Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Scarry

Trådstartare
Nu har vi kämpat på i flera månader med att försöka hitta en sadel som passar till en häst vi har här i stallet, och har inte hittat något ännu! Har provat allt från svindyra märken till pissbilliga märkeslösa sadlar. Alltid är de något som inte stämmer och inte passar. Nu har jag börjat kika på bomlösa sadlar istället, kanske det skulle vara ett alternativ? Det är endast frågan om uteritter i skogen med den här hästen, ingen hoppning eller dressyrpass på någon ridplan, så kanske en bomlös inte skulle vara så dumt. Problemet är bara det att jag har ingen aning om hur storlekar och liknande fungerar på en sådan sadel :confused:
Kanske någon som är mer insatt skulle kunna ge tips och råd om vad för sorts bomlös man skulle kunna ha?
Hästen är rätt kort i ryggen, en vanlig 17-17,5" sadel är för lång till honom. Sen behöver han ha cutback på sadlarna, eftersom hans manke är ca 1 meter hög och lika lång :D och sadlarna måste vara breda. En normal-bredd är för smal till honom.
Någon som kan förklara hur detta blir översatt till bomlöst? ;) Och kanske har tips på bomlösa sadlar som är BRA?
 
Sv: Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Kort rygg och mycket manke är ju inte jättebra med bomlöst heller..
Många bomlösa har dålig plats för manke.

Jag har inte stenkoll på alla bomlösa som finns men jag har en StarTrekk som jag varit nöjd med.
Soffkudde-modellerna ratar jag däremot.
 
Sv: Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Låter som en barbackagjord med ett tjockt fårskinn under skulle kunna vara något för er.
 
Sv: Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Det finns bomlösa sadlar helt utan hårda delar eller koppjärn. Detta gör att de passar på hur breda hästar som helst. (och smala förstås) Du kan också välja tjocklek och modell även på panelerna och då går det att anpassa bra till olika hästar. Kontakta återförsäljare så att du kan få hem provsadlar. Om du googlar borde du få fram flera återförsäljare.
 
Sv: Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Vi brukar ha en Sensation g 4 till fullblodet här hemma. Dom är helt mjuka och saknar koppjärn. Han har en jättemanke men vi brukar ha en upphöjande gelpad under som lyfter sadeln fram. Den som han rids i är en 17,5 men är inte speciellt lång och dessutom mjuk så det är inget som trycker eller skaver på honom. Sadeln är otroligt skön att rida i och upplevs inte lika bred som många andra bomlösa sadlar och den är dessutom godkänd för tävling, vilket många bomlösa inte är. Nackdelen är väl priset, vilket inte i sig är värre än en vanlig skinsadel. ca 15000 för sadel och sadelpad. Man kan ha en lite mer diskret sadelpad under den som gör det möjligt att använda sina egna schabrak och vojlokar. Vi har numera två Sensation sadlar till våra hästar och är mycket nöjda med dom. Man blir inte lika trött i kroppen vid uteritter och det går att "stå" i sadeln och rida.
 
Sv: Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Hade skrivit värsta långa svaret som försvann :(

Så här kommer ett kort:

Glöm alla barbackapads och platta bomlösa som typ Hööks har, ryggraden måste gå fri hela vägen under sadeln.

Tips: Startrekk och liknande modeller, googla så hittar du ÅF, man brukar kunna få hem en demosadel att provrida i. För allround-ridning skulle jag välja islands-modellen, som är lite flatare i sitsen. Rundbossor gör att anläggningsytan blir kort och bra :idea:
 
Sv: Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Hej! Jag har precis beställt en bomlös Innova till min häst med manke. ÅF sa att Sensation går bort pga manken, men att Innovan borde funka, så det hoppas jag. Samma ÅF som för Sensation. Kolla på den, den är kort den med, 46 cm i storlek 17" tror jag det var. Den ser ut som en bomsadel med bossor, har utbytbara koppjärn. Jag som alltid ridit i bomsadlar tycker den verkar vara det bästa av två världar. :laugh:
 
Sv: Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Har beställt en Barefoot Lexington nu som jag tror kommer vara jättebra :) många har pratat gott om Barefoot London som inte är lika hög i bakvalvet..

Men se dig om efter Barefoot och Sensation sadlarna :) det är två märken som jag vet är jättebra!
 
Sv: Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Har beställt en Barefoot Lexington nu som jag tror kommer vara jättebra :) många har pratat gott om Barefoot London som inte är lika hög i bakvalvet..

Men se dig om efter Barefoot och Sensation sadlarna :) det är två märken som jag vet är jättebra!

Jag har inte provat barefoot tror jag iaf men sensation sadlarna har jag provat och det var ju bara skräp.
Förstår inte alls varför folk vill betala dyra pengar för dom?
 
Sv: Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Låter som du skulle prova en Trekker Pro Arte eller en Trekker Luxus.
Nästan "oändlig" mankfrihet och går att justera både sits och bomvidd. Finns dessutom att köpa extra korta paneler till, för hästar som har väldigt kort rygg.
Sök på google - den engelska hemsidan är bäst tycker jag.
Dessutom suverän service!:)
 
Sv: Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Och den fungerade inte alls på min häst som också har mkt fullblod i sig, med hög och lång manke. Trots mankgel, och rejält uppbyggd skito-pad så lyckades vi inte få rygg och manke helt fri.
Den fick säljas tyvärr, för själv gillade jag den skarpt!
 
Sv: Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Har inte provat Sensation, bara hört att dom ska vara bra :) Va med på en visning med Sensation sadlarna, och hästarna gick bättre efter att fått på sig en sån sadel. Jag vet inte men jag tror att det kan vara en bra, men om du tycker att det är strunt så kan det ju vara så :/ Alla har ju olika smak också ;)
 
Sv: Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Jag har precis skickat tillbaka en barefoot. Fick den inte att ligga på plats. Det man ska tänka på med en barefoot är att den faktiskt ska ligga på bogbladen.
Vad är du ute efter för sadel?
Allround, western eller dressyr?

Alla bomlösa bör användas med en specialpad som ser till att ryggraden går fri.

Vad det gäller längden gör det inget om en bomlös är lite längre, eftersom den inte har någon bom fördelar den inte ut trycket likabra som en med bom, så oftast är det inget tryck längst bak.

Själv har jag precis inhandlat en freemax short back (western )
Utbytbar fork/framvalv precis som på barefooten.
Men personligen gillar jag freemaxen bättre än barefoot då den är lite" soffa"

Ber om ursäkt för det röriga svaret, min telefon och jag har delade åsikter :-P
 
Senast ändrad:
Sv: Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Rättelse: bomlösa sadlar med bossor (t.ex. Star trekk dressyr, star trekk espaniola) lämnar ryggraden fri i.o.m. kanalen. Under dessa behöver därför ingen pad användas.
 
Sv: Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Det är sant. Barefooten är sådan med (iaf Arizona) men den ska man ändå ha en pad för att fördela trycket.

Med behöver man ingen tryckavlastande pad till de Liten?
På Börjes där jag köpte min freemax sa de att man inte behöver en till den sadeln, (tillverkaren hade inte gett info om det).
Går man in på acavallos hemsida rekommenderar de en gelpad.
Pratar man med stall vr* tycker hon att man absolut måste ha en pad (med paneler).
Tittar man på sadeln så ser man själv att det behövs. Den är hel inunder och kommer att ligga på ryggraden. Så sunt förnuft spelar ju in med :-)

Det finns ju några återförsäljare av bomlösa. Ring/maila och kolla om de har någon sadel som kan tänkas passa? :-)
 
Sv: Nej! Nu räcker det med! Tips om bomlöst tack!

Startrekk har flera modeller som har en kanal; dvs panelerna är som bossorna på en engelsk sadel. Dessa paneler är stabila nog att hålla uppe, så att säga, och därmed hamnar inte sadeln på ryggraden.
Barefoot, och liknande "soffkuddar" (t.ex. Torsion. Även Sensation, trots att denna inte är en "soffkudde" i bemärkelsen bred midja), har inte sådana paneler. Därför skall en tryckavlastande pad (SKITO eller liknande) användas. Annars blir det tryck på hästens ryggrad.

Jag har inte hunnit läsa in mig på Freemax ordentligt, men jag skulle inte rida helt utan pad i en sådan heller, om den inte har bossor/paneler.
Jag hittar, med hjälp av Google, sidor där man kan köpa paddar för just Freemax. En ÅF beskriver sadlarna (engelska modeller) såhär:
Freemax sadlar är deisgnade av Acavallo i Italien. Den är flexibel och lätt och ger hästen mesta möjliga rörelsefrihet och främjar dess gångarter utan en fast bom som förhindrar. Freemax sadeln har en fast känsla och är väl uppbyggd undertill och påminner mycket om en sadel med fast bom. Den har rejäla stöd och är väl balanserad och ryttare och vikt fördelas jämnt. Den är uppbyggd på en kärna av ett speciellt skum i ett stycke. Helt flexibel och ger en ny dimension till ridningen, man får en bättre kontakt med hästen.
Sätet är avtagbart och kan bytas ut mot en annan storlek. Stiglädersfästena kan flyttas fram och bak beroende på var man vill ha dem palcerade. Genom att kunna byta sätet kan en och samma sadeln användas till olika ryttare som behöver olika storlekar.
Ett bockat järn framtill justeras sadelns undre del så att den anpassas efter hästen.
Det bockade järnet kan dessutom flyttas till olika platser på sadeln beroende på hur manken är uppbyggd.
Vilket i mina öron låter som samma eller liknande koncept som ST har byggt sina engelska modeller efter.

Det är skillnad på bomlöst och bomlöst.

Sitter på jobbet så kan inte gräva mer i ämnet just nu.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 043
Senast: Aifos
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 250
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp