Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är visserligen inte 50 riktigt än.
Min arbetsgivare tror att pensionsåldern kommer att vara 72 år innan det blir dags för mig.
Har ett par år kvar till 50.
Jag vet inte vad arbetsgivaren grundar det på exakt, men vi talar om en stor statlig arbetsgivare som alltså tänker sig att vi i takt med ökad livslängd faktiskt numera lever väldigt länge efter vår pension.
Hursom, så ser jag som en dellösning för min pensionsfattigdom just att jobba längre. Jag kan ändå inte se att jag skulle vilja sluta med det jag håller på med, bara för att jag fyller 65.
Så: Jobba vidare, är helt klart en fullt realistisk del av min "planering" inför pensionen.
Jag är en bra bit från pension, men har ändå planerat lite för det.
Jag tänkte gå i pension vid 55, men eftersom det hände en hel massa saker i mitt liv som kastade omkull det
jag kommer jobba så länge jag orkar, kanske inte på samma sätt hela tiden,
Troligen kommer mina arbetsdagar vara rätt långa ända till den dag då jag inte riktigt orkar längre
Allt beror på vad som händer.
Men ett eller två år efter sextio sen får det räcka.
Ungefär hur gammal är du nu då?
Jag tänker ungefär som du förutom att jag inte har någon jordbruksfastighet, men amortera ned lån och inte jobba längre än 62 finns helt klart på åtgärdslistan.
För mig hänger det på om jag blir kvar utomlands, då kan jag gå tidigare då jag med min svenska pension + pension härifrån + eget pensionssparande + pensionsförsäkring från jobbet enligt min bankman "Kommer bli en rik pensionär". Naja rik och rik, men jag behöver inte oroa mig att pengarna inte räcker. Sen räcker de ju inte till nått utsvävande lyxliv för det.
Skulle jag däremot flytta tillbaka till Sverige lär jag få lov att jobba längre. Skulle gissa på en sisådär 5 år mer än vad jag skulle behöva här. Utan att direkt ha räknat på det.
om kroppen hänger med så kommer jag förmodligen fortsätta jobba så länge jag tycker det är kul med mitt jobb.
Jag hoppas att jag slipper gå i pension helt i alla fall, det är kul att jobba![]()