NATO - ska vi gå med?

Just nu, och i några år framåt, kommer Ryssland att behöva bygga upp sin arme, för att inte tala om det civila samhället innan de utgör ett reellt hot mot Sverige, så varför vi ska krypa för Erdogan och Orban att gå med nununu är mer än jag förstår. Låt det ta några år om det behövs. När Ryssland-Ukraina är över så förlorar också Erdogan en del av sitt inflytande i Nato.
Först och främst:
Jag förstår inte det här sambandet ”krypa för Erdogan och Orban” och ”gå med i NATO”.

Berätta till att börja med hur Sverige kryper för Orban.
Se’n är vi väl ganska överens om att förra regeringen signade ett trepartsavtal med Turkiet, och det är det avtalet som gäller.
Punkt.


Här är din andra halva, som kanske egentligen är frågan: ”Varför ska vi gå med i NATO, då ryssen ändå inte kommer kunna invadera oss på ett antal år?

Svaret är solidaritet.

Ingen, inte ens den mest rabiate NATO-motståndaren kan ha missat de expansionsambitioner Ryssland visat, och att de är mer långsiktigta än att bara inte är under 2022/2023.

Redan 2007 höll Putin ett tal i München där han pekade ut i vilken riktning han ville gå, vilka ambitioner han hade med Ryssland. Det var bara det att ingen i väst tog honom speciellt mycket på allvar. Men idag råder det ingen som helst tvekan om vad Ryssland vill. Och att Ryssland kommer vilja det långt efter Vladimir Putins död.

En NATO-anslutning handlar alltså inte om att vi är rädda för om Ryssland ska invadera oss för att stjäla vår järnmalm och att det isåfall vore jättejättebra om NATO kom och tryckte bort den elake ryssen, utan för att vi vill vara en del i att försvara övriga Europa mot det elände Russki mir innebär.

Vi har helt enkelt insett att lågaffektivt bemötande, hålla varandras händer och sjunga ”We shall overcome” och Svenska Freds påverkansarbete inte är tillräckligt för den här situationen, utan vi har passerat en punkt där aggressorn behöver stillas och desarmeras med för honom helt överväldigande militär styrka - det enda språk denne förstår. Och då i total enighet och med noll sprickor i den väggen.

Så det handlar om solidaritet med de som ligger värre till än oss. Är det värt att vara en del av det?
 
Att det kräver att vi och/eller NATO lägger oss platta för allt Erdogan önskar.

Jag säger som jag sagt genom hela den här processen. USA vill ha med både Sverige och Finland i NATO p.g.a.:

-Vårt geografiska läge som skulle ge NATO i stort sett full kontroll över Östersjön. Ryssland skulle inte kunna skicka ut en U-Båt i Östersjön utan att NATO har full koll på var den befinner sig.
-Gotland: Det osänkbara hangarfartyget. Återigen, kontroll över Östersjön och ryssen. Goda möjligheter att skicka upp stridsflyg för att skydda Baltikum om/när ryssen får för sig att han ska ha tillbaka dem.
-Finlands långa gräns mot Ryssland. Parallellt med den finsk-ryska gränsen inne i Ryssland går en motorväg från Murmansk och Kolahalvön genom vildmark till resten av Ryssland. På Kolahalvän har Ryssland sitt största lager av militär utrustning som t.ex. kärnvapen. Finland är själva för få för att vara ett reelt hot men med NATOs manskap skulle man (i händelse av krig) relativt lätt kunna förstöra den motorvägen och försena Rysslands leveranser av bl.a. kärnvapen men också annat materiel.
-Finland har länge förberett sig på att kunna försvara sig mot just Ryssland och är mycket väl rustade. Det skulle vara en stor tillgång för NATO.
-Sveriges U-Båtsflotta är stark och högteknologisk. NATO vill ha den på sin sida i händelse av krig.
-Samma gäller Sveriges stridsflyg. Teknologiskt är Sverige i framkant gällande vapen.

Allt detta och mer kommer göra (och har förmodligen redan börjat) att USA kommer trycka på Turkiet (och Ungern i den mån det behövs) att godkänna Sverige och Finland. Det enda Sveriges regering behöver göra nu är att sitta stilla i båten och inte göra nåt. Det är min analys och olika experter som uttalat sig säger samma sak. Turkiet vill köpa stridsflyg av USA. Högt uppsatta politiker i USA (både rep och dem) har redan skrivit ett öppet brev till Biden och sagt att de inte vill att han säljer stridsflygen till Turkiet om inte Turkiet godkänner Sverige och Finland.

Jag är inte orolig. Vi står inte med tiggarmössan i hand och ber NATO om beskydd. Vi står där med mycket att erbjuda NATO som NATO skulle ha stor nytta av både i händelse av krig och för att stoppa att det överhuvudtaget blir krig. Jag hoppas bara (och det finns tecken som tyder på att det är så) att Regeringen inser detta också och sitter stilla i båten.
 
Först och främst:
Jag förstår inte det här sambandet ”krypa för Erdogan och Orban” och ”gå med i NATO”.

Berätta till att börja med hur Sverige kryper för Orban.
Se’n är vi väl ganska överens om att förra regeringen signade ett trepartsavtal med Turkiet, och det är det avtalet som gäller.
Punkt.
Den här regeringen har ju upprepade gånger åkt till Turkiet för att blidka Erdogan och dessutom gjort rätt suspekta uttalanden. Till det så var det någon, minns inte vem men tillräckligt viktig för att Ekot skulle intervjua, som pratade om koranbränningar att det tog tid att förbjuda dem inte gick så snabbt som Turkiet önskade. Uttalandet vara alltså gjort som att dessa borde förbjudas för att skydda Erdogans känslor.
Jo man kryper för Turkiet och Bluffesson har levt på skokrämsdiet även om han just nu verkar ha ändrat sina matvanor åtminstone temporärt.
 
Ett av mina stora problem med NATO är uttalanden som de i kommentarerna till det här Twitterinlägget.
Vad för skydd är egentligen NATO när så många i USA, antalet som stöder hjälp till Ukraina har fallit rejält, är så isolationistiskt och man anser att man ska bryta mot ingångna avtal? Kan man lita på USA alls längre?
 
Ett av mina stora problem med NATO är uttalanden som de i kommentarerna till det här Twitterinlägget.
Vad för skydd är egentligen NATO när så många i USA, antalet som stöder hjälp till Ukraina har fallit rejält, är så isolationistiskt och man anser att man ska bryta mot ingångna avtal? Kan man lita på USA alls längre?

Nu är ju Ukraina inte med i NATO. Hade de varit det hade situationen varit en helt annan.
 
Den här regeringen har ju upprepade gånger åkt till Turkiet för att blidka Erdogan och dessutom gjort rätt suspekta uttalanden. Till det så var det någon, minns inte vem men tillräckligt viktig för att Ekot skulle intervjua, som pratade om koranbränningar att det tog tid att förbjuda dem inte gick så snabbt som Turkiet önskade. Uttalandet vara alltså gjort som att dessa borde förbjudas för att skydda Erdogans känslor.
Jo man kryper för Turkiet och Bluffesson har levt på skokrämsdiet även om han just nu verkar ha ändrat sina matvanor åtminstone temporärt.
Ja.
Men man måste inte krypa för Erdogan för att gå med i NATO.
 
Jo, Erdogan kräver saker av Sverige och av NATO som Sverige och NATO inte hade behövt göra om vi inte behövt Erdogans ja till medlemskap. Varför bluddra bort det?
Fast det är fel att prata om att man måste lägga sig platt. Båda de svenska regeringarna har lagt sig lite för onödigt platta och själva drivit på plattläggandet, men ändå inte lagt sig platt. Framförallt hade de inte behövt göra det.

Att en ny medlem i en organisation måste ta hänsyn till redan existerande medlemmar är inte så kontroversiellt.
 
Fast det är fel att prata om att man måste lägga sig platt. Båda de svenska regeringarna har lagt sig lite för onödigt platta och själva drivit på plattläggandet, men ändå inte lagt sig platt. Framförallt hade de inte behövt göra det.

Att en ny medlem i en organisation måste ta hänsyn till redan existerande medlemmar är inte så kontroversiellt.

Det är inte alls oväntat tycker jag. Det jag argumenterar emot är att jag tycker att @Jeffery förminskar det faktumet.

De hade verkligen inte behövt det, men man har krupit mer än man gjort, så det är ju så det ser ut och inte på något alternativt sätt.
 
Det är inte alls oväntat tycker jag. Det jag argumenterar emot är att jag tycker att @Jeffery förminskar det faktumet.

De hade verkligen inte behövt det, men man har krupit mer än man gjort, så det är ju så det ser ut och inte på något alternativt sätt.

Fast hur det ser ut och vad som faktiskt hänt kan ju vara två olika saker. Erdogan är mitt inne i en valrörelse och behöver se bra ut just nu framförallt inrikes. Så vad som sägs utåt och vad som görs kan vara olika saker. Vi får döma de inblandade när hela processen är klar. Till dess vet vi ju egentligen inte så mycket annat än att Erdogan har en massa krav (som han nog själv aldrig räknat med att alla skulle infrias) och att Sverige vill gå med i NATO och har sagt att de inte kan gå emot Sverige lagar. Vi har två regeringar som jobbat med de här: den gamla som ingick avtalet och den nya som ska uppfylla det som står i avtalet. Positivt nog verkar det som att dessa två regeringar är eniga om innehållet i avtalet. Det gillar jag!
 
Det är inte alls oväntat tycker jag. Det jag argumenterar emot är att jag tycker att @Jeffery förminskar det faktumet.

De hade verkligen inte behövt det, men man har krupit mer än man gjort, så det är ju så det ser ut och inte på något alternativt sätt.
Jag förminskar inte.
Jag har många gånger tydligt påpekat det idiotiska i hur Sveriges båda regeringar hanterat den här situationen.

Mitt påpekande nu är att krypandet är skilt från vår ansökan. Regeringen ska helt enkelt hålla käften nu, och låta andra mer lämpade hantera situationen.
Erdogan är inget annat än en matthandlare på en bazaar i Istanbul, och ska hanteras som en sådan.

Se’n godkänner Turkiet och Ungern, och Sverige/Finland går med i NATO.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 069
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
463
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 106
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp