När chefen kör chatgpt istället för att svara själv

Bukefalos 30 år!

Jag anser att om man behöver AI så är man inte kvalificerad nog för sin position. AI bör förbjudas på arbetsplatser och skolor.
Förbjuda AI på arbetsplatsen är svårt, det är som om någon hade sagt att vi skulle förbjuda datorerna funder 90-talet. Vi behöver alla lära oss att arbeta med AI annars kommer vi inte ha ett arbete kvar. Antingen är man personen som arbetsleder AI eller så är man personen som ersätts av AI. Lite beroende av jobb så klart. I vissa yrken är vi redan där, AI gör ett "good enough" jobb, den är så pass mer effektiv, att det är ok att den hallucinerar ibland.

Det går tyvärr inte att vrida tillbaka klockan, antingen så hoppar man på tåget som bolag eller så blir bolaget utkonkurrerat rent krasst.

Vissa arbeten är mer motståndskraftiga än andra tex. bilmekaniker och byggjobbare, men de kommer också att använda AI i yrket.

Det finns bra mycket mer effektiv AI än den interna AI chatbot som många bolag använder.

Fast visst sjutton borde man ha viss kompetens i att hantera personalfrågor om man sitter i en chefposition? Det hör till arbetsbeskrivningen kan jag tycka.
Att ha kompetens att hantera vissa saker innebär inte att man aldrig kan vara stressad, trött eller att välja eller behöva prioritera bort att hantera vissa saker på exakt det sätt som önskas av mottagaren. Med tanke på hur mycket skit man får från både högt och lågt är det ofta jävligt tufft att vara chef idag så det är rätt imponerande att det finns de som oftast klarar av att hantera jobbiga situationer på ett ok sätt. Att personen är kompetent har inte att göra med att aldrig göra fel, det har mer att göra med hur personen reagerar på när det inkommer önskemål på annan hantering. Är det de anställdas tydliga önskemål om att AI inte ska användas så får man väl diskutera det med sin chef.

Och som anställd har man ofta en lojalitetsplikt mot sin arbetsgivare vilket i praktiken innebär att man ska vara väldigt försiktig med att lufta dåliga saker med sin arbetsplats eller chef på internet och det glöms också ofta bort.

Att ha kompetens att hantera vissa saker innebär inte att man aldrig kan vara stressad, trött eller att välja eller behöva prioritera bort att hantera vissa saker på exakt det sätt som önskas av mottagaren. Med tanke på hur mycket skit man får från både högt och lågt är det ofta jävligt tufft att vara chef idag så det är rätt imponerande att det finns de som oftast klarar av att hantera jobbiga situationer på ett ok sätt. Att personen är kompetent har inte att göra med att aldrig göra fel, det har mer att göra med hur personen reagerar på när det inkommer önskemål på annan hantering. Är det de anställdas tydliga önskemål om att AI inte ska användas så får man väl diskutera det med sin chef.

Och som anställd har man ofta en lojalitetsplikt mot sin arbetsgivare vilket i praktiken innebär att man ska vara väldigt försiktig med att lufta dåliga saker med sin arbetsplats eller chef på internet och det glöms också ofta bort.

Det jag tog upp var inget som man behöver ai för att formulera ett svar på. Inget som behövde källhänvisning, inget som behövde faktakollas etc. Jag lyfte en situation där jag känner ett stort obehag och ett (fullt möjligt) förslag på hur jag inte ska behöva hamna i den situationen.

Att då få ett ”hej xx, tack för att du lyfter detta blablabla uppenbar AI-text som säger ingenting, återigen tack för att du lyfter detta”, det tycker jag är under all kritik.

Hade jag använt ai för att svara de som ställer frågor till mig i min roll hade det inte dröjt länge innan jag fått smäll på fingrarna. Det hade varit totalt oacceptabelt.

Fast det behöver inte vara så illa. Jag använder en del AI. Man skulle kunna kopiera in ditt mail och skriva typ; formulera ett svar som gör att mottagaren förstår att jag har noterat synpunkten och är tacksam att avsändaren hörde av sig osv. osv.

Sen korrekturläser man själv för att svaret ska spegla den egna intention och skickar.

Nu förstår jag att svaret var otillfredsställande, och då har det ju används på fel sätt. Men förmodligen hade personen inte lyckats bättre om den skrivit mailet själv eftersom personen saknar känsla. Det är inte AI’s fel.

AI har inte gjort något fel, för AI är en teknik och inte en agent. Men chefen, som är en människa som är anställd för en viss uppgift, gjorde inte sitt jobb bra. Åtminstone jag har mycket större förståelse för och visar välvillig accept för en chef som står för att hen inte har svaret på alla frågor, eller ibland behöver ge mig svar som jag inte uppskattar, eller som ibland inte uttrycker sig fantastiskt bra. Helt okej, hen är en människa och vi två jobbar kontinuerligt på vår relation som alla människor, för att vi tillsammans med övriga i teamet ska få företaget att må bra och lyckas med sina leveranser. Med tiden så lär man sig också varandras kommunikationsstilar, det är en del av att jobba tillsammans.

Men att istället skapa distans genom att låta en tredje part stå för kommunikationen mellan oss - nej tack, säger jag.

Och om en chef inte kan formulera sig ens på ett acceptabelt sätt, klarar man då av jobbet som chef om man är så beroende av formuleringshjälp?

Det du tar upp här om chefers tuffa sits håller jag helt med om, men jag ser inte att skapa mer distans mellan chefer och medarbetare genom att de inte kommunicerar direkt med varandra utan genom en AI-tjänst istället, bidrar till att lösa det på ett bra sätt.

• Hjärta
Reactions: Sel
AI har inte gjort något fel, för AI är en teknik och inte en agent. Men chefen, som är en människa som är anställd för en viss uppgift, gjorde inte sitt jobb bra. Åtminstone jag har mycket större förståelse för och visar välvillig accept för en chef som står för att hen inte har svaret på alla frågor, eller ibland behöver ge mig svar som jag inte uppskattar, eller som ibland inte uttrycker sig fantastiskt bra. Helt okej, hen är en människa och vi två jobbar kontinuerligt på vår relation som alla människor, för att vi tillsammans med övriga i teamet ska få företaget att må bra och lyckas med sina leveranser. Med tiden så lär man sig också varandras kommunikationsstilar, det är en del av att jobba tillsammans.

Men att istället skapa distans genom att låta en tredje part stå för kommunikationen mellan oss - nej tack, säger jag.

Och om en chef inte kan formulera sig ens på ett acceptabelt sätt, klarar man då av jobbet som chef om man är så beroende av formuleringshjälp?

Nu gjordes detta ju på ett dåligt sätt, eftersom medarbetaren såg att AI användes. Men jag tror att man läser ganska många AI-formulerade mail under en arbetsdag. Och det behöver ju inte vara av ondo. Är jag en bra chef, men lite dålig att formulera mig i text är det väl bra om man kan få hjälp att få hjälp att uttrycka det man vill på ett bra sätt? För visst kan man vara en bra chef även om man tex har dyslexi?

Förbjuda AI på arbetsplatsen är svårt, det är som om någon hade sagt att vi skulle förbjuda datorerna funder 90-talet. Vi behöver alla lära oss att arbeta med AI annars kommer vi inte ha ett arbete kvar. Antingen är man personen som arbetsleder AI eller så är man personen som ersätts av AI. Lite beroende av jobb så klart. I vissa yrken är vi redan där, AI gör ett "good enough" jobb, den är så pass mer effektiv, att det är ok att den hallucinerar ibland.

Det går tyvärr inte att vrida tillbaka klockan, antingen så hoppar man på tåget som bolag eller så blir bolaget utkonkurrerat rent krasst.

Vissa arbeten är mer motståndskraftiga än andra tex. bilmekaniker och byggjobbare, men de kommer också att använda AI i yrket.

Det finns bra mycket mer effektiv AI än den interna AI chatbot som många bolag använder.

Nej, jag efterfrågar inte heller ett förbud mot AI och jag ser det inte som en fråga OM AI ska användas eller inte, utan hur.

AI är en del av den tekniska utvecklingen och kommer inte att stoppas, däremot är det viktigt att inse att vi måste diskutera HUR det bör användas på ett klokt sätt, och inte blint köpa skrämselpropaganda om att nu måste alla hoppa på tåget utan frågor för annars är det ute med oss.

(@Mauen svarar dig, men kunde inte citera)

Hjälpmedel för rättstavning kallar jag för ordbehandling, det behövs ingen "artificiell intelligens" för det.

Det kanske också är lite inflation i vad vi kallar AI? Allt skriftligt som görs vid en dator faller ju inte in under begreppet AI som jag ser det, väldigt mycket textbearbetning och informationshantering görs helt utan AI.

Hade detta påhittade exemplet varit fel. Först min fråga till AI

Bifogade filer

• IMG_0879.webp
    IMG_0879.webp
    53,5 KB · Visningar: 147

Jag förstår helt och hållet att det innebär stress och press att sitta i en chefsposition och det är helt okej att göra fel. HELLRE göra fel i formuleringen än att använda artificiella verktyg för att hantera en situation där din anställda vänder sig till dig i förtroende, och tappar allt för att hen känner sig totalt osedd. Att någon trycker på en knapp för att låta AI hitta på en lösning (eller svara på ditt mail på ett diplomatiskt och opersonligt sätt) är ju att låta bli att hantera problemet alls.
Båda mina föräldrar arbetade i chefsposition och ingen av dem hade AI som hjälp, det gick bra ändå.

På mitt nuvarande jobb har jag turen att kunna söka upp både direkt chef och "överchef" personligen, men om jag skulle skicka mail uppåt i en personlig arbetsplatsfråga förväntar jag mig faktiskt att människan sätter sig ned och läser och svarar, annars ser jag hellre att svaret uteblir.
Jämför med en problemsökning med ditt elbolag där du aldrig får prata med en riktig person. Frustrationen bara växer och växer.

Sen fick jag ju massa svar på hur man kan gå vidare i situationen…

Alla är inte bra på att formulera sig i text och kan behöva hjälp för att texten ska uttrycka det man vill säga.

Jag förstår helt och hållet att det innebär stress och press att sitta i en chefsposition och det är helt okej att göra fel. HELLRE göra fel i formuleringen än att använda artificiella verktyg för att hantera en situation där din anställda vänder sig till dig i förtroende, och tappar allt för att hen känner sig totalt osedd. Att någon trycker på en knapp för att låta AI hitta på en lösning (eller svara på ditt mail på ett diplomatiskt och opersonligt sätt) är ju att låta bli att hantera problemet alls.
Båda mina föräldrar arbetade i chefsposition och ingen av dem hade AI som hjälp, det gick bra ändå.

På mitt nuvarande jobb har jag turen att kunna söka upp både direkt chef och "överchef" personligen, men om jag skulle skicka mail uppåt i en personlig arbetsplatsfråga förväntar jag mig faktiskt att människan sätter sig ned och läser och svarar, annars ser jag hellre att svaret uteblir.
Jämför med en problemsökning med ditt elbolag där du aldrig får prata med en riktig person. Frustrationen bara växer och växer.
Fast man kan ju ha läst mailet och verkligen vara engagerad och förstående, men ändå behöva hjälp att utrycka sig?

Nu fick ju AI inget att gå på. Ingen beskriven situation, bara en vag beskrivning om att någon kände sig underminerad.
AI är ett hjälpmedel och svaret blir inte bättre än frågan man ställer. Jag var mkt mer negativ innan, men har använt AI mer nu och börjat förstå hur det kan användas bättre. Och det kräver engagemang. Man måste värdera svaret man får så att det speglar förväntningarna. Och det viktiga är väl att svaret visar att frågan har tagits på allvar och kommer hanteras?

Chefen kanske är superbra i ett personligt möte, men inte på att skriva?

Vi får nog inse att vi trycker olika 🙂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka