när glömmer en häst en annan häst???

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare emmeey
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 153
E

emmeey

jag undrar hur länge det tar innan hästar inte känner igen en annan häst!!

och minns ett sto sitt föl även när fölet är ca 2 år och hon inte sett det på 1 år???

Sv: när glömmer en häst en annan häst???

Kan inte riktigt svara på din fråga. Hade själv en unghäst som skilldes från sin mamma när hon var ca 6 månader, dock fick dom gå ihop igen när hon var runt året o givetvis skulle hon tutta på mamma så de skilldes åt igen. Pållan åkte till annat stall o var borta ca 1 år o när hon kom tillbaka så fick hon gå med mamma igen men hon försökte dia direkt så jag tror dom kan känna igen andra hästar rätt länge.

Jag kan berätta två sanna historier om fyra olika hästar.
Den första var om en fullblodsvalack och ett halvblodssto. Dessa två hästar träffades första gången då de var sju år och fick tillbringa tio år ihop. Under den tiden betäcktes stoet en gång och när hon var hos hingsten var valacken helt hysterisk. Vet inte hur stoet bar sig åt hos hingsten.
På våren året efter strax innan stoet fölade så dog valacken. Stoet slutade att äta och höllt på att svälta sig själv till döds av saknad efter sin kompis. Som tur var kom fölet som var friskt och livskraftigt och gav stoet lite livslust tillbaka. Hela tiden fanns det massor av andra hästar tunt om dem vissa som de varit ihop under hela tiden de känt varandra. Men de var verkligen bästa vänner. När sedan fölet med tiden togs från stoet så slutade hon att äta igen och fick till sist avlivas.

Nummer två är om ett sto son fick ett föl och åkte till hingst igen för att åter betäckas. Hon var verkligen en omtänksam mamma och klarade avskiljningen från fölet bra. Tyvärr visade det sig att hon inte var dräktig den här gången. Så året efter var det iväg igen till hingst. Under den här tiden hade fölet hon fått, gått på unghästbete och sedan lösdrift. Åter igen visade det sig att stoet visserligen blev dräktig med resorberade. Nytt försök ingen året efter. På hösten det året kom "fölet" hem igen nu som tvååring och stoet som inte sett henne sedan avskiljningen blev helt tokig och höll på att spränga boxen för att komma nära sitt "föl". Så visst vissa har väldigt koll på släkten.

Jag var på tävling med en av passhästarna en gång och där träffade vi på hästens uppfödare med en häst som varit kompis med min passhäst sen dom var föl, men som nu inte setts på några år. Båda två blev helt uppspelta och hade sig när dom såg varandra, dom kände igen varandra, det syntes.

jag har nu köpt tillbaka min arab som såldes för 5½ år sedan. min andra ponny som gick ihop med denna i över 5 år avlivades tyvärr förra året så dom hann aldrig träffas igen... förra veckan så red jag araben hem(där dom gick ihop) och så fort vi kom in på gården så blev han helt tokig. gick raka vägen upp i hagen och började gnägga hysteriskt efter sin kompis :cry: hade varit så underbart att kunna återförena dom igen men det går ju inte... han visste precis vart han var och vem som borde varit där... detta var på årsdagen av kapitäns död :cry: så det var extra jobbigt.

Jag tror hästar har väldigt långt minne.
Jag hade en ponny som kunde tricket "puss" alltså när jag sa till henne, "får mamma en puss" så pussade hon mig på munnen.
Jag sålde henne men talade inte om att hon kunde det här tricket. När jag fem år senare hittade henne ( hon såldes runt väldigt mycket) igen och åkte och hälsade på henne. Gick jag ut i hagen och gick fram till henne och sa; "får mamma en puss" och gissa vad?! hon kom ihåg detta och gav mig en puss!!!

Det var en härlig känsla!!
Nuvarande ägare vet om detta trick och har fortsatt med det. Men de tidigare har inte vetat om det och ändå kom hon ihåg det!!

När min b-ponny kom hem efter 4 år hoss fodervärd belv hästen som varit hans gamla kompis aldeles till sig. och han med föresten. De gick jämte varandra och betade hela tiden. Såg nästan ut som de gick och pratade om vad som hänt den sissta tiden :) Tyvärr är de nu skilda åt igen då B-ponnyn är hoss en ny fodervärd, men de kommer träffas igen.

så inget alls att de ska "göra" upp rangordningen??
de var bara glada att se varandra?
roliga berättelser ni kommer med!:)

Jag har en berättelse som har lite att göra med detta. På gården där jag bor använde man förr två arbetshästar för att dra timmer över isen. En dag var isen tunn, och en av hästarna gick igenom. Den drunknade, men den andra klarade sig. Varje vinter efter detta, när den kvarlevande hästen kom till precis det ställe där kompisen gått igenom stannade den och var orubblig. Tittade ned genom isen för att sedan gå vidare efter en stund. Detta hände alltid på exakt samma ställe, vinter efter vinter.

Så nog har de bra minne, och varma känslor för varandra.

Min kompis har ett gammalt hblsto som alltid gått bra ihop med alla sorters hästar.
Hon fick en ny hagkompis, ett ungt sto, som blev alldeles tokig i henne(kanske trodde det var hennes mamma :))
Iallafall, den hästen skulle alltid vara nära det andra stoet i hagen.
Och varje gång hon såg henne, i boxen, på väg ut i hagen osv så gnäggade hon åt henne...det gjorde hon inte andra hästar...
Så nog tror jag dom känner igen varandra....

Dom stod tillsammas några år, men nu har ungstoet flyttat.
Det vore intressant att låta dom träffas och se om dom känner igen varandra idag :)

Däremot, känner hästar igen människor???
Glömmer dom?

Glömmer dom?[/QUOTE]

Läs mitt tidigare inlägg i den här tråden.. Tror absolut att de känner igen människor!

Ska berätta en till historia!
Sålde en unghäst som p g a jag skadat ryggen inte var så mycket hanterad och inte heller då inriden. Detta var köparen väl medveten om. Fick rapporter om hur det gick och hur mycket hon trivdes med hästen det första halvåret. Efter sommaren bytte de stall och efter det hördes inget på flera månader. När hon återigen hörde av sig så var det för att hästen var så dum. Man kunde inte sitta upp på den om ingen höll i den, möjligtvis inne i stallet. Den var jättesvårt att sadla och gick absolut inte att lyfta benen på längre och kunde stå uppbunden på gången. Med andra ord en helt omöjlig häst. Jag erbjöd mig genast att komma ut och titta för se om det var något som jag kunde hjälpa till med. Vilket uppskattades av ägaren.
Sagt och gjort åkte iväg ca 12 mil och kom fram till stallet, träffade ägaren. Jag bad då henne att göra allt det som var så omöjligt som att ställa ut hästen på gången och lyfta hovarna och sadla.
Hon tog hästen på gången, hästen stod jätte fint. Hon lyfte på hovarna gick i stort av sig själv. Så då tyckte jag att jag kanske skulle prova att sadla henne vilket ju varit ett av de största problemen och ägaren hade blivit skrämd av hästen under tidigare försök. Tog sadeln och lade den på ryggen, hände absolut inget. Frågade sedan om jag fick prova att sitta upp på hästen och det fick jag. Tog ut den ur stallet, satte foten i stigbygeln och satt upp. Inga problem alls. Jag kände mig som ett stort frågetecken, hade dom bara drivit med mig eller? Ska erkännas att ägaren så också ut som ett frågetecken. Stallägaren som också var där sa att det måste vara för att hästen känner igen dig för så här har den inte uppfört sig på hela tiden den har varit här.
De provade igen när jag hade åkte och då var det samma monster som vanligt. Det hela slutade med att jag köpte tillbaka hästen som så länge den var kvar hos oss alltid var samma snälla häst.
En extra knorr på den här historien är att denna hästen är det fölet som jag skrev om där mamman fick avlivas efter avskiljningen.

Glömmer dom?

Läs mitt tidigare inlägg i den här tråden.. Tror absolut att de känner igen människor!

Mitt stos föl avskiljdes i oktober och flyttades av ägaren till ett annat stall med nya hagkompisar. När jag ibland åker förbi (med långa mellanrum) reagerar hon på en gång när hon ser mig och kommer fram till staketet. De övriga hästarna bryr sig inte.

Jag har funderat på att rida förbi med stoet, men det kanske inte är en bra idé. När jag läst den här tråden förstår jag att hästarna minns varandra väl. Det kanske bara gör dem upprörda att träffas en kort stund?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 589
Senast: Edla
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
517
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
461
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka