Alla är verkligen tråkiga när det gäller nationaldagen, Sverigedagen. Dagen då vi ska fira att vi får bo här!
Kom igen!
Kom igen!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alla är verkligen tråkiga när det gäller nationaldagen, Sverigedagen. Dagen då vi ska fira att vi får bo här!
Kom igen!
Kom igen!
Kanske främst pga att vi egentligen inte har nåt att fira?Fast vi har väl såvitt jag vet ingen tradition av att "fira" nationaldagen? Jag har i alla fall aldrig varit med om det på något ställe där jag bott.
Tvärtom känns det rätt svenskt att bara knata på.![]()
Du har alldeles rätt! Det är snarare extremt osvenskt att verkligen fira Sveriges dag!Fast vi har väl såvitt jag vet ingen tradition av att "fira" nationaldagen? Jag har i alla fall aldrig varit med om det på något ställe där jag bott.
Tvärtom känns det rätt svenskt att bara knata på.![]()
Inget att firaKanske främst pga att vi egentligen inte har nåt att fira?Den är ju inte mycket mer än 30 år gammal och sen kan jag ju personligen tycka att det blir lite löjligt när man först 2005 kommer på att den ska vara en röd dag för att påvisa hur "viktig" dagen är för oss/för Sverige. Om den hade varit så extremt viktig hade den väl varit både nationaldag och röd dag långt tidigare än så... Men jag är också lite bitter för att vi blev av med en röd måndag till förmån för det där hittepå't.
![]()