Natural Horsemanship!

Jag tycker idag illa om NH men gillade det en period när jag var runt 25. Jag lärde mig en viktig sak från NHn och det är att man kan arbeta med hästen psykiskt och inte bara fysiskt. Det är jag evigt tacksam för. Jag gillar dock inte NHn i sig.
NH är för mig psykisk misshandel av häst och psykisk misshandel är minst lika illa som fysisk om inte värre. Att stöta ut, vilket är vad man gör, ett flockdjur från flocken och tala om att du är så elak så du får inte vara med är ren tortyr och för vad utsätter man hästen för denna tortyr? Jo man gör det för att den råkar titta åt fel håll, råkar gå lite närmare än du tänkt osv osv. Visst det finns situationer där den typen av misshandel är enda utvägen men det är i så fall något som ska skötas av proffs på ett extremt litet fåtal hästar inget gemene man ska ägna sig åt hemma.
Det jag har sett av hästar som utsätts för NH är att de ofta är avstängda och i ren självbevarelsedrift gör exakt som människan säger. Den relationen vill inte jag ha med min häst. Rider jag mot ett stup och säger 'hoppa' så vill jag att min häst stannar tittar på mig och säger 'är du dum i huvudet eller?'
 
Rider jag mot ett stup och säger 'hoppa' så vill jag att min häst stannar tittar på mig och säger 'är du dum i huvudet eller?'
Precis så. Ömsesidig respekt och förtroende. Rätt att ifrågasätta och uppmuntran att tänka själv.

Jag har en häst som är fullt kapabel att bära hem mig utan min inverkan, om han får. Han hittar, väljer väg och tempo själv, håller koll på underlaget och omgivningen, ser sig för i trafiken - tänker själv och uppskattar eget ansvar. Den approachen från mig leder till att vi stundtals haft ett samtal i ett vägskäl; "hagen är ju däråt" resp "men vi ska hem först och klä av oss" osv. Men också en fantastisk relation och ömsesidig respekt. Han är en sån stor personlighet, så intelligent och med integritet och självförtroende och jag har alltid uppskattat och uppmuntrat honom i det.

Människor som tror att de måste trycka ner hästen har så mycket att lära och går miste om så mycket i umgänget med dessa fantastiska varelser.
 
Jag tycker att en viss del av NH är bra till vissa hästar. Som min stora, som nog kunde räknas som problemhäst för väldigt mycket temprament och åsikter (gick inte att leda, hon stegrade sig loss). Hon såg inte mig som en flockmedlem och försökte inte vara social. Så vi tränade på att hon skulle gå efter mig i paddocken lös, hon fick godis då och då när hon gjorde det.

Nu litar hon på mig fullt ut även vid mycket läskiga saker (typ smal bro där det forsar vatten och låter när man går). Hon har fortfarande lika mycket temprament och åsikter men dessa är oftast samma som jag vill. Nu tränar vi även lite på olika trick, då med positiv förstärkning.

Jag ser inte att NH är nödvändigt om man inte har problem med hästen och det bör användas med försiktighet och viss modifiering.
 
Jag vet inte om det finns olika metoder inom NH, men vart förvånad att så många här har så negativ erfarenhet inom NH :O

Hur tränar ni egentligen NH?
Tex en kompis mitt stall höll på med NH, när hon skulle ta in hästarna och de gick på för snabbt så tog hon en volt för att lära dem att dem inte kom snabbare framåt genom att bara gå rakt på utan att dem enbart kom framåt när dem gick lugnt bredvid henne, tyckte inte att denna metod verkade speciellt farlig eller skadlig för hästarna.

Jag följer ingen NH mall/tränare slaviskt, utan kör lite min egen grej som passar mig och hästen, men brukar säga att jag har "NH tänk" när det kommer till hästhanteringen. Med det menar jag att jag lyssnar på hästen och försöker kommunicera på ett så naturligt sätt som möjligt.
Däremot är jag ingen häst, och min häst vet att jag inte är någon häst, som om folk försöker kommunicera med hästarna som om dem själv vore hästar (vilket jag vet att vilka gör) så förstår jag att det blir problem.
Jag är också negativ till rep grimma eftersom dens funktion är just att den ska trycka på känsliga punkter.
Jag ser också att det många kallar NH är ren trick träning, hästen har lärt sig vad den ska göra för att få en godis och gör då det för att få godisen.
 
Jag tycker att en viss del av NH är bra till vissa hästar. Som min stora, som nog kunde räknas som problemhäst för väldigt mycket temprament och åsikter (gick inte att leda, hon stegrade sig loss). Hon såg inte mig som en flockmedlem och försökte inte vara social. Så vi tränade på att hon skulle gå efter mig i paddocken lös, hon fick godis då och då när hon gjorde det.

Nu litar hon på mig fullt ut även vid mycket läskiga saker (typ smal bro där det forsar vatten och låter när man går). Hon har fortfarande lika mycket temprament och åsikter men dessa är oftast samma som jag vill. Nu tränar vi även lite på olika trick, då med positiv förstärkning.

Jag ser inte att NH är nödvändigt om man inte har problem med hästen och det bör användas med försiktighet och viss modifiering.
Men anser du då att ha hästen lös och lära den följa dig via godis är just NH?
 
Min erfarenhet är att det inte är så stor ide att ge sig in i en diskussion om det då folk inte verkar vilja gilla det eller förstå vad det går ut på. Inte heller inse att det finns människor som jobbar med det på bra sätt och folk som jobbar med det på ett dåligt sätt och bara säger att det är NH trots att det inte är det.

Det komiska är lite att folk inte verkar inse ens att hanteringen dom flesta gör redan är åt NH hållet. Dom undantag är dock dom som hanterar hästar enligt gamla skolan, alltså tvingar sig på hästen fysiskt och tvingar in hästen i situationer som den inte vill och inte är redo för. NH går ut på att ge hästen ett val, att själv välja att göra det vi vill och inte tvinga den till det. Ge hästen den tiden den behöver för att välja rätt, det vill säga det vi vill att den ska göra.
Om man har ens ett uns av sunt bondförnuft - horsemanship om man så vill - behöver man vare sig tvinga hästar till något eller i andra änden av spektrumet anlita folk som inte ens begriper grundläggande beteenden, flockstrukturer och hierarkier hos häst.
 
Om man har ens ett uns av sunt bondförnuft - horsemanship om man så vill - behöver man vare sig tvinga hästar till något eller i andra änden av spektrumet anlita folk som inte ens begriper grundläggande beteenden, flockstrukturer och hierarkier hos häst.
Det är väl pga bristen av sund bondförnuft som NH blev så populärt.
Sporrar, spö, skarpa bett, stänga munnen och hjälptyglar verkade "lösa" många problem förr (endel kör tyvärr fortfarande denna metod idag).
När NH kom var fokuset mycket på relation till hästen, kommunikation, osv, vilket gjorde NH till en så stor grej som många vill göra. Och då kom massor med tränare som egentligen inte ens alls tränade kommunikation utan gav hästarna bara 1 val, göra som människan säger, men kallade det fortfarande NH.
 
Jag vet inte om det finns olika metoder inom NH, men vart förvånad att så många här har så negativ erfarenhet inom NH :O

Hur tränar ni egentligen NH?
Tex en kompis mitt stall höll på med NH, när hon skulle ta in hästarna och de gick på för snabbt så tog hon en volt för att lära dem att dem inte kom snabbare framåt genom att bara gå rakt på utan att dem enbart kom framåt när dem gick lugnt bredvid henne, tyckte inte att denna metod verkade speciellt farlig eller skadlig för hästarna.
De tränare och kvinnan vars hästar jag tog hand om hade i den situationen du beskriver här vänt sig mot hästen med uppstäckta händer, vrålat NEEEJ, gått mot hästen med breda ben och viftat som besatt med repet så hästen slänger sig bakåt minst tio meter och sedan när den stod still skulle de stå där och vänta på att hästen tuggade (för då hade den förstått) sen kunde man gå igen 🤦‍♀️
Gjorde hästen ett uns likadant igen upprepar man men då backar man hästen dubbla distansen. Gör den det en tredje gång tredubbla distansen osv. :cautious:
Det var samma helknäppa tänk på precis alla de olika NH övningarna. Som sagt, hästarna var gudasnälla, många andra hästar hade nog flippat.

Själv lät jag hästarna gå som de ville när hon inte såg och det räckte med att jag tittade på dem och använde kroppsspråk för att säga "hörrö backa lite" när de blev lite för exhalterade eller ville in lite för mycket. Det räckte, och hästarna var mycket lugnare.
Detta efter att jag gjort den där knäppa backövningen ett gäng gånger och insett vad sjutton jag höll på med. :cautious:
 
De tränare och kvinnan vars hästar jag tog hand om hade i den situationen du beskriver här vänt sig mot hästen med uppstäckta händer, vrålat NEEEJ, gått mot hästen med breda ben och viftat som besatt med repet så hästen slänger sig bakåt minst tio meter och sedan när den stod still skulle de stå där och vänta på att hästen tuggade (för då hade den förstått) sen kunde man gå igen 🤦‍♀️
Gjorde hästen ett uns likadant igen upprepar man men då backar man hästen dubbla distansen. Gör den det en tredje gång tredubbla distansen osv. :cautious:
Det var samma helknäppa tänk på precis alla de olika NH övningarna. Som sagt, hästarna var gudasnälla, många andra hästar hade nog flippat.

Själv lät jag hästarna gå som de ville när hon inte såg och det räckte med att jag tittade på dem och använde kroppsspråk för att säga "hörrö backa lite" när de blev lite för exhalterade eller ville in lite för mycket. Det räckte, och hästarna var mycket lugnare.
Detta efter att jag gjort den där knäppa backövningen ett gäng gånger och insett vad sjutton jag höll på med. :cautious:
För mig är ju NH lugn och tålamod.
Men det där du beskriver som hysteri och stress vid träningen har jag också sett på videor att folk gör när dem tränar, för att få "effekt", vilket är helt idiotiskt, och absolut inte hästens språk.
Om man kollar på videor när folk tränar som du beskriver och sedan kollar på hästarna i hagen ser man att det finns absolut 0 samband emellan dessa sätt.

Back övningen fattar jag inte heller, säger jag backa backar ju min häst för att han är lydig och gör som jag säger, han ser ju inte det som ett straff och kopplar ju inte det till att han gjort något fel eller vad han gjort för fel, haha.
 
Här är väl problemet, många kallar det de håller på med för "NH" men det finns ingen exakt definition.
Natural horsemanship = naturlig hästhantering.
Betyder att samarbeta och bygga relation mellan hästen och ryttaren, genom att kommunicera med hästen på hästens eget språk i största möjliga mån.

Enligt mig är det ganska tydligt, sedan att folk säger att det är NH när dem egentligen inte alls följer detta är en annan sak.
 
De tränare och kvinnan vars hästar jag tog hand om hade i den situationen du beskriver här vänt sig mot hästen med uppstäckta händer, vrålat NEEEJ, gått mot hästen med breda ben och viftat som besatt med repet så hästen slänger sig bakåt minst tio meter och sedan när den stod still skulle de stå där och vänta på att hästen tuggade (för då hade den förstått) sen kunde man gå igen 🤦‍♀️
Gjorde hästen ett uns likadant igen upprepar man men då backar man hästen dubbla distansen. Gör den det en tredje gång tredubbla distansen osv. :cautious:
Det var samma helknäppa tänk på precis alla de olika NH övningarna. Som sagt, hästarna var gudasnälla, många andra hästar hade nog flippat.

Själv lät jag hästarna gå som de ville när hon inte såg och det räckte med att jag tittade på dem och använde kroppsspråk för att säga "hörrö backa lite" när de blev lite för exhalterade eller ville in lite för mycket. Det räckte, och hästarna var mycket lugnare.
Detta efter att jag gjort den där knäppa backövningen ett gäng gånger och insett vad sjutton jag höll på med. :cautious:
Fast du måste ju ändå förstå att skrika, vifta som besatt10 m etc inte är i närheten av hur många NH-tränare jobbar.
Visst finns det fler knäppgökar förutom de du stött på.
Men om jag ser en hoppryttare barrera etc så tror jag ju inte att alla hopptränare jobbar så.

Nu finns det ju mkt saker man kan tycka är dåligt inom NH. Men man måste iaf döma ut skolor för vad de verkligen innebär.

Och man får tyvärr en del problem när folk som inte kan läsa djur ska få en checklista och mall de ska följa när de inte förstår varför, hur etc. Det är ju samma problem inom ridningen.
 
Natural horsemanship = naturlig hästhantering.
Betyder att samarbeta och bygga relation mellan hästen och ryttaren, genom att kommunicera med hästen på hästens eget språk i största möjliga mån.

Enligt mig är det ganska tydligt, sedan att folk säger att det är NH när dem egentligen inte alls följer detta är en annan sak.
Jag skulle vilja påstå att ingen annan än en annan häst (kanske åsna iofs..) kan kommunicera med en häst på en hästs språk.
 
Fast du måste ju ändå förstå att skrika, vifta som besatt10 m etc inte är i närheten av hur många NH-tränare jobbar.
Visst finns det fler knäppgökar förutom de du stött på.
Men om jag ser en hoppryttare barrera etc så tror jag ju inte att alla hopptränare jobbar så.

Nu finns det ju mkt saker man kan tycka är dåligt inom NH. Men man måste iaf döma ut skolor för vad de verkligen innebär.

Och man får tyvärr en del problem när folk som inte kan läsa djur ska få en checklista och mall de ska följa när de inte förstår varför, hur etc. Det är ju samma problem inom ridningen.
Jag har skrivit tidigare att jag fattar att inte alla gör så här, och gjorde samma liknelse som du gjorde med hoppryttaren fast med dressyrryttare :)
Detta var ett exempel på den typ NH jag stött på under de 2-3 år som jag grejade med det. Tror jag hade 3-4 tränare under den tiden som hade lika knäppa idéer.
 
Natural horsemanship = naturlig hästhantering.
Betyder att samarbeta och bygga relation mellan hästen och ryttaren, genom att kommunicera med hästen på hästens eget språk i största möjliga mån.

Enligt mig är det ganska tydligt, sedan att folk säger att det är NH när dem egentligen inte alls följer detta är en annan sak.
NH har en lång historia bak i tiden. Spanjorerna tog sättet att hantera hästar till USA, i USA utvecklades hantering ytligare till det vi ser idag. NH var effektivt när halvvilda hästar behövdes knäckas på kort tid för att kund användas i arbete på ranchen.

NH utvecklades under en period då vi trodde att slagsmål vid begränsad mängd mat var ett bevis för rangordning.
 
Jag vill gå emot många av de som skriver här uppe. Jag har haft mycket hjälp av NH genom åren. Problem som dykt upp kan vara till exempel fånga häst i hage, lastning, skoning. NH är i grunden "horsemanship" och man får plocka delar som passar sig själv och sin häst. Jag köpte en mycket speciell, mycket rädd häst och löste 99% själv. Fick dock hjälp av en "nh-tränare" vid 2-3 tillfällen, guld värt.

Tack vare den "NH" jag lärt mig genom åren har alla mina hästar formats till glada, orädda hästar. Mycket NH är vanligt sunt förnuft, men att vifta med snören och "pekpinnar" är något helt annat, anser jag.

Pekpinnarna var det Parelli som borjade vifta med :cautious: och han ar hard om hasten inte foljer det monster han tankt sig. Parelli ar ocksa den som forst anvande NH som hans "trademark".

Det är ju mycket godis inom NH träning.

Vad är NH enligt dig? många som tränar NH använder ju godis som belöning.

I det som har i USA anses vara NH ingar absolut inget godis. Alls.
Det ar bara "operant conditioning" som anvands.

Jag skulle vilja påstå att ingen annan än en annan häst (kanske åsna iofs..) kan kommunicera med en häst på en hästs språk.

Fast visst kan man lasa hasen och se vad den vill och antingen lyssna och lata hasten fa som den vill eller "saga emot" och ge ett alternativ. Atminstone har jag alltid gjort det bade med hastar, mina hundar och katter.

NH har en lång historia bak i tiden. Spanjorerna tog sättet att hantera hästar till USA, i USA utvecklades hantering ytligare till det vi ser idag. NH var effektivt när halvvilda hästar behövdes knäckas på kort tid för att kund användas i arbete på ranchen.

NH utvecklades under en period då vi trodde att slagsmål vid begränsad mängd mat var ett bevis för rangordning.

NH tranare kom fram just pa rancher dar man innan "broke" (hade sonder) hastar sa man kunde rida dem. Numera ar det operant conditioning som anvands. Rancher som hade upp till 50 hastar i samma alder som gick i stora flockar och ingen rorde. Den enda beroring med manniskor som hastarna hade var att de sag manniskor, och om det var nagot speciellt sa fangades de in i lasso. De hastarna skulle alla tamjas och laras upp till ridhastar samtidigt.
Manga anvande operant conditioning, medan andra (sarskilt har pa vastkusten av USA) var mer "tuned to" Vaquero typ av traning (tvinga pa hastarna vad man ville att de skulle gora) och det da som Dorrant broderna och Ray Hunt borjade visa upp hur man KUNDE gora istallet ... Jag tror att Parelli var den som langt senare kom med uttrycket NH.

Titta garna pa videos av "Road to the Horse" dar olika tranare staller upp, far en 3-arig hingst som aldrig blivit hanterad. De jobbar med hasten i tre dagar och pa den fjarde dagen sitter upp pa och hasten och rider (det ar lite olika pa hastarna hur mycket ritt det blir, ett ar avstod Cris Cox eller Clinton Anderson (tror det var en av dem) att rida alls da han inte ansag att hasten var redo (men han hade valt den tuffaste hasten i hagen ... medvetet)
Metoden att "tamja" hastarna sa de kan rida dem efter 3 dagar ar allt NH (Operant Conditioning) och ett satt att kommunicera med hastar. Det finns mycket kritik mot alla de har tranarna och mot tavlingen "Road to the Horse" ... men bottom line, Hastarna har fatt det mycket battre och det fungerar pa rancher med manga hastar och inte alls tillrackligt manga cowboys.

MEN det ar inte alls det ni pratar om ...
 

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
157
Senast: skiesabove
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 865
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 595
Senast: orkide
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 094
Senast: Norma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp