Utan att svara i omröstningen tänker jag att det beror ganska mycket på hur och var man bor och vilka grannar man har. Rent generellt "behöver" man inte städa efter hästen någonstans (och det gjorde jag aldrig vid vid min barndoms ridskola, mitt i stan), men för grannsämjans skull är det en bra grej att vara smidig gällande detta. OM grannarna inte bryr sig, lägg ingen möda på det. Men är de av det gnälligare slaget, gör så gott du kan.
Där jag bodde tidigare brukade jag möjligen cykla tillbaka och knuffa ner skiten i diket om någon häst lämnat en stor hög mitt på den asfalterade vägen. (Liten väg, sån utan kantlinjer) Eller precis utanför någons hus. Utom - otroligt nog - utanför hyfsat nyinflyttade stadsbo-grannen som gärna ville ta hand om skiten till sina rosor!
Jag står just nu i startgroparna för att flytta med mina hästar till en ny by, där det finns gott om hästar fördelat på flera olika stall och gårdar. Där är min plan att kommunicera med de övriga hästmänniskorna för att lära mig de oskrivna reglerna för just den byn. Det är verkligen inte värt att lägga energi på att "få rätt" mot jobbiga grannar, utan även om det är knöligt är mindre energikrävande att göra det de förväntar sig.