Bukefalos 28 år!

Nationell hundutställning

antiloop8

Trådstartare
Nu har jag en fråga till er som ställer ut mkt.
Jag är sugen på att ställa ut vår valp på den nationella valputställningen i Mjölby, men hittills har jag ju bara varit med på inoff. Ska jag vänta med nat. o satsa på officiell först?? :crazy:
 
Sv: Nationell hundutställning

Nationell utställning = officiell utställning, så hur menar du?

Att vänta på att valpen blir 9 månader och ställa i officiell klass eller?
 
Sv: Nationell hundutställning

Ja precis! Förlåt, jag blev lite otydlig när jag skrev.
Han kommer ju vara 8½ mån vid den utställningen isf. Men räknas resultatet då iaf.
För i vanliga fall är ju valpar inoff.

Fasen isf. måste vi börja träna. Just nu är han sprallig som en tok i ringen. :D
 
Sv: Nationell hundutställning

Även på nationella utställningar är valpklassen inofficiell och kommer alltså inte upp på hunddata.
 
Sv: Nationell hundutställning

Oki va bra!
Hunden är ju fin och har fått mkt bra kritik på inoff., men känner att vi behöver träna lite mer innan vi ger oss upp :)
 
Sv: Nationell hundutställning

Jag och min dvärgpincher hade aldrig ens varit på en utställningsplats när vi var och tävlade i Sofiero för nån månad sen och det var ju en nationell utställning! Gick superbra! :)
 
Sv: Nationell hundutställning

Som dom redan rett ut åt dig så är valpklasserna alltid inofficiella, med andra ord räknas inte resultatet oavsett, det sker ingen kvalitetsbedömning utan alla hundar placeras osv. Däremot är det annan skillnad på nationell vs. inofficiell. De inofficiella är ju betydligt mindre och enbart för skojs skull, domarna är ofta vänliga och hjälper en, förklarar mer osv. På officiella är det "striktare", man bör iaf se ut som att man vet vad man håller på med även om det inte känns så ;) och själva stämningen är ofta mer allvarlig. Iallafall upplever jag själv det så.

Men eftersom det gäller en valputställning nu så är det nog mer likt en "vanlig" inoffare trots att dom annonserar ut det som en nationell utställning. :)
 
Sv: Nationell hundutställning

Tack :)

Jag har ställt mkt hund i min dag. Men det är såååå längesen som jag var ute på off. utställningar. Jag har glömt det mesta o regler har säkert ändrats.
Men skönt att veta att valparna inte räknas fortfarande. :)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 826
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 705
Senast: Kraxa
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 176
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 771
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp