Vad betyder "i 20-årsåldern"?

Bukefalos 30 år!

Gandalf

Trådstartare
Detta har jag tänkt på orimligt mycket så nu måste jag fråga.

Om man, i till exempel nyhetsrapportering, beskriver en person som i 20-årsåldern (eller i 30-årsåldern, eller 40-årsåldern... ja ni fattar) - hur gammal tänker ni då att den personen är?

Jag har alltid tolkat det som att 20-årsåldern betyder "ungefär 20 år gammal". Dvs jag skulle anta att personen är kanske mellan 19 och 22 eller nåt sånt. Men jag inser att man också skulle kunna avse nån slags översättning av engelskans "in their twenties", dvs mellan 20 och 29 år gammal. Och jag funderar på om andra använder det så.

För att konkretisera: en person som är säg 48 år gammal skulle enligt variant 1 beskrivas som i 50-årsåldern - men enligt variant 2 i 40-årsåldern.

Vad tycker ni? Och finns det en "officiell" variant? :)

För mig är det en person vars ålder börjar på 20 eller 30 eller 40 eller vad dom nu står. Så en 48-åring är definitivt i 40-årsåldern.

Har aldrig fått anledning till att fundera över att det skulle vara på något annat sätt.

Om man, i till exempel nyhetsrapportering, beskriver en person som i 20-årsåldern (eller i 30-årsåldern, eller 40-årsåldern... ja ni fattar) - hur gammal tänker ni då att den personen är?

Jag har alltid tolkat det som att 20-årsåldern betyder "ungefär 20 år gammal". Dvs jag skulle anta att personen är kanske mellan 19 och 22 eller nåt sånt. Men jag inser att man också skulle kunna avse nån slags översättning av engelskans "in their twenties", dvs mellan 20 och 29 år gammal. Och jag funderar på om andra använder det så.

För att konkretisera: en person som är säg 48 år gammal skulle enligt variant 1 beskrivas som i 50-årsåldern - men enligt variant 2 i 40-årsåldern.

I 20 års åldern är en person mellan 20-29 år för mig :) (och jag är rätt säker på att det är det korrekta också)

Ouff. Trodde nog jag mest skulle få medhåll och bekräftelse. Men det är klart, hade det inte funnits tvivel hade jag inte behövt fråga.
Men hur blir det då med en person i 25 års åldern? Jag tänker att den är 20-29
Ja, det är lite där jag undrar också, hur alla de variantern (18-årsåldern är ju rätt vanligt tex) passar in? Den måste ju ändå betyda "ungefär 18 år" och då tycker jag det krockar med de där "börjar på en siffra"-varianterna..

En som sitter häktad just nu beskrivs som 50 års åldern. Vederbörande är 48/49 .

Jag tänker ungefär som du. 20-årsåldern skulle jag använda om personer ca 18-25. En 29-åring skulle jag (förmodligen) benämna som en person i 30-årsåldern. Jag använder inte uttrycket alls om personer jag vet exakt ålder på, vet jag med säkerhet att Lisa är just 29 säger jag ju det. Alltså har jag inget större behov av halvluddiga uttryck för att beskriva det exakta åldersspannet 20-29, men ofta behov av att beskriva att någon är runt 20 eller runt 30.

Jag har aldrig riktigt analyserat frågan, men i min hjärna betyder i ”20-års åldern” helt enkelt runt 20 år (som i 18-24). ”25-års åldern” känns mer som mellan 20 och 30 för mig. Om någon är 28 hade den definitivt halkat in i ”30-års åldern”.

Haha betyder det att min 16-åring är i 10-årsåldern tillsammans med min 11-åring? 😁

Nej jag tänker nog lite som Ts i den här frågan om jag ska vara lite mer seriös. Ganska snäva åldersspann om jag skulle uttrycka mig att någon är i 20-årsåldern, då är det åren runt 20.
Lite som 8-tiden för mig inte byter samma som för min partner som tycker 8-tiden är allt mellan kl. 8.00 och 8.59.

Jag tänker som du. En person i 20-årsåldern för mig är någon mellan säg 18 och 23. En person som är 29 skulle jag definitivt säga är i 30-årsåldern trots att båda har en tvåa först i åldern.

Det är enorm skillnad på en person som är 20 och en som är 29. Och jag tänker att det följer med hela vägen även om skillnaden märks mest när man är riktigt ung eller riktigt gammal (exemplet med en som är tio och en som är nitton är ännu mer talande).

Skulle jag prata om en person i 25-årsåldern tänker jag ännu mer snävt, typ 24-26. Jag gör det i och för sig sällan, det är om jag faktiskt inte vet hur gammal personen är så att jag gissar eller om jag vill anonymisera personen och av någon anledning inte säga faktisk ålder.

Jag tänker nog att en person i 20 årsåldern är mellan 18-26, mellan 27 o 36 är man i 30 årsåldern, 37- 46 i 40 årsåldern osv.

Jag tänker att 20-års åldern är ungefär 18-27 år, men skulle inte tycka det var konstigt om man sa i 20 års åldern för en 29 åring även om jag själv skulle klassa den som "i 30 års åldern".

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka