Neeej vovven åt choklad!!

flugskit

Trådstartare
Kom precis hem från en liten stadstrip och när jag kom hem visade det sig att vovven haft party här hemma. Han hade bla kommit åt en chokladkaka o ätit av den.
Det var sån här choklad han åt, ca 3-4bitar. Tror ni det är någon fara?? Är lite orolig.. Hunden i fråga är en amstaff på 10mån.

Marabou_Sensation_Yoghurt_Raspberry.jpg

Sv: Neeej vovven åt choklad!!

Oj...jag är lite bukeringrostig..moderator får gärna flytta tråden till vovve-forumet:)

Hur hundar reagerar är olika, men jag skulle inte vara orolig. Det är mest fyllning och inte mycket kakao alls i den.

Jag tror inte det är någon fara, min hund har fått i sig choklad flera gånger utan att något hänt. :) Beror väl lite på vilken slags choklad det är också.

Det är ingen fara, om hunden verkar dålig så ring vet men jag kan nästan lova att det absolut inte är någon fara.

Det finns inte mycket kakao i de där chokladkakorna och har han dessutom bara fått i sig några bitar skulle jag inte oroa mig :)

Kom precis hem från en liten stadstrip och när jag kom hem visade det sig att vovven haft party här hemma. Han hade bla kommit åt en chokladkaka o ätit av den.
Det var sån här choklad han åt, ca 3-4bitar. Tror ni det är någon fara?? Är lite orolig.. Hunden i fråga är en amstaff på 10mån.

Marabou_Sensation_Yoghurt_Raspberry.jpg

Skulle inte tro att det är någon större fara.

Min hund åt en gång upp en helt ny chokladask, wienernougat, över natten, han öppnade plats och allt! ;)
Blev såklart orolig då man alltid hört att choklad är farligt, vilket det oxå är, men enligt djursjukhuset som jag ringde så är nougat och mjölkcholad inte alls farligt på samma sätt, självklart så ska man inte ge massor av sådant.

En annan gång åt han upp en hel påse Fischermans Friend.. halstabletter..han hittade i husses byxficka..

Tyckte han lät lite konstigt när jag kom upp på morgonen, han liksom väste, började kolla runt och hittade den sönderslitna påsen .. Det var ingen fara det heller, väsandet gick över efter några timmar.. ;)

En tredje gång så åt han upp en glödlampa -sockel! :eek: Då fick vi rådet att ge sparris, så det har vi alltid hemma numera, i fall att något oförutsägbart sker..han klarade den pärsen oxå..

Mycket tok dom kan hitta på de små liven, detta skedde när han var valp/unghund..

De där lilla är nog absolut ingen fara, jag har själv en amstaff på 2½ år.

Min vovve åt upp en hel aladin ask på jul :eek: (förutom likörgodisarna, dom va nog inge vidare:grin:) Ja ringde vet. men dom sa att vi skulle iakta, för alla hundar regerar olika, men med mitt chokladmonster hände ingenting, inte ens dålig i magen. Vilket jag var väldigt glad över, för jag va verkligen orolig!

Så iakta & ta de lugnt tycker ja :)

*KL*

Jag säger som de andra: jag skulle inte oroa mig.

Även mina hundar har fått i sig choklad. Det har inte hänt något alls med dem. Däremot, om det verkar som om hunden mår dåligt det närmsta dygnet, kontakta veterinären på en gång.

Min hund (DSG, ca 8 kg) åt runt 100 gram mjölkchoklad och då ringde vi och pratade med Ultuna, samt åkte in efter konsultation. Vet var dock tveksam till om det behövdes men vågar väl kanske inte avråda helt och hållet. Hon sa att runt 10 g per kilo hund är gränsen för vad som kan vara giftigt när det gäller mjölkchoklad, så du behöver knappast oroa dig, som de andra redan sagt ;) Tänkte dock att det kanske är bra att veta dessa siffror så har man lite riktlinjer.

Det är väldigt lite kakao i mjölkchoklad, och det är ämnena i kakaon som är farliga.

Min dvärgpudel tuggade i sig en rejäl bit Fazers Blå när han var ett halvår utan att få det minsta knip. Jag lovar, får en pudel det minsta knip talar den om det!

Däremot vet jag en unghund av större brukshundsras som dog efter att ha ätit ett helt paket kakaopulver, så har man choklad med 75-80% kakao ska man nog se till att lägga undan dem ordentligt, i synnerhat om man har en liten hund.

Ingen fara på taket!

Min hund fick en halv sån chokladkaka av min lilla kusin (3år) när han åt lördagsgodis här. Självklart var det inte meningen men en kusin som älskar hundar och en hund som älskar choklad kan mycket hända om man har en nog listig kusin (gick och satte chokladen i hundens matskål och sa åt oss att han skulle hämta bilen). Han mådde prima efter det och jag ägnade det inte ens en tanke.

14kg hund :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 482
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
803
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat... 2
Svar
29
· Visningar
2 837
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..