Nån som är bra på kattgenetik?

G

glimmie

Om jag parar min svartsmoke hona med en svartsilvertigré hane, då är chansen ganska stor att många av kattungarna blir silvervarianter va?
Vilka andra möjliga utfall finns det? (man kanske inte kan veta det utan att veta vad dom blivande föräldrarna bär på för anlag?)
Men silver är dominant eller? Alltså man är väl inte "silver-bärare" utan har man silver så syns det?
Tacksam om någon kunnig människa kan räta ut mina frågetecken Jag är så här: :confused: inför valet av hane :crazy:
 
Ja, som du säger så beror det ju helt på vad de bär på för dolda anlag, men helt säkert kan du få svartsilveragouti i alla fall.
För att få smoke så krävs det att hanen bär på anla för solid. Om han har någon förälder som är solid så kan du vara säker på at han har anlaget.

Samma sak gäller icke-silver. Som du säger så är silver ett dominant anlag, och kan alltså inte bäras dolt. Det är alltså minst 75% chans för silver på ungarna. Det gäller om bägge katterna bär på anlag för icke-silver. Om någon av dem är homozygot för silver (dvs bär på dubbla anlag för silver) så kommer alla kattungarna bli silver. För att veta om de är homozygota eller inte så kan du titta på föräldrarna. Om de har en förälder som är icke-silver så vet du med säkerhet att de inte är homozygota.
Du kan även titta på tidigare avkommor. Om de fått någon avkomma som är icke-silver någon gång så vet du ju att de kan lämna det.

Sen finns ju möjlighet för blått, om bägge bär på anlag för dilution.

Vilket mönster det bli på ungarna om de blir agouti beror på vad din hona bär på för mönsteranlag, och på vad hannen har för dolda mönsteranlag. Helt säkert kan du få tigré, men det finns även chans för tabby och spotted. Kika längre bak i stamtavlorna så kan du få ett hum.
 
Jag ska ta och kolla på deras båda stamtavlor med en gång. Det här var ju jätte intressant!
Tack så mycket för utförligt svar!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Har en huskatt modell 10 plus. Han har alltid varit en lugn och ganska feg katt, men enormt kelsjuk, han har nog inte riktigt...
Svar
3
· Visningar
1 684
Senast: CassyJo
·
M
Övr. Katt Hej, hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig med mitt problem. jag har en hankatt, en honkatt som är dräktig i 2 veckan(Svea) och...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Heulwen
·
Z
Övr. Katt Min ena katt verkar ha problem med att kissa emellanåt. :( Det är en hona och enligt en veterinär jag pratade med är chansen väldigt...
Svar
3
· Visningar
2 648
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp