När chefen kör chatgpt istället för att svara själv

Bukefalos 30 år!

BernT

Trådstartare
Är det latmask eller okej av en chef att när en anställd mailar chefen om x grej som den anställde upplever är ett problem då ta mailet som den anställda skrev, klistra in det i chatgpt och be den skriva svaret, som man sen mailar den anställda?

Det går ju såklart inte bevisa men jag testade själv klistra in mitt mail och be chatgpt svara som en mellanchef (inga andra instruktioner) och det jag fick var ordagrant chefens mail.

Jag personligen tycker det är både slappt och oproffsigt, för det här gällde en ganska allvarlig grej.

Jag har lust svara att vill jag ha en konversation med chatgpt kan jag skriva till den själv men skippade det för nu.

Eller är det fullt normalt och acceptabelt idag att man gör såhär? Just detta berörde ingen sekretess men nästa grej kanske gör det och nästa och nästa, lätt att flytta fram gränsen/bli extra lat.

Hade tyckt det var obehagligt. Det är ju helt meningslöst att ha en chef om denne inte ens förmår besvara frågor på egen hand.

Ta ett fysiskt möte med din chef.
Nä då kan jag ju lika gärna ha chatgpt som chef… har aldrig träffat den här chefen då hen är ganska ny och vi sitter på olika orter. Vilket kanske är tur, någon som gör såhär kommer jag inte komma överens med.

Samtidigt blir jag tveksam emellanåt, det är nästan alltid bara jag som säger emot saker och står upp för sånt jag anser är galet. Tex vår sjuka alkohol-kultur men det leder mer eller mindre alltid till att jag blir sjukt gaslightad så jag blir ju fundersam på om det är jag som är känslig.

Är det latmask eller okej av en chef att när en anställd mailar chefen om x grej som den anställde upplever är ett problem då ta mailet som den anställda skrev, klistra in det i chatgpt och be den skriva svaret, som man sen mailar den anställda?

Det går ju såklart inte bevisa men jag testade själv klistra in mitt mail och be chatgpt svara som en mellanchef (inga andra instruktioner) och det jag fick var ordagrant chefens mail.

Jag personligen tycker det är både slappt och oproffsigt, för det här gällde en ganska allvarlig grej.

Jag har lust svara att vill jag ha en konversation med chatgpt kan jag skriva till den själv men skippade det för nu.

Eller är det fullt normalt och acceptabelt idag att man gör såhär? Just detta berörde ingen sekretess men nästa grej kanske gör det och nästa och nästa, lätt att flytta fram gränsen/bli extra lat.
Helt oacceptabelt. Oavsett om det innehåller några sekretessuppgifter eller ej.

Vad är själva kärnan till att du reagerar så starkt? Chatgpt är ett verktyg och det är väl rimligt att att anta chefen står bakom svaret även om denne tog hjälp med formuleringen?

Helt oacceptabelt. Oavsett om det innehåller några sekretessuppgifter eller ej.
Tack, då är jag inte känslig och motvalls. Har tyvärr svårt att se vad ett möte skulle ge, hen kommer antagligen förneka det och jag har ju inga bevis annat än när jag testade ChatGPT själv men det kan man ju förklara bort med slump. Sen är språket extremt chatgpt alltså vet man så vet man men det är inte heller ett bevis. Så jag tror inte jag kommer nånstans med det men jag kommer aldrig kontakta hen igen med något allvarligt. Då går jag till en annan chef istället.

Vad är själva kärnan till att du reagerar så starkt? Chatgpt är ett verktyg och det är väl rimligt att att anta chefen står bakom svaret även om denne tog hjälp med formuleringen?
Ska den be chatgpt köra våra lönesamtal? Var går gränsen? Isåfall behövs inte chefen om hen tar chatgpt till alla svar.

Vad händer om det blir en läcka från chatgpt? Jag anser att skriver jag om ett problem till min chef kan hen svara på det själv utan hjälp. Annars är hen olämplig. Det var liksom inget som behövde källhänvisningar etc utan det var fullt möjligt svara utan chatgpt. Vi får inte ens använda det i arbetet.

Ska den be chatgpt köra våra lönesamtal? Var går gränsen? Isåfall behövs inte chefen om hen tar chatgpt till alla svar.

Vad händer om det blir en läcka från chatgpt? Jag anser att skriver jag om ett problem till min chef kan hen svara på det själv utan hjälp. Annars är hen olämplig. Det var liksom inget som behövde källhänvisningar etc utan det var fullt möjligt svara utan chatgpt. Vi får inte ens använda det i arbetet.
Det är alltså säkerhetsrisken som är huvudproblemet? Det kan helt klart vara ett tungt skäl i så fall.

Samtidigt blir jag tveksam emellanåt, det är nästan alltid bara jag som säger emot saker och står upp för sånt jag anser är galet. Tex vår sjuka alkohol-kultur men det leder mer eller mindre alltid till att jag blir sjukt gaslightad så jag blir ju fundersam på om det är jag som är känslig.
Låter som att det kanske är läge att se sig om efter ett annat jobb? Jag hade iaf inte klarat av att jobba med en chef som kommunicerar via chat-gtp och där det var en sjuk alkoholkultur.

Låter som att det kanske är läge att se sig om efter ett annat jobb? Jag hade iaf inte klarat av att jobba med en chef som kommunicerar via chat-gtp och där det var en sjuk alkoholkultur.
Jag har en annan tjänst på gång men det är ett halvår bort minst. Det går trögt i statliga världen :p jag försöker verkligen göra det bästa av det och ignorera det som inte är bra men det är kämpigt emellanåt. Det kommer bli bra till slut men just nu är det sådär.

Delvis men jag känner också att vad är det här, kan du inte ens svara på detta utan chatgpt? Mitt förtroende för hen stendog ju. Vad mer för kunskaper saknar hen? Lite så känns det.
Det ger helt klart ett intryck av inkompetens, det håller jag också med om. Mitt inlägg var mest att det kan vara bra att för sig själv bena ut vad det är som gör att man reagerar negativt innan man avgör hur man hanterar det hela.

Du ställer frågan till TS men jag skriver här vad jag tycker: därför att medarbetarna är den viktigaste resurs en chef har för att kunna lyckas med sitt uppdrag. Att använda AI för att svara sina medarbetare signalerar att man inte bemödar sig att lägga tankekraft på att formulera ett eget svar på deras frågor, alternativt att man inte har förmågan eller kunskapen och saknar modet att erkänna det, eller att man behöver fråga någon som vet och kan.

Nu vet vi inte vad frågan var, och det finns säkert något fall då jag skulle tycka att det var okej med ett AI-genererat svar, men generellt är det väldigt negativt och slappt i mina ögon, rent av respektlöst när det sker i just relationen chef-medarbetare.

Jag tycker verkligen inte att @BernT överreagerar.

Det ger helt klart ett intryck av inkompetens, det håller jag också med om. Mitt inlägg var mest att det kan vara bra att för sig själv bena ut vad det är som gör att man reagerar negativt innan man avgör hur man hanterar det hela.
Absolut, jag kommer nog inte göra något med det för det kommer inte leda nånstans. Enda positiva är att nu vet jag att hen gör såhär, att jag inte ska vända mig till hen och undvika hen framöver.

Jag är kluven. Jag hade inte uppskattat det heller egentligen. Men tänker samtidigt att chefen kanske tänker att här är det viktigt att jag svarar si och så, men hur ska jag formulera det i text på ett bra sätt? Och tar hjälp av AI.
Jag har gjort så ibland när jag har svarat kunder och jag inte har lyckats formulera mig så som jag vill förmedla svaret. Men jag förstår dig.

En chat-ai förmedlar väl typ medelvärdet av vad folk säger om det problemet inom internet. Dvs svarar förmodligen enligt normen i samhället eller företaget.

Vad önskar du av en chef? Vad var problemet med svaret? Svaret grundar sig ej i personen men i samhället kanske?

Ja chefen hade kunnat omformulera men det viktigaste var väl att du lyfte problemet och att problemet löses för dig?

Jag försöker omformulera , sakfrågan är väl problemet? Resultatet av ditt klagomål är väl viktigast? Förmodligen har du chatbot som chef om du inte träffat den?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar