Natural Horsemanship!

Hej! Tänkte att det säkert är några här som håller på med Natural horsemanship, eller? Det kanske redan finns en tråd med det? Förlåt isf!!! Här kan man prata om vad man gör om NH och liksom vad man tycker om det och så vidare... 🐴
För mig är Natural Horsemanship typ djävulens påfund som praktiseras och prackas på folk av den typ av människor som kan sälja sand i Sahara och is till Eskimåer. När de egentligen inte förstår vare sig häst eller innebörden av faktiskt horsemanship. Så, not a fan! 🙈

Med det sagt är jag dock en true believer av tvärvetenskaplig utbildning och tror fler hästar skulle må bra av att hästfolk inte snöade in i sin egna lilla intressesfär utan var mer öppna av att lära sig av varandra. Mellan de olika hästsportgrenarna 👉🏻
 
Jag vill gå emot många av de som skriver här uppe. Jag har haft mycket hjälp av NH genom åren. Problem som dykt upp kan vara till exempel fånga häst i hage, lastning, skoning. NH är i grunden "horsemanship" och man får plocka delar som passar sig själv och sin häst. Jag köpte en mycket speciell, mycket rädd häst och löste 99% själv. Fick dock hjälp av en "nh-tränare" vid 2-3 tillfällen, guld värt.

Tack vare den "NH" jag lärt mig genom åren har alla mina hästar formats till glada, orädda hästar. Mycket NH är vanligt sunt förnuft, men att vifta med snören och "pekpinnar" är något helt annat, anser jag.

Jag tror det nog i grunden är begreppsförvirring. "Horsemanship" är nog något som många av oss som har hästar omedvetet eller medvetet gör. Dock upplever jag iaf att vissa som kallar sig NH-tränare har jävligt tveksamma metoder för att försöka åstadkomma i princip samma saker.
 
Jösses..okunnigheten om NH är otrolig här..

Jaså? Upplys oss gärna då vad NH är. Jag kommer då definitivt inte utsätta min häst för detta skit igen.

Kan ju tillägga att jag plöjt igenom en hel del böcker själv av sådana som hävdar sig själva med att pyssla med NH och kommit till slutsatsen att det är kvasiintelektuell smörja som inte har någon som helst etologisk förankring (bland annat join up) och till största delen går ut på att tjäna pengar på lättlurade folk (tex Parelli)
 
Senast ändrad:
Jaså? Upplys oss gärna då vad NH är. Jag kommer då definitivt inte utsätta min häst för detta skit igen.
Min erfarenhet är att det inte är så stor ide att ge sig in i en diskussion om det då folk inte verkar vilja gilla det eller förstå vad det går ut på. Inte heller inse att det finns människor som jobbar med det på bra sätt och folk som jobbar med det på ett dåligt sätt och bara säger att det är NH trots att det inte är det.

Det komiska är lite att folk inte verkar inse ens att hanteringen dom flesta gör redan är åt NH hållet. Dom undantag är dock dom som hanterar hästar enligt gamla skolan, alltså tvingar sig på hästen fysiskt och tvingar in hästen i situationer som den inte vill och inte är redo för. NH går ut på att ge hästen ett val, att själv välja att göra det vi vill och inte tvinga den till det. Ge hästen den tiden den behöver för att välja rätt, det vill säga det vi vill att den ska göra.
 
Min erfarenhet är att det inte är så stor ide att ge sig in i en diskussion om det då folk inte verkar vilja gilla det eller förstå vad det går ut på. Inte heller inse att det finns människor som jobbar med det på bra sätt och folk som jobbar med det på ett dåligt sätt och bara säger att det är NH trots att det inte är det.

Det komiska är lite att folk inte verkar inse ens att hanteringen dom flesta gör redan är åt NH hållet. Dom undantag är dock dom som hanterar hästar enligt gamla skolan, alltså tvingar sig på hästen fysiskt och tvingar in hästen i situationer som den inte vill och inte är redo för. NH går ut på att ge hästen ett val, att själv välja att göra det vi vill och inte tvinga den till det. Ge hästen den tiden den behöver för att välja rätt, det vill säga det vi vill att den ska göra.
Visst har hästarna i NH ett val, väljs fel blir det obehagligt eller rent av ont. Vet i tusan om det är så mycket till val.
 
Visst har hästarna i NH ett val, väljs fel blir det obehagligt eller rent av ont. Vet i tusan om det är så mycket till val.
Vad är det som blir obehagligt? Vad är det för konstiga metoder du använder när det gäller NH? Du är alltså mer inne på att tvinga dig på hästen och inte ge den en chans att ha en åsikt..alla är ju olika. Jag gillar inte den gamla metoden. För gör du på annat sätt så grattis, du håller på med nh också.
 
Min erfarenhet är att det inte är så stor ide att ge sig in i en diskussion om det då folk inte verkar vilja gilla det eller förstå vad det går ut på. Inte heller inse att det finns människor som jobbar med det på bra sätt och folk som jobbar med det på ett dåligt sätt och bara säger att det är NH trots att det inte är det.

Det komiska är lite att folk inte verkar inse ens att hanteringen dom flesta gör redan är åt NH hållet. Dom undantag är dock dom som hanterar hästar enligt gamla skolan, alltså tvingar sig på hästen fysiskt och tvingar in hästen i situationer som den inte vill och inte är redo för. NH går ut på att ge hästen ett val, att själv välja att göra det vi vill och inte tvinga den till det. Ge hästen den tiden den behöver för att välja rätt, det vill säga det vi vill att den ska göra.

Jodå, jag förstår vad det går ut på och jag har som sagt försökt sätta mig in i det med öppet sinne och även haft ut en välrenommerad NH-tränare från mina trakter. Gör aldrig om det.
 
Jodå, jag förstår vad det går ut på och jag har som sagt försökt sätta mig in i det med öppet sinne och även haft ut en välrenommerad NH-tränare från mina trakter. Gör aldrig om det.
Isåfall, vad är det tex för fel på metoder som Hempfling använder? Upplys mig gärna om det.

Att kalla det NH är dock så infekterat nu för tiden att inte ens han vill använda sig av det ordet då folk har otroligt mycket fördomar om det och drar slutsatser som inte stämmer. Plus att det är otroligt många oseriösa som påstår sig syssla med metoden.

Jag har sett många oseriösa som använder sig av ordet NH men som inte är i närheten av metoden men jag förkastar inte allt pga några oseriösa. Precis som att jag inte förkastar all dressyrträning pga att jag mött många otroligt kassa tränare inom den grenen.
 
Jag har gått lite kurser förr, men inget jag aktivt håller på med längre. Dock läser jag en del böcker men de är mest för att jag läser allt som rör hästar, inte specifikt NH.

Ända som jag kommer på rak arm som jag är "hård" med alla mina hästar är att de ska lämna utrymme mellan oss när vi går i grimskaft. Dels för att de är stora och starka samtidigt som vissa av dem har lite svårt för att alltid uppföra sig i grimskaft. Den största vi har är en riktigt drygmåns att leda speciellt på kvällstid då han gärna springer över folk om man inte är snabb nog och korrigerar honom, bättre på morgonen men inte alltid. Han har fått lära sig sista halvåret att han ska kunna gå med halvlångt grimskaft och ändå hålla sig i "skinnet" och lämna utrymme för den som leder. Detta för att flera ska fixa att leda honom, de går inte att man är beroende av en person. Sen har jag märkt att har de en gång lärt sig detta så sitter de oftast kvar. Min gamla ponny som är borta nu hon gick lös på promenader i skogen sista åren då hon aldrig gick speciellt långt ifrån mig utan höll sig i närheten hela tiden. Såg inte henne som hårt uppfostrad utan snare att vi hade samma våglängd och där kunde kommunicera med varandra utan att behöva ifråga sätta.

Samma med min Trulnisse nu, han är väldigt introvert, skulle någon ge sig på honom och försöka tvinga/provocera honom till någonting skulle han aldrig gå i närheten av en människa igen. Han är genom snäll men de tar tid för honom att lita på människor, han väljer omsorgsfullt sin människa. Men lika där tog två dagar sen gick han snällt i grimskaft efter de "krav" jag ställde på honom, man kan fostra dem utan att varken provocera, tvinga osv. De handlar väl om att ställa frågan rätt samtidigt som hästen ifråga måste ha lite "krav" på sig eller snare de behöver veta vad som är ramen och hur man gör innanför den.. Alla hästarna i stallet är vilt skilda personligheter men en sak har de gemensamt där är otroligt snälla i grund och botten, sen har de lite små skit för sig 😅🤣 Men samtidigt vore de jäkligt tråkigt om de var som robotar ...
 
Ingen idé faktiskt, framför allt ingen idé med folk som verkligen inte verkar kunna eller vilja förstå.
Svarar på det du skrev innan. Belöningen sker genom att hästen slipper ett obehag när hästarna gör rätt är vad hela nh går ut på. Lastning, hästarna duttas på (obehag) med morotspinne eller något annat om hästen står still och slutar när hästen går fram. Hästen blir jagad på liten inhägnad (oftast rund men förkommer även med hörn) om hästen inte beter sig på rätt sätt. Kan ta fler exempel men det lika dant ut då NH går ut på negativ förstärkning. Visst funkar gör det på många hästar och är effektiv då alla djur vill slippa obehag men djurvänlig är den inte oavsett hur många fina ord den lindas in i.
 
Isåfall, vad är det tex för fel på metoder som Hempfling använder? Upplys mig gärna om det.

Att kalla det NH är dock så infekterat nu för tiden att inte ens han vill använda sig av det ordet då folk har otroligt mycket fördomar om det och drar slutsatser som inte stämmer. Plus att det är otroligt många oseriösa som påstår sig syssla med metoden.

Jag har sett många oseriösa som använder sig av ordet NH men som inte är i närheten av metoden men jag förkastar inte allt pga några oseriösa. Precis som att jag inte förkastar all dressyrträning pga att jag mött många otroligt kassa tränare inom den grenen.
Hempfling håller på med negativt förstärkning, om han vill kalla det nh eller inte är upp till han själv men går in under samma smörja.
 
Jag tror det nog i grunden är begreppsförvirring. "Horsemanship" är nog något som många av oss som har hästar omedvetet eller medvetet gör. Dock upplever jag iaf att vissa som kallar sig NH-tränare har jävligt tveksamma metoder för att försöka åstadkomma i princip samma saker.
Jag håller med dig! Jag har en mycket uppskattad "nh-tränare" i min närhet och det är den enda jag tagit hjälp av. Kan tänka mig att det finns många av den typen du nämner. Det är jag helt emot, såklart.
 
Isåfall, vad är det tex för fel på metoder som Hempfling använder? Upplys mig gärna om det.

Att kalla det NH är dock så infekterat nu för tiden att inte ens han vill använda sig av det ordet då folk har otroligt mycket fördomar om det och drar slutsatser som inte stämmer. Plus att det är otroligt många oseriösa som påstår sig syssla med metoden.

Jag har sett många oseriösa som använder sig av ordet NH men som inte är i närheten av metoden men jag förkastar inte allt pga några oseriösa. Precis som att jag inte förkastar all dressyrträning pga att jag mött många otroligt kassa tränare inom den grenen.
Jag tror iofs inte att Hempfling vill kategoriseras som NH.

Och här är en grej jag tycker är viktig i den här diskussionen. Generellt är kunskapen om häshantering(och träning och ridning) faktiskt ganska låg i vårt land. Och många vet heller inte vilken skola som innebär vad.
Jag precis som min mentor inom hantering och problemlösning har blivit kallade NH, tex NH-tuaphua. Och nej, jag jobbar inte med NH. Men bara för att man är problemlösare som också gör mkt avsuttna jobb så klassas man som NH.
Det har börjat bli mindre och mindre nu sedan det kommit fler olika skolor som spridit sig. Men en grej kvarstår. Och det är ju att många faktiskt inte vet vad en person är av för skola.

Jag jobbar absolut en hel del med negativ förstärkning. Men det gör ju alla som rider enligt de vanligaste systemet i Sverige.
Och det behöver inte leda till olyckliga hästar som stänger av eller blir farliga. Det går att känna in dem iaf.

Men ett av problemen är ju att pga av okunskapen och oförmåga att känna och förstå så måste folk försöka hitta sätt att förstå och hantera träning/situationer. Och då blir det lätt att man försöker följa system. Vissa system misstolkar man rejält. Och ofta blir det väldigt svartvitt, utan nyanser.
Eftersom att kunskapen är så låg finns det en uppsjö tränare som har för låg kunskap och sprider märkliga "sanningar" och inte tex kan avläsa när en häst är bökig pga smärta etc.
Jag har behövt vistas i samma rum som en som hade föreläsing om NH. Det var bland det dummaste jag hört. Och hela rummet bara köpte vad hen sa. Att det var så ofattbart dumt lastar jag endå bristande självinsikt, ung ålder och orutin främst. För mig var det skrämmande att säkerligen några handfullar trodde på skiten och kommer åka hem och testa.
 
Jag som inte alls gillar Pat Parelli kanner mig lite kluven har. Jag har varit pa ett par av hans clinics som askadare (fick gratis biljetter, jag gillade honom inte nar han borjade heller :p) och pa en klinik dar jag hanterat en en hast som inte var min, men det var en plats over och jag fick den gratis. (Jag kande han som agde hasten och han "chickened out" och gav mig och sin plats och lat mig ta hans hast da jag inte hade nagon tanke pa att ta dit min hast.)
Det ar en hel del speciella grejor jag inte gillar med Parelli, i hur han hanterar hastarna, och som jag tycker att andra Natural Horsemanship tranare gor mycket battre ... de basta var fore Parelli, Buck Bannaman, Ray Hunt, Dorance broderna, och manga fler som var bra. RIKTIGT bra.
Bade Pat ar en mycket duktig ryttare, och hans fru Linda ar gudabenadat bra. Det ar en ren frojd att se henne hoppa barbacka utan trans ... picknick bord, etc, etc ... MEN, hon kan inte tavla sa och det kan ingen annan heller. Men uppvisningen ar kul att se.

Natural Horsemanship betyder INTE att man ar "hard" det handlar om "operant conditioning" ... att satta "pressure" pa det man inte vill fa hasten att gora och att ta bort "pressure" nar de gor vad man vill. (En armbage i sidan nar hasten forsoker luta sig mot en tex).
Min "freak" till hast bryr sig inte namvart om en armbage i sidan, men tycker alltid att jag (jag talar mycet med handerna och har svart att halla kroppen stilla och lugn) skriker nar jag longerar honom. Han skriker tillbaka genom att sparka bakut (langst ut pa linan om jag har en, och langst ut efter racket om vi ar i en "round pen") med oronen bakat for att protestera.

Jag har ocksa varit pa NH klinik med Clinton Anderson och gillar honom mycket battre. Dessutom holl han inte pa pa marken mer an forsta dagen (den var lang nog for oss som ville rida) utan vi red i 5 dagar ... det var mycket givande och larorikt. Egentligen handlade det mest om hur man hanterar sin vikt nar man rider. Da min hast ar mycket (MYCKET) kanslig for min vikt i sadeln kallade Clinton mig en "cheater" flera ganger nar vi skulle lata hasten ga som den ville.:angel::p

Dessutom upplyste Clinton's fru att han hade andrat asikt sedan han sett mig och min hast (Michico) ... nu trodde han att vissa hastar visst kunde alska sina manniskor aven om han aldrig sett det forut.:love: Min juvel ar lite annorlunda ... och litar 100% pa mig att halla borta alla stenar, stockar, och annat pa sidan av vagen fran att attakera och ata honom.:p
 
Det komiska är lite att folk inte verkar inse ens att hanteringen dom flesta gör redan är åt NH hållet. Dom undantag är dock dom som hanterar hästar enligt gamla skolan, alltså tvingar sig på hästen fysiskt och tvingar in hästen i situationer som den inte vill och inte är redo för. NH går ut på att ge hästen ett val, att själv välja att göra det vi vill och inte tvinga den till det. Ge hästen den tiden den behöver för att välja rätt, det vill säga det vi vill att den ska göra.
Jag håller ändå delvis med dig. Om jag bara hade träffat en människa som höll på med dressyr och dennes sätt att göra dressyr var med långa spetsiga sporrar, skarpa bett och elektriska anordningar under sadeln hade jag nog sagt att nja dressyr verkar ju helt galet. Det finns säkert några vettiga NH tränare där ute som inte håller på och viftar hysteriskt eller ska sätta hästar på plats och allt det där skräpet.

NH har som sagt lärt mig att läsa hästars känslotillstånd och förstå hur jag ska hantera det med hjälp av bland annat mitt eget kroppspråk och positionering. Vanlig horsemanship helt enkelt. Hantering från marken i olika situationer. Den delen gillar jag.
När jag pratar om NH menar jag dock alla dessa tränare jag sett som viftar med rep och pisk, där hästen knappt får lägga öronen åt fel håll för då är den farlig och ska köras iväg. Lägga hästar i fack enligt den där personlighetssnurran osv. System att följa som man ska passa in alla hästar i fast många hästar inte passar in i systemen. Leka lekar och göra övningar med hästar i timmar för att man ska vänta på att hästen gör rätt och hästen blir bara mer och mer uttråkad/frustrerad/förvirrad/avstängd.
Den delen av NH gillar jag helt enkelt inte, det är inte så jag vill umgås med hästar.
Men det är väl med NH som alla "grenar" inom hästvärlden. Man får plocka på sig det som funkar för en själv och hästen, som man gillar. Resten kan man skita i. :)
 
Min erfarenhet är att det inte är så stor ide att ge sig in i en diskussion om det då folk inte verkar vilja gilla det eller förstå vad det går ut på. Inte heller inse att det finns människor som jobbar med det på bra sätt och folk som jobbar med det på ett dåligt sätt och bara säger att det är NH trots att det inte är det.

Det komiska är lite att folk inte verkar inse ens att hanteringen dom flesta gör redan är åt NH hållet. Dom undantag är dock dom som hanterar hästar enligt gamla skolan, alltså tvingar sig på hästen fysiskt och tvingar in hästen i situationer som den inte vill och inte är redo för. NH går ut på att ge hästen ett val, att själv välja att göra det vi vill och inte tvinga den till det. Ge hästen den tiden den behöver för att välja rätt, det vill säga det vi vill att den ska göra.
Så du menar att den gamla skolan är att tvinga sig på hästen fysiskt? Vad har du för källa på det?


Det finns bra och dålig hästhantering både inom det som kallas NH och inom "traditionell" hantering, men lika lite som all NH går ut på att vifta med rep så går all traditionell hästhållning ut på att tvinga hästar fysiskt.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
157
Senast: skiesabove
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 856
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 593
Senast: orkide
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 094
Senast: Norma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp