När är man för gammal för bus eller godis?

Bukefalos 30 år!

Jag skulle ju då säga max 15 år, ni då?
Jag tycker inte det finns någon skarp gräns. Kan nog tycka det är helt ok med äldre, under förutsättning att de ansträngt sig (klätt ut sig ordentligt) och går själva eller tillsammans med yngre.

Jag har mer svårt för 4-åringar som blir runtkörda i bil och föräldrarna står en halv meter bakom för barnen vågar inte knacka på.

Men, jag bjuder alla barn som knackar på på godis. :)

Har man lagt ordentlig ansträngning på utklädning och roliga, genomtänka bus så ser jag ingen anledning att sluta vid en viss ålder. Gå runt för att håva in godis, det får vara förbehållet mindre barn.
Jag säger ju absolut nej till bus oavsett vad det är, folk ska inte straffas för att de inte har godis hemma, men annars får väl folk vara hur gamla de vill egentligen. Jag håller med om att det är viktigt med en riktig utklädnad dock.

Jag säger ju absolut nej till bus oavsett vad det är, folk ska inte straffas för att de inte har godis hemma, men annars får väl folk vara hur gamla de vill egentligen. Jag håller med om att det är viktigt med en riktig utklädnad dock.

De bus jag tänker på är inte av typen "förstöra eller skrämma", utan underhållande och en del av utbytet mellan de som vill fira på det sättet. Några kompisar till mig gjorde tex en liten "spök-kör" och övade in spökvisor och ooahanden som passar deras utklädnad, som de kunde sjunga i trädgården när grannen öppnar.

Och givetvis ringer man inte ens på hos någon som inte har pumpa tänd eller på annat sätt skyltar med att de vill ha påringning!

Jag är nog för gammal överlag, för det här med bus eller godis kom aldrig hit medan jag var i rätt målgrupp. Var också väldigt länge sen jag såg det nu för övrigt?

Men på vår tid sopade vi ut julen och vi var påskkärringar. Minns inte exakt hur gammal jag var när jag slutade, men jag har syskon som är sex respektive åtta år yngre än jag så jag kanske höll på extra länge för att de gick. Men någonstans i högstadiet? Vet att min moster flyttade till sitt hus 2004 och då sopade mina syskon ut julen hos henne och jag var inte med, och då gick jag i åttan, så det måste ha varit ungefär då. Jag höll säkert på längre just för att jag hade småsyskon och för att jag var ganska barnslig överlag.

Jag är nog för gammal överlag, för det här med bus eller godis kom aldrig hit medan jag var i rätt målgrupp. Var också väldigt länge sen jag såg det nu för övrigt?

Men på vår tid sopade vi ut julen och vi var påskkärringar. Minns inte exakt hur gammal jag var när jag slutade, men jag har syskon som är sex respektive åtta år yngre än jag så jag kanske höll på extra länge för att de gick. Men någonstans i högstadiet? Vet att min moster flyttade till sitt hus 2004 och då sopade mina syskon ut julen hos henne och jag var inte med, och då gick jag i åttan, så det måste ha varit ungefär då. Jag höll säkert på längre just för att jag hade småsyskon och för att jag var ganska barnslig överlag.
Vad gör man näär man "sopar ut julen"? :) Det har jag aldrig hört talas om.
Gick påskkärring gjorde vi dock, men nog bara tills vi var runt tio-elva.

De bus jag tänker på är inte av typen "förstöra eller skrämma", utan underhållande och en del av utbytet mellan de som vill fira på det sättet. Några kompisar till mig gjorde tex en liten "spök-kör" och övade in spökvisor och ooahanden som passar deras utklädnad, som de kunde sjunga i trädgården när grannen öppnar.

Och givetvis ringer man inte ens på hos någon som inte har pumpa tänd eller på annat sätt skyltar med att de vill ha påringning!
Jag hade tyckt det var asjobbigt om jag trodde det kunde bli minsta konsekvens om jag fick slut på godis. :) Jag gillar traditionen bättre här där det är upp till ungarna att bjuda på ett skämt eller en gåta i gengäld för godiset istället.

Vad gör man näär man "sopar ut julen"? :) Det har jag aldrig hört talas om.
Gick påskkärring gjorde vi dock, men nog bara tills vi var runt tio-elva.
Det är typ samma? Man klär ut sig och tigger godis. :D

Om föreläsningen min morfar höll om detta när jag var liten stämmer så var det från början vuxna människor (ping till trådstarten för övrigt) som gjorde detta och hade kvastar med sig för att typ sopa ut granbarr och sånt. Och fick sen då en sup... Detta gjorde vi på Tjugondag Knut, det var jättestort här, alla mina kompisar gjorde det också. Det var större än påskkärring-grejen, och Halloween hade inte kommit hit då så det gjorde ingen.

Om föreläsningen min morfar höll om detta när jag var liten stämmer så var det från början vuxna människor (ping till trådstarten för övrigt) som gjorde detta och hade kvastar med sig för att typ sopa ut granbarr och sånt. Och fick sen då en sup... Detta gjorde vi på Tjugondag Knut, det var jättestort här, alla mina kompisar gjorde det också. Det var större än påskkärring-grejen, och Halloween hade inte kommit hit då så det gjorde ingen.
Oj spännande tradition, vi hade bara julgransplundring och fick godispåsar då :) Var växte du upp ungefär?

Så intressant! Jag har ju bott lite varstans och aldrig hört talas om det - å andra sidan växte jag varken upp eller hade barn där.
Vi har däremot haft äldre ungdomskamrater som på Halloween istället gått och sagt "Sup eller bus!" men det var ju en helt annan femma. :D

Så intressant! Jag har ju bott lite varstans och aldrig hört talas om det - å andra sidan växte jag varken upp eller hade barn där.
Vi har däremot haft äldre ungdomskamrater som på Halloween istället gått och sagt "Sup eller bus!" men det var ju en helt annan femma. :D
Det som var roligt var att det var friare för oss barn vad vi ville klä ut oss till jämfört med påsk när man typ var påskkärring eller hare. Möjligtvis kyckling. Pappa gick all in på detta, ett år var jag utklädd till häst i en brun soppåse som han hade gjort man av tidningspapper till. Fick ett helt horribelt foto av farfar när han gav bort alla foton till pappa efter att farmor dog, där jag alltså är häst och min lillasyster som typ är två år då är utklädd till... Stinky? Något svart och hårigt? Oklar varelse med häxperuken bakofram så man inte ser hennes ansikte.

Pappas familj hade julgransplundring när de var små. Då åt de upp alla godisrester, demolerade pepparkakshuset och åt upp godiset som var inne i såna där egengjorda smällkarameller som hänger i granen. Mitten på 60-talet. Men detta är ingen tradition vi har haft själva, kanske att man nån gång när vi var små hade långdans runt granen innan granen kom bort och åt skåpsmjuka pepparkakor i skolan.

Jag skulle ju då säga max 15 år, ni då?
Alltså 15 om man vallar en grupp yngre. Men en stor grupp 15 åringar utanför dörren en sen kväll är inte jättegulligt för alla. Kanske om de ansträngt sig väldigt mycket med klädseln då.

Tänker att i lite högre ålder är det väldigt roligt att utklädd få öppna dörren åt barn och spexa lite och ge dem godis?

Jag tycker inte det finns någon skarp gräns. Kan nog tycka det är helt ok med äldre, under förutsättning att de ansträngt sig (klätt ut sig ordentligt) och går själva eller tillsammans med yngre.

Jag har mer svårt för 4-åringar som blir runtkörda i bil och föräldrarna står en halv meter bakom för barnen vågar inte knacka på.

Men, jag bjuder alla barn som knackar på på godis. :)
Jag kan nog absolut förstå 4-6 åringar som går runt med sina föräldrar där en förälder lurkar i häcken faktiskt. Det känns ändå ganska logiskt. (köra bil är lite knasigt kanske om det inte är låångt)

Liknande trådar

• Hur trodde ni hur livet skulle bli när ni var 15 år?
  • Var är rätt?
  • Vad betyder "i 20-årsåldern"?
  • Förvaring hobbyprylar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka