Var är rätt?

Bukefalos 30 år!

Ipalollipop

Trådstartare
Jag och min fd sambo köpte en hästransport på hans företag. Den kostade 30 ink moms. Jag betalade han 15 så vi ägde 50/50. Vi har delat på kostnaderna som rör delarna 50/50 men han har själv lagat å satt dit dem nytta bromsar osv. Vi ska nu sälja den å han säger får vi mer än 30 så är de han som får vinsten jag ska ha max 15. För han har skruvat i den gratis. Tycker bara de är så jäkla fult då vi betalar hälften på allt. Har jag fel?

Hans insats var också värd pengar, annars hade ni fått betala en verkstad. Kan ni inte komma överens om att (exempelvis) 2-3k av vinst går till honom för arbetet han lagt ner och resten delar ni på?

Om ni inte kan komma överens om summan ringer ni till en verkstad och kollar vad arbetskostnaden är för att byta bromsar.

• Gilla
Reactions: Sel
Hans insats var också värd pengar, annars hade ni fått betala en verkstad. Kan ni inte komma överens om att (exempelvis) 2-3k av vinst går till honom för arbetet han lagt ner och resten delar ni på?

Om ni inte kan komma överens om summan ringer ni till en verkstad och kollar vad arbetskostnaden är för att byta bromsar.
Tror dock inte vi får så mycket över 30 för släpet. Tror vi ska bli glada om vi får tillbaka samma dock har vi bytt golv till aluminium som hörde till så de ökar ju värdet mer

Vi ska nu sälja den å han säger får vi mer än 30 så är de han som får vinsten jag ska ha max 15. För han har skruvat i den gratis. Tycker bara de är så jäkla fult då vi betalar hälften på allt. Har jag fel?
Det beror helt på om allt annat ni gör ihop är millimeterrättvisa, ex diskar du mer dammsuger du mer lagar du mat mer och handlar mer. Om så är tycker jag att du minsann ska ha betalt för det du gör mer där och om ni gör lika så tycker jag bara det är en dryg snål kille som ger red flag.

Jag tycker ändå det är rimligt att han får betalt för arbetet och tiden han lagt.
Kostade den bara 30 k är det ju ingen fancy kärra så jag hade inte orkat vara snål och tjurig utan gett honom pengarna om drt blivit mer än inköpspris.
Det är ju han som är snål och tjurig.

Tycker det har glömts något i hela resonemanget. Om man ska vara så himla petnoga så har släpet inhandlats i hans firma. Och du betalade halva beloppet ink. moms. Den momsen har han fått dra av och fått tillbaka från skatteverket. Momsen är 6000kr på 30000kr, så nä, han ska inte ha något extra om den säljs för över 30tkr. Han kanske vill betala tillbaka halva momsen till dig? ;)

Vad har alla reservdelar kostat?

Jag tänker att inköpspris+reservdelar= x kronor. Dela det på två så blir det summan ni får vardera.

Om han sedan säljer till högre pris och får igen någon tusenlapp för all tid och engagemang han lagt på att laga och höja värdet på transporten är det väl bara bra.

• Gilla
Reactions: Sel
Tycker det har glömts något i hela resonemanget. Om man ska vara så himla petnoga så har släpet inhandlats i hans firma. Och du betalade halva beloppet ink. moms. Den momsen har han fått dra av och fått tillbaka från skatteverket. Momsen är 6000kr på 30000kr, så nä, han ska inte ha något extra om den säljs för över 30tkr. Han kanske vill betala tillbaka halva momsen till dig? ;)
bra input !

Men säljs den med vinst så beskattas det väl också inom företaget då?
Eller tänker jag fel?

Han säger att han ska betala in momsen för släpet när de säljs. Så säljer vi för 30 ink moms så betalar han 6000 tillbaka i momsen?? Vi har betalat 50/50 på alla delar som bromsar osv. Han drog av allt och delade. Han tog de på sin firma men jag fick betala till han endå

Om släpet är köpt på företaget är det företagets. Ev pengar som betalats in från annat håll, t ex från TS, är ju pengar som investerats i företaget (eller lånats till företaget). Säljs släpet går intäkten till företaget, som äger det. (och då säljs det med moms, och momsen måste företaget betala in) Ev andra ekonomiska förhållanden regleras ju av vad som avtalats kring dem.

Det viktigaste är väll hur ni i övrigt fördelar kostnader, hushållsarbete och skötsel av hästar/stall?

Är det lika delat där?
Absolut inte. Jag gör de mesta i hemmet. Men kommer inte tjafsa för jag är rädd han kommer blåsa mig på släpet då vi inte har skrivit några papper att jag har betalat 15.000 kr till han. Betalade direkt till honom å inte in till företaget. Så han Köpte alltså släpet för 30 och tog 15 av mig å sen drog momsen.

Absolut inte. Jag gör de mesta i hemmet. Men kommer inte tjafsa för jag är rädd han kommer blåsa mig på släpet då vi inte har skrivit några papper att jag har betalat 15.000 kr till han. Betalade direkt till honom å inte in till företaget. Så han Köpte alltså släpet för 30 och tog 15 av mig å sen drog momsen.
Tur att ni är fd. sambos.

(Läste fel och trodde först ni fortfarande var sambos).

Klart han ska ha mer, tycker han är snäll som bara vill ha mer om det blir vinst. Släpet står ju på honom så jag hade inte bråkat i det fallet.

Jag och min fd sambo köpte en hästransport på hans företag. Den kostade 30 ink moms. Jag betalade han 15 så vi ägde 50/50. Vi har delat på kostnaderna som rör delarna 50/50 men han har själv lagat å satt dit dem nytta bromsar osv. Vi ska nu sälja den å han säger får vi mer än 30 så är de han som får vinsten jag ska ha max 15. För han har skruvat i den gratis. Tycker bara de är så jäkla fult då vi betalar hälften på allt. Har jag fel?
Jag tänker mest orka tjafsa om allt, bara få relationen avslutad och allt uppsorterat. Den stora vinsten är ju att du slipper honom, det kanske är värt några tusenlappar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka