Nationaldagen - hur firar ni?

Traditionsenligt, d v s hysterisk kursprovsrättning, labbrapportsläsning mm inför betygssättning om en vecka. Hade jag inte varit lärare hade Strömsholm eller nationaldagsgaloppen nog varit ett troligt mål för dagen men det lär inte hända så länge vi slutar terminen veckan efter.
 
Hissat flaggan, legat i solstolen, handlat blommor, tittat på mina hästar i gräshagen och ätit grillat. En alldeles perfekt dag :D
 
Jag har inte gjort något "vettigt" i dag mer än tagit det lugnt, ätit lite och varit ute med hunden en drös med gånger, det är tufft i värmen att göra annat. Nu roar jag mig med att kika på henne när hon leker med sina pipisar på balkongen! Och så har jag tränat henne också, high five t.ex! :cool:
 
Jag har varit ute och sprungit en runda plus gått i skogen med hunden och nu sitter jag i soffan och pluggar. Jag är uppenbarligen tillverkad för temperaturer över 28 grader för när alla börjar gnälla på värmen så är det ungefär så varmt att jag inte fryser längre :angel: fira nationaldagen blir det ingenting med eftersom jag jobbar som jag gör.
 
Jag har sovit, pluggat ADR, lekt på datorn och läst gammal science fiction. Firande blev det inget av i år heller
 
Har aldrig firat, är inte särskilt nationalistiskt lagd. I kommunen jag bor ordnas firande med artister och tivoli. Jag och mina kompisar brukar ta ett varv där och sen går vi och tar en öl någonstans. Artisterna är typ Svenne & Lotta och det är inte riktigt min melodi.

Hade dom varit det hade jag sagt upp bekantskapen :yuck:

Här var det nått sabla bompa bompa tåg som gick utanför fönstret och något på det centrala torget jag höll mig så långt borta från jag bara kunde. Det enda som möjligtvis var svenskt var att jag surnade till över min jordgubbsgubbe som lovat spara några askar jordgubbar till mig idag eftersom jag inte var här igår och vi missförstod varandra helt. Så inga jordgubbar. Tur att jag har körsbär.

Tycker öht att nationaldagen är helt onödig. Ok, i vissa länder kan jag förstå det, 4 juli, 17 maj, 14 juli osv där det finns en historisk koppling till landsbyggande. Här är det bara artificiellt. Enda fördelen är väl att det är en röd dag som inte är religiös och att en rök (tredjedag pingst?) för att göra plats för den.
 
Jag tänkte fira med att gå en temavisning på Gripsholms slott med temat Herrskap och Tjänstefolk
Inte visste jag att min tanke var så vältajmad - fick lära mig på visningen att det var den 6e juni 1521 som Gustaf Vasa blev vald till Sveriges konung och att han började bygga Gripsholms slott under 1530-talet :D
 
Jobbade på morgonen sen red jag ut hästen och hoppade lite hinder i skogen :love:
Skulle jag mot förmodan vara ledig är det "tradition" att jag åker på Ridtravarföreningens nationaldags dressyr :)

Aldrig firat nationaldagen på sätt men lyssnar/sjunger gärna nationalsången!
 

Liknande trådar

Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
627
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 749
Senast: Mineur
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: Acto
·
Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp