Nån som är expert på iPad?

Cha9

Trådstartare
Jag har hamnat i ett ekorrhjul när jag ska hjälpa min åldrige far att få ordning på hans iPad...

Han fick den för tre år sen - inte använt den på hur länge som helst - och sen åkt till nån butik och fått hjälp (att sätta i simkort och "sätta igång den"). Detta för ungefär ett år sen.

Nu ville han ta hem tv4appen (han vet knappt vad en app är..) och jag sa att jag fixar det!

OK. Det visar sig att den är ju aldrig kopplad till något Apple-id, så det fixade jag. I och med det trodde jag att att allt var löst - men icke. Det går inte att ta hem appen förrän paddan har installerat iOS 9 nånting. I paddan finns nu 6 nånting. Den är "urgammal" med andra ord. Installera uppdateringen går inte! Den hävdar envist att det inte "finns internet". Har försökt med massa olika nätverk och det vill bara inte! Jag kan inte logga in på ICloud "för IOS är för gammal".

Jag antog att jag borde kunna gå via en dator med ITunes men då är det ju så illa att, eftersom den inte (tydligen) är kopplad till ITunes (eller ICloud heller för den delen - för då måste man ha installerat senaste IOS!!!) så vill ITunes ställa in den som "Ny Ipad". Då försvinner ju alla kort och filmer som min far har på släktträffar och en massa söta älgar och rådjur..... Isch!

Fick en vild idé att gå via min facebook: spara alla hans bilder (det är inte såå jättemånga) på min sida (han har inte Facebook) och sen "ställa in" paddan som ny - och ladda tillbaka korten till paddan. Det funkar ju, men vad attan gör jag med filmerna?

Har googlat och tycker bara att jag hamnar på en massa skumma sidor med märkliga app-förslag. Hur gör ni för att spara ner filmer från Facebook till era Iphonar och paddor?

Eller har nån ett fantastiskt förslag på hur jag kan uppdatera IOSen? Det skulle säkert lösa alltihop.
 
Funkar det att slänga över bilderna och filmerna på Dropbox eller Google drive?

Måste man inte ladda ner de apparna först? Det går inte att ta hem appar då IOS är för gammal...

Nu när jag försöker, så går det inte heller att komma in på min Facebook via paddan. Den visar bara en startsida och sen kan jag inte ens scrolla eller ladda upp bilder. Jag loggade in via safari, men jag trodde inte det spelade nån roll? Facebookappen finns ju inte av ovan nämnda anledning....

Troligen har ingen annan såna här problem. Vem låter en ny Ipad ligga i byrålådan i flera år utan att använda den?
 
Jag har också försökt att radera den senaste uppdateringen som finns nedladdad - men det går inte heller - då måste man komma in på ICloud!
 
Jag kom faktiskt aldrig tillrätta med vissa saker på gamla paddan. Har sparat den ändå, den duger för ren surfning. Men en del grejor går inte att göra, tyvärr.

Följer med intresse tråden.
 
Kan du inte bara koppla in paddan i en dator och spara mapparna? Så gör vi med alla våra iOS-enheter.
Alltså USB-sladd till datorn, strunta i dumma iTunes, gå in på "Den här datorn" och hitta enheten där som vilken USB-lagring som helst. Sen bara kopiera över alla mappar.
 
Kommer du inte in på iCloud från en annan dator och kan redigera den vägen?

Nä. Tydligen så måste man ha kunnat aktivera ICloud på sin Appleenhet innan man kan logga in via en dator. Detta gick alltså inte eftersom IOS är för gammal...

Jag skaffade alltså ett Apple-ID och loggade in på paddan. Det fanns inget tidigare Apple-ID i den (enligt mina föräldrar fick de ingen sån information när de var in i Teliabutiken och fick hjälp att starta den) Eller är det så att man måste ange Apple-ID när man startar för första gången? För i så fall har jag ju helt fel id till paddan... Men nåt sånt har föräldrarna aldrig hört talas om och när jag loggade in i paddan fanns ingen info om att det fanns ett Apple-ID sen förut.

Jag har kommit så långt att när jag vill logga in på ICloud (på paddan) så påstår den att det är "serverfel" och den stannar och snurrar i all evighet... Med googling har jag fattat att det beror på att IOS är för gammal... och så är jag tillbaka på ruta1.
 
Kan du inte bara koppla in paddan i en dator och spara mapparna? Så gör vi med alla våra iOS-enheter.
Alltså USB-sladd till datorn, strunta i dumma iTunes, gå in på "Den här datorn" och hitta enheten där som vilken USB-lagring som helst. Sen bara kopiera över alla mappar.

Jovisst kan jag spara allt i min dator. Det har jag redan gjort. Problemet är ju från början att vi vill kunna hämta appar. Det går inte att göra utan att uppdatera IOS - vilket inte går...
 
Nu har jag försökt att "tvångsstarta om den" via min dator och ITunes (som är uppdaterat). Då får jag nåt jäkla felmeddelande "går inte att hitta uppdateringar på grund av okänt fel. error -50"

Jag blir vansinnig!
 
Jag kom faktiskt aldrig tillrätta med vissa saker på gamla paddan. Har sparat den ändå, den duger för ren surfning. Men en del grejor går inte att göra, tyvärr.

Följer med intresse tråden.

Grejen är ju att själva paddan inte är så gammal. Det är en rätt ny modell. Det är bara IOS som är urgammal... Tom våra gamla paddor (första generationen) på jobbet fungerar bättre än det här eländet. Jag har raderat och ställt in massor med paddor "som nya" utan problem förut - men då har ju IOS varit uppdaterat regelbundet.
 
Jovisst kan jag spara allt i min dator. Det har jag redan gjort. Problemet är ju från början att vi vill kunna hämta appar. Det går inte att göra utan att uppdatera IOS - vilket inte går...
Jamen, alltså då kan du ju göra hela ny ipad-saken som iTunes vill göra? Som jag förstod det var din enda invändning mot det att sakerna skulle försvinna från paddan?
Så det borde gå att uppdatera den som "ny ipad" och om inte så bör det fungera efter en fabriksåterställning. Ni förlorar ju inget på det om du redan fört över alla filer. De går att lägga tillbaka på paddan efteråt, då den alltså bör fungera eftersom den uppdaterats som den ska.
 
Jamen, alltså då kan du ju göra hela ny ipad-saken som iTunes vill göra? Som jag förstod det var din enda invändning mot det att sakerna skulle försvinna från paddan?
Så det borde gå att uppdatera den som "ny ipad" och om inte så bör det fungera efter en fabriksåterställning. Ni förlorar ju inget på det om du redan fört över alla filer. De går att lägga tillbaka på paddan efteråt, då den alltså bör fungera eftersom den uppdaterats som den ska.

Det var ju precis det jag tänkte och trodde skulle fungera. Men av nån hiskeligt märklig och envis anledning så går inte det heller... Det mest mystiska när jag kopplar den till ITunes, så behöver jag inte ange allt "det där vanliga": att datorn är betrodd mm. Inte heller ange Apple-id. Den bara finns där; ipaden. Och när jag vill ställa in den som ny så händer absolut ingenting! Alla rutor blir grå och jag kan inte trycka på nånting.

Jag börjar tro att det är nåt fel på min dator också, eller nätverket
 
Det var ju precis det jag tänkte och trodde skulle fungera. Men av nån hiskeligt märklig och envis anledning så går inte det heller... Det mest mystiska när jag kopplar den till ITunes, så behöver jag inte ange allt "det där vanliga": att datorn är betrodd mm. Inte heller ange Apple-id. Den bara finns där; ipaden. Och när jag vill ställa in den som ny så händer absolut ingenting! Alla rutor blir grå och jag kan inte trycka på nånting.

Jag börjar tro att det är nåt fel på min dator också, eller nätverket
Det tror jag inte, det är nog bara iTunes och paddan som inte vill kommunicera. Låter ju som att något gått åt skogen med paddan. Hade du testat en fabriksåterställning? Jag gjorde det nyss på en padda jag glömt lösenordet på. (Jag kom förstås på lösenordet när jag hade återställt den :o). Om inte, koppla in den i datorn och håll sedan ned både sleep och home till dess paddan går till recovery. Då bör iTunes inte bråka med den.
 
Det tror jag inte, det är nog bara iTunes och paddan som inte vill kommunicera. Låter ju som att något gått åt skogen med paddan. Hade du testat en fabriksåterställning? Jag gjorde det nyss på en padda jag glömt lösenordet på. (Jag kom förstås på lösenordet när jag hade återställt den :o). Om inte, koppla in den i datorn och håll sedan ned både sleep och home till dess paddan går till recovery. Då bör iTunes inte bråka med den.

Måste jag inte in i ICloud för att hitta den knappen fabriksåterställning?

Bråka med paddan kunde ITunes visst... jag har försökt. När den kommer till "recovery" och ITunes vill fixa nytt, så kommer felmeddelandet (-50).

Jag har gjort det här på jobbets paddor utan problem, men det verkar kört här på min dator. Jag vill ju helst inte ta pappas padda till jobbet och "koppla" den till min jobbdator..
 
Senast ändrad:
Måste jag inte in i ICloud för att hitta den knappen?
Nä det ska räcka att koppla in den i datorn och hålla in knapparna. Jag hade tillgång till inloggningsskärmen på min padda och det var det. Kunde inget lösen och den var inte kopplad till molnet. Började använda en laptop istället men behövde plötsligt paddan igen efter ungefär ett år. Ändrat mycket sen dess så den kommunicerade inte med en enda annan enhet. :mad: Tur att jag inte hade nåt viktigt på den.
 
Nä det ska räcka att koppla in den i datorn och hålla in knapparna. Jag hade tillgång till inloggningsskärmen på min padda och det var det. Kunde inget lösen och den var inte kopplad till molnet. Började använda en laptop istället men behövde plötsligt paddan igen efter ungefär ett år. Ändrat mycket sen dess så den kommunicerade inte med en enda annan enhet. :mad: Tur att jag inte hade nåt viktigt på den.

Jo men det har jag ju testat - hålla in knapparna tills symbolen syns och ITunes vill "starta om den". Då ser det ut att funka till en början - men sen kommer felmeddelandet. ITunes kan inte hitta uppdateringar av ett okänt fel, står det... (-50)
 
Jo men det har jag ju testat - hålla in knapparna tills symbolen syns och ITunes vill "starta om den". Då ser det ut att funka till en början - men sen kommer felmeddelandet. ITunes kan inte hitta uppdateringar av ett okänt fel, står det... (-50)
Har du provat att ominstallera iTunes?
 
Om du menar på datorn så har jag gjort det två gånger...

På paddan kan jag inte göra nånting då IOS är för gammal...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Datorer är kanske fel prefix men det är väl rätt region åtminstone :) Jag undrar över en sak som på intet sätt är jätteviktigt: mina...
Svar
6
· Visningar
565
Senast: AraSlei
·
IT & mobiler Jag är inte vän med Itunes på något sätt. Jag vill flytta över några filmer från itunes till min ipad (version 1, jag synkar via...
Svar
3
· Visningar
911
Senast: Lupino
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 752
Senast: Varmblod90
·
IT & mobiler Jag fattar verkligen inte hur facebook fungerar...eller i det stora hela förstår jag ju, men jag vet ju inte vad som händer när jag...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp