Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jomen exakt,man blir kanske ensamstående med barnet eller så är det sjukt eller så kanske man måste flytta, förlora arbetet osv.
KAN man inte lösa det så kan man inte. Livet suger ibland. (Jag har haft ett par veckors sömnlösa nätter över mina hundar nu)
Men "måste" man ha barnen på dagis 8-18 för att ha råd med hus, bil och semester så skulle man kanske hellre bo i lägenhet och ha picknick i slottskogen och se mer av barnen. Tänker jag mig alltså.![]()
Så jag har frågat honom när vi skulle ha tid till ett barn? Men det har han lixom inget bra svar på. För mig är det helt obegripligt hur man kan vilja ha något utan att veta varför och hur det ska fungera rent praktiskt men vi är ju olika.
Men barn "får" man ju inte välja bort utan att anses som lite knäpp vilket då sätter griller i huvudet på en och får en att tvivla på sig själv... *suck*
Den tanken har jag både yttrat som fundering och ställt som fråga till andra.
Jag får så gott som alltid svaret "det får ordna sig" eller "äh man ska inte vara så negativ, det löser sig alltid" eller "det får lösa sig, det måste lösa sig".
Nu gör det ju inte det för alla, en del blir så slitna att de inte förmår hålla sams och fortsätta leva ihop.
Jag är en planerare på papper.
Jag ger mig inte in i något förrän det minst ser bra ut på pappret och gärna med en till två back up lösningar.
Det är synd att dagens arbetsmarknad är så dåligt anpassad för småbarnsföräldrar. Man hade ju kunnat önska att det fanns mer flexibilitet i arbetstiderna.Det är väl en verklighet för många ungar men hur ofta är det en önskan från föräldrarna?
Jag tänker på arbetstider och för många res/pendlingstider.
Tänker på mig själv, måste åka hemifrån 06:15 och är i bästa fall hemma tidigast 17:00.
Jag känner många som har det likadant och då har de bosatt sig så resvägen blir likvärdig för både mamman och pappan.
Har läst på dagisdiskussioner på nätet att en del har sina barn på dagis från 06:30-18:00
Pest eller kolera situation helt enkelt.
Jag sticker ut näsan och säger att många inte har tid med barn, hur gärna de än vill så blir det inte bra pga arbetsförhållanden.
Jag tycker inte att du ens ska tänka tanken på att skaffa barn med honom innan du har fått ett bra svar på den frågan.Det har jag frågat min sambo. För så ser ju faktiskt verkligheten ut, vi börjar jobba 7.30 och slutar 16.15 och när vi har gått ut med hundar och eventuellt handlar är kl ca 18. Så jag har frågat honom när vi skulle ha tid till ett barn? Men det har han lixom inget bra svar på. För mig är det helt obegripligt hur man kan vilja ha något utan att veta varför och hur det ska fungera rent praktiskt men vi är ju olika. Jag har ju t ex inte häst för att tiden finns inte utan jag får väl helt enkelt ha häst när jag blir pensionär eller aldrig... Men barn "får" man ju inte välja bort utan att anses som lite knäpp vilket då sätter griller i huvudet på en och får en att tvivla på sig själv... *suck*
Du missade helt min poäng, eller så vill du bara leta fel i allting jag skriver.Men en tremånaders baby har väl knappast hunnit lära sig vad som är normalt än? I den åldern är det ju spännande med de egna tårna, tror knappast man behöver åka till thailand för att kunna visa barnet nåt nytt.
Att ha hela familjen samlad går ju utmärkt i sverige också, för den delen.
Precis så prioriterade jag. Våra "semestrar" innebar att jag sommartid köpte ett busskort som gällde i hela länet. Vi kunde åka till flera sjöar, lekparker (typ sommarland, men även vanliga lekparker fast större än de hemma) städer med museum och andra roliga saker, djurparker av olika storlekar, ja barnen hade verkligen att välja på och hade fullt upp.
Vi gjorde ofta smörgåstårtor och tog med eller annat fika eller mat så sparade vi den kostnaden med. Dessutom hade vi lika roligt när vi gjorde iordning det vi skulle ha med som när vi väl var där för vi gjorde det ihop.
Varje år tog vi tåget till Göteborg och hade en heldag på Liseberg.
Jag jobbade 75% fram till olyckan hände när barnen var 10 och 12 år och jag hade inte tänkt gå upp i tid heller.
Jag var som jag skrev tidigare ensam med mina barn från de var 9 månader och 2,5 år fram till de var 8 och 10 år men det gick alldeles utmärkt ändå. Våra minnen handlar sällan om vart vi åkte utan om allt roligt vi gjorde hemma och ihop.
Jag valde att vara med mina barn framför ett hus för x antal miljoner. Mitt drömhus visade sig kosta 650 000 kr och det har vi råd med trots att jag numera är förtidspensionär och alltid tog mej tid att vara med mina barn.
Jag hade aldrig velat jobba 7-17 varje dag, det alternativet fanns helt enkelt inte i min värld.
Du missade helt min poäng, eller så vill du bara leta fel i allting jag skriver.
Fast det beror ju lite på vad man har för yrke också, det är inte i alla yrken den funkar att jobba 75%. Om alternativet är långstidsarbetslöshet, så kanske man hellre fortsätter jobba?
Det är ju inte så lätt som att det bara handlar om pengar hur mycket man jobbar, det handlar ju också om att ha ett jobb man trivs med och kanske har kämpat i tio år för att få - tror definitivt inte barnen blir lyckligare av att föräldrarna kastar hela yrkeslivet på sophögen och börjar jobba med något de inte är intresserade av eller går arbetslösa istället.
Att barnet kanske inte får någonting ut av resmålet, men barnet får ju absolut någonting utav att spendera tid tillsammans med familjen.Om du tycker jag missuppfattade dig, så kan du väl förklara vad du menade istället? Vad var din poäng?
Vilka arbeten fungerar det inte att jobba 75%? Jag undrar verkligen för jag kan inte komma på något mer än möjligtvis astronaut.