Bukefalos 28 år!

"Naturliga kräkningar"

S

stamp

Har två hundar, en lapp på 4 år o. en husky på 9 månader, båda hanar.
När vi fick hem huskyvalpen så kräkte lappen upp en hög till valpen. Helt klart är att han inte mådde illa då han alltid mycket tydligt ger signaler att han mår illa o. behöver komma ut. Att tikarna kastar upp till valparna vet jag men att en hane gör det förvånade mig. Hanhundarna är ju sällan närvarande med tik o. valpar. Någon som vet hur det funkar i en vargflock där hanarna ju är närvarande. Kastar hanarna upp till valparna.
Huskyn har nu börjat kasta upp på nätterna för att sen sätta i sig det. Lägger sig därefter o. sover vidare. Lite av mina funderingar - Tror inte på "dålig matsmältning" för att hunden äter kl 17-18 o. kastar upp 04-05. Tycker att det är för många timmar emellan o. att han isf skulle kräkt tidigare.
Kan det vara så att han är hungrig o. känner för en liten nattmacka. Äter morgonmål kl 9-10.
Själv är jag nog mest inne på att detta är något som ligger i rasen o. är sas en del i hans utvecklig o. mognad. Att han helt enkelt gör så för att han "kan" o. då inte av någon anledning som hunger eller taskig matsmältning.
Vill gärna höra om erfarenheter från er med liknande raser. Givetvis vill jag gärna ta del av allas kunnande, funderingar o. teorier i ämnet.

Ha de gott
 
Sv: "Naturliga kräkningar"

Såvitt jag vet kan vem som helst i vargflocken spy upp mat till valparna. "Upplägg" heter det.:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 274
Senast: LelleLilla
·
L
Övr. Hund Min hanhund (okastrerad 2,5år) kan umgås med i princip alla andra hundar, han har alltid kommit bra överens med allt mellan tikar till...
Svar
2
· Visningar
1 335
Senast: LinnLaakso
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 760
Senast: lundborg
·
J
Övr. Hund Jag har märkt att många hundar blir RÄDDA för Leo :crazy: Alltså när man kommer till att det skall hälsas ( tex hundar som vistas i...
Svar
7
· Visningar
1 225
Senast: nefretel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp