När börjar ni täcka

domino

Trådstartare
era hästar som står inne på natten och hur är stallet, varmt/kallt? Och vad har ni för täcken inne?

Senast ändrad:
Sv: När börjar ni täcka

mina hästar har ofodrade regntäcken både inne och ute då vi inte byter på morronen, ponnyn har ett fleccefodratregntäcke på sig. är de svettiga då jag har ridit är det fleccetäcken på.

Fodrat regntäcke sen 1vecka tillbaka. På inne och ute.

Isolerat stall men varmt.. nja.

min pålle har samma täcke inne som ute då det inte byts på morgonen. Just nu har han ett ofodrat regntäcke, och stalldörren öppen på nätterna.

Står i uteboxar. En naken och den andra täcke 200 g på massörens inrådan.

Min åsikt är att endast ett fåtal hästar verkligen behöver täcke inomhus.

En del som börjat täcka nu då...

Tidigare har han aldrig haft täcke inne men equiterapeuten sa i somras att han bör ha täcke inne då det är kallt för sin ryggmuskulatur. Men när är det då? Nu har han ett ofodrat bomullstäcke (Shires) på sig om natten men kanske bör ha ett med 100-200gr fyllning redan nu? Det är ett litet stall, tre hästar och stalldörren öppen. Isolerat men inte varmt. Ute har han ännu ett ofodrat regntäcke men kommer byta snart till ett 100gr..

ponny: inget än, ska klippas snart då får hon täcke på sig

fullblod: fodrat regntäcke både inne och ute sen några veckor tillbaka

Ett bomullstäcke eller ofodrat ger ju ingen värme alls. Om du blivit rekommenderad att ha täcke för musklernas skull så sätt på ett tjockare.

Sen tror jag inte hästar är så känsliga att dom känner av ett par 100 g. hit eller dit. Hästar är normalt inte känsliga för kyla alls.

Så vad rekomenderar du att jag ska ha då? Nu och sen när det blir kallare?

Regntäcket behövde inte vara fodrat eftersom det det bara skulle skydda från väta. Han får inte bli blöt och kall över ryggen sa hon...

Senast ändrad:

domino skrev:
När börjar ni täcka era hästar som står inne på natten och hur är stallet, varmt/kallt? Och vad har ni för täcken inne?

Har täckt vissa dagar även under sommaren ute, så det är itne precis att jag helt plötsligt bestämer mig för att börja täcka. Däremot skiftar jag täcken efter väder och tempratur.
Står i kallstall som inte är speciellt kallt och började ha täcke på sig redan i augusti inne.
Som det är nu har de ett ull täcke vs ett tjockare innetäcke.

Står i kallstall, regntäcke ute om det ser ut som det ska regna.
Inget täcke inne, har tagit fram ett termotäcke som hon ska
ha inne när det blir kallare.

Men du skrev ju att Equiterapeuten sagt att han skulle ha täcke inne för ryggmuskulaturens skull och ett bomullstäcke ger ingen värme.

Jag tycker du ska sätta på ett tjockare, typ 200 g., och frågar du mig tycker jag inte det finns nån anledning att sätta på ett ännu tjockare när det blir kallare - hästar är inte känsliga för kyla. Den extra värme han får av ett täcke som dessutom skyddar från regn räcker. Mina hästar har aldrig nånsin behövt täcke inne (eller ute för den delen, det har de haft för m i n bekvämlighet) om de inte varit klippta. Jag har halvblod/fullblod om nån undrar.

De enda som blir gladare av denna täckeshysteri är fabrikanterna som skrattar hela vägen till banken.

Senast ändrad:

Min häst går utan täcke än sålänge, när det blir
kallare får hon ha ett fleecefodrat regntäcke ute och
när det blir ännu kallare åker vintertäcket på.
Inget täcke inne om hon inte är svettig.
Står i kallstall.

Senast ändrad:

Men det beror ju också på hur man rider?? Det är väl ganska elakt att rida, tävla och träna hårt när inte hästen är klippt och den har mkt päls och blir svettig, man bör ju klippa hästen och då skall den självklart ha ett täcke på.

Okej.. ska höra med equiterapeuten vad hon säger istället..

Min häst är halvklippt/jaktklippt och har just nu ett regntäcke med fleecefoder ute (Bucas smartex rain) och inget inne. Hon har aldrig täcke inne, bara efter ett ridpass om hon varit svettig, och då tas det oftast av efter att hon torkat. Är det plusgrader i stallet behöver hästar inte ha täcke inne, kanske ifall de är helklippta, men absolut inte annars.

Har jag sagt nåt annat? Att inte jag klipper mina hästar betyder väl inte att jag inte tycker andra ska göra det.

Elektron skrev:
De enda som blir gladare av denna täckeshysteri är fabrikanterna som skrattar hela vägen till banken.

Jag tror nog också att dom KLIPPTA hästarna blir rätt glada :smirk:

Fjordingen är helklippt. Har inget täcke inne och kommer ej behöva heller. Står i varmt stall/ladugård. Har ofodrat regntäcke ute. Ska byta ut det mot 100 gr regntäcke då det börjar kypa mot 0 grader.

Varmblodet har inga täcken ännu, är digivande. Men iom att han avvänjas ska hon klippas och då blir det täcke inne och ute. Thermotäcke 200 gr inne, står i ganska kallt stall, och vintertäcke ute.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka