ebba & Louise” så hör jag ”Thelma & Louise” :D Inte superlikt men jag hör det ändå. Ebbe är ju ett superfint namn men skulle givetvis inte välja det eftersom vi har en Ebba osv.

Sen behöver det ju inte vara en dundermatch. Vi har ett långt tyskt efternamn så därför tittar vi på korta, enkla och vedertagna förnamn för att inte krångla till det ytterligare. Inte för att vårt efternamn är särskilt avancerat men det kan ändå behöva bokstaveras, och då känns det fördelaktigt de inte behöver bokstavera även förnamnet.

Ja men precis, det räcker väl att bokstavera ett namn, och med ett långt efternamn kanske man föredrar ett kort förnamn och vice versa.
 
Vi ville ha namn som lätt bra på både skånska och småländska (där man inte uttalar R). Som inte var för svåra att uttala på engelska samt som funkade med vårt efternamn.

Landade i Bastian och Felicia.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 671
Senast: orkide
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
381
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
11 483
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp