Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig haft någon sparad FL så har tagit semester som alla andra på sommaren. Dom första 3 somrarna som förälder jobbade jag säsong så då var jag inte ledig över huvud taget. Men ja det hade väl varit jättepraktisk om förskolan hade varit öppen jämt. Om inte annat så för att slippa tjuriga antydningar om att man åker i nån slags gräddfil som småbarnsförälder.

Nu pratar jag ju egentligen inte om hur just du gör eller hur du har gjort, utan hur samhällssystemet bör utformas. Men bra, då köper du argumentet att det finns en vändning på lösningen på problemet med stängda förskolor, nämligen att jobba för att hålla dem mer öppna (utöver lösningen att partnern kan vara hemma också).
Men tror du att det är något småbarnsföräldrar i allmänhet vill driva, om det riskerar att medföra att man i mindre utsträckning kan välja veckor (i princip) fritt?

Hur menar du att det är tjurigt att konstatera att det är en gräddfil till att välja lediga veckor på sommaren genom att vara förälder? Jag tycker att man ska hålla en trevlig ton kollegor emellan, men en gräddfil skulle jag väl kalla det att få välja först. Tycker du inte att det är en gräddfil att i större utsträckning än andra kunna välja när man ska vara ledig? (I många andra aspekter är det förstås dock inte någon gräddfil att vara småbarnsförälder)
 
Nu pratar jag ju egentligen inte om hur just du gör eller hur du har gjort, utan hur samhällssystemet bör utformas. Men bra, då köper du argumentet att det finns en vändning på lösningen på problemet med stängda förskolor, nämligen att jobba för att hålla dem mer öppna (utöver lösningen att partnern kan vara hemma också).
Men tror du att det är något småbarnsföräldrar i allmänhet vill driva, om det riskerar att medföra att man i mindre utsträckning kan välja veckor (i princip) fritt?

Hur menar du att det är tjurigt att konstatera att det är en gräddfil till att välja lediga veckor på sommaren genom att vara förälder? Jag tycker att man ska hålla en trevlig ton kollegor emellan, men en gräddfil skulle jag väl kalla det att få välja först. Tycker du inte att det är en gräddfil att i större utsträckning än andra kunna välja när man ska vara ledig? (I många andra aspekter är det förstås dock inte någon gräddfil att vara småbarnsförälder)
Såhär, jag tror inte småbarnsföräldrar i allmänhet skulle opponera sig mot att förskolorna är öppna på sommaren. Tror jag att de skulle kunna tänka sig att tja, skriva under någon slags protestlista mot stängda förskolor? Ja, kanske. Men jag tror att engagemanget i frågan kanske sträcker sig nånstans dit för dom allra flesta.

Ja, jag tycker många i tråden låter tjuriga. Även vi som har barn har varit barnlösa, och kommer i framtiden ha äldre barn som inte behövs tas hänsyn till på samma sätt. Men barn är små en kort period, och bör tas hänsyn till av samhället när dom är just små barn. Jag tycker man missar att se den större helheten här.
 
Jag har faktiskt aldrig någonsin hört en enda förälder säga att de inte vill vara hemma med sitt barn när förskolan är stängd. Inte i den här tråden, inte i någon annan tråd och aldrig i verkliga livet. Menar du att det inte är så?

Jag har flera gånger skrivit att jag förstår att föräldrar vill vara hemma och inte behöva flytta sitt barn. Men att det inte skulle kunna ske andra tider på sommaren än några veckor i juli ser jag ingen anledning till. Cirkeln som är ett moment 22 behöver brytas är allt jag säger men så länge alla inblandade tycker att det är bra så händer ju inget och alla som står utanför och inte kan/får påverka blir lidande. Och om alla inte tycker det är bra utan får ångest, blir stressade osv, gör något! Det måste komma från er.
Ett tillägg men tiden hade gått ut.
Jag har hört väldigt få gråta över att bli "tvingade" till julisemester, förälder eller inte. Det finns några enstaka men som jag skrev i ett annat inlägg, hos oss som är en väldigt blandad arbetsplats ålder, kön och relationsstatus, önskade ca 90% de 5-6 veckor som inbegriper juli och lite in i augusti. Så min upplevelse är att det gäller befolkningen i stort, inte bara föräldrar även om jag med flera just i denna tråd främst pratar om föräldrar. De skiljer sig dock inte så mycket från andra tror jag.
 
Såhär, jag tror inte småbarnsföräldrar i allmänhet skulle opponera sig mot att förskolorna är öppna på sommaren. Tror jag att de skulle kunna tänka sig att tja, skriva under någon slags protestlista mot stängda förskolor? Ja, kanske. Men jag tror att engagemanget i frågan kanske sträcker sig nånstans dit för dom allra flesta.

Ja, jag tycker många i tråden låter tjuriga. Även vi som har barn har varit barnlösa, och kommer i framtiden ha äldre barn som inte behövs tas hänsyn till på samma sätt. Men barn är små en kort period, och bör tas hänsyn till av samhället när dom är just små barn. Jag tycker man missar att se den större helheten här.
Då är vi där igen. Barn ska absolut tas hänsyn till men det kan göras även i juni och augusti. Och de som är barnlösa kommer ALLTID behöva anpassa sig. De kommer aldrig ha en period i livet när de får "gå före".
 
Såhär, jag tror inte småbarnsföräldrar i allmänhet skulle opponera sig mot att förskolorna är öppna på sommaren. Tror jag att de skulle kunna tänka sig att tja, skriva under någon slags protestlista mot stängda förskolor? Ja, kanske. Men jag tror att engagemanget i frågan kanske sträcker sig nånstans dit för dom allra flesta.

Ja, jag tycker många i tråden låter tjuriga. Även vi som har barn har varit barnlösa, och kommer i framtiden ha äldre barn som inte behövs tas hänsyn till på samma sätt. Men barn är små en kort period, och bör tas hänsyn till av samhället när dom är just små barn. Jag tycker man missar att se den större helheten här.
Du missar här den del i helheten som handlar om att det alltid finns små barn att ta hänsyn till. Och även de med lite större barn (ja upp till 16/18) även de ofta har starka önskemål om ledighet framför allt i samband med storhelger.

På vissa arbetsplatser finns det inte mycket utrymme för barnlösa att välja och det gäller år efter år.
 
Men har man en 16/18 åring har man ju lagligt ingen större rätt att vara ledig? Varför skulle den förälderns önskemål gå före? Föräldraledig kan man ju bara rätt att vara till barnet är 8 eller 12 år beroende när barnet är fött. Att någon sedan tycker sig ha större rätt till semester än andra gäller nog både barnlösa som de med barn. Trodde vi i huvudsak pratade om föräldrars sätt att gå före mha föräldradagar?

och även om det kommer nya småbarn att ta hänsyn till hela tiden måste ju jag som just nu är småbarnsföräldrar ta hänsyn till andra småbarnsföräldrars semesterönskemål större del än den tid jag själv kan ta del av ”fördelarna”.
 
Du missar här den del i helheten som handlar om att det alltid finns små barn att ta hänsyn till. Och även de med lite större barn (ja upp till 16/18) även de ofta har starka önskemål om ledighet framför allt i samband med storhelger.

På vissa arbetsplatser finns det inte mycket utrymme för barnlösa att välja och det gäller år efter år.
Finns också ett gäng som har barnbarn med starka åsikter om att det är viktigare att de är lediga över jul än att andra får träffa sina familjer.
 
Och de som är barnlösa kommer ALLTID behöva anpassa sig. De kommer aldrig ha en period i livet när de får "gå före".

Jag tänker att dessa människor är vuxna och kan därför förstå varför föräldrar behöver ta ut föräldrapenning eller önskar få semester vissa veckor. Barn har inte samma förmåga att förstå varför dom skall slussas runt hos olika barnpassare eller nya sammanhang som vissa tycker är en bättre lösning än att föräldrarna tar hand om sina egna barn, för att barnfria skall inte kan få "fördelarna" med att vara förälder till småbarn.

Över lag känner jag att många gånger i diskussioner gällande olika företeelser när det kommer till barn så är flera barnfria ganska oförskämda "JAG tänker inte anpassa mig efter din unge". Just att ens skriva "din unge" tycker jag är ganska respektlöst.

Jag vill inte heller att folk ska behöva anpassa sig efter "min unge", men i vissa fall är det nödvändigt att man sätter barnen i första rummet, för att vuxna kan förstå och anpassa sig på ett annat sätt.

Tyck inte om barn, skaffa inte barn, umgås inte barn om ni inte vill. Det är helt fritt. Men jag kan verkligen inte minnas innan jag själv blev förälder, och det var ganska sent, att jag kände mig särskilt förfördelad. Och vi lever i ett samhälle där barn och alla andra åldrar finns, det är nåt vi får leva med.
 
Svarar både @Kirre och @Lobelia.

Så länge förskolorna är stängda i Juli är det dock ett praktiskt problem som yrkesarbetande föräldrar måste lösa. Jag förstår att man som barnlös/barnfri kan känna sig förfördelad, men om detta är ett återkommande och långvarigt problem med att man aldrig får de semesterveckor man önskat känns det som att det finns strukturella organisationsproblem på arbetsplatsen. Kanske dit man bör rikta sitt fokus, istället för att elda upp sig över att föräldrar vill ta tand om sina barn?
 
Men har man en 16/18 åring har man ju lagligt ingen större rätt att vara ledig? Varför skulle den förälderns önskemål gå före? Föräldraledig kan man ju bara rätt att vara till barnet är 8 eller 12 år beroende när barnet är fött. Att någon sedan tycker sig ha större rätt till semester än andra gäller nog både barnlösa som de med barn. Trodde vi i huvudsak pratade om föräldrars sätt att gå före mha föräldradagar?

och även om det kommer nya småbarn att ta hänsyn till hela tiden måste ju jag som just nu är småbarnsföräldrar ta hänsyn till andra småbarnsföräldrars semesterönskemål större del än den tid jag själv kan ta del av ”fördelarna”.
Varför argumentera mot något jag aldrig påstått?
Eller var menar du att jag eller någon annan påstår att man har laglig rätt att vara hemma med ungdomar upp till 18?
 
Finns också ett gäng som har barnbarn med starka åsikter om att det är viktigare att de är lediga över jul än att andra får träffa sina familjer.
Jepp precis och åtminstone när det gäller föräldrar så funkar argumenten även på arbetsgivarna ibland.
 
Du missar här den del i helheten som handlar om att det alltid finns små barn att ta hänsyn till. Och även de med lite större barn (ja upp till 16/18) även de ofta har starka önskemål om ledighet framför allt i samband med storhelger.

På vissa arbetsplatser finns det inte mycket utrymme för barnlösa att välja och det gäller år efter år.
Och har man ingen FL kvar finns ju alltid VAB..
 
Varför argumentera mot något jag aldrig påstått?
Eller var menar du att jag eller någon annan påstår att man har laglig rätt att vara hemma med ungdomar upp till 18?
Men ändå hävdar du att föräldrar till 16/18 åringar prioriteras avseende semesterönskemål? Är det verkligen så? Prova säg att det är jätteviktigt för dig också att ha semester över jul (om det nu är det..).
 
Men ändå hävdar du att föräldrar till 16/18 åringar prioriteras avseende semesterönskemål? Är det verkligen så? Prova säg att det är jätteviktigt för dig också att ha semester över jul (om det nu är det..).
Ja det kan man säga men då ses man som hjärtlös eftersom sådant som jul ju är baaaarnens högtid. Folk utan barn har ju inga liv så de kan ju ändå jobba verkar vara lite av konsensus mellan rätt många föräldrar.
 
Svarar både @Kirre och @Lobelia.

Så länge förskolorna är stängda i Juli är det dock ett praktiskt problem som yrkesarbetande föräldrar måste lösa. Jag förstår att man som barnlös/barnfri kan känna sig förfördelad, men om detta är ett återkommande och långvarigt problem med att man aldrig får de semesterveckor man önskat känns det som att det finns strukturella organisationsproblem på arbetsplatsen. Kanske dit man bör rikta sitt fokus, istället för att elda upp sig över att föräldrar vill ta tand om sina barn?
Och som jag påpekat så väljer man att avstå från barnomsorg som kommunerna är skyldiga att tillhandahålla, det är inte så att man är tvungen att ta ut ledighet en viss period Ja förutom det faktum att alla inte stänger som du antyder.

Det strukturella organisationproblemet på arbetsplatser som du syftar på är att man ofta behöver en viss bemanning och inte kan låta folk få ledigt helt enligt eget tycke och smak. Att få bort behovet av att ha kvalificerad arbetskraft när arbetet behöver utföras är liksom grunden för de flesta jobb eller snarare en förutsättning.
 
Över lag känner jag att många gånger i diskussioner gällande olika företeelser när det kommer till barn så är flera barnfria ganska oförskämda "JAG tänker inte anpassa mig efter din unge". Just att ens skriva "din unge" tycker jag är ganska respektlöst.
Ingen har väl förespråkat att man helt ska bortse från barnen eller anpassning till dem. Men att det blir problematiskt när anpassningen blir mer eller mindre ensidig för en part.

Tänk om jag har en partner som sitter fast i obligatorisk industrisemester. Och jag aldrig -under ett helt arbetsliv- kan få semester samtidigt för att dessa veckor alltid ska gå till dem som har barn.
Tror ingen i den situationen klagar på att ett antal juliveckor anpassas bort. Men om det inte går att ordna så någon vecka kan bli gemensam i vart fall vissa år så börjar det bli en annan sak.
 
Nu pratar jag ju egentligen inte om hur just du gör eller hur du har gjort, utan hur samhällssystemet bör utformas. Men bra, då köper du argumentet att det finns en vändning på lösningen på problemet med stängda förskolor, nämligen att jobba för att hålla dem mer öppna (utöver lösningen att partnern kan vara hemma också).
Men tror du att det är något småbarnsföräldrar i allmänhet vill driva, om det riskerar att medföra att man i mindre utsträckning kan välja veckor (i princip) fritt?

Hur menar du att det är tjurigt att konstatera att det är en gräddfil till att välja lediga veckor på sommaren genom att vara förälder? Jag tycker att man ska hålla en trevlig ton kollegor emellan, men en gräddfil skulle jag väl kalla det att få välja först. Tycker du inte att det är en gräddfil att i större utsträckning än andra kunna välja när man ska vara ledig? (I många andra aspekter är det förstås dock inte någon gräddfil att vara småbarnsförälder)
Så kommer det ju inte bli ändå. Vill man prompt vara ledig vissa veckor så kommer ju möjligheten att vara föräldraledig fortfarande finnas oavsett när något är öppet eller stängt.
 
Jag tänker att dessa människor är vuxna och kan därför förstå varför föräldrar behöver ta ut föräldrapenning eller önskar få semester vissa veckor. Barn har inte samma förmåga att förstå varför dom skall slussas runt hos olika barnpassare eller nya sammanhang som vissa tycker är en bättre lösning än att föräldrarna tar hand om sina egna barn, för att barnfria skall inte kan få "fördelarna" med att vara förälder till småbarn.

Över lag känner jag att många gånger i diskussioner gällande olika företeelser när det kommer till barn så är flera barnfria ganska oförskämda "JAG tänker inte anpassa mig efter din unge". Just att ens skriva "din unge" tycker jag är ganska respektlöst.

Jag vill inte heller att folk ska behöva anpassa sig efter "min unge", men i vissa fall är det nödvändigt att man sätter barnen i första rummet, för att vuxna kan förstå och anpassa sig på ett annat sätt.

Tyck inte om barn, skaffa inte barn, umgås inte barn om ni inte vill. Det är helt fritt. Men jag kan verkligen inte minnas innan jag själv blev förälder, och det var ganska sent, att jag kände mig särskilt förfördelad. Och vi lever i ett samhälle där barn och alla andra åldrar finns, det är nåt vi får leva med.
Så bara för att man logiskt kan tänka ska man alltid behöva anpassa sig?

Jag argumenterar ju för att förskolor ska ha öppet hela sommaren för att alla föräldrar ska kunna vara med sina barn då och det utan att alla andra ska behöva anpassa sig.

Men iom att detta fortsätter vara ett "problem" år efter år efter år så kan det ju dels inte upplevas som ett problem stort nog för föräldrar (no shit Sherlock, julisemester here I come. Sorry, var tvungen, lite elakt jag vet) att försöka göra något åt. Och för de som faktiskt upplever det som ett problem år efter år har no saying in the matter.

Jag "löser" det genom att aldrig ens försöka få semester de attraktiva tiderna och därmed slippa besvikelsen att bli nekad pga föräldrar. (Då hade jag nog varit extremt bitter på barn vid det här laget och det vill jag inte) Det innebär inte att jag också skulle vilja vara ledig de där mellandagarna, Falsterboveckan mm någon gång. Jag klagar inte, det är "självvalt" men inget jag skulle gjort år efter år om det inte var för att jag redan vet utgången.

Jag önskade att någon gång också bli bemött med ett ärligt förstående från en förälder över att andra behöver anpassa sig för deras barns skull men det kommer aldrig utan det kommer alltid bara att de har sin rätt. DET tycker jag är det sorgligaste faktiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi I snart ett år så har vi försökt komma til skott med juristen och banken efetr min fars bortgång. Dethar varit ursäkt, på ursäkt, på...
2
Svar
21
· Visningar
2 921
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 670
Senast: Trott
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp