Bukefalos 28 år!

Nej nu räcker det!

Tillit

Trådstartare
Jag hade verkligen sett fram emot att amma, mysa med min lilla bebis och ha maten med mig precis överallt lagom varm och perfekt förpackad...

Men det bara skiter sig!!

Emil har haft ett bra tag från början, och mjölken rann till snabbt.
Mycket mjölk också, så han har gått upp fint i vikt :)

Men när han var två veckor fick jag mjölkstockning för första gången...vi antar att det har att göra med att han ville ligga vid bröstet så ofta, och fick det, så mjölken rann till men inte kom ut ioch med att han inte blev hungrig och bara åt lite grann...
Fine, vi försöker efter prat med alla möjliga kunniga att dra ut lite på tiden mellan matningarna..gärna två timmar eller mer är det sagt, helst 3-4 timmar så han blir hungrig.
Det går sådär, lilleman blir inte glad men vi lyckas väl hyffsat.
Jag får en pump så jag kan pumpa ut det inte Emil äter.

Så, efter någon vecka lite drygt, mjölkstockning IGEN!
Ingen aning om varför, men fy sjutton vad dåligt jag mår, IGEN!
Det går över, och vi kör vidare...försöker få honom att äta upp, men det blir bara värre och värre, han gnäller en hel del och mitt hjärta brister varje gång!
Jag vill se honom glad, ge honom det han behöver och inte alltid ha koll på klockan, pumpa och greja och inte kunna röra mig någonstans utan att passa in det till maten (vem vill sitta och pumpa bröstmjölk in public?)
Så får vi till det så sakterliga, regelbundet mellan målen, ett bröst i taget...

Plötsligt vägrar han att äta av höger bröst, skriker och hostar och sväljer en massa luft - fast bara från det bröstet! Jag bara gråter, han gråter och vi är allmänt olyckliga!

(får väl lägga till att han är go och glad ofta också, underbar och ler mycket och pratar, det här handlar mest om när det är dags för mat...)

Vi får tipset att se om han vill äta av flaska istället, så han får äta av vänster bröst, så det blir tomt, och medan han sedan ligger på mitt knä och rapar pumpar jag ur andra bröstet och ger i flaska.
Fungerar toppen! :banana:
Han äter massor och vi inser att kanske han inte vart riktigt mätt förut, jag erbjöd ju alltid andra bröstet med man han var kanske för stressad för att äta..?

Och så nu, idag...det börjar göra sådär ont igen, i SAMMA BRÖST som båda tidigare gångerna!! Febern kommer krypande och BOM, mjölkstockning IGEN!!
Jag blir så ledsen, fan och piss skit , järnspikar och alla möjliga fula ord :mad:

Vad gör jag för fel?
Har massa mjölk, en hungrig liten UNDERBAR kille, men det fungerar ändå inte??

Ville mest skriva av mig, och hoppas på att någon har lösningen på detta pissiga problem!
 
Sv: Nej nu räcker det!

Jag tycker du ska kontakta amningshjälpen, där kan du få en massa hjälp och råd.

Annars får du haffa ex vindvissla, hon är kunnig när det gäller amning..

Jag hoppas verkligen att ni kommer fram till ett sätt som gör er båda nöjda och glada :)
 
Sv: Nej nu räcker det!

Jag hade verkligen sett fram emot att amma, mysa med min lilla bebis och ha maten med mig precis överallt lagom varm och perfekt förpackad...

Men det bara skiter sig!!

Emil har haft ett bra tag från början, och mjölken rann till snabbt.
Mycket mjölk också, så han har gått upp fint i vikt :)

Men när han var två veckor fick jag mjölkstockning för första gången...vi antar att det har att göra med att han ville ligga vid bröstet så ofta, och fick det, så mjölken rann till men inte kom ut ioch med att han inte blev hungrig och bara åt lite grann...
Fine, vi försöker efter prat med alla möjliga kunniga att dra ut lite på tiden mellan matningarna..gärna två timmar eller mer är det sagt, helst 3-4 timmar så han blir hungrig.
Det går sådär, lilleman blir inte glad men vi lyckas väl hyffsat.
Jag får en pump så jag kan pumpa ut det inte Emil äter.

Så, efter någon vecka lite drygt, mjölkstockning IGEN!
Ingen aning om varför, men fy sjutton vad dåligt jag mår, IGEN!
Det går över, och vi kör vidare...försöker få honom att äta upp, men det blir bara värre och värre, han gnäller en hel del och mitt hjärta brister varje gång!
Jag vill se honom glad, ge honom det han behöver och inte alltid ha koll på klockan, pumpa och greja och inte kunna röra mig någonstans utan att passa in det till maten (vem vill sitta och pumpa bröstmjölk in public?)
Så får vi till det så sakterliga, regelbundet mellan målen, ett bröst i taget...

Plötsligt vägrar han att äta av höger bröst, skriker och hostar och sväljer en massa luft - fast bara från det bröstet! Jag bara gråter, han gråter och vi är allmänt olyckliga!

(får väl lägga till att han är go och glad ofta också, underbar och ler mycket och pratar, det här handlar mest om när det är dags för mat...)

Vi får tipset att se om han vill äta av flaska istället, så han får äta av vänster bröst, så det blir tomt, och medan han sedan ligger på mitt knä och rapar pumpar jag ur andra bröstet och ger i flaska.
Fungerar toppen! :banana:
Han äter massor och vi inser att kanske han inte vart riktigt mätt förut, jag erbjöd ju alltid andra bröstet med man han var kanske för stressad för att äta..?

Och så nu, idag...det börjar göra sådär ont igen, i SAMMA BRÖST som båda tidigare gångerna!! Febern kommer krypande och BOM, mjölkstockning IGEN!!
Jag blir så ledsen, fan och piss skit , järnspikar och alla möjliga fula ord :mad:

Vad gör jag för fel?
Har massa mjölk, en hungrig liten UNDERBAR kille, men det fungerar ändå inte??

Ville mest skriva av mig, och hoppas på att någon har lösningen på detta pissiga problem!

Usch men vännen då, så tråkigt att du hela tiden åker på mjölkstockning.
Jag åkte ju själv på det en gång med feberfrossa och hela baletten.
Tycker du ska ta kontakt med amningsmottagninen eller förlossningen, och berätta vad som pågår. Sådär kan ju verken du eller Emil ha det...

Tröstkramar från mig och tösen
 
Sv: Nej nu räcker det!

Amning är ett helvete :p Jag hade precis som du sett fram emot att amma och ville inget hellre, men det sket sig rätt tidigt för oss. Ludwig hade ett bra tag men det gjorde så ont att jag gav upp efter bara 8 dagar. Mådde så dåligt efter förlossningen att jag helt enkelt inte orkade kämpa med amningen.
På ett sätt är jag glad att jag slutade men samtidigt så känns det jättetråkigt att det inte funkade. Jag borde kontaktat amningshjälpen innan jag gav upp.

Be om hjälp och se om det blir bättre. Blir det inte det så finns det ingen anledning att envisas när varken du eller den lille mår bra.
 
Sv: Nej nu räcker det!

Till alla:

Tack för era svar!

Jo, amningshjälpen ska jag absolut ringa, tack Calazirya! Får hoppas dom har något bra tips!

Det har verkligen gått så långt nu att jag mest har lust att lägga ner, och bara ge flaska...både Emil och jag mår så mycket bättre av det än av att kämpa med denna dumma amning :mad:
Det gör ju ont i en när det lilla livet man älskar mest av allt bara skriker och aldrig blir nöjt...hur länge är det liksom värt att bråka bara för att man absolut bestämt sig för att man SKA amma?

Nu har han ätit, från det sjuka bröstet - åt upp allt, från det andra - som han inte gillar - åt lite grann innan han började böka och greja..då pumpade jag ur, men det kom bara lite...gav honom det plus en del från frysen som jag sparat undan, och han åt alltihop! Min lille grabbis :love:

Nu sover han gott hos pappa...

Näe fy vad omständigt och knöligt och jobbigt det är!

Babyfoal: tack för kramar, det värmer :)

Snyggve: ger ni ersättning eller pumpar du ut och ger i flaska?
 
Sv: Nej nu räcker det!

Jag försökte pumpa, men fick aldrig ut mer än ca 60 ml så jag tröttnade efter nån vecka. Så efter det har jag bara gett ersättning, vilket har funkat jättebra för oss. Ludwig mår bra och jag mår bra!

När vi fortfarande ammade så drog jag mig för att ge honom mat eftersom jag visste hur ont det gjorde :( En gång spydde jag när han började tala om att han var hungrig, hade sån fruktansvärd ångest. Och visst, amning är det bästa för både barnet och mamman, men det får inte ske på bekostnad av det psykiska välmåendet.
 
Sv: Nej nu räcker det!

Om du känner att du orkar kämpa lite till så tror jag att du kan få bra hjälp ifrån amningshjälpen, men vill du inte mer så är det inte hela världen om du ger flaska/ersättning.

Meckigt i början, men nu tycker jag inte alls att det är bökigt längre att ge flaska :)

För mig fungerade det inte att bara pumpa ur, det blev inte tillräckligt med stimulans för att hålla igång en bra mjölkproduktion..
 
Sv: Nej nu räcker det!

Har du testat att amma sittande, liggande, upp å ner, och allt vad det nu finns?

Jag testade de aldrig men att stå på alla 4 över bebisen och det hårda i bröstet mot barnets haka ska tydligen lätta på en ev. stockning och tyngdlagen göra att alla mjölkgångar töms lika mkt.
 
Sv: Nej nu räcker det!

Ring amningshjälpen! De har mer kunskap än t ex bvc-sköterskor, osv.

Läste du mitt OT-svar i Vintermammor tråden? Kopierar in det här med.
Har du varit i kontakt med amningshjälpen angående det?

En del kvinnor har lättare att få mjölkstockning även fast de inte gör någonting fel. Men det finns något som heter spc-flakes som kan hjälpa. Länk med lite info :)


Gällande favoritbröstet. Har du provat att lägga som om han skulle få från vänster bröst med lägga honom vid höger bröst (visst var det höger han inte gillade?). Han ligger alltså på sin högra sida och med benen under din högra arm. Lättast att få till med en amningskudde eller andra kuddar som du bullar upp under honom. :)
 
Sv: Nej nu räcker det!

Har du testat att amma sittande, liggande, upp å ner, och allt vad det nu finns?

Jag testade de aldrig men att stå på alla 4 över bebisen och det hårda i bröstet mot barnets haka ska tydligen lätta på en ev. stockning och tyngdlagen göra att alla mjölkgångar töms lika mkt.

Jag fick göra så ett par gånger när jag ammade Fredrik, efter en rejäl mjölkstockning lärde jag mig att känna igen de första teckena och satte in åtgärder omgående, för mig handlade det om att Fredrik tog lite fel och tömde inte riktigt. Så jag stod på alla fyra lite då och då... :D duscha varmt och bada hjälpte oxå tyckte jag, och så amma mycket! :D
 
Sv: Nej nu räcker det!

Har inte själv haft kontakt med amningshjälpen, men vet flera som haft jätte, jättebra hjälp.

Förstår att det är jättejobbigt m mjölkstockning - jag tyckte det var kämpig att komma i ordning med amningen trots att jag inte hade några sådana problem. Jag tänkte ungefär att OK, sex månader och inte EN DAG mer!!!! Nu är bebben tio månader o ammas fortfarande ca 4 ggr per dygn o vi tyckre båda det är mysigt, gott (eller, det är väl han som tycker ;) o praktiskt (tycker jag).
 
Sv: Nej nu räcker det!

om du vill kan du fortsätta amma från det "bra" bröstet och låta det bröstet som lätt får mjölkstockning sina.
 
Sv: Nej nu räcker det!

Men jag fattade det som att det var Emils favoritbröst som fått mjölkstockning? Den friska tutten ville han väl inte ha :crazy:
 
Sv: Nej nu räcker det!

Fast att dra ut på tiden mellan målena ökar ju bara din mjölkstockning. Alltså, det är en ganska vanlig orsak till detta. Du bör amma ofta och börja med det bröst du har mjölkstockning i. Fel position och grepp av barnet är också en vanlig orsak. Sen bör man kolla över tex: sitter din bh bra ? Sover du mycket på magen ? Tryck mot bröstet bidrar också till detta.
 
Sv: Nej nu räcker det!

Säger bara Fetvadd (går det få tag på numera?), finns inget bättre mot mjölkstockning.
Fick ett paket av min mamma när jag fick mitt första barn och det blev flitigt använt.
Man stoppade hela bh:n full med fetvadd när man kände första symptomen på mjölkstockning och då gick det alltid tillbaka.
 
Sv: Nej nu räcker det!

kl

Hoppar in med en fråga, hoppas det går bra ts!

Amningen har fungerat bra för mig helatiden. My är nu 6 månader och ammas fortfarande mycket, även om jag tycker att det har minskat något de sista två veckorna (men kanske ökat lite på natten istället...). Jag har aldrig haft problem med mjölkstockning (bara en jävla massa svamp och det är inte heller kul vill jag lova!), trots att jag har badat i kallt vatten och inte alls tänkt på att skydda brösten från kyliga vindar och liknande.

Igår var jag ute och red med bara linne och luften var rätt kylig. Jag tänkte inte så mycket på det, men igår kväll när jag skulle sova kände jag att ena bröstet var ganska ömt ( Det bröst som oftast har mest mjölk). Jag har börjat ligga lite på mage på senare tid och det gick inte igår kväll. Under natten vaknade jag av att jag fick feberfrossa och kände mig ungefär som om jag åkt på influensan, och bröstet var väldigt ömt på ovansidan. Jag hittade inga direkta knutor, men några hårdare områden som ömmade mycket... är det mjölkstockning, eller påväg att bli mjölkstockning?

Jag har varit uppe halva natten och värmt vetekudde och masserat bröstet med bröstolja och nu känns det bättre. Det är inte lika hårt men fortfarande lite ömt. Sitter fortfarande med vetekudde och det är jätteskönt...

//Julia
 
Sv: Nej nu räcker det!

Tycker synd om dig!

Jag såg också mycket fram emot amningen, men det var rätt jobbigt ett tag i början för mig med, dock inte pga mjölkstockning utan pga svamp som kom och gick helatiden (och gör fortfarande). Nu har My dessutom fått tänder och det skaver och har sig och mina bröstvårtot är så ömma och blöder ibland... jättekul!

Jag tycker att du ska kolla med amningshjälpen och göra ett försök till om du vill, men annars är det inte ett misslyckande att ge ersättning. En glad mamma som mår bra är alltid viktigast!

Lycka till!
//Julia
 
Sv: Nej nu räcker det!

Låter ju som början till mjölkstockning det du beskriver.

Forts att massera (ganska hårt), hålla varmt och amma ofta ( eller pumpa ur om hon inte vill ha så ofta ).
 
Sv: Nej nu räcker det!

kl

Hoppar in med en fråga, hoppas det går bra ts!

Amningen har fungerat bra för mig helatiden. My är nu 6 månader och ammas fortfarande mycket, även om jag tycker att det har minskat något de sista två veckorna (men kanske ökat lite på natten istället...). Jag har aldrig haft problem med mjölkstockning (bara en jävla massa svamp och det är inte heller kul vill jag lova!), trots att jag har badat i kallt vatten och inte alls tänkt på att skydda brösten från kyliga vindar och liknande.

Igår var jag ute och red med bara linne och luften var rätt kylig. Jag tänkte inte så mycket på det, men igår kväll när jag skulle sova kände jag att ena bröstet var ganska ömt ( Det bröst som oftast har mest mjölk). Jag har börjat ligga lite på mage på senare tid och det gick inte igår kväll. Under natten vaknade jag av att jag fick feberfrossa och kände mig ungefär som om jag åkt på influensan, och bröstet var väldigt ömt på ovansidan. Jag hittade inga direkta knutor, men några hårdare områden som ömmade mycket... är det mjölkstockning, eller påväg att bli mjölkstockning?

Jag har varit uppe halva natten och värmt vetekudde och masserat bröstet med bröstolja och nu känns det bättre. Det är inte lika hårt men fortfarande lite ömt. Sitter fortfarande med vetekudde och det är jätteskönt...

//Julia


Absolut ingen fara, fråga på du! ;)

Japp, låter som du fått mjölkstockning...men du gör ju precis som man ska, så det ska nog gå bra! Sen finns det ju massa bra tips här i tråden :) Hoppas det går över för dig snabbt!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 037
Senast: gulakatten
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 346
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 280
Senast: Ajaj
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp