Naturfärgat läder

Vimsan

Trådstartare
Nu har jag fått i uppdrag att fråga er kunniga Buke folk hur man
"smörjer ett naturfärgat träns utan att det mörknar"

En tjej i stallet har precis köpt nytt westernträns och tyglar i ljus narturfärgat läder. Hon undrar alltså vad hon ska smörja det med utan att det blir mörkare i färgen....
Jag har ingen aning :confused:

100107.jpg

501525-1540.jpg

Sv: Naturfärgat läder

I just westernbutiker borde du kunna hitta olja för just det ändamålet eftersom de säljer mycket utrustning i ljust läder. Jag vet att det finns sådant medel!

Tack! det ska jag tipsa henne om. Hon har beställt träns o tyglar, det är ont om westernbutiker här nere :(

Ledsen, men naturfärgat läder mörknar alltid i färgen, oavsett om man smörjer eller inte. Precis som ljusa träslag och andra ljusa naturmaterial.

Jepp!

Men man kan bromsa förloppet med ett preparat som heter Lexol.
Brukar finnas i westernbutiker.
Speciellt framtaget för att smörja ljust läder utan att det mörknar.

Sedan kan jag tyvärr inte redogöra för vad Lexol innehåller, och ifall dety ev är skadligt för lädret.

Hug your horses!
/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 738
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
14 014
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 851
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka