Varför behöver folk arbetsanpassningar och tillgängliga hjälpmedel? För att det underlättar för personen som behöver dom. Kan bara tänka mig vilket liv det skulle bli om en anställd skrev här att "min chef vill att jag ska svara snabbare på mejl men vägrar att låta mig använda företagets AI-verktyg för att hjälpa mig att formulera mejlsvar fast jag har behov av det".
Du missförstod min fråga. Man har länge fått hjälp med både rättstavning och grammatik när man skriver text, så min fråga var varför man behöver övergå till AI-tjänster som själv genererar hela texter, dvs även själva tankeverksamheten. På bekostnad av situations- och mottagaranpassningen. Hur menar du att det är ett nödvändigt verktyg vid dyslexi?
Och om man har stora problem med att uttrycka sig i skrift, och överhuvudtaget har svårt att skriva ner sina meningar som man har i huvudet i textform så att vanliga ordbehandlingsprigram inte räcker som stöd, så kanske man passar bättre på arbeten där personligt riktad kommunikation i textform inte är en så viktig del av arbetet? Det finns ju många arbeten där skriven text inte är så stor del av arbetet, eller där texten som skrivs är av mer generell och sammanfattande karaktär där AI-genererad text passar in.