När den andra inte vill ha fler

Jag tycker att det är en bättre strategi att vi synliggör och pratar om de normer som finns, så att vi kan välja vilka som är bra att följa och vilka som inte är det. Att föda 2 barn för att omgivningen inte ska tycka att man är konstig, och för att upprätthålla den svenskfödda befolkningen känns helt absurt som rekommendation, vilket årtionde inspireras du ifrån egentligen??

Jag har inte sagt så.
 
Det ena utesluter inte det andra.

Nej, men det är bara det ena som är en vettig rekommendation. Att följa de normer som finns är vi ju som människor ganska bra på själva utan uppmuntran till det, det är ju just så normer reproduceras. Att rekommendera andra att följa normen blir därför helt meningslös (och kan vara skadligt) rekommendation, att diskutera fördelar och nackdelar med normerna är däremot vettigt, och att uppmuntra till att bryta mot normen när det normerade inte är det önskvärda för den som det berör.
 
I sammanhanget är det även intressant att du anser att mannen i fallet ska anpassa sig till kvinnan eftersom han visste att hon vill ha fler barn då de blev ihop. Saken är ju den att hon visste att han inte ville ha några fler barn alls. Varför ska hennes önskan gå före hans, en önskan han redan ruckat på?
Jag säger inget om ifall TS ska skaffa fler barn det måste hon och mannen göra upp men din syn på saken är väldigt enkelsidig.

Vill bara klargöra att jag visste att han ansåg sig vara färdig med barn innan skilsmässan men när han insåg att han kanske skulle träffa någon som ville ha barn öppnade han upp för att skaffa barn igen. I första samtalet vi hade frågade han om det var en deal breaker att han hade barn sedan tidigare och då sa jag att nej, så länge han inte stängt dörren till fler barn vilket han då sa att han inte hade gjort. Sen tror jag att jag gärna ville att det skulle innebära barn i plural men att han hela tiden tänkt ett barn. Så än så länge har han inte ruckat på sin önskan utan nu är det precis som han ville. Jag har dock än så länge kompromissat då jag hela tiden varit otroligt tydlig med att jag vill ha två.
 
Det är ju andra fall.

[...]Världen är tyvärr intolerant. Det är därför man gör klokast i att beakta det när man fattar beslut.

Det där är ett argument som tämligen ofta används för att maskera egna intoleranta åsikter till någon form av välvilja. Och "man"? DU kanske gör klokast i det för att du inte vill, orkar eller vågar ta striden. Det är inte någon gudomlig vishet som "man" gör bäst i att följa.

Det kan göras långa lista på landvinningar för mänsklighetens goda som aldrig hade gjorts om människor följt ditt råd. Jag och en övervägande del av Bukes användare hade inte haft rösträtt till exempel. Men det var väl tur att de som stred för att rätta till det för hundra års sedan inte gjorde klokast i att beakta att världen då var intolerant.
 
Det kan göras långa lista på landvinningar för mänsklighetens goda som aldrig hade gjorts om människor följt ditt råd. Jag och en övervägande del av Bukes användare hade inte haft rösträtt till exempel. Men det var väl tur att de som stred för att rätta till det för hundra års sedan inte gjorde klokast i att beakta att världen då var intolerant.
Hade vi följt det rådet hade vi kommit så långt som till rösträtten utan fortfarande suttit kvar i träden. De som klättrade ner på marken får nog betraktas som normbrytare. Hela mänsklighetens utveckling bygger ju på normbrytande men det verkar inte @Klonim tänkt på.
 
Hade vi följt det rådet hade vi kommit så långt som till rösträtten utan fortfarande suttit kvar i träden. De som klättrade ner på marken får nog betraktas som normbrytare. Hela mänsklighetens utveckling bygger ju på normbrytande men det verkar inte @Klonim tänkt på.

Vilket råd syftar du på? Det kan inte vara något från mig iaf.
 
Nej, det gör jag verkligen inte.

Det säger mycket om dig som person att du ljuger om det. Mycket oärligt!

Det här tolkar i alla fall jag som att du tycker att mannen ska anpassa sig efter normen:

Jag anser att mannen ska anpassa sig eftersom minimum 2 barn är norm.

Och vi har sett ett antal inlägg till där du återkommer med normen som referens för hur man bör agera.
 
Haha ja kanske det. Tror iaf inte på det med ladda/laddas ur av kontakt, tror mesta i livet beror på ens inställning. Sidospår.

Du verkar ha svårt för att sätta dig in i hur andra människor har det, har du det i allmänhet? Och har det i så fall med din inställning att göra?
 
I det specifika fallet ja eftersom mannen inte gav intrycket av att ha något större motstånd. Det fanns inte några direkta skäl att avvika från normen.

Men det kan ju inte DU avgöra vilka skäl en man som du inte känner har?
Du har liksom INGENTING att gå på, och ändå så förespråkar du att en okänd man ska följa en norm, BARA FÖR ATT det är en norm.
 
Men det kan ju inte DU avgöra vilka skäl en man som du inte känner har?
Du har liksom INGENTING att gå på, och ändå så förespråkar du att en okänd man ska följa en norm, BARA FÖR ATT det är en norm.

Det är rimligt att basera råd på den information som ges. Hur ska man annars kunna ge råd över huvud taget?
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
619
Senast: Tilly_85
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 427
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 192
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp