När kan man lämna barnet ensamt???

Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

jag tror iofs att allt fler på sikt kommer att välja att inte skaffa barn. Det är ju trots allt ett val för de allra flesta idag att bli gravid eller inte, det är ju inte som förr i tiden när barnen bara kom och det inte fanns något alternativ. Men kanske hänger gamla ganska vaga föreställningar fortfarande kvar att i ett etablerat förhållande med "den rätte" (särskilt om man har gift sig) så ska det komma barn. Men apropå det du skriver om 7-17.30 så kan man ju också fråga sig om det inte ska gå att ha barn om man är i den situationen att man måste jobba 7.30-17 för att kunna försörja sig?

Och apropå TS fråga så är väl det en bidragande orsak till att det känns fel att lämna bort barnen när man ska på semester, vi lämnar ju redan bort dem varje vardag, om vi då dessutom lämnar bort dem på semestern, när ska vi då vara ordentligt med dem? Det verkar ju helt meningslöst att skaffa barn om man inte är beredd att kompromissa ihop livet så att det passar alla i familjen. Är det bara barnen som ska kompromissa med sina behov?

det är skillnad på att behöva barnomsorg kontra vara dumpad för att vara ur vägen. Tro mig.

Det är ju just det, att bara ta med barnet till London kanske skulle fungera utan några problem, men vi är ju där för ett syfte, det vill säga titta på OS. Inte för att mata duvorna på torget, eller mata änderna i parken, utan för att titta på framförallt friidrotten i OS. Det är ju kanske den enda chansen vi får att se ett OS som det inte kostar skjortan att åka till och naturligtvis vill vi se det tillsammans.

Jag skulle övervägt att köpa en flygbiljett åt mormor och så kan mormor vara barnvakt dagtid, och kvällarna kan ni ha ihop. Om nu mormor skulle uppskatta London.

Jag tillhör dem som vill ha tillbaka mitt gamla liv direkt efter min förlossning, det har jag varit inne på i en annan tråd. Naturligtvis inser jag, liksom de flesta andra, att man inte gå ut och festar varje helg och att det blir en stor förändring, att man måste ta hänsyn till någon annan och så vidare. MEN däremot så kommer jag att lägga ner tid på mina djur, träna mig själv då jag gått upp mycket i vikt under graviditeten o.s.v... Jag tror att ska man vara bra föräldrar måste man trivas med sina egna liv. Så enkelt är det.

Att livet blir annorlunda är helt oundvikligt som jag ser det, en bebis behöver 24-timmars service vilket sambon klarar sig utan.
Att fortsätta göra det man gillar är viktigt, jag har varit på Mamma-bebis-gympa, funkade bra för oss. Jag tror att ju mer man har med sig barn, desto lättare blir det.

jag tror iofs att allt fler på sikt kommer att välja att inte skaffa barn. Det är ju trots allt ett val för de allra flesta idag att bli gravid eller inte, det är ju inte som förr i tiden när barnen bara kom och det inte fanns något alternativ.

Det verkar ju helt meningslöst att skaffa barn om man inte är beredd att kompromissa ihop livet så att det passar alla i familjen.

Historiskt är det iofs idag som väldigt många skaffar barn, fast ganska få barn var. I tex bondesamhället fick en betydligt mindre andel av befolkningen barn, väldigt många arbetade ju åt andra och byggde alderig upp ett eget hem osv. Jag vet inte riktigt varför så många tror att "förr" fick alla barn och dessutom tidigt. De noggrannare studier som gjorts av kyrkobäcker och liknande i en del socknar visar inte heller på särskilt tidigt föräldraskap.

Jag håller med dig om att det är lite svårt att förstå varför man alls bryr sig om att få barn, om man i så hög grad fokuserar på hur man ska slippa vara med dem redan innan de är födda.

Jag håller med dig om att det är lite svårt att förstå varför man alls bryr sig om att få barn, om man i så hög grad fokuserar på hur man ska slippa vara med dem redan innan de är födda.

Måste bara hålla med! Så många barn som föds för att det förväntas av omgivningen.
Samtidigt kan folk som inget hellre vill, få kämpa sig blå för att få barn....
Livet är INTE rättvist:crazy:

* Jenny *

En del anser att det är deras rättighet med barnomsorg så de kan ha semester. Själv längtar jag efter semester med mitt barn/mina barn. Att resa till Thailand skulle jag lätt göra om jag var intresserad av det. Men det är svårare att bestiga 4000m. Det lär dröja att göra tillsammans...

Kul att någon resonerar likadant som mig. Annars blir jag mest dumförklarad när jag tycker så.

kl

Jag satt lite och funderade på hur mycket av min vakna tid som mina barn tar. Den ene är 2 år och den andre är 4 veckor. Den största kan underhålla sig själv max en halvtimme, men man får ändå hålla koll så att han inte klättrar på nåt han inte ska, äter nåt han inte ska, har ihjäl hunden mm... Han sover inte middag och är vaken mellan 07:30 och 20:00. Han måste stimuleras mer eller mindre hela tiden, vara med och laga mat, läsa sagor för, byta blöja, bada, vara ute. Om jag får en lugn kopp kaffe om dagen känns det som om jag varit på spahelg :D

4 veckors bebisen är nog vaken max 6 timmar per dygn. Han ammar säkert 3 av dem plus 3 till sovandes. En timme om dagen byter vi blöjor och 4 timmar vaggar vi runt i sjalen.

Det finns inte en chans i världen att jag skulle kunna ta tillbaka mitt innan-barn-liv just nu. Och det vill jag verkligen inte heller, jag vill forma mina barn själv, se dem växa och njuta av att få ha dem! Tid finns till ridning och hundpromenader när de är störrre.

Ni som vill ha tillbaka era liv direkt efter förlossningen, var har ni tänkt ta tiden från? När barnet sover? Lektid?

jag har fler vänner 40+ utan barn än med barn. Det känns lamt att skaffa barn för att alla andra gör det. Ibland är det de barnen jag får vara med 7-17.30 och det märks. Jobbigt för barnen när de blir 4-5 år och själva börjar inse det *rysa*

Det är väl en verklighet för många ungar men hur ofta är det en önskan från föräldrarna?
Jag tänker på arbetstider och för många res/pendlingstider.

Tänker på mig själv, måste åka hemifrån 06:15 och är i bästa fall hemma tidigast 17:00.
Jag känner många som har det likadant och då har de bosatt sig så resvägen blir likvärdig för både mamman och pappan.
Har läst på dagisdiskussioner på nätet att en del har sina barn på dagis från 06:30-18:00

Pest eller kolera situation helt enkelt.

Jag sticker ut näsan och säger att många inte har tid med barn, hur gärna de än vill så blir det inte bra pga arbetsförhållanden.

Ni som vill ha tillbaka era liv direkt efter förlossningen, var har ni tänkt ta tiden från? När barnet sover? Lektid?

De jag har i min närhet har löst det med att andra föräldern tar mer tid och sedan har de hjälp av mor och farföräldrar.

Har bla en vän som satte igång med jobb och hästar med en gång.
Hon har skaffat barn med en kille som inte direkt har några intressen mer än tv-spel och han tar gärna mertid med barnet. Han har inga större behov av andra intressen eller egentid.

Som jag svarade på några inlägg upp. Det är stor skillnad på att behöva barnomsrog och vara dumpad av sina föräldrar. Det vet barnen om också.

Det är väl en verklighet för många ungar men hur ofta är det en önskan från föräldrarna?
Jag tänker på arbetstider och för många res/pendlingstider.

Tänker på mig själv, måste åka hemifrån 06:15 och är i bästa fall hemma tidigast 17:00.
Jag känner många som har det likadant och då har de bosatt sig så resvägen blir likvärdig för både mamman och pappan.
Har läst på dagisdiskussioner på nätet att en del har sina barn på dagis från 06:30-18:00

Pest eller kolera situation helt enkelt.

Jag sticker ut näsan och säger att många inte har tid med barn, hur gärna de än vill så blir det inte bra pga arbetsförhållanden.
Ja, jag behöver lämna bort mina hundar 8.20-17.30 under en tid nu och jag tycker det är fullständigt gräsligt. :crazy: . Jag tycker att det inte finns någon tid till dom och då kan dom ju ändå vara vakna tills det att jag går och lägger mig, man orkar ju inte så mycket heller efter att ha hämtat/lämnat.
De har det ju bra hos hundvakt, men det är ju inte samma sak som att vara med oss, familjen.

Självklart så finns det mängder med människor som inte KAN gå ner i arbetstid eftersom lönen helt enkelt är för liten.:(

Men jag kan inte förstå hur man skulle prioritera att ha ett hus för 2-3 miljoner och behöva arbeta så mycket att man inte ser sina barn. :crazy:, då känns det som man har lite underliga prioriteringar. Men visst är barnomsorg bra för barn - men att bara få vara med dom 2-3 timmar om dan själv känns avigt.
Då ska man kanske välja att inte ha barn

Men visst är barnomsorg bra för barn - men att bara få vara med dom 2-3 timmar om dan själv känns avigt.
Då ska man kanske välja att inte ha barn.

Om det var riktlinjen, hur många färre barn tror du skulle födas då? :D

Fast detta med prioriteringar är intressanta.
Jobba måste man ju och jag hamnade i en situation där jag kände att jag var tvungen att vara utan häst. Jobbet tog så mycket att det inte blev någon kvalitet runt hästeriet, det blev bara stress och dåligt samvete.
Jag har höga krav på det jag företar mig, lite allt eller inget. Att göra något halvdant känns skit så det fungerar inte.
Så utifrån mitt eget resonemang förstår jag inte hur man mår och hur kul det är att ha barn när man har mindre tid med dem än barnomsorgspersonal?

Det är som jag skulle skaffa häst på nytt och låta en hästskötare ta hand om den måndag-fredag.

Men jag kan inte förstå hur man skulle prioritera att ha ett hus för 2-3 miljoner och behöva arbeta så mycket att man inte ser sina barn.

Hus? Här får du ett sunkigt radhus långt bort för de pengarna. Det är lägenhet eller radhus som gäller om man ska ha så låg inköpskostnad.

De jag har i min närhet har löst det med att andra föräldern tar mer tid och sedan har de hjälp av mor och farföräldrar.

Har bla en vän som satte igång med jobb och hästar med en gång.
Hon har skaffat barn med en kille som inte direkt har några intressen mer än tv-spel och han tar gärna mertid med barnet. Han har inga större behov av andra intressen eller egentid.

Ja, min mamma återupptog ridande när jag började rida. Ridskolan hade en blandadgrupp. Det var ett par erfarna föräldrar och så deras nybörjarbarn som delade lektionstid. Jag var så liten att Mitt mest bestående minne var att det var så vansinnigt kallt, vi hade 2km dit och hem och det var nästan lika långt att ta spårvagnen och sen fanns det ingen manege så vintrarna var inte alls kul.

Underligt att man faktiskt fortsatte:angel:Jag var nog tuffare som 7åring när det gällde värkande tår och fruset snor än jag är idag..

Poängen är att VILL man behålla sina intressen och sitt vanliga liv så borde det inte vara helt omöjligt om man tittar utanför lådan och anpassar förutsättningarna lite.

Senast ändrad:

*kl*

Glöm inte att liv och förutsättningar kan ändras fort.
Jomen exakt,man blir kanske ensamstående med barnet eller så är det sjukt eller så kanske man måste flytta, förlora arbetet osv.

KAN man inte lösa det så kan man inte. Livet suger ibland. (Jag har haft ett par veckors sömnlösa nätter över mina hundar nu)

Men "måste" man ha barnen på dagis 8-18 för att ha råd med hus, bil och semester så skulle man kanske hellre bo i lägenhet och ha picknick i slottskogen och se mer av barnen. Tänker jag mig alltså.:crazy:

Ja, jag behöver lämna bort mina hundar 8.20-17.30 under en tid nu och jag tycker det är fullständigt gräsligt. :crazy: . Jag tycker att det inte finns någon tid till dom och då kan dom ju ändå vara vakna tills det att jag går och lägger mig, man orkar ju inte så mycket heller efter att ha hämtat/lämnat.
De har det ju bra hos hundvakt, men det är ju inte samma sak som att vara med oss, familjen.

Självklart så finns det mängder med människor som inte KAN gå ner i arbetstid eftersom lönen helt enkelt är för liten.:(

Men jag kan inte förstå hur man skulle prioritera att ha ett hus för 2-3 miljoner och behöva arbeta så mycket att man inte ser sina barn. :crazy:, då känns det som man har lite underliga prioriteringar. Men visst är barnomsorg bra för barn - men att bara få vara med dom 2-3 timmar om dan själv känns avigt.
Då ska man kanske välja att inte ha barn

Det har jag frågat min sambo. För så ser ju faktiskt verkligheten ut, vi börjar jobba 7.30 och slutar 16.15 och när vi har gått ut med hundar och eventuellt handlar är kl ca 18. Så jag har frågat honom när vi skulle ha tid till ett barn? Men det har han lixom inget bra svar på. För mig är det helt obegripligt hur man kan vilja ha något utan att veta varför och hur det ska fungera rent praktiskt men vi är ju olika. Jag har ju t ex inte häst för att tiden finns inte utan jag får väl helt enkelt ha häst när jag blir pensionär eller aldrig... Men barn "får" man ju inte välja bort utan att anses som lite knäpp vilket då sätter griller i huvudet på en och får en att tvivla på sig själv... *suck*

Poängen är att VILL man behålla sina intressen och sitt vanliga liv så borde det inte vara helt omöjligt om man tittar utanför lådan och anpassar förutsättningarna lite.

typ knapplån

Absolut inte, men man kanske inte kan hålla på i samma utsträckning som förr. Innan jag fick barn red jag 5 dagar i veckan och stallvistelsen innebar alltid kaffedrickande och skitsnack och långa ridturer. Nu rider jag inte alls för tillfället, det går helt enkelt inte att få ihop det! Men så fort den yngsta har fått nån slags rutin på ätandet ska jag börja igen, kanske 2-3 gånger i veckan. Jag har tur, för hästägaren passar gärna barn under tiden som jag rider. Gå i bergen kan jag göra om jag tar med mig ett barn så det blir ju en kompromiss.

Men jag räknar kallt med att barnen tänker bli äldre. Det är stor skillnad på en tvååring och en treåring, och ännu större skillnad på tre och fem. Vissa saker får vila ett tag helt enkelt.

Historiskt är det iofs idag som väldigt många skaffar barn, fast ganska få barn var. I tex bondesamhället fick en betydligt mindre andel av befolkningen barn, väldigt många arbetade ju åt andra och byggde alderig upp ett eget hem osv. Jag vet inte riktigt varför så många tror att "förr" fick alla barn och dessut om tidigt. De noggrannare studier som gjorts av kyrkobäcker och liknande i en del socknar visar inte heller på särskilt tidigt föräldraskap.
Jo jag vet. Både min farmor och mormor (födda 1909 och 1913) var över 30 när de fick sina första barn. Det jag menade var att om man var gift så kom det barn (under förutsättning att man kunde få barn). Jag tror inte att man reflekterade över om man överhuvudtaget skulle ha barn eller inte, det var inte ett ställningstagande och det är det jag tror lite lever kvar. Även i min föräldrageneration födda på 40-talet så tror jag att det var få som tog ett aktivt val att inte skaffa barn när de var gifta. Jag tror itne att man ifrågasatte sina möjligheter på det sättet utan äktenskap betydde barn och den tanken lever kvar lite grann men är på väg att försvinna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 946
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 677
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 683
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 570
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka