Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är en sådan där tomte som kan göra det mesta - så jobbar jag kan två eller tre personer få sina önske-veckor (allt måste göras även om det är sommar, men vår verksamhet är mindre intensiv).

MEN det är inget som uppskattas när lönerevisionen kommer. "Du tar för få egna initiativ" (No shit, Sherlock. Jag ägnar 50 % av min arbetstid att täcka upp för andra). "du är ju inte på jobbet" (Jo, juni, juli och augusti - men då är ju inte du där)

Att vara den som ställer upp är ett enkelt sätt att anses som en del av möblemanget/servicestaben = mindre viktig än de som måste ta igen sig på sommaren
 
Värsta jag vet när föräldrar tar föräldraledigt för att "gå om" oss som inte har barn. Jag förstår att de måste vara lediga om föris har stängt, men även vi andra har ju planer.

Jag har sommarlov nu för tiden, så det är inget bekymmer. Men på mitt förra arbete fanns det ett fåtal som satte i system att ta ut FL, bland annat min närmsta kollega som jag var tvungen att parera semestern med. Hon brukade dessutom redan ha bokat en eller ett par semesterresor så att det var extra svårt att anpassa.
 
Värsta jag vet när föräldrar tar föräldraledigt för att "gå om" oss som inte har barn. Jag förstår att de måste vara lediga om föris har stängt, men även vi andra har ju planer.

Jag har sommarlov nu för tiden, så det är inget bekymmer. Men på mitt förra arbete fanns det ett fåtal som satte i system att ta ut FL, bland annat min närmsta kollega som jag var tvungen att parera semestern med. Hon brukade dessutom redan ha bokat en eller ett par semesterresor så att det var extra svårt att anpassa.

Det är knappast du som ska ta ansvar för att kollegan har valt att boka resor innan man säkerställt att man får ledigt. Dålig stil att utnyttja det som ett argument. Där skulle man vilja sätta ned foten, som chef, och säga att det inte är ett giltigt argument och att risken är överhängande att semestern måste avbokas. Och om då samma sak inträffar nästa år skulle det klia enormt att se till att den måste avbokas om det blir minsta konflikt i önskemålen.
 
Det är knappast du som ska ta ansvar för att kollegan har valt att boka resor innan man säkerställt att man får ledigt. Dålig stil att utnyttja det som ett argument. Där skulle man vilja sätta ned foten, som chef, och säga att det inte är ett giltigt argument och att risken är överhängande att semestern måste avbokas. Och om då samma sak inträffar nästa år skulle det klia enormt att se till att den måste avbokas om det blir minsta konflikt i önskemålen.
Det finns en del typer av resor som man måste boka långt i förväg för att ens få chansen att komma med och att söka semester 1 år eller ens ett halvår i förväg för sommarsemestern faller inte alltid i god jord. Vanligen görs semesterplaneringen så pass sent på mitt jobb att det är svårt att hitta någon ledig resa till hyfsat pris, även med "normala" resor, när den är klar (vår blir klar typ i mitten på april). Klart man måste vara beredd att boka av men att ta viss hänsyn till folks resplaner är rimligt.

Nu är det egentligen inget problem, för mig (hittills), det brukar gå att få ihop det ändå, alla fick semester enligt önskemål i år.
 
Kom också på ett annat tillfälle när jag var den enda på en arbetsgrupp på 4 personer som sökt semester runt och på midsommar (totalt typ 5 dagar). Jag hade sökt ett par månader i förväg. När det närmade sig fick jag veta att det inte gick och de kunde sträcka sig till att jag fick vara ledig midsommarafton eller midsommardagen, men inte båda. Eftersom jag hade bokat att fira midsommar på annan ort så fick jag boka av. Anledningen till att jag inte fick vara ledig: de andra ville minnsann fira midsommar.. fast ingen hade sökt om ledigt. Jag var behovsanställd och kunde egentligen neka att jobba, men hade förhoppningar om att få en fast anställning så vågade inte.. (fick inte fast anställning tills jag hotade om att sluta, då efter ytterligare en tid erbjöd dom de, men då hade jag hittat ett annat jobb istället)
 
Det finns en del typer av resor som man måste boka långt i förväg för att ens få chansen att komma med och att söka semester 1 år eller ens ett halvår i förväg för sommarsemestern faller inte alltid i god jord. Vanligen görs semesterplaneringen så pass sent på mitt jobb att det är svårt att hitta någon ledig resa till hyfsat pris, även med "normala" resor, när den är klar (vår blir klar typ i mitten på april). Klart man måste vara beredd att boka av men att ta viss hänsyn till folks resplaner är rimligt.

Nu är det egentligen inget problem, för mig (hittills), det brukar gå att få ihop det ändå, alla fick semester enligt önskemål i år.
Jag tänker att man i den situationen måste diskutera med chef och kollegor innan man bokar, att det är bästa sättet att få resa utan irritation från kollegorna.
 
Jag tänker att man i den situationen måste diskutera med chef och kollegor innan man bokar, att det är bästa sättet att få resa utan irritation från kollegorna.
Jag kan inte diskutera med chefen (kommer att få en annan i augusti) och kollegorna har ingen aning om vad de har för planer nästa år i den mån de fortfarande är mina kollegor, men inte blir de irriterade för att jag chansar. Det brukar lösa sig.
 
Har aldrig haft 4 veckor ledigt under sommaren, typ stört omöjligt på min arbetsplats när alla andra söker föräldraledighet så de går före (jag har inga barn). Vill jag ha fyra veckor sammanhängande och verkligen propsar på det så får man typ juni vilket jag inte vill. Så brukar bli tre veckor, oftast behöver man flytta fram eller bak någon vecka för att det ska gå ihop, och sen en vecka i september. Lika jobbigt varje gång när sommarsemestern ska in.
Väldigt likt hur det har varit på mitt jobb även om vi har ändå lyckats ge alla den semester de vill ha.
Det är så himla trist att barnkortet alltid ska vara trumf
 
Det finns en del typer av resor som man måste boka långt i förväg för att ens få chansen att komma med och att söka semester 1 år eller ens ett halvår i förväg för sommarsemestern faller inte alltid i god jord. Vanligen görs semesterplaneringen så pass sent på mitt jobb att det är svårt att hitta någon ledig resa till hyfsat pris, även med "normala" resor, när den är klar (vår blir klar typ i mitten på april). Klart man måste vara beredd att boka av men att ta viss hänsyn till folks resplaner är rimligt.

Nu är det egentligen inget problem, för mig (hittills), det brukar gå att få ihop det ändå, alla fick semester enligt önskemål i år.

Vi har principen att man först söker semester innan man bokar resa. Även om det handlar om nästan ett år innan.
 
Vi har ju semesterperioder egentligen så tex har du sent ett år får du tidigt nästa år osv. Så om vi inte kommer överens så blir det vad du hade för veckor förra året som avgör. Det gör att inte bara några få alltid får dom bästa veckorna hela tiden. Jag har bra kollegor som tar hänsyn till varandra fastän dom har barn och dom lägger inte in FL i tid och otid! Det gör ju oxå att alla blir mer tillmötesgående!
 
Jag kan inte diskutera med chefen (kommer att få en annan i augusti) och kollegorna har ingen aning om vad de har för planer nästa år i den mån de fortfarande är mina kollegor, men inte blir de irriterade för att jag chansar. Det brukar lösa sig.
Skönt att det funkar hos dig, på mitt jobb måste vi ha minimibemanning så hos oss funkar sånt inte.
 
Skönt att det funkar hos dig, på mitt jobb måste vi ha minimibemanning så hos oss funkar sånt inte.
Vi har ingen definierad minimibemanning, det är mer att rätt kompetenser ska finnas tillgängligt. Vi hjälps delvis åt över avdelningarna och en del rycker in även på semestern för att göra något akut (liksom kvällar och helger).
 
Vi har principen att man först söker semester innan man bokar resa. Även om det handlar om nästan ett år innan.
Ja hos oss förväntas man lyfta det i teamet innan man bokar, framförallt om resan planeras vid en tidpunkt då fler kommer vilja vara lediga.
Gäller även ledigheter kring lov, klämdagar osv. Alla måste få chans att hinna tänka kring om de vill vara lediga eller inte, vissa planerar ju alltid saker jättelångt i förväg så skulle inte funka att köra först till kvarn heller.
 
Värsta jag vet när föräldrar tar föräldraledigt för att "gå om" oss som inte har barn. Jag förstår att de måste vara lediga om föris har stängt, men även vi andra har ju planer.

Jag har sommarlov nu för tiden, så det är inget bekymmer. Men på mitt förra arbete fanns det ett fåtal som satte i system att ta ut FL, bland annat min närmsta kollega som jag var tvungen att parera semestern med. Hon brukade dessutom redan ha bokat en eller ett par semesterresor så att det var extra svårt att anpassa.
Hade en sån kollega på ett tidigare jobb. Vill inte bli sån mamma själv.

Under min uppväxt jobbade mamma och pappa varannan helg. Mammas jobb var stängt över julen, men inte pappas (vården). Att han jobbade jul vissa år bara var så. Inget konstigt utan vi firade extra dom timmar han var ledig helt enkelt.
 
Det verkar som de med föräldradagar alltid får ledigt när de vill på era arbetsplatser. Då är era arbetsgivare lite slappa och väljer att inte ta striden med föräldrarna.

Det finns regler hur många föräldraledighetsperioder man har rätt att ta under ett år. Jag tror att det är tre perioder dvs tre gånger per år kan man som förälder spela ut FL-kortet och trumfa alla andras planer och önskemål. Inte mer, så har en förälder varit ledig med FL under påsk, midsommar samt tagit fyra veckor föräldraledighet i juli/augusti så kan arbetsgivaren neka FL under jul osv om jag förstått systemet rätt.
 
Jag är ensam i mitt skrå på jobbet, så jag täcker inte upp för någon och ingen täcker upp för mig. Jag lägger semestern när det passar in med det jag har på bordet. Oftast blir det industrisemester.
 
Hade en sån kollega på ett tidigare jobb. Vill inte bli sån mamma själv.

Under min uppväxt jobbade mamma och pappa varannan helg. Mammas jobb var stängt över julen, men inte pappas (vården). Att han jobbade jul vissa år bara var så. Inget konstigt utan vi firade extra dom timmar han var ledig helt enkelt.
Pratade med farmor om detta, enda dagen hon tyckte var tråkig att vara tvungen att jobba var nyårsafton då det är ett specifikt klockslag. Julafton och dyl gick att fira innan jobbet, hon jobbade natt
 
Jag har aldrig lämnat in en ledighetsansökan :o och jag har inte sagt till chefen ännu hur jag tänkt vara ledig i sommar.
 
Det finns regler hur många föräldraledighetsperioder man har rätt att ta under ett år. Jag tror att det är tre perioder dvs tre gånger per år kan man som förälder spela ut FL-kortet och trumfa alla andras planer och önskemål. Inte mer, så har en förälder varit ledig med FL under påsk, midsommar samt tagit fyra veckor föräldraledighet i juli/augusti så kan arbetsgivaren neka FL under jul osv om jag förstått systemet rätt.
Det är tre separata ansökningar det gäller. Dvs du har rätt att dela upp det på fler perioder än tre men då måste du ansöka om flera av perioderna samtidigt.

Dock så gäller ju också att föräldraledighet ska ansökas om minst två månader i förväg så som arbetsgivare går det till viss del att komma runt de som alltid krånglar med ledigheter genom att lämna ut de formella semestergodkännandena hyfsat sent (informellt kan man ju dock sagt långt innan om semestern är godkänd eller inte) så kan man neka nytillkommen föräldraledighet två månader efter med motivationen att ansökan har kommit in för sent....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 948
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi I snart ett år så har vi försökt komma til skott med juristen och banken efetr min fars bortgång. Dethar varit ursäkt, på ursäkt, på...
2
Svar
21
· Visningar
2 919
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 634
Senast: Trott
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 296
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp