Nån som vet???

Sv: Nån som vet???

lite svårt å se på den bilden.
Jag rekomenderar varmt Morris & Nolans ponny sadel, jag har den och den är suverän!

om du har möjlighet ta med ponnyn & prova sadel eller ta hem olika sadlar och testa tills du hittar en som passar :)

ok...tyvärr så har jag ingen bättre bild...!
Finns dom i 17" då?? Måste ha de...om ja ska få plats...vilken bom vidd skulle du tro passar då??

min ponny hade en likande rygg (även om det alltid är svårt att se på bild) men han hade en morris & nolan ponny flatback... den sadeln passade bra på några andra ponnyer också som jag red! :)

Ja, inte den han har nu iaf - ser muskelbullar på länden. Troligen har den gamla sadeln varit för smal och därför hamnat i bakvikt. Stämmer?

Annars är det nästan omöjligt att se på en sidobild, det är nästan lika illa med vilken bild som helst men en bakifrån/uppifrån är bättre.

Dessutom har han sänkt huvud på bilden vilket gör att ryggen ser rakare ut än vad den kanske är när huvudet är upprätt.

Kan du säga om ryggen är svankig eller rak, kort eller lång? Den ser rätt kort ut så ett tips vore väl kanske en Globus-sadel. Men det är helt och hållet en supergissning.

/Camilla

Den gamla sadel var helt riktigt alldeles för smal..! Kan även tillägga att det är ett sto :D

Den finns nog bara i 16".
tyvärr.
Men ajg säger som många andra att en sadelutprovare vore de bästa så får ni en exakt sadel.

Camilla_H skrev:
Dessutom har han sänkt huvud på bilden vilket gör att ryggen ser rakare ut än vad den kanske är när huvudet är upprätt.
Tillägg: Och vad händer när ryggen kommer i arbete?

//Alice

Camilla_H skrev:
Det baserar du på...? Vore intressant att höra!

/Camilla
Med bas av sin enorma erfarenhet av mängder med hästar och sadlar. :smirk: :devil:

Förlåt...jag kunde bara inte låta bli! :o

//Alice

Nåja, nu har faktiskt Kitten erfarenhet av just en stor mängd sadlar. Hästar är det väl kanske mindre med men då hon har en "svårsadlad" häst så har hon ju varit tvungen att lära sig en hel del och blivit något av en, iaf teoretisk, uppslagsbok på bomsadlar just för modellen Cob/haflinger/arab.

/Camilla

En något rakare sadel iaf, stubbens ponny sadlar passar på bra många ponnier. Dom å prestige passar på bra många iaf. Men jag rekomederar dig till att ta ut en ordentlig sadelutprovare. Den jag tog ut kunnde berätta märke, bomvidd och max sits hästen passar i men vad som är bäst för ponnyns rygg.

Liknande trådar

Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·
Utrustning Nån som vet hurdana hästar hööks regntäcke tornado pony fairfield passar på?
Svar
0
· Visningar
232
Senast: aglaonema
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 898
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Dalmatiner
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka