NATO - ska vi gå med?

https://www.expressen.se/nyheter/turkiske-ministerns-ilska-mot-ann-linde-i-berlin/

Det måste vara Erdogans mardröm, två uppnosiga kvinnliga statsministrar och en kvinnlig svensk utrikesminister som har mage att kritisera avsaknaden och brott mot mänskliga rättigheter i Turkiet. Och som dessutom beviljat asyl och gett skydd till den kurdiska minoritet Erdogan svepande klassar som terrorister, liksom alla andra som motsätter sig honom politiskt. Fascinerande hur en turkisk-syrisk kurdisk organisation som spelade en stor och viktig roll i kriget mot IS, stödda av USA, är terrorister enligt Turkiet.

En vän till mig är kurd från Turkiet. Hennes far, som undervisade på universitet, undervisade också i en av de förbjudna och terrorklassade, hemliga skolorna där barn lärdes kurmanji och kurdisk historia och kultur. Skolan upptäcktes, han fängslades och torterades och resten av familjen flydde till Sverige. Han lyckades till slut återförenas med dem, men kan än i dag inte resa till Turkiet. Hans barn kan, och det är tydligen hjärteslitande när han frågar och drömmer om hans Turkiet som inte finns längre.
 
Om det är något covid har lärt oss är att trots alla högtravande ord om solidaritet inom EU så är alla länder sig själva närmast. Det är bara att se på huggsexan om vaccin och skyddsmaterial och stängda gränser. Så att medlemskap i NATO automatiskt skulle innebära att vid ett allmänt krig, NATO skulle komma till Sveriges försvar om det missgynnar andra större länder ställer jag mig skeptisk till. Artikel 5 eller inte Artikel 5.
 
Om det är något covid har lärt oss är att trots alla högtravande ord om solidaritet inom EU så är alla länder sig själva närmast. Det är bara att se på huggsexan om vaccin och skyddsmaterial och stängda gränser. Så att medlemskap i NATO automatiskt skulle innebära att vid ett allmänt krig, NATO skulle komma till Sveriges försvar om det missgynnar andra större länder ställer jag mig skeptisk till. Artikel 5 eller inte Artikel 5.
Tanken med Nato är annars att det inte ska bli krig. Att förklara krig med ett Natoland är att förklara krig med hela Nato. Som det är nu så gör det ordentligt ont för Ryssland även om Ukraina inte är med i Nato. Ukraina får mycket hjälp, Ryssland står så gott som ensam mot världen. Klart att om det blir något allmänt krig så ser alla om sitt hus i första hand, men få länder har kraft att mucka gräl med hela nato.
 
Om inte Turkiet och Grekland hade varit gått med i NATO, så hade de hamnat i krig med varandra. Så osams är de. Och har varit över tid.

Fakta om NATO är att fram till nu har ännu inget NATO-land blivit angripet av ett annat land.
Och ska vi vara krassa så har inte heller NATO angripit så många andra länder som folk tycks tro. Kan någon rabbla upp allihop?

Jag har inte skrivit att NATO angripit många länder så den frågan överlåter jag till dem som skulle ha gjort det.

Du menar alltså att NATO är den enda faktorn som gjort att Grekland och Turkiet är i krig? Inga andra samarbetsformer kan ha bidragit till det?
 
Jag har inte skrivit att NATO angripit många länder så den frågan överlåter jag till dem som skulle ha gjort det.

Du menar alltså att NATO är den enda faktorn som gjort att Grekland och Turkiet är i krig? Inga andra samarbetsformer kan ha bidragit till det?

Att Turkiet och Grekland inte hamnat i öppen konflikt över ffa Cypern, kan ju också ha att göra med att FN har haft en fredsbevarande styrka (UNFICYP) på Cypern sedan 1964 som agerat som buffer mellan turkiska och grekiska cyprioter.
 
Att Turkiet och Grekland inte hamnat i öppen konflikt över ffa Cypern, kan ju också ha att göra med att FN har haft en fredsbevarande styrka (UNFICYP) på Cypern sedan 1964 som agerat som buffer mellan turkiska och grekiska cyprioter.

Ja, jag har svårt att köpa argumentet att det skulle vara en nödvändighet för länder att gå med i NATO för att hålla sams.
 
USA har en militärbudget som överstiger vad de 8 nästa länderna i världen har sammanlagt. Vem vet vad Trump eller Trump jr kommer att kräva av Sverige när vi är med i klubben. Att vi ska riva Gamla Stan i Sthlm för att ge plats åt Trump old town Tower? Inte ett särskilt troligt scenario, men som alliansfria har vi ett annat manöverutrymme.
Skulle den uthevde texten vara ett skämt? Synnerligen dåligt sådant om du frågar mig.
Gud förbjude att vi skulle vingas leva i en värld delad mellan mellan Putin och Trump. Min värsta politiska mardröm!!!!
 
Skulle den uthevde texten vara ett skämt? Synnerligen dåligt sådant om du frågar mig.
Gud förbjude att vi skulle vingas leva i en värld delad mellan mellan Putin och Trump. Min värsta politiska mardröm!!!!

Mtp att R och anon gör sitt bästa för att urholka demokratin så är jag pessimistisk om att vi är på väg mot ett mindre demokratiskt USA. Trump-Putin, vilken kombo :yuck::jawdrop::turd:
 
Att Turkiet och Grekland inte hamnat i öppen konflikt över ffa Cypern, kan ju också ha att göra med att FN har haft en fredsbevarande styrka (UNFICYP) på Cypern sedan 1964 som agerat som buffer mellan turkiska och grekiska cyprioter.
FN’s fredsbevarande styrkor hindrade inte Turkiet från att invadera 30% av ön 1974.

Och 1963 var ju FN inte ens på plats, då det hettade till.

Så visst kan man säga att det var Turkiet och Greklands NATO-medlemsskap som flera gånger hindrat ett regelrätt krig dem emellan, enbart i Cypernfrågan.
 
FN’s fredsbevarande styrkor hindrade inte Turkiet från att invadera 30% av ön 1974.

Och 1963 var ju FN inte ens på plats, då det hettade till.

Så visst kan man säga att det var Turkiet och Greklands NATO-medlemsskap som flera gånger hindrat ett regelrätt krig dem emellan, enbart i Cypernfrågan.

Att Grekland och Turkiet redan var NATO medlemmar 1963 och 1974 hindrade inte Turkiet från att invadera Cypern.
 
Om inte Turkiet och Grekland hade varit gått med i NATO, så hade de hamnat i krig med varandra. Så osams är de. Och har varit över tid.

Fakta om NATO är att fram till nu har ännu inget NATO-land blivit angripet av ett annat land.
Och ska vi vara krassa så har inte heller NATO angripit så många andra länder som folk tycks tro. Kan någon rabbla upp allihop?
Att Grekland och Turkiet redan var NATO medlemmar 1963 och 1974 hindrade inte Turkiet från att invadera Cypern.

Nej, precis - och det har jag inte heller påstått.
 
@MJLee
Bra, då är vi överens om att jag sagt att de båda NATO-länderna Grekland och Turkiet inte startat krig med varandra, trots att det varit väldigt osams. Ytterst sannolikt beroende på att de varit just NATO-länder.

Eller menar du att jag sagt något annat, som är fördolt i dina citat?
 
@MJLee
Bra, då är vi överens om att jag sagt att de båda NATO-länderna Grekland och Turkiet inte startat krig med varandra, trots att det varit väldigt osams. Ytterst sannolikt beroende på att de varit just NATO-länder.

Eller menar du att jag sagt något annat, som är fördolt i dina citat?

Tja, de startade de facto ett krig när Turkiet invaderade Cypern. Trots att båda var med i NATO.
 
Skulle den uthevde texten vara ett skämt? Synnerligen dåligt sådant om du frågar mig.
Gud förbjude att vi skulle vingas leva i en värld delad mellan mellan Putin och Trump. Min värsta politiska mardröm!!!!
I november kan dessa ha majoritet i USA-s kongress och senat.
Och ha det största inflytandet i NATO. Då lever du inte i en delad värld. Då lever du på den ena sidan
 
Det är dock en stor skillnad om civila råkar komma i vägen och att civila som primära mål.
Ingen som angriper en stad, som Bagdad (8 miljoner invånare) kan inbilla sig att det bara är civila som råkar komma i vägen. Eller Gaza som är en av världens mest tätbefolkade områden.

Den precisionen har möjligen en krypskytt, men inga drönare, inga flygplan, inga robotar och inget artilleri.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 082
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
469
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
840
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 114
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp