Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min kollega försökte hindra mig från att få ledig när jag önskade det året hon började här.
Har alltid sen jag började på firman haft i princip samma veckor, behöver också anpassa mig lite efter hur sambon får sin semester eftersom vi åker ut med båten i fyra veckor.
Kollegan är den som sätter upp semesterplaneringen och hade då kryssat i två av "mina" fyra veckor redan när den sattes upp.
Jag kryssade i mina veckor och hon började bitscha om att jag inte kunde ta samma veckor som henne och att hon var först (no shit sherlock när DU sätter upp listan :meh:)
Slutade med att chefen sa åt henne att sluta tjafsa och att det löser sig och jag fick mina vanliga veckor 😎
Så du är en av dom som skiter i hur andra behöver ha semester och du bara SKA ha dina veckor?
 
Det är tre separata ansökningar det gäller. Dvs du har rätt att dela upp det på fler perioder än tre men då måste du ansöka om flera av perioderna samtidigt.

Dock så gäller ju också att föräldraledighet ska ansökas om minst två månader i förväg så som arbetsgivare går det till viss del att komma runt de som alltid krånglar med ledigheter genom att lämna ut de formella semestergodkännandena hyfsat sent (informellt kan man ju dock sagt långt innan om semestern är godkänd eller inte) så kan man neka nytillkommen föräldraledighet två månader efter med motivationen att ansökan har kommit in för sent....

Fast det är ju inte så att du kan dela upp det på flera perioder än tre bara du samlar det på tre ansökningar.

Gör du en ansökan i början av året om att tex vara föräldraledig varje fredag så är det att vara föräldraledig på deltid och räknas som en period. Men det är inte samma sak som att du i januari kan lämna in en ansökan om föräldraledighet på påsklovet, midsommarafton, två veckor på sommaren och en torsdag i oktober och få det till en period.

(Sen kan man ju vara föräldraledig precis hur många perioder som helst så länge man är överens med arbetsgivaren.)
 
Så du är en av dom som skiter i hur andra behöver ha semester och du bara SKA ha dina veckor?
Läste du hela inlägget?
Kollegan bestämde när HON skulle ha semester utan att kolla med mig när jag brukar ha min veckor och blev sur för att jag skrev upp samma veckor (som jag hade haft samma i 15 år innan hon började där).
 
Läste du hela inlägget?
Kollegan bestämde när HON skulle ha semester utan att kolla med mig och blev sur för att jag skrev upp samma veckor (som jag hade haft samma i 15 år innan hon började där).
Fast att du haft samma semesterveckor i 15 år innebär väl inte att du har förtur till dessa veckor?
En nyanställd måste väl också kunna få möjlighet till dessa veckor. Ni får ju då hitta ett sätt att kompromissa på tänker jag.
 
Fast att du haft samma semesterveckor i 15 år innebär väl inte att du har förtur till dessa veckor?
En nyanställd måste väl också kunna få möjlighet till dessa veckor. Ni får ju då hitta ett sätt att kompromissa på tänker jag.
Vi kompromissade, hon fick ge sig mot chefen (sin far) att det var okey för oss vara borta samtidigt 🤷‍♀️
 
Jag är ensam om mina arbetsuppgifter på mitt jobb så jag lägger upp min semester som jag vill, utan att behöva ta nån hänsyn annat än till att arbetsuppgifterna inte får lida då dessa har deadlines.

Vad gäller föräldrar har jag aldrig varit med om att någon av min kollegor krävt något på grund av barn, och jag kan ändå förstå att vissa veckor på sommaren är svåra när förskolor och skolor är stängda. För egen del har jag aldrig haft problem att underlätta för mina kollegor och jag hade förutsatt att vi hjälpts åt även nu när jag har barn. Sen betvivlar jag inte att det finns de som utnyttjar systemet, men jag tror dom allra flesta bara gör vad dom kan för att få vardagen och livet att gå ihop. Och att vilja ha i alla fall en eller två veckor tillsammans hela familjen tycker inte jag är konstigare än att någon utan familj vill kunna pussla för att vara lediga med vänner.

Med det sagt tycker jag inte att barnlösa alltid ska stå tillbaka. Men det är inte alltid så lätt att få ihop allting.
 
https://www.kollega.se/debatt-semester-alla-inte-bara-foraldrar

Det här är en debattartikel på temat jag tycker är riktigt bra.

Jag tyckte att den artikeln missade målet helt.

För det första är det ju självklart så att alla semesteransökningar ska behandlas likvärdigt. Men det är ju antagligen inte det som debattören är upprörd över, utan det faktum att rätten till föräldraledighet trumfar rätten till semester.

För det andra så är det ju knappast så att anställda med barn förväntar sig fördelar vid semesterplaneringeringen. De förväntar sig att deras lagstadgade rättigheter följs av arbetsgivaren.

Sen kan man ju ha massor med åsikter om att föräldraledighetslagstiftningen är för generös, att man ska komma på sätt att hindra de som utnyttjar systemet osv. Men det bör ju vara kritik mot lagstiftningen och hur den tillämpas, inte mot de enskilda föräldrarna.

Har vi någon annan lagstiftning som ger invånarna rättigheter där man anser att de som har rättigheterna ska ta sitt moraliska ansvar och inte använda sina rättigheter? Det blir ett väldigt märkligt förhållningssätt.


(Jag tycker själv att det borde gå att på något sätt differentiera det hela. Att för såna här typer av ansökningar behövs "särskilda skäl" eller liknande. Tex så att man inte först kan söka semester och sen om det nekas FL istället. Men jag har hittills inte kommit på något alternativ som är rimligt utan att de som verkligen behöver det kommer i kläm. Men skulle verkligen vara positiv till en sån lösning!)
 
Vi har principen att man först söker semester innan man bokar resa. Även om det handlar om nästan ett år innan.

Jag tycker det är bäst och utmärkt. Dels så kan chefen känna till ett absolut hinder för just de datumen som man själv inte känner till (även om det är lågsannolikt) och dels så kan chefen ta med det i planeringsinputen redan nu. Kan påverka olika beslut hela vägen fram till låsta semestergodkännanden, som gör att alla parter blir mer nöjda i slutändan.
 
Jag tyckte att den artikeln missade målet helt.

För det första är det ju självklart så att alla semesteransökningar ska behandlas likvärdigt. Men det är ju antagligen inte det som debattören är upprörd över, utan det faktum att rätten till föräldraledighet trumfar rätten till semester.

För det andra så är det ju knappast så att anställda med barn förväntar sig fördelar vid semesterplaneringeringen. De förväntar sig att deras lagstadgade rättigheter följs av arbetsgivaren.

Sen kan man ju ha massor med åsikter om att föräldraledighetslagstiftningen är för generös, att man ska komma på sätt att hindra de som utnyttjar systemet osv. Men det bör ju vara kritik mot lagstiftningen och hur den tillämpas, inte mot de enskilda föräldrarna.

Har vi någon annan lagstiftning som ger invånarna rättigheter där man anser att de som har rättigheterna ska ta sitt moraliska ansvar och inte använda sina rättigheter? Det blir ett väldigt märkligt förhållningssätt.


(Jag tycker själv att det borde gå att på något sätt differentiera det hela. Att för såna här typer av ansökningar behövs "särskilda skäl" eller liknande. Tex så att man inte först kan söka semester och sen om det nekas FL istället. Men jag har hittills inte kommit på något alternativ som är rimligt utan att de som verkligen behöver det kommer i kläm. Men skulle verkligen vara positiv till en sån lösning!)
Det finns gott om folk som förväntar sig förtur pga barn när det gäller vanlig semester. Alltså inte föräldraledighet. En del föräldrar ”drar barnkortet” ganska långt upp i barnens ålder dessutom, när man inte längre kan ta ut föräldraledighet.
 
Fast den tar inte upp att arbetsgivaren inte kan neka föräldraledighet hur som helst. Det är lagstiftat när man som förälder har rätt att ta ut FL. Så artikelförfattaren gör det lite enkelt för sig, tycker jag.

Jag tyckte att den artikeln missade målet helt.

För det första är det ju självklart så att alla semesteransökningar ska behandlas likvärdigt. Men det är ju antagligen inte det som debattören är upprörd över, utan det faktum att rätten till föräldraledighet trumfar rätten till semester.

För det andra så är det ju knappast så att anställda med barn förväntar sig fördelar vid semesterplaneringeringen. De förväntar sig att deras lagstadgade rättigheter följs av arbetsgivaren.

Sen kan man ju ha massor med åsikter om att föräldraledighetslagstiftningen är för generös, att man ska komma på sätt att hindra de som utnyttjar systemet osv. Men det bör ju vara kritik mot lagstiftningen och hur den tillämpas, inte mot de enskilda föräldrarna.

Har vi någon annan lagstiftning som ger invånarna rättigheter där man anser att de som har rättigheterna ska ta sitt moraliska ansvar och inte använda sina rättigheter? Det blir ett väldigt märkligt förhållningssätt.


(Jag tycker själv att det borde gå att på något sätt differentiera det hela. Att för såna här typer av ansökningar behövs "särskilda skäl" eller liknande. Tex så att man inte först kan söka semester och sen om det nekas FL istället. Men jag har hittills inte kommit på något alternativ som är rimligt utan att de som verkligen behöver det kommer i kläm. Men skulle verkligen vara positiv till en sån lösning!)
Saken är bara att det ofta spelas på föräldrakortet typ jämt utan att FL ens är med i samtalet. Min mamma får exempelvis alltid stå tillbaka vid storhelger för de som har barn men FL är slut för att jag är strax under 30. Att vi också vill fira jul tillsammans slår inte lika högt. Eller så tar de ut FL trots att schemat är satt och mamma får jobba istället. Tänker att artikeln mer trycker på attityden, hon som är författare skriver massor om hur barnlösa (frivilligt eller ofrivilligt) ofta på arbetsplatser förväntas ställa upp och täcka upp för "de har ändå inga barn", som att hennes relationer eller lediga tid är mindre värda för att hon inte avlat av sig.
Som tur är så är det ganska bra upplagt på mitt jobb, jag vill ha sjukt sen semester mot vad mina kollegor med barn har, så det krockar inte.
 
Det finns gott om folk som förväntar sig förtur pga barn när det gäller vanlig semester. Alltså inte föräldraledighet. En del föräldrar ”drar barnkortet” ganska långt upp i barnens ålder dessutom, när man inte längre kan ta ut föräldraledighet.

Som förälder kommer ens barn först, inte ens kollegor. Ibland undrar jag om barnlösa verkligen förstår den starka driften man har som förälder att göra det så bra som möjligt för sina barn.

Hade man kunnat göra alla nöjda och glada utan att själv gå in i väggen så hade man gjort det. Jag lägger skulden helt på företagen/cheferna som planerar verksamheten när jag hör om så många som verkar ganska oförmögna att planera och lägga upp en rättvis plan för semestrar osv.
 
Jag tycker det är bäst och utmärkt. Dels så kan chefen känna till ett absolut hinder för just de datumen som man själv inte känner till (även om det är lågsannolikt) och dels så kan chefen ta med det i planeringsinputen redan nu. Kan påverka olika beslut hela vägen fram till låsta semestergodkännanden, som gör att alla parter blir mer nöjda i slutändan.
Nackdelen är att det då blir först till kvarn som gäller. Är det en liten andel så spelar det mindre roll men sätter folk det i system så blir det inte roligt för den som kommer sist.
 
Saken är bara att det ofta spelas på föräldrakortet typ jämt utan att FL ens är med i samtalet. Min mamma får exempelvis alltid stå tillbaka vid storhelger för de som har barn men FL är slut för att jag är strax under 30. Att vi också vill fira jul tillsammans slår inte lika högt. Eller så tar de ut FL trots att schemat är satt och mamma får jobba istället. Tänker att artikeln mer trycker på attityden, hon som är författare skriver massor om hur barnlösa (frivilligt eller ofrivilligt) ofta på arbetsplatser förväntas ställa upp och täcka upp för "de har ändå inga barn", som att hennes relationer eller lediga tid är mindre värda för att hon inte avlat av sig.
Som tur är så är det ganska bra upplagt på mitt jobb, jag vill ha sjukt sen semester mot vad mina kollegor med barn har, så det krockar inte.
Jag uppfattade också artikeln mer som att den riktade sig till attityden kollegor emellan. Att föräldrar inte ska förutsätta att deras behov ska sättas före andras.
 
Jag uppfattade också artikeln mer som att den riktade sig till attityden kollegor emellan. Att föräldrar inte ska förutsätta att deras behov ska sättas före andras.

Fast nu är ju lagen skriven så. Barns behov av att få vara hemma med sina föräldrar anses enligt lagen vara viktigare än en vuxen persons rätt att vara ledig en viss vecka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 951
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi I snart ett år så har vi försökt komma til skott med juristen och banken efetr min fars bortgång. Dethar varit ursäkt, på ursäkt, på...
2
Svar
21
· Visningar
2 919
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 638
Senast: Trott
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 296
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp