Natural Horsemanship!

Jag skrev i gymnasiet ett arbete kring Monty Roberts efter att jag läst hans böcker. Är väl det närmsta "NH" jag kommit. En del saker har jag haft användning för. Vill dock understryka att det har inte varit någon form av aggresivitet inblandad. Då har nog hästar kunnat uppfattat mig som mer aggresiv i andra situationer. Nä jag har helt enkelt tagit lite kunskap från olika folk och olika grenar. Jag vill ha glada hästar och försöka hitta ett gemensamt språk och de hästar jag har är väldigt roliga och kommunikativa utan att jag är insnöad på just en filosofi ;)
 
Pekpinnarna var det Parelli som borjade vifta med :cautious: och han ar hard om hasten inte foljer det monster han tankt sig. Parelli ar ocksa den som forst anvande NH som hans "trademark".





I det som har i USA anses vara NH ingar absolut inget godis. Alls.
Det ar bara "operant conditioning" som anvands.



Fast visst kan man lasa hasen och se vad den vill och antingen lyssna och lata hasten fa som den vill eller "saga emot" och ge ett alternativ. Atminstone har jag alltid gjort det bade med hastar, mina hundar och katter.



NH tranare kom fram just pa rancher dar man innan "broke" (hade sonder) hastar sa man kunde rida dem. Numera ar det operant conditioning som anvands. Rancher som hade upp till 50 hastar i samma alder som gick i stora flockar och ingen rorde. Den enda beroring med manniskor som hastarna hade var att de sag manniskor, och om det var nagot speciellt sa fangades de in i lasso. De hastarna skulle alla tamjas och laras upp till ridhastar samtidigt.
Manga anvande operant conditioning, medan andra (sarskilt har pa vastkusten av USA) var mer "tuned to" Vaquero typ av traning (tvinga pa hastarna vad man ville att de skulle gora) och det da som Dorrant broderna och Ray Hunt borjade visa upp hur man KUNDE gora istallet ... Jag tror att Parelli var den som langt senare kom med uttrycket NH.

Titta garna pa videos av "Road to the Horse" dar olika tranare staller upp, far en 3-arig hingst som aldrig blivit hanterad. De jobbar med hasten i tre dagar och pa den fjarde dagen sitter upp pa och hasten och rider (det ar lite olika pa hastarna hur mycket ritt det blir, ett ar avstod Cris Cox eller Clinton Anderson (tror det var en av dem) att rida alls da han inte ansag att hasten var redo (men han hade valt den tuffaste hasten i hagen ... medvetet)
Metoden att "tamja" hastarna sa de kan rida dem efter 3 dagar ar allt NH (Operant Conditioning) och ett satt att kommunicera med hastar. Det finns mycket kritik mot alla de har tranarna och mot tavlingen "Road to the Horse" ... men bottom line, Hastarna har fatt det mycket battre och det fungerar pa rancher med manga hastar och inte alls tillrackligt manga cowboys.

MEN det ar inte alls det ni pratar om ...

Bara för att förtydliga - operant betingning/conditioning är inte synonymt med NH, utan står för de fyra typerna av inlärning (negativ och positiv förstärkning, negativt och positivt straff). NH jobbar ju utifrån negativ förstärkning (vilket även är grunden i "vanlig, traditionell" hästhantering). Och som skrivits om här i tråden, även en hel del positivt straff för vissa (inte alla) som använder det. Om man jobbar med positiv förstärkning så jobbar man också med operant betingning. Det är så inlärning funkar.

Väldigt intressant att läsa om det du beskriver här! Jag har aldrig begripit det där med att vilja snabbinrida hästar. Jo, jag fattar om det är hundra vildhästar som kommer i ens väg och snabbt ska säljas... då är det ju pengarna som styr. Men det är många som jobbar så, även här i Sverige. Allt det visar på är ju hur oerhört följsamma hästar är. Och eftersom de är det så borde man ju kunna hantera dem lite annorlunda, skulle man kunna tycka...
 
I det som har i USA anses vara NH ingar absolut inget godis. Alls.
Det ar bara "operant conditioning" som anvands.
NH härstammar långt mycket längre bak än innan det kom till USA. Däremot om man tränar NH som i USA tränar man nog mycket enligt PNH vilket enligt mig inte är någon vidare trevlig NH metod.
 
NH härstammar långt mycket längre bak än innan det kom till USA. Däremot om man tränar NH som i USA tränar man nog mycket enligt PNH vilket enligt mig inte är någon vidare trevlig NH metod.

Som jag sa ... Tom och Bill Dorrance var de som forst borjade forandra hur rancherna har i USA "tamjde" sina hastar for inridning ... genom operant conditioning. Hast tranare som Ray Hunt var influerad och fortsatte i samma anda med Operant Conditioning och manga fler med honom (Buck Brannaman, Sheila Varian, och manga fler). Metoden har funnits sa lange vi tamjt hastar for ridning, Spansk och Ungersk horsemanship, Klassisk Dressyr, Det finns namn fran medeltiden I Europa som var kanda for sina "gentle" metoder att trana bade hastar och ryttare.

Det enda Parelli har gjort ar att han har tagit Natural Horsemanship (NH) som sin trademark. Han ar absolut inte den enda som haller pa med NH (operant conditioning) och ar absolut inte den vi har i USA tittar pa framst nar man pratar om Operant Conditioning ... har tittar vi pa alla de andra (Durrant brothers, Ray Hunt, Buck Brannaman, etc)
Pat Parelli har fatt mest kritik av alla de "nya" "Natural Horsemanship" tranarna, vilket vi har noterat. Aven om ni I Sverige tror att Parelli ar Natural Horsemanship, sager det mycket lite om vad vi gor har och vad som hander har.

For de som laser Engelska, det har ar fran Oregon (staten jag bor i) "Confederated Tribes of the Umatilla Indian Reservation" hur vildhastarna som sorteras ut ska hanteras och saljas som ridbara hastar. Det ar gamla "Native American" (Amerikanska Indianer, alltsa) metoder. Om jag inte missminner mig ar de metoderna mycket vanliga i Mongoliet ocksa ... och manga andra platser runt varlden.

1. SAFETY IS PARAMOUNT and THE HUMAN’S COMES FIRST!
2. Make the right thing easy and the wrong thing hard.
3. The horse should be calmer when the session ends.
4. The horse can’t decide to go and you can’t make the horse stop.
5. It should be the horses’ idea.
6. A learned response is one that happens every time.
7. Always end with something the horse has learned.
8. It takes movement to teach a horse.
9. A horse naturally moves away from pressure.
10. Pressure can presented to the horse verbally, physically, or emotionally.
11. It’s more about the human learning than the horse learning.
12. Learn from the horse.
13. Help the horse adjust to being in a human environment.
14. Learn to be consistent and exacting.
15. It’s easier to ride a horse in the direction it wants to go.
16. You are always teaching the horse something.
17. Soft but not yielding; firm but not hard.
18. Use 4 ounces to move 1000 lbs.
19. 4 ounces is an ending point not a starting point.
20. If it isn’t fun. . . . don’t do it.
21. Tomorrow, tomorrow, there’s always tomorrow….
22. Go back in the training rather than fighting through a problem.
23. A pull on the lead or reins should be like “catching an egg.”
24. Segment the horse.
25. IN ALL THINGS BELOW # 1, THE HORSE COMES FIRST!
 
Senast ändrad:
Som jag sa ... Tom och Bill Dorrance var de som forst borjade forandra hur rancherna har i USA "tamjde" sina hastar for inridning ... genom operant conditioning. Hast tranare som Ray Hunt var influerad och fortsatte i samma anda med Operant Conditioning och manga fler med honom (Buck Brannaman, Sheila Varian, och manga fler). Metoden har funnits sa lange vi tamjt hastar for ridning, Spansk och Ungersk horsemanship, Klassisk Dressyr, Det finns namn fran medeltiden I Europa som var kanda for sina "gentle" metoder att trana bade hastar och ryttare.

Det enda Parelli har gjort ar att han har tagit Natural Horsemanship (NH) som sin trademark. Han ar absolut inte den enda som haller pa med NH (operant conditioning) och ar absolut inte den vi har i USA tittar pa framst nar man pratar om Operant Conditioning ... har tittar vi pa alla de andra (Durrant brothers, Ray Hunt, Buck Brannaman, etc)
Pat Parelli har fatt mest kritik av alla de "nya" "Natural Horsemanship" tranarna, vilket vi har noterat. Aven om ni I Sverige tror att Parelli ar Natural Horsemanship, sager det mycket lite om vad vi gor har och vad som hander har.

For de som laser Engelska, det har ar fran Oregon (staten jag bor i) "Confederated Tribes of the Umatilla Indian Reservation" hur vildhastarna som sorteras ut ska hanteras och saljas som ridbara hastar. Det ar gamla "Native American" (Amerikanska Indianer, alltsa) metoder. Om jag inte missminner mig ar de metoderna mycket vanliga i Mongoliet ocksa ... och manga andra platser runt varlden.

1. SAFETY IS PARAMOUNT and THE HUMAN’S COMES FIRST!
2. Make the right thing easy and the wrong thing hard.
3. The horse should be calmer when the session ends.
4. The horse can’t decide to go and you can’t make the horse stop.
5. It should be the horses’ idea.
6. A learned response is one that happens every time.
7. Always end with something the horse has learned.
8. It takes movement to teach a horse.
9. A horse naturally moves away from pressure.
10. Pressure can presented to the horse verbally, physically, or emotionally.
11. It’s more about the human learning than the horse learning.
12. Learn from the horse.
13. Help the horse adjust to being in a human environment.
14. Learn to be consistent and exacting.
15. It’s easier to ride a horse in the direction it wants to go.
16. You are always teaching the horse something.
17. Soft but not yielding; firm but not hard.
18. Use 4 ounces to move 1000 lbs.
19. 4 ounces is an ending point not a starting point.
20. If it isn’t fun. . . . don’t do it.
21. Tomorrow, tomorrow, there’s always tomorrow….
22. Go back in the training rather than fighting through a problem.
23. A pull on the lead or reins should be like “catching an egg.”
24. Segment the horse.
25. IN ALL THINGS BELOW # 1, THE HORSE COMES FIRST!
Och dem 25 punkterna du skriver så visar det ju bara att det anti-NH folk tror är NH faktiskt inte alls är NH. Följde man dem där punkterna skulle man inte göra som visa i Sverige gör när dem tror dem tränar NH.
 
Och dem 25 punkterna du skriver så visar det ju bara att det anti-NH folk tror är NH faktiskt inte alls är NH. Följde man dem där punkterna skulle man inte göra som visa i Sverige gör när dem tror dem tränar NH.

Det ar lite min punkt. Det har 25 punkterna ar vad tranare fore Pat Parelli anvant for NH.
Pat Parelli glider runt precis pa gransen till NH. Han ar HARD och i vissa fall nast intill aggressive i sin behandling av hastar och pa grund av att Pat Parelli anvander NH som sin trademark, och har rest runt Europa (och till sin forvaning inte alls gick som han trodde) har NH blivit synonymt med honom ... och Europa tror att det ar sa det gors "over here". Det ar det inte!

(Having said that) ... PP ar en hejare pa att lasa hast. Han forstar exact nar, hur, och vad de tanker sa han behover inte ofta "sta pa sig". Jag har dock sett honom satta upp foten sa att hasten han holl i motte hans cowboy boot klack med nosen. Hart. Det var nar jag bestamde mig for att inte gilla honom.
 
Vad ar inte lockande, och strider mot positiv forstarkning i den listan?
Flera saker låter ju också bra! Men de här reagerar jag på, utifrån mitt perspektiv:

2. Make the right thing easy and the wrong thing hard.
- Jag har inget behov av att göra något svårt för mina hästar. Jag vill alltid lägga upp träningen så att hästen får lyckas.

9. A horse naturally moves away from pressure.
- Tja. Det gör vi väl alla? Jag ser däremot inget värde i att få mina hästar att röra sig ifrån mig. Eller uppleva press.

10. Pressure can presented to the horse verbally, physically, or emotionally.
- Återigen är detta givetvis sant, men jag vill inte att hästen ska uppleva press. Detta eftersom jag inte jobbar med negativ förstärkning eller straff.

17. Soft but not yielding; firm but not hard.
- Detta läser jag som att hästen ska ge efter för oss och inte vi för hästen, och jag tycker inte att det är en grundsyn som det är nödvändigt att ha.

18. Use 4 ounces to move 1000 lbs.
19. 4 ounces is an ending point not a starting point.
- Som jag läser det här så ser jag det ungefär som att man behöver inte använda spöet, det räcker att hålla det i handen. Ja, man kan flytta och påverka en häst med minimalt tryck, nästan osynligt. Men det är för att hästen upplever det som press, och för att den vet att pressen kan stegras. Det finns ett annat sätt att träna som inte innebär tryck. Inte ens minimalt tryck.

20. If it isn’t fun. . . . don’t do it.
21. Tomorrow, tomorrow, there’s always tomorrow….
22. Go back in the training rather than fighting through a problem.
- De här låter bra på sätt och vis, jag är lite cynisk i hur jag läser dem dock. Tycker hästen det är lika roligt? Kommer träningen att läggas upp annorlunda imorgon så den upplevs mer tilltalande för hästen, eller är det mer av samma? Och så klart ska inget bråkas igenom. Alls.

Som sagt, många punkter är fina också men mitt perspektiv är inte utifrån negativ förstärkning, så jag läser inte listan som så alltigenom något att följa.
 
Flera saker låter ju också bra! Men de här reagerar jag på, utifrån mitt perspektiv:

2. Make the right thing easy and the wrong thing hard.
- Jag har inget behov av att göra något svårt för mina hästar. Jag vill alltid lägga upp träningen så att hästen får lyckas.

9. A horse naturally moves away from pressure.
- Tja. Det gör vi väl alla? Jag ser däremot inget värde i att få mina hästar att röra sig ifrån mig. Eller uppleva press.

10. Pressure can presented to the horse verbally, physically, or emotionally.
- Återigen är detta givetvis sant, men jag vill inte att hästen ska uppleva press. Detta eftersom jag inte jobbar med negativ förstärkning eller straff.

17. Soft but not yielding; firm but not hard.
- Detta läser jag som att hästen ska ge efter för oss och inte vi för hästen, och jag tycker inte att det är en grundsyn som det är nödvändigt att ha.

18. Use 4 ounces to move 1000 lbs.
19. 4 ounces is an ending point not a starting point.
- Som jag läser det här så ser jag det ungefär som att man behöver inte använda spöet, det räcker att hålla det i handen. Ja, man kan flytta och påverka en häst med minimalt tryck, nästan osynligt. Men det är för att hästen upplever det som press, och för att den vet att pressen kan stegras. Det finns ett annat sätt att träna som inte innebär tryck. Inte ens minimalt tryck.

20. If it isn’t fun. . . . don’t do it.
21. Tomorrow, tomorrow, there’s always tomorrow….
22. Go back in the training rather than fighting through a problem.
- De här låter bra på sätt och vis, jag är lite cynisk i hur jag läser dem dock. Tycker hästen det är lika roligt? Kommer träningen att läggas upp annorlunda imorgon så den upplevs mer tilltalande för hästen, eller är det mer av samma? Och så klart ska inget bråkas igenom. Alls.

Som sagt, många punkter är fina också men mitt perspektiv är inte utifrån negativ förstärkning, så jag läser inte listan som så alltigenom något att följa.

Jag forstar vad du sager, men haller bara med om ett par av punkterna. Men liksom allt annat kan man lasa det mesta pa mer an ett satt.

Det har ar alla saker som ska anvandas for att kunna salja de mustangs som man skiljt ut ur hjorden har i Oregon.Vi har mer an 7000, vilda hastar har viket ar 25% fler an rekommenderat for terrangen. Varje ar sorterar man (med cowboys till hast och/eller helicopter, beroende pa terrangen) ut ett tusental hastar. De som inte blir adopterade ut pa en gang har man runt flera stater har i Pacific NorthWest i stora "holding pens" (och hoppas pa ett mirakel sa att man kan fa tag pa tranare att tamja dem tillrackligt for att ge dem ett battre hem.)

De enda vilda hastar som inte har problem (atminstone har pa vastkusten) ar vara Kiger Mustangs, de ar inte lika manga, hjorden haller sig for sig sjalv, och de ar vackra nog for att folk ska sta i ko for att fa adoptera dem. Sa ar det inte med de andra hjordarna.
Det finns runt 90,000 vilda hastar i "holding pens" runt USA. BMI (Bureau of Land Management) betalar just nu ut $1000 om man adopterar en hast. De gor allt for att folk ska vara interesserade.
De har helt enkelt aldeles for manga hastar att tamja for att kunna trana med enbart possitiva metoder ... vilket kan gora precis samma job, men det tar langre tid.

Självklart tror jag det. Men det är skillnad på hästars kroppspråk och mitt. Jag kan inte använda min kropp på det sätt som en häst kan.

Sjalvklart kan du inte gora samma som hasten nar du anvander kropssprak, precis som vi inte kan gora samma som hundar nar vi kommunicerar med dem. Hastarna ar definitivt smarta nog att lara sig vart kropssprak ocksa, liksom hundarna gor.
Min hast jag har nu vet exact vad jag vill ... om han gillar iden kommer han och moter mig vid grinden i hagen, gillar han den inte sa far jag lov att ga hela vagen ut till honom.

Jag har forsokt lura honom, men han vet. Det racker inte att ha ridbyxor pa nar jag bara kommer och halsar pa ocksa, han vet. Jag gar till stallet och darifran gar jag till grinden i hagen ... har jag tankt rida tilttar han inte ens upp pa mig ... tankte jag bara ta in honom for att pyssla, eller ga ut till honom i hagen for en godis kommer han innan jag oppnat grinden. 🤔 Jag gissar att han ser det pa mig, hur jag gar, haller kroppen, mitt ansiktsuttryck, whatever.:cautious:
 
Jag forstar vad du sager, men haller bara med om ett par av punkterna. Men liksom allt annat kan man lasa det mesta pa mer an ett satt.

Det har ar alla saker som ska anvandas for att kunna salja de mustangs som man skiljt ut ur hjorden har i Oregon.Vi har mer an 7000, vilda hastar har viket ar 25% fler an rekommenderat for terrangen. Varje ar sorterar man (med cowboys till hast och/eller helicopter, beroende pa terrangen) ut ett tusental hastar. De som inte blir adopterade ut pa en gang har man runt flera stater har i Pacific NorthWest i stora "holding pens" (och hoppas pa ett mirakel sa att man kan fa tag pa tranare att tamja dem tillrackligt for att ge dem ett battre hem.)

De enda vilda hastar som inte har problem (atminstone har pa vastkusten) ar vara Kiger Mustangs, de ar inte lika manga, hjorden haller sig for sig sjalv, och de ar vackra nog for att folk ska sta i ko for att fa adoptera dem. Sa ar det inte med de andra hjordarna.
Det finns runt 90,000 vilda hastar i "holding pens" runt USA. BMI (Bureau of Land Management) betalar just nu ut $1000 om man adopterar en hast. De gor allt for att folk ska vara interesserade.
De har helt enkelt aldeles for manga hastar att tamja for att kunna trana med enbart possitiva metoder ... vilket kan gora precis samma job, men det tar langre tid.



Sjalvklart kan du inte gora samma som hasten nar du anvander kropssprak, precis som vi inte kan gora samma som hundar nar vi kommunicerar med dem. Hastarna ar definitivt smarta nog att lara sig vart kropssprak ocksa, liksom hundarna gor.
Min hast jag har nu vet exact vad jag vill ... om han gillar iden kommer han och moter mig vid grinden i hagen, gillar han den inte sa far jag lov att ga hela vagen ut till honom.

Jag har forsokt lura honom, men han vet. Det racker inte att ha ridbyxor pa nar jag bara kommer och halsar pa ocksa, han vet. Jag gar till stallet och darifran gar jag till grinden i hagen ... har jag tankt rida tilttar han inte ens upp pa mig ... tankte jag bara ta in honom for att pyssla, eller ga ut till honom i hagen for en godis kommer han innan jag oppnat grinden. 🤔 Jag gissar att han ser det pa mig, hur jag gar, haller kroppen, mitt ansiktsuttryck, whatever.:cautious:

Jag förstår hur du menar, men väldigt få av oss tränar ju vilda mustanger. Som jag förstod det handlade tråden ursprungligen om vanliga svenska hästägare, som väljer eller inte väljer NH. Krislägen är krislägen, men för det mesta har vi hästmänniskor ju utrymme att välja hur vi gör på helt andra grunder.
 
Flera saker låter ju också bra! Men de här reagerar jag på, utifrån mitt perspektiv:

2. Make the right thing easy and the wrong thing hard.
- Jag har inget behov av att göra något svårt för mina hästar. Jag vill alltid lägga upp träningen så att hästen får lyckas.

9. A horse naturally moves away from pressure.
- Tja. Det gör vi väl alla? Jag ser däremot inget värde i att få mina hästar att röra sig ifrån mig. Eller uppleva press.

10. Pressure can presented to the horse verbally, physically, or emotionally.
- Återigen är detta givetvis sant, men jag vill inte att hästen ska uppleva press. Detta eftersom jag inte jobbar med negativ förstärkning eller straff.

17. Soft but not yielding; firm but not hard.
- Detta läser jag som att hästen ska ge efter för oss och inte vi för hästen, och jag tycker inte att det är en grundsyn som det är nödvändigt att ha.

18. Use 4 ounces to move 1000 lbs.
19. 4 ounces is an ending point not a starting point.
- Som jag läser det här så ser jag det ungefär som att man behöver inte använda spöet, det räcker att hålla det i handen. Ja, man kan flytta och påverka en häst med minimalt tryck, nästan osynligt. Men det är för att hästen upplever det som press, och för att den vet att pressen kan stegras. Det finns ett annat sätt att träna som inte innebär tryck. Inte ens minimalt tryck.

20. If it isn’t fun. . . . don’t do it.
21. Tomorrow, tomorrow, there’s always tomorrow….
22. Go back in the training rather than fighting through a problem.
- De här låter bra på sätt och vis, jag är lite cynisk i hur jag läser dem dock. Tycker hästen det är lika roligt? Kommer träningen att läggas upp annorlunda imorgon så den upplevs mer tilltalande för hästen, eller är det mer av samma? Och så klart ska inget bråkas igenom. Alls.

Som sagt, många punkter är fina också men mitt perspektiv är inte utifrån negativ förstärkning, så jag läser inte listan som så alltigenom något att följa.

Där tolkar vi det olika

9. A horse naturally moves away from pressure.
fast rider du inte med skänklar? det är ett tryck, tex vid skänkelvikning. Även när vi ska tex flytta rumpan i stallgången lägger man ju handen emot och trycker och hästen flyttar då rumpan i sidled.

10. Pressure can presented to the horse verbally, physically, or emotionally.
Skänkel och med handen flytta hästen i sidled är fysiskt tryck, vilket jag tror dem flesta använder i vardagen. Känslomässigt/mentalt är ju tex när jag kommer ut i hagen med höpåsarna, hästarna kommer emot mig och jag med mitt kroppsspråk ber dem hålla avstånd tills jag lagt ut höet.

17. Soft but not yielding; firm but not hard.
jag tolkar det inte som något "ge efter" jag läser det som att vara mjuk och tydlig

18. Use 4 ounces to move 1000 lbs.
19. 4 ounces is an ending point not a starting point.
Fast tryck använder dem flesta när dem hanterar hästar, tex tryck i grimman för att bromsa/göra halt, tryck på bettet för att bromsa/stanna, tryck från skänklar, tryck från handen när man flyttar hästen i stallgången/boxen/hagen, osv. Det är väldigt få som rider utan att ta på sin häst. Även folk som rider med halsring rider med tryck. Allt tryck behöver inte vara negativt eller smärtsamt, utan ett sätt för oss att kommunicera med hästen vad vi vill.

20. If it isn’t fun. . . . don’t do it.
21. Tomorrow, tomorrow, there’s always tomorrow….
22. Go back in the training rather than fighting through a problem.
Jag tycker det är ganska tydligt, träningen ska vara rolig för hästen. Annars får man jobba på ett sätt som är roligt för hästen. Ingen press om det inte går bra idag, det finns en dag imorgon, i övermorgon, osv.
Och att inte bråka med problem, utan istället gå tillbaka i träningen.

Du verkar tolka tryck som fysisk smärta/behag, jag tolkat tryck som varje gång jag lägger min hand emot min häst så är det ett tryck, även om det är en mjuk skänkel, krama tyglarna mjuk, eller lägga hela handen emot rumpan och trycka löst så hästen förstår att han ska flytta rumpan i sidled.
 
Där tolkar vi det olika

9. A horse naturally moves away from pressure.
fast rider du inte med skänklar? det är ett tryck, tex vid skänkelvikning. Även när vi ska tex flytta rumpan i stallgången lägger man ju handen emot och trycker och hästen flyttar då rumpan i sidled.

10. Pressure can presented to the horse verbally, physically, or emotionally.
Skänkel och med handen flytta hästen i sidled är fysiskt tryck, vilket jag tror dem flesta använder i vardagen. Känslomässigt/mentalt är ju tex när jag kommer ut i hagen med höpåsarna, hästarna kommer emot mig och jag med mitt kroppsspråk ber dem hålla avstånd tills jag lagt ut höet.

17. Soft but not yielding; firm but not hard.
jag tolkar det inte som något "ge efter" jag läser det som att vara mjuk och tydlig

18. Use 4 ounces to move 1000 lbs.
19. 4 ounces is an ending point not a starting point.
Fast tryck använder dem flesta när dem hanterar hästar, tex tryck i grimman för att bromsa/göra halt, tryck på bettet för att bromsa/stanna, tryck från skänklar, tryck från handen när man flyttar hästen i stallgången/boxen/hagen, osv. Det är väldigt få som rider utan att ta på sin häst. Även folk som rider med halsring rider med tryck. Allt tryck behöver inte vara negativt eller smärtsamt, utan ett sätt för oss att kommunicera med hästen vad vi vill.

20. If it isn’t fun. . . . don’t do it.
21. Tomorrow, tomorrow, there’s always tomorrow….
22. Go back in the training rather than fighting through a problem.
Jag tycker det är ganska tydligt, träningen ska vara rolig för hästen. Annars får man jobba på ett sätt som är roligt för hästen. Ingen press om det inte går bra idag, det finns en dag imorgon, i övermorgon, osv.
Och att inte bråka med problem, utan istället gå tillbaka i träningen.

Du verkar tolka tryck som fysisk smärta/behag, jag tolkat tryck som varje gång jag lägger min hand emot min häst så är det ett tryck, även om det är en mjuk skänkel, krama tyglarna mjuk, eller lägga hela handen emot rumpan och trycka löst så hästen förstår att han ska flytta rumpan i sidled.

Tack ... du tog tid pa dig att spalta upp det som jag tankte men inte hade tid/orkade gora innan jag akte ivag for dagen.

Exact sa ser jag ocksa listan!
 
Där tolkar vi det olika

9. A horse naturally moves away from pressure.
fast rider du inte med skänklar? det är ett tryck, tex vid skänkelvikning. Även när vi ska tex flytta rumpan i stallgången lägger man ju handen emot och trycker och hästen flyttar då rumpan i sidled.

10. Pressure can presented to the horse verbally, physically, or emotionally.
Skänkel och med handen flytta hästen i sidled är fysiskt tryck, vilket jag tror dem flesta använder i vardagen. Känslomässigt/mentalt är ju tex när jag kommer ut i hagen med höpåsarna, hästarna kommer emot mig och jag med mitt kroppsspråk ber dem hålla avstånd tills jag lagt ut höet.

17. Soft but not yielding; firm but not hard.
jag tolkar det inte som något "ge efter" jag läser det som att vara mjuk och tydlig

18. Use 4 ounces to move 1000 lbs.
19. 4 ounces is an ending point not a starting point.
Fast tryck använder dem flesta när dem hanterar hästar, tex tryck i grimman för att bromsa/göra halt, tryck på bettet för att bromsa/stanna, tryck från skänklar, tryck från handen när man flyttar hästen i stallgången/boxen/hagen, osv. Det är väldigt få som rider utan att ta på sin häst. Även folk som rider med halsring rider med tryck. Allt tryck behöver inte vara negativt eller smärtsamt, utan ett sätt för oss att kommunicera med hästen vad vi vill.

20. If it isn’t fun. . . . don’t do it.
21. Tomorrow, tomorrow, there’s always tomorrow….
22. Go back in the training rather than fighting through a problem.
Jag tycker det är ganska tydligt, träningen ska vara rolig för hästen. Annars får man jobba på ett sätt som är roligt för hästen. Ingen press om det inte går bra idag, det finns en dag imorgon, i övermorgon, osv.
Och att inte bråka med problem, utan istället gå tillbaka i träningen.

Du verkar tolka tryck som fysisk smärta/behag, jag tolkat tryck som varje gång jag lägger min hand emot min häst så är det ett tryck, även om det är en mjuk skänkel, krama tyglarna mjuk, eller lägga hela handen emot rumpan och trycka löst så hästen förstår att han ska flytta rumpan i sidled.
Håller helt med dig. Tryck kan också vara "osynligt". Sällskapsponnyn flyttade till exempel bakdelen genom att jag pekade på den. Det beror på att hon tränades mot mindre och mindre tryck tills det fysiska trycket inte behövdes längre.
 
Fast jag tycker det är konstigt att det står att hästar rör sig bort från tryck. Hästar trycker"ju" alltid tillbaka vid fysisk press (jmf, lägga en hand i sidan på en mindre hanterad häst och trycka sidlänges, då kommer hästen trycka tillbaka mot handen.

Sen lär vi hästarna att gå undan för tryck. Men det är inte något de gör naturligt.

Dock är det väl så att om man jagar den stackars vettskrämda hästen runt-runt-runt* i ett litet utrymme, då är det också en sorts tryck, men jag motsäger mig att hästar "naturligt" rör sig från tryck.

*När jag blev introducerad till NH så sas det att man skulle jaga hästen på detta sätt i minst 1 timme varje gång man skulle jobba med den. Inte oavbrutet, men varje gång den inte gjorde exakt vad man ville så skulle man jaga. Och jaga.
 
Det ar lite min punkt. Det har 25 punkterna ar vad tranare fore Pat Parelli anvant for NH.
Pat Parelli glider runt precis pa gransen till NH. Han ar HARD och i vissa fall nast intill aggressive i sin behandling av hastar och pa grund av att Pat Parelli anvander NH som sin trademark, och har rest runt Europa (och till sin forvaning inte alls gick som han trodde) har NH blivit synonymt med honom ... och Europa tror att det ar sa det gors "over here". Det ar det inte!

(Having said that) ... PP ar en hejare pa att lasa hast. Han forstar exact nar, hur, och vad de tanker sa han behover inte ofta "sta pa sig". Jag har dock sett honom satta upp foten sa att hasten han holl i motte hans cowboy boot klack med nosen. Hart. Det var nar jag bestamde mig for att inte gilla honom.
Alltså det jag sett av NH har inte kommit in via Parelli. Det finns en hel hög av gurus som har en taskig syn på hästar. Den lista du räknar upp kan läsas på flera olika sätt precis som det mesta. Det går att misshandla en häst väldigt hårt psykiskt med hjälp av den listan eller så hanterar man den superfint. Det beror helt på hur man tolkar värdet i orden.
 
Senast ändrad:
Där tolkar vi det olika

9. A horse naturally moves away from pressure.
fast rider du inte med skänklar? det är ett tryck, tex vid skänkelvikning. Även när vi ska tex flytta rumpan i stallgången lägger man ju handen emot och trycker och hästen flyttar då rumpan i sidled.

10. Pressure can presented to the horse verbally, physically, or emotionally.
Skänkel och med handen flytta hästen i sidled är fysiskt tryck, vilket jag tror dem flesta använder i vardagen. Känslomässigt/mentalt är ju tex när jag kommer ut i hagen med höpåsarna, hästarna kommer emot mig och jag med mitt kroppsspråk ber dem hålla avstånd tills jag lagt ut höet.

17. Soft but not yielding; firm but not hard.
jag tolkar det inte som något "ge efter" jag läser det som att vara mjuk och tydlig

18. Use 4 ounces to move 1000 lbs.
19. 4 ounces is an ending point not a starting point.
Fast tryck använder dem flesta när dem hanterar hästar, tex tryck i grimman för att bromsa/göra halt, tryck på bettet för att bromsa/stanna, tryck från skänklar, tryck från handen när man flyttar hästen i stallgången/boxen/hagen, osv. Det är väldigt få som rider utan att ta på sin häst. Även folk som rider med halsring rider med tryck. Allt tryck behöver inte vara negativt eller smärtsamt, utan ett sätt för oss att kommunicera med hästen vad vi vill.

20. If it isn’t fun. . . . don’t do it.
21. Tomorrow, tomorrow, there’s always tomorrow….
22. Go back in the training rather than fighting through a problem.
Jag tycker det är ganska tydligt, träningen ska vara rolig för hästen. Annars får man jobba på ett sätt som är roligt för hästen. Ingen press om det inte går bra idag, det finns en dag imorgon, i övermorgon, osv.
Och att inte bråka med problem, utan istället gå tillbaka i träningen.

Du verkar tolka tryck som fysisk smärta/behag, jag tolkat tryck som varje gång jag lägger min hand emot min häst så är det ett tryck, även om det är en mjuk skänkel, krama tyglarna mjuk, eller lägga hela handen emot rumpan och trycka löst så hästen förstår att han ska flytta rumpan i sidled.
Nej då, jag tolkar inte tryck som - nödvändigtvis - smärtsamt. Och jag tolkar tryck precis som du.

Däremot är ju tryck och eftergift synonymt med att använda negativ förstärkning, vilket, precis som du säger, de allra flesta använder i ridning och daglig hantering av hästar. Eftersom eftergift är förstärkande har hästen per definition upplevt trycket som aversivt, alltså obehagligt - annars skulle den ju inte uppskatta eftergiften. Genom att jobba med eftergift jobbar man ju per definition med obehag först. Det betyder inte att obehaget behöver vara stort, men oftast vet hästen att ett lätt tryck kommer att följas av ett större tryck, om den inte svarar redan på det lätta trycket.

Det är däremot inte nödvändigt, utan det går att träna med positiv förstärkning istället, och det är alltfler som går över till det. Man måste inte använda skänklar som tryck, till exempel. Det går däremot att lära in beröring som en taktil signal utan tryck vilket jag tycker är väldigt användbart, skillnaden är att det aldrig är ett ökat tryck om man inte får respons, och i hur inlärningen har skett från början. Den stora skillnaden där är alltså hur hästen uppfattar signalen (som en möjlighet till förstärkning, som den uppskattar, snarare än något den bör lyda). Många signaler är inte heller taktila utan röstsignaler eller handsignaler till exempel.

Det är så klart ett väldigt stort ämne, men kort sagt så innebär positiv förstärkning att förstärka det man vill se mer av, men utan att korrigera det som man inte vill ha. Det öppnar upp för en tvåvägskommunikation där det är absolut tillåtet för hästen att säga nej till saker: i vad jag har sett av NH, för att gå tillbaka till trådstarten, så har jag aldrig sett att det uppmuntras att hästen kommunicerar ett nej till sin tränare. Inte i traditionell, svensk hästhantering heller. Om din häst inte flyttar sig för ditt tryck i stallgången, eller går fram för din skänkel, eller stannar när du tar i grimman, vad gör du då?
 
Håller helt med dig. Tryck kan också vara "osynligt". Sällskapsponnyn flyttade till exempel bakdelen genom att jag pekade på den. Det beror på att hon tränades mot mindre och mindre tryck tills det fysiska trycket inte behövdes längre.
Hästar är verkligen magiskt följsamma.

Det är alltså precis det här som jag har bytt ut i min hästhantering. Jag jobbade tidigare också med tryck, och minskat tryck över tid så att det kunde vara fjäderlätt.

Men hästen vet ju hela tiden att den inte har något val, det är att flytta sig för fjäderlätt tryck - osynligt t o m - eller för ökat tryck. Om hästen vet att den kan säga nej till mitt förslag, att det är helt frivilligt, och att den vinner något på att följa mitt förslag, så får vi en mer jämställd relation. Den behöver inte lyda. Resultatet kan se likadant ut, men det känns väldigt annorlunda. Träningsvilligheten hos en häst som är tränad med positiv förstärkning är verkligen något helt annat.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 449
Senast: orkide
·
Gnägg Blir inspirerad av allmänna tråden "vad gör vi" som ligger under allmänt. Varför inte ha en liknande tråd fast med hästar? 🤩 Det är...
63 64 65
Svar
1 294
· Visningar
82 152
Senast: EZMK
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 266
Senast: Takire
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp